Jussi Rantala

TAM A320 lasku pitkäksi Sao Paulossa

122 viestiä aiheessa

Kuulema olisi menehtyneitä ainakin kaksisataa(200) Kyseistä kenttää on kritisoitu liian lyhyeksi jos on sadesää->liukas kiitorata/tie

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa oli 170 matkustajaa ja kuuden henen miehistö. A320-200 oli tulossa Porto Alegresta. Koneen tunnus oli PR-MBK ja se oli rakennettu 1998. Kone tuli TAMille vuoden vaihteessa.

 

flightglobal

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen heti Toronton onnettomuus muutaman vuoden takaa, kun 340 meni pitkäksi. Tuolloin muistaakseni selvittiin ilman hengenmenetyksiä. Nyt näin :(

 

Ihmettelen kyllä, mikä mahtoi olla syynä totaaliseen evakuoimisen epäonnistumiseen tässä tapauksessa. Tietoa odotellessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihmettelen kyllä, mikä mahtoi olla syynä totaaliseen evakuoimisen epäonnistumiseen tässä tapauksessa. Tietoa odotellessa.

 

Kone törmäsi rakennukseen pitkäksi menneen laskukiidon jälkeen ja syttyi samantien tuleen. Ei varmasti ollut aikaa evakoitumiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netissä on parisataa viestiä pitkä ketju tästä onnettomuudesta. Koneen kerrotaan laskeutuneen kiitotielle 35 L, eli google earth-kuvassa vasemmanpuoleiselle kiitotielle, ja menneen kiitotien yläpäästä ulos kääntyen vasemmalle, yli tien ja läpi TAM-yhtiön varastorakennuksen, jonka vieressä on bensiiniasema...

 

Ei kuullosta kovin hyvältä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täs on mun ottama kuva radan päästä, oisko tos etualalla se TAM:n varasto ja sen edessä Shell? (kone laskussa 17L)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä a.netin kuvasta, joka on otettu suurin piirtein samasta paikasta, näkyy myös sellainen seikka, että lentokenttä ja kiitotie 35L:n pääty ovat tuossa kohdin ehkä kymmenisen metriä korkeammalla kuin ympäristö...

 

Joten, kun tuosta kohtaa kone menee ulos ja alas, niin törmäys on varmaankin melkoinen?

 

http://www.airliners.net/open.file/1021719/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseistä kenttää on kritisoitu liian lyhyeksi jos on sadesää->liukas kiitorata/tie

 

Ööh... Eihän kukaan pilotti laskeudu liian lyhyelle kiitoradalle. Kyl mä kuitenkin luulen että on laskeuduttu ihan lentokäsikirjan mukaan siinä kelissä riittävän pitkälle kiitoradalle.

 

Jos kenttä on liian lyhyt ei sinne pidä laskeutua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu toi BRA meinas mennä saman varaston seinään :- mulla olis parempiakin kuvia tuosta korkeuserosta mut nyt oon töissä ja koneella on vain tää josta hieman näkyy...

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

 

EDIT: lisätty kuva.

 

tässä näkyy rakennukset ja radanpää samassa kuvassa

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun tuosta kohtaa kone menee ulos ja alas, niin törmäys on varmaankin melkoinen?

Vauhtia oli sen verran, että kone lensi kadun valotolppien yli ja osui melkein TAMin rakennuksen katon rajaan. Lennonjohtotornissa kuultiin viimeiseksi: "Käänny, käänny, käänny". EDIT: "virar, virar, virar" - voisi myös viitata go aroundiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TAM:in nettisivuilla kerrotaan tiedotteessa 9, että koneessa olikin yhteensä 186 henkilöä, eli kymmenen enemmän kuin alunperin oli ilmoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vauhtia oli sen verran, että kone lensi kadun valotolppien yli ja osui melkein TAMin rakennuksen katon rajaan. Lennonjohtotornissa kuultiin viimeiseksi: "Käänny, käänny, käänny". EDIT: "virar, virar, virar" - voisi myös viitata go aroundiin?

 

Virar voisi tosiaan viitata go aroundiin, silla voidaan tarkoittaa suunnan muuttamista mihin tahansa suuntaan. Kun kerran koneella oli niin paljon vauhtia, niin olisi loogista yrittaa go aroundia viimeisena vaihtoehtona. Eniten mua ihmetyttaa miksi kone kaantyi vasemmalle kiitotien paassa. Se on kuitenkin laskeutunut ilmeisesti ihan suoraan ja tullut kiitotieta pitkin koko matkan, mutta aivan lopussa kaantyy vasemmalle? Jos pilotti tahallaan kaansi vasemmalle niin miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko ohjaaja olisi viimeisenä vauhdinhidastuskeinona yrittänyt kääntää koneen poikittain?

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Niin, siis IFALPA ottaa etusivullaan kantaa kiitotien päädyn turva-alueiden tarpeellisuuteen. Termihän on joko RESA tai RSA, siis Runway (End) Safety Area.

 

"Pehmeät maakorokkeet" taas ovat termiltään EMAS eli Engineered Materials Arrester System.

 

http://www.ifalpa.org/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko ohjaaja olisi viimeisenä vauhdinhidastuskeinona yrittänyt kääntää koneen poikittain?

 

Kuulostaa jarkevalta. Jos pilotti on tajunnut go aroundin onnistumisen olevan epatodennakoinen, niin kylla kai silloin pitaisi kaikin keinoin saada vauhti hidastumaan, jotta viela suuremmalta onnettomuudelta ja kuolonuhrien maaralta valtyttaisiin. Tuo vauhti vaan vaikuttaa liian hurjalta, etta olisi kaikki mahdollinen sen hidastamiseksi tehty. Voiko marka ja uraton kiitotie estaa vauhdin hidastumisen noin totaalisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli katsottua Brasilian TV-uutiset ja maran kiitotien lisaksi epaillaan, etta koneen reverssit eivat mahdollisesti toimineet. TV:ssa naytetyn animaation perusteella tuo kaannos tapahtui jyrkkana aivan kiitotien paassa, ikaankuin viimeisena jarrutuskeinona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis ilmeisesti piirtämäni nuolen osoittama rakennuskompleksi siis kyseessä, johon kone osui.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään