Guest Misukka

PPL-lupakirjasta...

94 viestiä aiheessa

Tuli vielä mieleen,

kun SIO omistaa 6 kpl C-152:sia ja mainostaa kotisivuillaan kouluttavansa PPL:n, niin mikseivät sitä sitten itse tee omilla koneilla? Rahako ratkaisee jollain tavalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun SIO omistaa 6 kpl C-152:sia ja mainostaa kotisivuillaan kouluttavansa PPL:n, niin mikseivät sitä sitten itse tee omilla koneilla? Rahako ratkaisee jollain tavalla?

 

Veikkaan ihan että resurssit. Paljon oppilaita sisällä tällä hetkellä ja 152:ta käytetään oppilaiden päällikkötiiman keräämiseen myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO on vuokrannut tänä keväänä myös 4kpl BF-lennon C-152sia. Syy tähän on se että koneiden ollessa huollossa saadaan rivissä pidettyä tarvittava määrä koneita. Se minkä takia SIO ei enää kouluta PPL:stä asti on vain yksinkertaisesti resurssi pula. EI ole tarpeeksi opettajia ja myös ilmatilan käyttöön liittyvät asiat tulevat eteen. Paha lentää mittarilähestymisiä kun jaloissa pyörii kymmenkunta mopoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkäs kertokaatten mahdollisimman yksityiskohtaisesti: miten, missä ja milloin olette suorittaneet PPL:n. Kuinka kauan kesti, maksoi ym. asiaan liittyvää. 8)

 

BF-Lennossa Malmilla tuli ajettua pahvi, vuosi oli -88. Maksu suoritettiin luonnossa... eli työtä tekemällä, olinhan ollut kesätöissä "jo" -85:stä asti tuolla.

Olisko ollut se 35h mitä piti lentää ja pari kk tais olla minimiaika, meni pari viikkoa yli kun joka päivä ei voinut ajella.

Opettajana toimi Hyytiän Kari, Kuusiston Jaska välitarkkarina ja "Kille" Kihlström sitten lopuksi inssinä.

Opettajana toiminut K.Hyytiä ei ollut mitenkään liian puhelias kaveri, mieleeni onkin jäänyt hänen tapansa huomauttaa sivussa olevasta kuulasta... naputteli vaan jalallaan polkimia kunnes huomasin ja korjasin asian. Mitäs sitä turhia pulisemaan.

Eka yksinlento CFY:llä, ratana Malmin 27, eli BF:n toimistolla oli silmät kovana sakki kyylämässä että miten se Jouni lentelee... :P

Jos en aivan väärin muista, niin inssin ajoin CGL:lla...???

Sitten tyypit C-172:een ja PA-28:aan, CFJ ja PCQ (R.I.P.)

Myöhemmin vielä Arrowin tyypit PJV:lla.

 

Tuosta CFY:sta vielä semmoinen, oli ensimmäinen kone silloin BF:ssä jossa oli headsetit.Eikä mennyt kauaa kun piti kaikkiin saada semmoiset.Ei niitä osannut aiemmin kaivata kun ei ollut kokeillut.Hyvin se käsikapulakin pysyi hanskassa... eikä purrut kertaakaan.

 

C-152 tuli maisemiin vasta myöhemmin, mielestäni vanhat C-150:t olivat jollain tapaa "leppoisampia" ajella?? Tehoa vähän vähemmän, mutta silti, tai ehkä juuri siksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olinhan siellä minäkin ....

 

Ajalla helmikuu - huhtikuu 1980 istuimme Malmilla lentoteoria Pukkilan teoriakurssilla A2-teoriat. Pukkila oli varsinaisesti töissä Malmin briefingissä mutta siinä sivussa meni lentoteoriakoulun pyöritys suvereenisti vasemmalla kädellä. Teoriaopettajista jäivät erityisesti mieleen E. Lähteenmäki ja Kuusiston Jaska, joka näyttää asuvan Malmilla edelleenkin (terveisiä vaan ...) Luokkahuoneessa näyttää nyt toimivan PF Oy.

 

Toukokuun alussa 1980 aloitin PA28:lla (OH-PJZ) koululennot Alpo Ollikaisen kanssa Finnairin lentokerhossa Vantaan kentällä. Taisi olla liikennettä vähemmän kuin nyt kun EFHK:n laskukierrokseen pääsi lentämään läpäreitä oikeastaan milloin vain.

Muistan eka laskun Malmille: en ollut uskoa finaalissa että niin suuri(!) kone kuin Cherokee mahtuisi niin pienelle(!) radalle ....

 

Parin ekan lentotunnin jälkeen konetyyppi vaihtu BE19:ksi (OH-BAB) ja vielä ennen 1. yksinlentoa oli alla toinen Cherokee OH-PDP. Eka yksinlento meni sitten vesisateessa BAB:lla joskus 8 lentotunnin kohdalla.

 

Kurssin tunnit oli lennetty juhannukseen mennessä ja tarkkari lennettiin L-K Karjalaiselle, Larelle. Kirjan sain käteen sitten lopulta 11.7.1980.

 

Rahaa paloi silloin kai noin 7500 mk kaiken kaikkiaan. (Ns. normaalihinta A2:lle oli silloin 12 - 15.000). Halvan hinnan mahdollistivat Finskin kerhon puoli-ilmaiset konevuokrat.

 

Vuotta myöhemmin ostimme muuten kolmen kimpassa PJZ:n omaksi kerholta ja v 1983 myimme sen pois ja sittenpä uusi omistaja tappoi sillä itsensä ja 2 matkustajaa. Ikävämpi juttu.

 

Se oli muuten hauskaa aikaa Hesassa silloin; kun esim. Häpeälintu meni kiinni Malmilla saatettiin lähteä useamman koneen voimin Vantaalle vielä iltakahville. Lentoaikaa kertyi yleensä 3 - 5 minuuttia per sivu.

 

En tiedä mikä hulluus sitten iski mutta syksy jatkui Finskin kerhon CVFR/B1-kurssin merkeissä ja v 1981 maaliskuussa oli koossa noin 200 h ja taskussa B1. Koneita oli kokeiltu sen eka vuoden aikana jo useampia: Kirjassa on merkinnät tyypeistä PA28, PA32R, PA32, C150, C172, BE19, AA5, C170 ja WA5. Miten sitä nuorena ehtikin .... Ja seuraavana vuona IFR-kurssi ja sitten monimoottori, ja aikanaan ATPL ja tyyppikursseja.

 

Sittemmin tauti on vaan pahentunut.

 

Varoitan: "lentäminen aiheuttaa riippuvuutta"

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin kysäsen, että paljonkohan maksaa GPL- eli purjelentolupakirja? Missä sellaisen voi suorittaa? Miten se tapahtuu? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin kysäsen, että paljonkohan maksaa GPL- eli purjelentolupakirja? Missä sellaisen voi suorittaa? Miten se tapahtuu? ::)

 

Reilun 1000 EUR, Lentokerhossa, lentämällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reilun 1000 EUR, Lentokerhossa, lentämällä.

 

Hinta varmaan vaihtelee jonkun verran, muistelen että jossain on ollut alle tonninkin. Jos taas vaivaituisitte laittamaan tuonne profiiliinne vähän enemmän infoa niin voisi jopa suositella kerhoakin lähellä kotikontuja..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. Nummelanlentokeskuksessa on tänä vuonna 1550€. Koulutus tapahtuu täällä nummelan lentokentällä intensiivikurssina eli kolme (3) viikkoa putkeen joka päivä aamusta iltaan. Käy katsomassa www.nummelanlentokeskus.fi siellä on lisää tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. Nummelanlentokeskuksessa on tänä vuonna 1550€. Koulutus tapahtuu täällä nummelan lentokentällä intensiivikurssina eli kolme (3) viikkoa putkeen joka päivä aamusta iltaan. Käy katsomassa www.nummelanlentokeskus.fi siellä on lisää tietoa.

Tästä oli paljon apua, kiitos. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä oli paljon apua, kiitos. :)

 

Hyvinkään Ilmailukerho kouluttaa myös, Olli osannee neuvoa enemmän aiheesta varmaan..? Siellä on vintturi joten kurssi lienee vähän edullisempi, Nummelassa kai lennetään lentokonehinauksella joka maksaa bensan muodossa enemmän.

 

Tosin tietty se kenttä minne pääsee helpommin on parempi.

 

//tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkään Ilmailukerho kouluttaa myös, Olli osannee neuvoa enemmän aiheesta varmaan..? Siellä on vintturi joten kurssi lienee vähän edullisempi, Nummelassa kai lennetään lentokonehinauksella joka maksaa bensan muodossa enemmän.

Tosiaan Hyvinkäällä lennetään vintturista ja kurssin hinnaksi tulee 1200 erkkiä. Tosin voi täälläkin valita että lentää lekosta mutta sitten sitä hintaa kertyykin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tuli selväksi, että SIO kouluttaa PPL-vaiheeseen saakka Salpauslennossa tai Pilot Factoryssä, joissa PPL normaalisti maksaa jotain 7,000 euroa,

 

niin selviääkö SIO:n kurssilainen kuitenkin edelleen koko kurssista sillä 10,000 eurolla josta on ollut puhetta? Eihän Salpaus/Pilot nyt voi ilmaiseksikaan kouluttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin selviääkö SIO:n kurssilainen kuitenkin edelleen koko kurssista sillä 10,000 eurolla josta on ollut puhetta? Eihän Salpaus/Pilot nyt voi ilmaiseksikaan kouluttaa?

 

Selviää, onhan noita PPL-pahveja lennetty Malmilla jo vuodesta x (eli koko euroaika sisältyy tähän). Eipä se sitä tarkoita että jos oppilas maksaa sen 10 000 euroa niin se olisi koko koulutuksen hinta, se on vain oppilaan omakustannusosuus (tulipa hieno sana) :)

 

-n-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kappas, kerropas koneen vaiheista lisää. Meinaan tässä on mielenkiintoinen yhtymäkohta: OH-CFU on nykyään tuo MIKin simulaattori ;)

 

Sen tiesimmekin että kaputti oli tullut, koska runko ei ole ihan suora ja esim. vasen ikkunan palkki on kiinnityskohdastaan vääntynyt joten mittaripaneeli on vasemmasta reunastaan melkein pari senttiä "irti" taustapellistä, mutta se kompensoitiin glareshieldiä vähän siirtämällä, joten "tyhjä tila" on siellä takana piilossa eikä käytännössä näy ollenkaan. Mutta rungossa tosiaan on tuollaisia "taitoksia" vähän siellä sun täällä. Kävikö pilotille pahastikin? Ihan köykäinen lasku tuo ei ole ollut, koneen siivissä oli kanssa pääsalkoon asti etureuna kasassa, joten metsään taidettiin mennä? Kuka muistaa tapausta? Jostain löysin vain jutun että about 80-luvun alussa tosiaan oli "written off" muttei kommentoitu sen enempää.

 

//Tuomas

 

 

Unohtui vastata tähän, kun on ollut kiireitä...

Koneen aiempia vaiheita en lähtenyt kaivamaan Ritaranta&Mäkisestä, mutta tähän CFU (eli Uunon, kuten rungon kyljessä ollut tarra kertoi) lentoura loppui. Kaputti tapahtui tosiaan iltapäivällä, hämärän jo laskiessa. Kone oli tehnyt pakkolaskun 18:n kynnyksen pohjoispuolella sijaitsevalle pellolle ja mennyt siellä ympäri. Seuraavan kesän Uuno aloitti luurangoksi riisuttuna Hallin itäpäädyssä, jossa se majaili vuosia kunnes siirtyi hallin takapuolelle.

 

Ei tarvinnut opettajan sen jälkeen muistutella, että pikku-Continentalit ovat herkkiä jäätymään. Vähemmästäkin sen olisi uskonut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten kuinka paljon hyötyä lentäjäksi hakiessa, jos on GPL? Entä jos on GPL+PPL hakiessa?

 

GPL lähinnä osoittanee kiinnostusta ilmailua kohtaan, mutta isokoneilmailussa siitä ei koulutuksen kannalta ole virallista hyötyä. Ja PPL:n hankkineena on tietysti sitten yksi koulutuspykälä vähemmän käytävänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPL lähinnä osoittanee kiinnostusta ilmailua kohtaan, mutta isokoneilmailussa siitä ei koulutuksen kannalta ole virallista hyötyä. Ja PPL:n hankkineena on tietysti sitten yksi koulutuspykälä vähemmän käytävänä.

 

Joo, no seki vähän riippuu kait että missä sen PPL:n on suorittanut. Meillä on kurssilla yks heppu joka käy toiseen kertaan PPL:n ja on näitä tapauksia muitakin.

 

-niko-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni sanoo sitä että purjelentäjä oppii kauniin lentokäsialan kun on vähän pakko lentää "puhtaasti" jos siellä taivaalla on mieli pysyä.. :) Mutta ei siitä kai muuten mitään "virallista" hyötyä ole, mitä nyt osoittaa kiinnostusta. Mutta jos ilmailu kiinnostaa 16-vuotiaana, mitä ihmeen järkeä on jättää se GPL lentämättä? Rassatkoon muut mopojaan.. ;)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos ilmailu kiinnostaa 16-vuotiaana, mitä ihmeen järkeä on jättää se GPL lentämättä? Rassatkoon muut mopojaan.. ;)

 

Niin minäkin ajattelin, ja sen takia istuskelen nyt ison askin etukaukalossa :) Tosin on tuota mopoakin tullu rassattua :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin minäkin ajattelin, ja sen takia istuskelen nyt ison askin etukaukalossa :) Tosin on tuota mopoakin tullu rassattua :P

 

 

Juu mutta sitä mopoa ei kovin laillisesti tai laittomastikaan saa kulkemaan ihan yhtä kovaa :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni sanoo sitä että purjelentäjä oppii kauniin lentokäsialan kun on vähän pakko lentää "puhtaasti" jos siellä taivaalla on mieli pysyä.. :)

//Tuomas

 

 

Suosittelen lämpimästi sen purstikka-lisenssin hankkimista. Itse sain aikanaan yhden osamaksuerän rippilahjana. Purjelentäminen 1-paikkaisella nykykuidulla on ehdottomasti makeinta lentämistä mitä tiedän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen lämpimästi sen purstikka-lisenssin hankkimista. Itse sain aikanaan yhden osamaksuerän rippilahjana. Purjelentäminen 1-paikkaisella nykykuidulla on ehdottomasti makeinta lentämistä mitä tiedän.

 

Juu, se on kyllä ollut mielessä..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään