Jussi Rantala

TAM A320 lasku pitkäksi Sao Paulossa

122 viestiä aiheessa

Brasilian Sao Pauloon aiotaan rakentaa uusi lentokenttä, jotta lentoturvallisuus paranisi, kertoi El País -lehti lauantaina.

 

Uusi kenttä tarvitaan, jotta Congonhasin kentän vaaralliset ruuhkat vähenisivät.

 

Presidentti Luiz Inácio Lula da Silva lupasi kansalle uuden kentän puheessa, joka lähetettiin suorana lähetyksenä kaikilta maan radio- ja televisiokanavilta.

 

Lulan mukaan päätös kentän rakentamisesta lyödään lukkoon kolmen kuukauden sisällä.

 

Kertoo: Iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen on käynyt ilmi, että koneessa oli vielä 1 henkilö lisää, eli yksi TAM:in ohjaaja, joka oli ilmeisesti kolmantena henkilönä ohjaamossa. Koneessa oli siis yhteensä 187 henkilöä.

 

Presidentti ja viranomaiset ovat antaneet lentoyhtiöille 60 päivää aikaa lopettaa Congonhasin kentän käyttäminen kokoomakenttänä, siis hubina, joten saapuvilta matkustajilta kielletään jatkolennot Congonhasilta johon muuhun kohteeseen.

 

Charterlennot ja businesslennot kentälle kielletään. Eräässä uutisessa on povattu myös sitä, että puolustusministeri Waldir Pires (sotilaslennonjohdon päällikkönä) ja kenttien rakenteista vastaavan Infraeron johtaja olisivat saamassa kenkää muutaman päivän sisällä, mikä on vielä vahvistamaton huhu. Yksi presidentin avustaja on saanut kritiikkiä antamastaan lausunnosta, jonka mukaan kentässä ei ollut vikaa, vaan syy onnettomuuteen oli mekaaninen vika reversseissä.

 

http://www.indystar.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070721/NATIONWORLD/707210478/-1/LOCAL17

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilian Sao Pauloon aiotaan rakentaa uusi lentokenttä, jotta lentoturvallisuus paranisi, kertoi El País -lehti lauantaina.

 

Uusi kenttä tarvitaan, jotta Congonhasin kentän vaaralliset ruuhkat vähenisivät.

 

Presidentti Luiz Inácio Lula da Silva lupasi kansalle uuden kentän puheessa, joka lähetettiin suorana lähetyksenä kaikilta maan radio- ja televisiokanavilta.

 

Lulan mukaan päätös kentän rakentamisesta lyödään lukkoon kolmen kuukauden sisällä.

 

Kertoo: Iltasanomat

 

Siellähän on toinen kenttä, GRU, eikä edes kaukana, liikenne tosi vaisua, varsinkin jos siitäkin on Varig pois... kotimaan terminaalin ne sinne kyllä tarttis...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, tämä siis selittää sen, miksi ne koneet sitten pysähtyvät huomattavasti lyhyemmillä matkoilla (esim. A340 jopa vain noin 1500 metriin, vaikka Finskin sivuilla vaatimuksena on 2200 metriä) kuin mitä monissa tietopaketeissa sanotaan kiitotien vähimmäispituudeksi laskeutuessa.

 

Ei reverssi ehkä ihan 700 metrin edestä vaikuta. Tuon eron selittää enemmänkin todellisten sää- ja kiiitoolosuhteiden sekä laskupainon vaihtelu tuohon laivastoesittelyn "vertailuarvoon".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reversseistä ja niiden tehoista tuntuu usein olevan aika kirjavaa tietoa... Kuten aiemmin jo joku totesikin, reverssejä ei oteta lainkaan huomioon normaalissa laskusuorituskyvyn tarkastelussa. Lisäksi tähän laskennalliseen jarrutusmatkaan lisätään vielä useita kymmeniä prosentteja turvamarginaalia hiukan konetyypistä riippuen, joten turvallisella puolella varmasti ollaan. Reverssit ovat siis pelkkää ekstraa, joissakin koneissa niitä ei ole lainkaan tai ne ovat optiona (E-145). Yhdessä vaiheessa Boeing jopa suunnitteli reversseistä luopumista kokonaan, koska ne vain lisäävät painoa.

 

Reverssien teho on oikeasti hyvinkin vaatimaton, toisin kuin yleisesti luullaan... Kuivalla asfaltilla reverssit vähentävät jarrutusmatkaa alle 100 metriä ja silloinkin niitä pitäisi huudattaa täysillä, mitä ei juuri koskaan tapahdu. Märällä tai jäisellä kiitotiellä niistä on suurempi hyöty, mutta silloinkaan niitä ei huomioda jarrutusmatkan laskennassa.

 

Usein lentoasemat myös kehoittavat operaattoreita välttämään turhaa reverssien käyttöä melun takia. Yleisin reverssien käyttötapa onkin ns. idle-reverse.

 

Terveisin,

-L-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reversseistä ja niiden tehoista tuntuu usein olevan aika kirjavaa tietoa... Kuten aiemmin jo joku totesikin, reverssejä ei oteta lainkaan huomioon normaalissa laskusuorituskyvyn tarkastelussa. Lisäksi tähän laskennalliseen jarrutusmatkaan lisätään vielä useita kymmeniä prosentteja turvamarginaalia hiukan konetyypistä riippuen, joten turvallisella puolella varmasti ollaan.

 

Just näin. Kaupallisessa lentotoiminnassa koneen kiitotievaatimuksena on koneen laskukiidon pituus 50 jalan eli n 15 metrin esteen yli pysäytykseen, kerrottuna 1,67:llä. Jos nyt en ihan omiani muistele, niin märällä radalla kerroin on 1,97, eli turvamarginaalissa pitäisi löytyä. Ja nämä siis ilman reverssejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reverssien teho on oikeasti hyvinkin vaatimaton, toisin kuin yleisesti luullaan... Kuivalla asfaltilla reverssit vähentävät jarrutusmatkaa alle 100 metriä ja silloinkin niitä pitäisi huudattaa täysillä, mitä ei juuri koskaan tapahdu. Märällä tai jäisellä kiitotiellä niistä on suurempi hyöty, mutta silloinkaan niitä ei huomioda jarrutusmatkan laskennassa.

Olisi kiva nähdä kyllä performance taulukko jossa on sama jarrutus ilman reversejä vs. full reverse...mulla ainaki on hieman vaikeuksia uskoa että olisi noin pieni vaikutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadan TSB:n raportin päivityksestä, joka koskee Air Francen A340-300:n pitkäksi mennyttä laskua Torontossa, löytyy tietoa.

 

Quick Reference Handbookista poimittua, raportin sivulla 5:

 

Landing distance, wet runway:

 

No wind                                  1502 m

 

No wind, reversers operative    1397 m

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Toisin sanoen, reverssien käytöllä säästetään 105 metriä tuossa tilanteessa. Kuitenkin, jos kiitotiellä on enemmän, eli neljännestuuma vettä (6,3 mm), reversseillä säästetään 209 metriä eli tuplasti edelliseen verrattuna.

 

http://www.tsb.gc.ca/en/reports/air/2005/a05h0002/a05h0002_update_20051116.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän tuohon mahtaa olla todellinen syy?

 

1.Liian myöhäinen kosketus?

2.Kapteeni pelkäsi jarruttaa pyöräjarruilla (jos edes toimivat)

 

No siis eikös pyöräjarrutus aloiteta heti kun päästään maahan? Kyllähän se pitäisi huomata heti alussa että eivät pelaa ja näin ollen olisi ollut hyvää aikaa tehdä go around. Ei tiedä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

2.Kapteeni pelkäsi jarruttaa pyöräjarruilla (jos edes toimivat)

 

Miksi kapteeni pelkäisi jarruttaa niillä?

 

Kiitoradallahan oli paljon vettä huonosta/keskeneräisestä päällystetyöstä johtuen. Kapteeni yritti ylösvetoakin, jos oikein muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kapteeni pelkäisi jarruttaa niillä?

 

Kiitoradallahan oli paljon vettä huonosta/keskeneräisestä päällystetyöstä johtuen. Kapteeni yritti ylösvetoakin, jos oikein muistan.

 

Mutta kun jostain lehdestä luin että kiitotie on kuin saippuaa...  :-[  Jos hän tuli vähän overspiidiä alas ja sitten ei enään "uskaltanut" painaa niitä jarruja oikein kunnolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kapteeni pelkäisi jarruttaa niillä?

 

Kiitoradallahan oli paljon vettä huonosta/keskeneräisestä päällystetyöstä johtuen. Kapteeni yritti ylösvetoakin, jos oikein muistan.

Vedssä kun on sellainen ikävä ominaisuus, että kun pyörät ovat maassa, niin se jarruttaa varsin paljon... Vaikka ei tarpeeksi pysäyttämään konetta liirron takia, niin sitten kun vauhtia pitäisi saada lisää, ei sitä enää saa edessä kulkevan aallon takia. Kun vesikerros on riittävä, eikä ole tiedossa, niin on se varsin vaarallinen. ICAO:n suositusten mukaan yli 3mm vesikerros pitäisi aina ilmoittaa olosuhdetiedoissa, että siihen voi varautua, tuskin oli tuota mitattu/ilmoitettu tarkemmin..

 

Erittäin ikävä tapahtuma kaikkinensa ja asia josta on jo aiempaakin tietoa. Kiitoteiden päissä olisi tunnetusti hyvä olla RESA-alueet, kuten myös olosuhdetietojen pitäisi olla lentäjän tiedossa aina päätöksen tekoa ennen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reverssien teho on oikeasti hyvinkin vaatimaton, toisin kuin yleisesti luullaan... Kuivalla asfaltilla reverssit vähentävät jarrutusmatkaa alle 100 metriä ja silloinkin niitä pitäisi huudattaa täysillä, mitä ei juuri koskaan tapahdu. Märällä tai jäisellä kiitotiellä niistä on suurempi hyöty, mutta silloinkaan niitä ei huomioda jarrutusmatkan laskennassa.

 

Millainen tehoero mahtaa olla nykyisten puhallinreverssien (missä käännetään vain ohivirtauskanavan virtaus) ja vanhojen turbiinireverssien (joissa käännetään koko suihkuvirtaus) välillä? Mahtoiko nuo turbiinireverssit olla tehokkaammat, ja tätä kautta tulisi mielikuva reverssin tehosta?

Miettii näin lauantai iltana...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun jostain lehdestä luin että kiitotie on kuin saippuaa...  :-[  Jos hän tuli vähän overspiidiä alas ja sitten ei enään "uskaltanut" painaa niitä jarruja oikein kunnolla

Sellaisessa tapauksessa, jossa "overspeediä" olisi sen verran ettei uskalla jarruttaa, vetää jokainen kippari kyselemättä ylös ja ottaa homman uusiksi ennen kuin edes yrittäisi jarruttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei reverssi ehkä ihan 700 metrin edestä vaikuta. Tuon eron selittää enemmänkin todellisten sää- ja kiiitoolosuhteiden sekä laskupainon vaihtelu tuohon laivastoesittelyn "vertailuarvoon".

Joo, sitä tuli tuossa mietittyä, koska silloin kun sen A340:n laskun näin, niin se laskeutui aikamoiseen vastatuuleen. Suoraan sanoen ihmettelin sitä vähän kun se tuntui pysähtyvän varsin nopeasti, kun kerran kyseessä on kuitenkin iso kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sitä tuli tuossa mietittyä, koska silloin kun sen A340:n laskun näin, niin se laskeutui aikamoiseen vastatuuleen. Suoraan sanoen ihmettelin sitä vähän kun se tuntui pysähtyvän varsin nopeasti, kun kerran kyseessä on kuitenkin iso kone.

Tuohon vaikuttaa aika moni muukin asia kuin vastatuuli ja reverssit.. Esim se kuinka paljon on massaa kyydissä... vaikka vaan polttoainetta jäljellä ja lasti. Ei sitä kuinka äkkiä joku kone pystyy pysähtymään katselemalla selvitä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilian Sao Pauloon aiotaan rakentaa uusi lentokenttä, jotta lentoturvallisuus paranisi, kertoi El País -lehti lauantaina.

 

Uusi kenttä tarvitaan, jotta Congonhasin kentän vaaralliset ruuhkat vähenisivät.

 

Presidentti Luiz Inácio Lula da Silva lupasi kansalle uuden kentän puheessa, joka lähetettiin suorana lähetyksenä kaikilta maan radio- ja televisiokanavilta.

 

Lulan mukaan päätös kentän rakentamisesta lyödään lukkoon kolmen kuukauden sisällä.

 

Kertoo: Iltasanomat

 

 

Näinhän se menee, ikävä kyllä. Parisataa ihmishenkeä on se hinta jolla tuollainenkin asia saatiin päätettyä, ei yhtään aiemmin....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuohon vaikuttaa aika moni muukin asia kuin vastatuuli ja reverssit.. Esim se kuinka paljon on massaa kyydissä... vaikka vaan polttoainetta jäljellä ja lasti. Ei sitä kuinka äkkiä joku kone pystyy pysähtymään katselemalla selvitä :)

Juu ei varmaan. Jäin vain ihmettelemään sitä, kun sen verran iso kone ei laskeutumisen jälkeen liikkunut kiitotien päähän, vaan kääntyi rullailemaan kohti terminaalia jo noin kiitotien puolivälistä. Usein pienemmätkin koneet tuppaa menemään sen 22R:n ihan päähän laskeutumisen jälkeen. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen tehoero mahtaa olla nykyisten puhallinreverssien (missä käännetään vain ohivirtauskanavan virtaus) ja vanhojen turbiinireverssien (joissa käännetään koko suihkuvirtaus) välillä? Mahtoiko nuo turbiinireverssit olla tehokkaammat, ja tätä kautta tulisi mielikuva reverssin tehosta?

Miettii näin lauantai iltana...

Juha.

 

Ihan samaa muuten mietin itsekin aiemmin tänään. Tuntuisi että vain ohivirtauksen kääntävä reverssi tavallaan hukkaa sitä jarrutustehoa kun kuitenkin turbiinista puhaltaa edelleen työntävää ilmaa. No, minähän en tästä mitään tiedä mutta miettimään sitä jäin. Eiköhän sitä kuitenkin ole ingenjöörit suunnitelleet ja miettineet että reversseistä on jotain hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan samaa muuten mietin itsekin aiemmin tänään. Tuntuisi että vain ohivirtauksen kääntävä reverssi tavallaan hukkaa sitä jarrutustehoa kun kuitenkin turbiinista puhaltaa edelleen työntävää ilmaa. No, minähän en tästä mitään tiedä mutta miettimään sitä jäin. Eiköhän sitä kuitenkin ole ingenjöörit suunnitelleet ja miettineet että reversseistä on jotain hyötyä.

Turbiinista tuleva ilma vaan on aika pieni osa moottorin tehosta nykylaitteissa, ~80%(riippuen toki moottorista, mutta uusimmissa yleensä enemmän) tehosta nykyaikaisissa ohivirtausmoottorissa tulee siitä etuosan isosta fanista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No perhana.. ei pitäisi pienessä lauantainousussa kirjoittaa mitään ennenkuin ajattelee kunnolla. Ei tuosta nyt niin pitkään ole kun lueskelin noista nykyaikaisten moottorien ohivirtausmääristä siviilikoneissa  :-[ ..noh, sattuuhan sitä. Ei nyt ihan tuo ajatus riittänyt loppuun asti näköjään sen enempää aamulla kuin nyt illallakaan  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE.FI

Brasilian lentoliikenne turbulenssissa

Julkaistu 22.07.2007, klo 00.59

 

Lentoturvallisuuden ongelmat ovat johtaneet piinalliseen tilanteeseen Brasiliassa. Vain tunteja sen jälkeen kun presidentti Luiz Inacio Lula da Silva lupasi tilanteeseen parannuksia, mutta vakuutti maan lentoliikenteen täyttävän standardit, lentoja jouduttiin perumaan ja ohjaamaan toisille kentille tutkavian takia. 

 

Ilmeisesti sähköhäiriön vuoksi lentoliikennettä Amazonin yllä ei pystytty valvomaan muutamaan tuntiin. Amerikkalaismatkustaja kuvasi tilannetta Sao Paulon lentokentällä kaoottiseksi.

 

Samaisella lentokentällä ainakin 191 ihmistä kuoli tiistaina, kun laskeutumassa ollut lentokone törmäsi kentän rakennuksiin. Sadat brasilialaiset kerääntyivät katsomaan, kun pelastustyöt jatkuivat vielä lauantainakin.

 

Lentoviranomaisten uskottavuus sai myös uuden kolhun, kun Yhdysvaltoihin tutkittavaksi lähetetty musta laatikko osoittautui koneen rungon osaksi.

 

Lula lupasi uuden kentän

 

Presidentti Luiz Inacio Lula da Silva lupasi perjantaina pitämässään puheessa, että Sao Pauloon rakennetaan uusi lentokenttä. Sen paikka valitaan lähikuukausina, mutta rakentaminen kestää kuutisen vuotta. Myös Sao Paulon Congonhasin kentän ruuhkaa aiotaan helpottaa liki kolmasosalla.

 

Syiksi tiistain onnettomuudelle on mainittu kentän kiitoratojen pahamaineinen lyhyys ja liukkaus etenkin sateisella säällä. Onnettomuuskoneen toinen jarruttamista auttavista työntövoimankääntimistä oli pois päältä, mitä kyseisen yhtiön edustajat eivät kuitenkaan hyväksy syyksi turmalle. Asiasta on oltu myös toista mieltä, ottaen huomioon etenkin liukkaat olosuhteet.

 

-------------------------------------------

Nostan tähän yhden huomion tosta tekstistä esille: Brassit lähettivät siis palan romua jenkkeihin tutkittavaksi kun luulivat kyseistä lähetettyä palaa koneen mustaksi laatikoksi. Vaikka kone olisikin täysin romuna niin yleensä kyseisen boxin voi kylläkin tunnistaa muun romun seasta jos työn tekee kunnolla eikä hätiköi asian kanssa. 

 

 

Edit: tonni täyteen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Samaisella lentokentällä

 

Ulkomaanliikenne Sao Paulossa hoidetaan Guarulhos:n (GRU)kentältä, eli tutkahairiö vaikutti enimäkseen aivan eri kentän liikenteeseen ja kaaokseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään