Nils Rostedt

Riga Aviation Museum, 22.6.07 osa 1 - Helikopterit

4 viestiä aiheessa

Jotkut ehkä muistavat että kävin hiljattain Riiassa ja lupasin näyttää kuvia myös lentoaseman kupeessa olevasta ilmailumuseosta. Nyt olen vihdoin saanut kuvat käsiteltyä joten olkaa hyvät.

 

Tulopäivänä en ehtinyt museoon kuin vasta klo 18.00 jälkeen, jolloin se oli jo kiinni. Tältä näyttää portti:

[ attachment removed ]

 

Joten sain tyytyä kuvaanmaan helikoptereita aidan väärältä puolelta. Mi-8 ja Mi-6.

[ attachment removed ]

 

Seuraavana päivänä, kotiinlennon yhteydessä, oli paremmin aikaa ja 5 Latin pääsymaksua vastaan pääsin itse museoalueelle.

 

Mil Mi-4 oli Sikorsky S-55:n vastine ja tuli palvelukseen 1952.

[ attachment removed ]

 

 

Mil Mi-2, kevyesti panssaroitu kuljetushelikopteri joka voidaan aseistaa 57 mm raketeilla tai 23 mm tykillä. Valmistettu 1965-1985 Puolan WSK Swidnik tehtailla.

[ attachment removed ]

 

Valtavan kokoinen Mil Mi-6, aikoinaan maailman suurin ja nopein helikopteri. Ensilento 1957. Siiventyngät antavat lisänostovoimaa matkalennolla.

[ attachment removed ]

 

Kamov Ka-26, monikäyttöhelikopteri.

[ attachment removed ]

 

Mi-24A, yhdistetty "gunship" ja pieni joukkojenkuljetuskopteri. Käytössä 1976 alkaen.

[ attachment removed ]

 

Yleiskuvassa näkyy saksalaisrekisteröity Cessna 150A. Lentäjän piti v. 1999 lähteä rullaamaan, mutta pyöräpukit olivat vielä paikoillaan. Joten ohjaaja astui ulos ja poisti pyöräpukit sammuttamatta moottoria ensin. Tulos näkyy  :P . Taustalla Tu-22 pommikone.

[ attachment removed ]

 

2x Su-7, Blanik, ja taustalla taitaa olla Tu-154 joka ilmeisesti on melko uusi ilmestys tällä lentokentällä.

[ attachment removed ]

 

An-24B.

[ attachment removed ]

 

"Häätäjäosasto". MiG-25UM, MiG-23M, MiG-23MF, MiG-21UM.

[ attachment removed ]

 

Mi-kuutoseen pääsi sisällekin. Tässä mittaritaulu.

[ attachment removed ]

 

Radio- ja tutkaosasto.

[ attachment removed ]

 

Lentomekaanikon työmaata.

[ attachment removed ]

 

Ja ohjaajan istuin. Tosin en tiedä istuuko päällikkö tässä kopterissa oikealla vai vasemmalla.

[ attachment removed ]

 

Vielä yleiskuva sisäänkäynnin luota.

[ attachment removed ]

 

Lopuksi kuva missä kaikesta päätellen näkyy museon "isä" Viktor Talpa, joka käytännössä pyörittää museota. Mitään valtiontukea ei tällaiseen Latviassa ole. Tämä selittää myös miksi museon koneet eivät ole viimeisen päälle kiillotettuja. Kuuntelijat ovat päiväkodin tai  koulun tms. henkilökuntaa, joka oli ryhmävierailulla lapsijoukon kanssa.

[ attachment removed ]

 

Seuraavassa osassa lentokoneet  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama pappa näyttää olevan "kierrättäjänä" kuin pari vuotta sitten. :) Pääsittekö käymään tuon Latavion An-24B:n sisällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on ihan  hyvä paikka.

 

Mutta löytyykö keltään tietoa löytyykö vastaavaa Vilnasta?

Ollaan pojan kanssa tiistaina lähdössä sinne ja jos sieltä löytyy, niin mentäis kurkkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta löytyykö keltään tietoa löytyykö vastaavaa Vilnasta?

Ollaan pojan kanssa tiistaina lähdössä sinne ja jos sieltä löytyy, niin mentäis kurkkaan.

Enpä oo ihan varma, mutta minä en tuollaista Vilnassa nähnyt, kun siellä kesäkuun alussa kävin. Kaunasissa sen sijaan on ilmailumuseo, ja Kaunas on noin sata kilometriä Vilnasta, että paikallisella taksilla varmaan hiukka reilu puolituntia, niin pääsette Kaunasiin. ;D

 

Mutta muuten Vilnasta täytyy sanos, että hieno kaupunki, kannattaa ehdottomasti käydä siellä TV tornissa, joka on Euroopan kuudenneksi korkein TV torni. Mutta TV tornissa jos käytte, niin voi sieltä paluunkanssa olla ongelmaa, kun tornin henkilö kunta ei suostunut ainakaan meille tilaamaan taksia, ja taksikeskukset ei siellä oikein osaa englantia. ;) Niin, ja Vilnasta vielä, että taksit on nopeita, kaahailevat kekimäärin 70-100 km/h nopeusella, että kannattaa köyttää remeillä ittensä penkkiin kiinni. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla