Guest Misukka

PPL-lupakirjasta...

94 viestiä aiheessa

Elikkäs kertokaatten mahdollisimman yksityiskohtaisesti: miten, missä ja milloin olette suorittaneet PPL:n. Kuinka kauan kesti, maksoi ym. asiaan liittyvää. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Taidanpa olla täällä tuoreimmasta päästä PPL:n suhteen, sain lupakirjan vasta pari viikkoa sitten... :D Suoritin lupakirjan Malmin ilmailukerhossa myöskin CPC:n mukaisesti. Teoriat aloitin elokuun lopulla ja laitoksen teoriakokeissa kävin tammikuussa. Koulutus venähti hieman talven tymäkelien takia, mutta taas toisaalta, näin jäi omiin teorioihin ja koulunkäynttin aikaa...

Samalla tuli suoritettua yölentolupa ja Englanninkielinen VFR-radiokelpuutus.

Kaikenkaikkiaan tuli maksamaan suunnilleen 6000-7000€ (suuri haarukka sen takia, ettei tullut pidettyä kirjaa laskuista... ;D)

Niin juu... Tyypit on tällä hetkellä C150/152, C172 ja nyt olen aloittelemassa Piperin tyyppejä (Archer II OH-PKT)

 

Näillä tuli sitten lenneltyä:

 

OH-COX http://www.airliners.net/open.file/392263/M/

OH-CTL http://www.airliners.net/open.file/272735/M/

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko jotain erityistä mitä PPL:stä haluat tietää.......?

Eipä mitään spessumpaa. Olenpahan vain ajatellut sen suorittaa, siksi ihmisten kokemukset asian tiimoilta kiinnostaa. Lisäksi kiinnostaa nähdä, miten paljon hinnat ovat kallistuneet. ;D

 

Vaaditaanko jokin tietty määrä lentotunteja ennenkuin voi aloittaa PPL:n?

Ei kait siinä mitään tarvitse. ::) Moottorilentokoulutus aloitetaan tietääkseni aina tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaaditaanko jokin tietty määrä lentotunteja ennenkuin voi aloittaa PPL:n?

Ei vaadita, muutenhan ns. PPL pystymetsäkoulutus olisi mahdotonta.

 

 

 

Lupakirjaa koskeva määräys löytyy ILL sivulta http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/jar/m/jarfcl1a2.pdf

Hieman sekavahkoa luettavaa ensikertalaiselle.

 

Ja mitä kaikkea koulutuksessa tulee sitten käydä lävitse... http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/trg/t/trt2_01.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinähän Sami Puro olet perämiehenä jollain lentoyhtiöllä ja lennät ATR:ää? Mitä tarvittavia koulutuksia olet käynyt ja paljonko on maksanut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarvittavia koulutuksia olet käynyt ja paljonko on maksanut?

 

Salpauslennossa koko koulutus. Ensin PPL, sitten IR, sitten CPL/ATPL(teoria), ja lopuksi monimoottori. Aika tarkalleen 2 vuotta kesti kaikenkaikkiaan. 11.2.2002 alkoi ja perämieskelppari tuohon ropellikoneeseen tuli tämän vuoden tammikuun alulla. Hintaan en ota kantaa kun ovat kuitenkin vaihtuneet :)

 

PPL: http://www.airliners.net/open.file/550302/M/

IR, CPL: http://www.airliners.net/open.file/388510/M/

Multi: http://www.airliners.net/open.file/388881/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Taidanpa olla täällä tuoreimmasta päästä PPL:n suhteen, sain lupakirjan vasta pari viikkoa sitten... :D Suoritin lupakirjan Malmin ilmailukerhossa myöskin CPC:n mukaisesti. Teoriat aloitin elokuun lopulla ja laitoksen teoriakokeissa kävin tammikuussa. Koulutus venähti hieman talven tymäkelien takia, mutta taas toisaalta, näin jäi omiin teorioihin ja koulunkäynttin aikaa...

Samalla tuli suoritettua yölentolupa ja Englanninkielinen VFR-radiokelpuutus.

Kaikenkaikkiaan tuli maksamaan suunnilleen 6000-7000€ (suuri haarukka sen takia, ettei tullut pidettyä kirjaa laskuista... ;D)

Niin juu... Tyypit on tällä hetkellä C150/152, C172 ja nyt olen aloittelemassa Piperin tyyppejä (Archer II OH-PKT)

 

Näillä tuli sitten lenneltyä:

 

OH-COX http://www.airliners.net/open.file/392263/M/

OH-CTL http://www.airliners.net/open.file/272735/M/

 

Sampo

 

Hemmetti, Sampo olet ollut nopea! :o

 

MIKissä tosiaan tuon hinnan arviointi on sillai hankalaa (tai siis tuon verran se kustantaa toki, ei siinä mitään piilokuluja ole) - mutta koska se maksetaan koneen vuokrina aivan kuten toisetkin pilotit maksavat lentämisestään, plus sitten teoriaopetus kustantaa osan ja opettajan tuntihinta on kanssa jotain - eli ei makseta könttihintaa kerralla vaan pikku hiljaa sitä mukaa kun koulutus etenee. Mulla kesti 1.5 vuotta joten se oli about noin 350 euroa kuussa. Kannattaa muistaa että itse lentäminenkin kustantaa about saman, hiukan vähemmän, riippuu tietty miten paljon lentää, ja opettajan kulut jäävät sitten pois kun on lupakirja. Halpaahan se ei ole, mutta harva harrastus on ilmainen.

 

Mun mielestä tuo oli hyvä noin niin ei tarvinnut irrottaa jotain tuhansia euroja kerralla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten ATPL(A) koulutus? Itselläni olisi tarkoitus vuoden päästä hakea tuolle linjalle (vuoden päästä siksi koska loppuvuodesta mulle syntyy esikoinen, joten en halua syntymän aikaan rypeä koulun penkillä...).

 

Onko sinne ylipäätään paljon hakijoita? Ja mites noi haut käytännössä tapahtuu, millasia kokemuksia? Käsittääkseni se on paperihaku+haastattelu ja sen perusteella pääsee noihin fysikaalisiin testeihin. Silmälasit mulla on mutta sen olen ottanut jo selvää Ilmailulaitokselta ja Pilot Factoryltä että mun arvoilla pääsee touhuun mukaan. Hintapolitiikasta mulla on sen verran tietoa että Porissa se ois kymppitonnin luokkaa ja Malmilla Pilot Factoryssä 80000 luokkaa. Jälkimmäinen vaihtoehto valitettavasti lienee se ainoa realistinen mun kannalta vaikka maksaakin noin paljon (syy: se vauva...).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hintapolitiikasta mulla on sen verran tietoa että Porissa se ois kymppitonnin luokkaa ja Malmilla Pilot Factoryssä 80000 luokkaa. Jälkimmäinen vaihtoehto valitettavasti lienee se ainoa realistinen mun kannalta vaikka maksaakin noin paljon (syy: se vauva...).

 

Katohan myös salpauslennon hinta, ainakin edes vertailun vuoksi. muistelen että olisi halvempi kuin Pilot Factoryllä. Oisko ollu 65 000 € luokkaa...

 

Itse kyllä menisin varmaan SL:lle jos vaan sais noi paljon lainaa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo oli hyvä noin niin ei tarvinnut irrottaa jotain tuhansia euroja kerralla.

 

Luulisi tuommosen käytön olevan myös lentokerholle parempi kun ne tulot tulee sitämukaan kun syntyy menojakin.

 

EDIT: Tai no eipä siitä kerholle haittaakaan ole kun summan käyttämätön osa on tilillä kasvamassa korkoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, elikkä missä ja milloin, niin

 

tammikuun 13. 1970, A2 eli nykyinen PPL tuli käteen toukokuussa 1970, mukaanlukien englanninkielinen radiopuhelimenhoitajan paperi

 

35 h kurssi RV-Aviationissa Malmilla maksoi 2,150 mummon markkaa

 

Joku inflaatiosta paremmin perilläoleva varmaan voisi kertoa, mitä se hinta olisi nykymaaliman euroissa, eipä varmaankaan paljon?

 

Lekuri oli Työterveyslaitoksella, ja myöhemmin Oksasella

 

EDIT: eka yksinlento koneella OH-CEN, näyttäisi olevan vielä rekisterissä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitin lentokoulun 11.12.1983. Tällä:

http://www.airliners.net/open.file/397020/M/

http://www.airliners.net/open.file/350723/M/

Haimme koneen Vesikseltä, jonne se oli jäänyt huonon sään takia. Sinne mentiin American AA-5:llä ja sää oli melko erikoinen. Kun mentiin kohti kentää, Tiirismaan masto näkyi selkeästi: törrötti tasaisesta pilvimassasta pitkän matkan ylöspäin. Enpä ollut purjelentäjänä aiemmin nähnyt vastaavaa. Onneksi Vesiksellä oli sää hyvä. Malmille tultaessa oli OH-CFU juuri tehnyt pakkolaskun kenttäalueen ulkopuolelle kaasuttimen jäätymisen takia. Siinä pari erikoista muistikuvaa ensimmäiseen väkisinkoululentoon liittyen.

 

Koska oli talvi, vaihtuivat fillarit 5,5 tunnin kohdalla hiihtimiin.

 

Välitarkastuslento oli 11.3.1984 ja sen otti vastaan Erkki "Mörri" Meurman. Suoritus oli melko vaativa, koska Malmin kiitotie 18/36 oli sulana ja ainoa lentoonlähtöön sopiva luminen pätkä löytyi RWY 27:n vasemmsta laidasta, sen alkupäästä. Läpärit lennettiin Sipoonlahden jäälle.

 

Laskuun täytyi taas tulla samalla pätkälle mutta toisinpäin eli RWY 09 oikea loppupäähän. Kosketuskohta piti ulottaa pääkiitotien yli (koska se oli sula). Syy tähän erikoiseen menettelyyn oli se, että kannusjousi oli poikki (vain sellainen raudantynkä jaljellä) ja koneella ei voinut sanottavasti ohjata rullaamisen aikana. Siksi lennon piti käytännön syistä loppua siihen paikkaan mistä se oli alkanutkin.

 

Suoritus meni nappiin (tai ainakin läpi), mitä ainakin itse pidin 8,5 tunnin lentokokemuksella ihan kohtuullisena saavutuksena.

 

Ensimmäisen yksinlennon lensin 18.3.1984 Sipoonlahden jäältä, kun opettaja ei uskaltanut päästää Malmin kentälle touhuamaan itsekseen. Taisi syytä olla myös se, että liukkaan kelin opetusrata oli Malmilla puutteellinen, kuten edellä oli kuvattu. Kokemusta tähän mennessä oli karttunut 10,5 tuntia. Sitten kone meni moottoriremonttiin ja 25.3.1984 koulukoneeksi vaihtui tämä:

http://www.airliners.net/open.file/390780/M/

 

Tyypissä on sauvaohjaus ja sillä onnistui lentäminen vasemmalla kädellä luontevasti. (Kun samaa yritti purtsikalla ei hommasta meinannut tulla mitään.) Samalla tuli ensimmäinen koulusuunnistuslento reitillä HF-NU-RY-LA-HV ja sitten paikallislento Hyvinkäällä. Hyvin läpäreiden tekeminen onnistui RWY 22:n lumiränniin. Opettaja ei tosin uskaltanut päästää yksin, vaan laittoi 13-vuotiaan poikansa valvomaan suoritusta.

 

Tuolloin sai vielä kouluttaa experimental-koneella, mutta

koneella tuli lennettyä lisää Paittasjärvellä, mikä taas ei ihan tainnut olla koulutusmääräyksen mukaista. Periaatteessa koulutuksen tuli tapahtua Suomessa.

Radiosuunnistuslennot lennettiin tällä:

http://www.multi.fi/kik/grumman/aym.html

 

Tarkastuslento lennetiin 12.6.1984 ja sen otti vastaan Veikko Vana, koneena se alkuperäinen. Pyöräversiona, koska hiihtokelit eivät olleet Etelä-Suomessa enää kovin hyvät.

 

Lupakirja maksoi kaikkinensa (lääkärin ym. kuluineen) 5500. Markkaa luonnollisesti. Tyypit kolmeen koneeseen. Ei hullumpaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitin lentokoulun 11.12.1983. Tällä:

http://www.airliners.net/open.file/397020/M/

http://www.airliners.net/open.file/350723/M/

Haimme koneen Vesikseltä, jonne se oli jäänyt huonon sään takia. Sinne mentiin American AA-5:llä ja sää oli melko erikoinen. Kun mentiin kohti kentää, Tiirismaan masto näkyi selkeästi: törrötti tasaisesta pilvimassasta pitkän matkan ylöspäin. Enpä ollut purjelentäjänä aiemmin nähnyt vastaavaa. Onneksi Vesiksellä oli sää hyvä. Malmille tultaessa oli OH-CFU juuri tehnyt pakkolaskun kenttäalueen ulkopuolelle kaasuttimen jäätymisen takia. Siinä pari erikoista muistikuvaa ensimmäiseen väkisinkoululentoon liittyen.

 

No kappas, kerropas koneen vaiheista lisää. Meinaan tässä on mielenkiintoinen yhtymäkohta: OH-CFU on nykyään tuo MIKin simulaattori ;)

 

aam.sized.jpg

 

Tuosta on siis 1.5 vuotta tai jotain sinnepäin kun tuo roudattiin pois "vajan takaa" maatumasta, se tosiaan näyttää nyt tältä:

 

aam.sized.jpg

 

Sen tiesimmekin että kaputti oli tullut, koska runko ei ole ihan suora ja esim. vasen ikkunan palkki on kiinnityskohdastaan vääntynyt joten mittaripaneeli on vasemmasta reunastaan melkein pari senttiä "irti" taustapellistä, mutta se kompensoitiin glareshieldiä vähän siirtämällä, joten "tyhjä tila" on siellä takana piilossa eikä käytännössä näy ollenkaan. Mutta rungossa tosiaan on tuollaisia "taitoksia" vähän siellä sun täällä. Kävikö pilotille pahastikin? Ihan köykäinen lasku tuo ei ole ollut, koneen siivissä oli kanssa pääsalkoon asti etureuna kasassa, joten metsään taidettiin mennä? Kuka muistaa tapausta? Jostain löysin vain jutun että about 80-luvun alussa tosiaan oli "written off" muttei kommentoitu sen enempää.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, Jouni, CSX oli voimistelemassa eilen..

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Huomaa punnukset ;D

 

Koneet siirrettiin Konekorhosen hallien eteen koska lauantaina kentällä on kiihdytysajoa tms, ja poikittainen kiitotie (27/09) suljetaan, samoin asemataso hallin edestä. Joten kaikki koneet operoivat sieltä pääkiitotien takaa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ATPL-hommasta sanon sen verran, että kannattaa sitten huomioida se, että Finnair ei taida ottaa nykyisin lentäjiä muualta kuin Suomen Ilmailuopistosta Porista. Eli Pilot Factorysta ja Salpauslennosta ei suoranaisesti ole kovinkaan kummoisia mahdollisuuksia päästä Finnairille. Ei sillä, että Finnair olisi ainoa saati välttämättä paras työnantaja, mutta ihan vaan jos joku ei ole tätä huomioinut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuosta ATPL-hommasta sanon sen verran, että kannattaa sitten huomioida se, että Finnair ei taida ottaa nykyisin lentäjiä muualta kuin Suomen Ilmailuopistosta Porista. Eli Pilot Factorysta ja Salpauslennosta ei suoranaisesti ole kovinkaan kummoisia mahdollisuuksia päästä Finnairille. Ei sillä, että Finnair olisi ainoa saati välttämättä paras työnantaja, mutta ihan vaan jos joku ei ole tätä huomioinut.

 

Onko nykyään tosiaankin näin? En todellakaan väitä, että tuntisin asian paremmin, mutta tuosta varmasti löytyy poikkeuksia. Vaikka ethän väittänytkään, että tuo olisi täysin ehdoton sääntö. ;) Sinänsä tuo olisi täysin loogista, koska Finnair omistaa SIO:n yhdessä valtion ja Porin kaupungin kanssa. Saa nähdä miten tilanne nyt kehittyy, kun Patria osti Pilot Factoryn (jonka uudeksi nimeksi kaavaillaan Patria Pilot Trainingia). Kouluttaako muuten SIO PPL-lupakirjoja Malmilla tässä lentokoulussa tietääkö joku? ???

 

Jossain netin keskustelupalstoilla on ollut huhuja, että SIO:n kolme kurssia (tarkoittanee SIO:n kursseja 1,2 ja 3, eli ensimmäisessä haussa valittuja, sen jälkeen kun Finnairin Ilmailuopistosta tuli SIO ???) olisi jonossa Finnairille. Sangen mielenkiintoista jos näin todella on. Siinä saavat jonon viimeiset jonkin aikaa odotella töitä. Ovatkohan sitten tehneet jonkinlaisen sopimuksen Finnairin kanssa, kuulostaisi muuten aika oudolta. No, kaikki täällä tietänevät, miten näihin huhuihin tulee suhtautua. ;D

 

Tosiaan, on olemassa muitakin lentoyhtiöitä... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tulikin mieleen, että paljonkos on tunteja kertynyt, kun ATPL on suoritettu (siis tietenkin se riippuu ihan siitä, miten on vapaa-ajalla lentänyt), mutta näin puhtaana heittona? Jotkut lentoyhtiöt (ainakin Air Finland) vaatii "jonkun verran" tunteja ennen kuin ottavat hakupapereita vastaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, Jouni, CSX oli voimistelemassa eilen..

 

Huomaa punnukset ;D

 

Ei vanhaa rouvaa noin saa kohdella...

 

No ehkä koneen selättäminen kuvan kaltaisessa lisävarustuksessa ei onnistu yhtä helposti ;)

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nykyään tosiaankin näin? En todellakaan väitä, että tuntisin asian paremmin, mutta tuosta varmasti löytyy poikkeuksia. Vaikka ethän väittänytkään, että tuo olisi täysin ehdoton sääntö. ;) Sinänsä tuo olisi täysin loogista, koska Finnair omistaa SIO:n yhdessä valtion ja Porin kaupungin kanssa. Saa nähdä miten tilanne nyt kehittyy, kun Patria osti Pilot Factoryn (jonka uudeksi nimeksi kaavaillaan Patria Pilot Trainingia). Kouluttaako muuten SIO PPL-lupakirjoja Malmilla tässä lentokoulussa tietääkö joku? ???

 

Jossain netin keskustelupalstoilla on ollut huhuja, että SIO:n kolme kurssia (tarkoittanee SIO:n kursseja 1,2 ja 3, eli ensimmäisessä haussa valittuja, sen jälkeen kun Finnairin Ilmailuopistosta tuli SIO ???) olisi jonossa Finnairille. Sangen mielenkiintoista jos näin todella on. Siinä saavat jonon viimeiset jonkin aikaa odotella töitä. Ovatkohan sitten tehneet jonkinlaisen sopimuksen Finnairin kanssa, kuulostaisi muuten aika oudolta. No, kaikki täällä tietänevät, miten näihin huhuihin tulee suhtautua. ;D

 

Tosiaan, on olemassa muitakin lentoyhtiöitä... :)

 

Suomen Ilmailuopisto ei kouluta lainkaan PPL-vaihetta, vaan se koulutus annetaan Malmilla Pilot Factoryssä ja Salpauslennossa. Nyt esimerkiksi 17.5 alkaa yhden Suomen Ilmailuopiston kurssin koulutus ainakin Salpauslennossa.

 

Kyllähän sitä jonoa Finnairille tosiaankin on. Harri Kajanne kertoo Virtual Wingsin haastattelussa aika paljon työtilanteesta. Jonotusajat ovat pahimmillaan jotain 1-2 vuotta.

http://vfinn.fsnordic.net/vwings/0204/1.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tulikin mieleen, että paljonkos on tunteja kertynyt, kun ATPL on suoritettu (siis tietenkin se riippuu ihan siitä, miten on vapaa-ajalla lentänyt), mutta näin puhtaana heittona?

 

Jos tuota lentokoulun kurssia (ATPL-teoriat) tarkoitat niin luokkaa 200-250 h. A.Finland esim. haki perämiehiä min.300 h kokemuksella mutta se taisi vain olla minimi-hakukriteeri ja oikeasti sillä tuntimäärällä ei kuitenkaan ketään otettu.

 

Ja tosiaan, kuten Pekka vastailikin, niin SIO:n oppilaat saavat PPL:n Malmilla. Pääasiassa Salpauslennossa on ihmiset koulutettu viime aikoina. Ja itseasiassa siellä taitaa olla nyt yksi kurssi SIO:sta CPL-tasolle astikin sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä 90-luvun puolivälissä Porin opisto vuokrasi BF-Lennolta pariakin C-152:ta, mm OH-CWM, ja kerran kävi BF:llä noin viisi hyväksyttyä oppilasta BF:ssä pikakurssina A2:n, kun sisäänpääsyn ehtona oli suoritettu A2 (siis nyk. PPL)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään