Nils Rostedt

Riga Aviation Museum, 22.6.07 osa 2 - Lentokoneet

13 viestiä aiheessa

Tässä toisessa ja viimeisessä osassa on vuorossa Riian ilmailumuseon lentokoneet.

 

MiG-29 UB on tainnut kelvata varaosiksi muille ?

[ attachment removed / expired ]

 

Yak-18T, siiven verhoilussa "pientä laittoa".

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-25 RBS, Mach 2+ koneen tiedustelu-pommittajaversio. Kone tuli palveluskäyttöön 1970-luvulla.

[ attachment removed / expired ]

 

Yak-28R tiedustelukone. Tyyppi tuli käyttöön 1960. Aika hurjan näköinen peli. Erikoinen tandem-laskuteline muistuttaa B-52:n,  mutta taaempi pyöräpari on tässä vielä taaempana. 

[ attachment removed / expired ]

 

An-14 "Pchelka" kuljetuskoneen runko. Tästä konetyypistä piti 1966 tulla An-2:n seuraaja, mutta vasta turbopropmoottoreilla varustettu An-28 saavutti suosiota. Huomaa Jalta-auto taustalla  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21ST.

[ attachment removed / expired ]

 

En ole ihan varma onko tuo kapistus valonheitin. Vieressä kuitenkin rakettikasetteja.

[ attachment removed / expired ]

 

Erinäköisiä pommeja oli myös näytillä MiG-15-koneen edessä.

[ attachment removed / expired ]

 

L-29 Delfin, Tsekkoslovakiassa rakennettu Varsovanliiton maiden yhteinen suihkuharjoituskone 1960-luvun alusta.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21BIS, ja edessä erinäköisiä ammuksia/pommeja.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-23MF "Flogger-B", kääntyväsiipinen hävittäjä, NL:n ensilinjan hävittäjä 1970-luvun lopulla.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-23M, aikaisempi versio Floggerista.

[ attachment removed / expired ]

 

Sukhoi Su-7BKL. Etualalla L-13 Blanik purjelentokone, jossa "nuorten pioneerien järjestön" DOSAAFin tunnus.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21US , 2-paikkainen versio. Huomaa soppatykki  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Tu-22M:n pyrstö ja tykkitorni.

[ attachment removed / expired ]

 

Oikeanpuoleinen nokka kuuluu Tu-104A:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

An-2:n nokka sekä suihkumoottori, jossa ylikuumenemisen merkkejä?

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-15UTI.

[ attachment removed / expired ]

 

Tu-154M.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä 2 kpl miehittämätöntä ilma-alusta, joista en ole saanut selvää mitä tyyppiä ovat. Kenties joku tunnistaa?

[ attachment removed / expired ]

 

Tu-22M "Backfire". Kääntyväsiipinen yliäänipommikone. Näitä on edelleen Venäjällä palveluskäytössä, tietää Wikipedia.

[ attachment removed / expired ]

 

Osasuurennos Tu-22M:n ohjaamosta.

[ attachment removed / expired ]

 

Yak-28R tiedustelukoneen tähystäjän lasinokka.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-25 edestä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi vielä MiG-27K edestä.

[ attachment removed / expired ]

 

Suosittelen käyntiä museossa, jos käytte Riiassa. Nykymuodossaan se ei välttämättä kovin kauan säily, koska RIX:n alueelle suunnitellaan kovasti uutta liikekeskus- ja teollisuusaluetta lentoaseman viereen muun muassa tuon museon paikalle. Voi hyvin olla että museo joutuu väistymään grynderien alta muualle  :P

 

PS: Museolla on verkkosivut täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tu-154M.

 

Kyllä se on B-2. Tietääkseni käytetty lavasteena jossakin elokuvassa ja siitä siis tuo hassu väritys. ;)

 

Mielenkiintoinen reportaasi! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitämitä ??!!! :o Makaako tuolla Tu22:n pyrstön ampumossa joku, vai onkohan tuo tykki jotenkin kauko-ohjattu ? Mahtaa meinaan olla lämpöinen (ja meluisa) paikka tuossa kahden moottorin suuttimen päällä... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva kuvapläjäys, kiitos siitä! Näyttää tuollakin vaikuttavan tuo punainen tapa tuossa näytteilleasettamisessa. Paras varmasti tuo MG15 Utin autonrengasviritys  ;D.

 

Ei taida (en ole nähnyt) olla hirveästi itäkonemuseoita, joissa näytteilleasettaminen on enemmän länsimaisesti toteutettu?

 

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitämitä ??!!! :o Makaako tuolla Tu22:n pyrstön ampumossa joku, vai onkohan tuo tykki jotenkin kauko-ohjattu ? Mahtaa meinaan olla lämpöinen (ja meluisa) paikka tuossa kahden moottorin suuttimen päällä... :P

 

Arttu

 

Tykin päällä näyttäs oleva tutka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tykin päällä näyttäs oleva tutka ;)

 

Nii, elikkäs voisi kuvitella, ettei siellä kukaan makaa, vaan tutkaohjattuna tuolla räiskivät ? Entäs kun tulee syöttöhäiriö kuularuiskuun ? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MiG-29 UB on tainnut kelvata varaosiksi muille ?

Juu, sitä on paikkailtu aika rujosti alumiinipellillä ja popniiteillä

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii, elikkäs voisi kuvitella, ettei siellä kukaan makaa, vaan tutkaohjattuna tuolla räiskivät ? Entäs kun tulee syöttöhäiriö kuularuiskuun ? :P

 

Taitaa olla lähinnä kosmetiikkaa muutenkin tuo tykki. Kyllähän nuo koneet olis varmaan tarpeen tullen ammuttu alas ohjuksilla kaukaa tuon tykin kantaman ulkopuolelta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tack kuvista!

 

Onkos kukaan käynyt Tartossa? Pitäisi olla muutama kone vielä ihan hyvässä "hapessa" sielläpäin.... Olen jo toista vuotta suunnitellut kuvausreissua paikan päälle, mutta taitaa jäädä tänäkin vuonna käymättä.... Museoituna on mm. Su-24.

 

Ihmeteltiin tykkiä takana....Hmmmm.... Konehan on Vietnamin sodan aikalaisia. USN/USMC F8F Crusaderit lensivät silloin vielä "tykkikoneina", joten kyllä tykki kuului 40 vuotta sitten asiaan  ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyhän se painettu tekstikin tuohon Tu-22 Blinderin tykkijutskaan  ;):

 

"The elimination of defensive armament except the tail cannon saved weight and volume and the crew was reduced three..."

 

Oli muuten eka neukkupommari ilman tähtärin/pommittajan lasinokkaa....

 

The Hamlyn Concuise Guide to Soviet Military Aircraft by Bill Sweetman

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeteltiin tykkiä takana....Hmmmm.... Konehan on Vietnamin sodan aikalaisia. USN/USMC F8F Crusaderit lensivät silloin vielä "tykkikoneina", joten kyllä tykki kuului 40 vuotta sitten asiaan  ;).

 

Mutta olihan siellä paljon muutakin konetta ilmassa, mm. F-4:t.

 

Ja sitäpaitsi Crusaderkin oli varustettu Sidewinderein, ja niillä se saavuttikin suurimman osan ilmavoitoistaan.

 

Lähde: Wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi että tuon museon kone on (useimpien lähteiden mukaan) Tu-22M-2 eli "Backfire-B", joka on kokolailla eri kone kuin vanhempi Tu-22 "Blinder". Wikipedian ym. lähteiden mukaan Tu-22M on huomattavasti terävämpi ase kuin Blinder, jota sanotaan niin vaaralliseksi käyttäjilleen etä NL:n pilotit jopa kieltäytyivät lentämästä sillä. Tu-22M kykeni matalahyökkäykseen, mikä oli uutta NL:lle. Lisäksi siinä on kiistelty ilmatankkausmahdollisuus, joka aikoinaan mahdollisti toimintasäteen ulottamisen koko USA:n alueelle. Tämä hermostutti amerikkalaisia siinä määrin että jossain kylmän sodan neuvotteluissa (SALT II/START) NL lupautui olla käyttämättä ko. ominaisuutta.

 

Tu-22M-2 tuli käyttöön noin 1976 ja siinä on vielä "Phantom"-tyyppiset ilmanottoaukot. Myöhemmissä versioissa, jotka ovat edelleen käytössä, on F-15 / MiG-25  tyyppiset ilmanottoaukot. Pyrstön tykissä oli jossakin versiossa kahden putken sijasta vain yksi, mutta uudemmissa versioissa kaksi putkea päällekkäin. Joten ilmeisesti vielä 1980/90-luvulla uskottiin tykin tarpeellisuuteen.

 

En minä näistä sotakoneista mikään asiantuntija ole, mutta tuo Tu-22 / Tu-22M ero hämäsi minut aluksi sen verran, että piti kokea verkkoa lisätiedon toivossa, ja löytyihän sitä mm. Wikipediasta ja fas.org:sta.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla lisää tarinaa Tu-22M Backfirestä: http://www.fas.org/nuke/guide/russia/bomber/tu-22m.htm

 

Vanha Hamlynin kirjanen tuntee Tu-22M:n Tu-26 Backfire nimellä. Mutta Tu-22M lienee se yleisempi ja oikea nimitys Backfirelle. Niin kuin Nils jo totesikin, niin tykki pysyi peräpäässä myöhemmissäkin malleissa.

 

Crusaderilla meinasin vaan sitä, että se oli viimeinen Jenkki hävittäjä, jonka pääaseistukseksi oli suunniteltu tykit. Toki ohjukset olivat jo 60-luvulla mukana ja Sidewindereillä tiputettiin enemmän viholliskoneita, kuin Crusaderin tykeillä. F4 Phantomista tuli Vietnamissa periaatteessa pommari. Ohjukset kuuluivat myös Phantomeiden torjunta-aseistukseen. Tosin ensimmäiset ohjustyypit eivät käsittääkseni olleet 100% varmoja vihanpitovälineitä. Siispä tykki oli mukana rynnäköissä ja viime tingassa ohjusten loputtua myös hävittäjätaisteluissa.

 

Crusaderista: http://en.wikipedia.org/wiki/F-8_Crusader

 

"The F-8 Crusader would be the last U.S. fighter designed with guns as its primary weapon".

 

"Despite the "last gunfighter" moniker, the F-8s achieved only four victories with their cannon — the remainder were accomplished with AIM-9 Sidewinder missiles,[3] partly due to the propensity of the Colt Mark 12 cannons' feeding mechanism to jam under G-loading during high-speed dogfighting maneuvers[4]. Nonetheless, the Crusader would be credited with the best kill ratio of any American type in the Vietnam War, 19:3.[1] Of the 19 shot down aircraft, 16 were MiG-17s and 3 were MiG-21s".

 

Toverin suunnitelupöydällä pommareiden tykit ovat taineet olla pitkään torjunta-aseistuksena  (Il-28, Tu-16 Badger, Tu-95 Bear, Tu-22 Blinder, Tu-22M (Tu-26) Backfire, Il-76 Candid ja myös An-12 Cub). Vanha jäänne samalla tavalla kuin pommarin/tähtärin lasinokat....

 

Vietnamin varsinainen "Gunfighter" taisikin olla F-105 Thunderchief:

 

"Nevertheless, the F-105 managed 27.5 officially credited air-to-air victories against North Vietnamese aircraft at the cost of 17 aircraft lost to enemy fighters (North Vietnamese pilots claimed to have shot down an additional 23 F-105s but none have been confirmed by USAF).[6] All victories were against MiG-17s -- 24.5 were shot down with cannon fire (one victory was shared with an F-4), and three with AIM-9 Sidewinder missiles.[8]"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/F-105

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla