Ilkka Mäkelä

Cessnan uusi Light Sport Aircraft nimetty: 162 SkyCatcher

37 viestiä aiheessa

Airventuressa Oshkoshissa on paljastettu yksityiskohtia Cessnan LSA:sta, jonka nimeksi on siis annettu Model 162 SkyCatcher.

 

Koneeseen tulee Continental O-200D-moottori. Matkalentonopeutta on max. 118 solmua, maksimipaino 1320 paunaa ja hinta uutena noin 110000 dollaria. Toimitukset alkanevat v. 2009.

 

http://home.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20070722005032&newsLang=en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen yhdistelmä uutta ja vanhaa. Perinteiset pyöreät mittarit on jätetty kokonaan pois ja tilalla on uusi Garmin 300 kuvaruutumittaristo. Sauvaohjaussysteemi on uutta erikoista mallia. En muista nähneeni aiemmin, mutta voi olla ihan toimiva. Moottoriosastolla taas perinteet ovat voimissaan.

 

Euroopan maissahan LSA-konetta ei toistaiseksi saa rekisteriin. Mutta kenties 2009 on jo määräyspuolella päästy eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sauvaohjaussysteemi on uutta erikoista mallia. En muista nähneeni aiemmin, mutta voi olla ihan toimiva.

 

Saako tuohon ajoon mitään "tuntoa" tuolla sauvalla? Ajattelee että sillä "kunnon" "ratilla" olisi helpompi ajaa kuin tuolla  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako tuohon ajoon mitään "tuntoa" tuolla sauvalla? Ajattelee että sillä "kunnon" "ratilla" olisi helpompi ajaa kuin tuolla  :o

 

Kuvista päätellen tuossa on kyllä enemmän rattimainen tunto kuin oikeissa, sauvaohjatuissa lentokoneissa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh...ei millään pahalla ketään kohtaan...makuasioitahan nämä vain ovat. Mutta nyt kyllä vaikuttaa siltä että Cessnan rekryosasto on palkannut jotain venäläisiä designereita tähän projektiin ;D

Ruma kuin helevetti!!! 8)

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaa aika pitkälle Funkin FK-9:ää nokkapyöräversiona. Eiköhän silmä tuohon totu, mutta paintengineeringistä en itse pidä. Sauva näyttää olevan toisinto Auster-tyyppisissä koneissa olleesta sauvaviritelmästä, joka varsinkin vesikonelentämisessä voisi olla ratin tai Y-sauvan veroinen (= hyvä keksintö). Ja kun on tämän kokoluokan koneisiin kavunnut katsastusten yhteyksissä, niin lattialla sijaitseva sauva tekee koneeseen kulun melko hankalaksi. Ties vaikka tästä sauvasta tulisi suurikin menestys - kunhan keksii mihin sen sauvakäden pystyy tukemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten tossa ny mietityttää se, että miten hitossa joku voi puhua jostain uudesta teknologiasta ja laittaa samaan koneeseen manuaalisen seosvivun?  :thmbdn: Niinku, mitä hemmettiä, fadecit ym on keksitty kyllä ja moottoriakin vois hiukan uudistella..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten tossa ny mietityttää se, että miten hitossa joku voi puhua jostain uudesta teknologiasta ja laittaa samaan koneeseen manuaalisen seosvivun?  :thmbdn: Niinku, mitä hemmettiä, fadecit ym on keksitty kyllä ja moottoriakin vois hiukan uudistella..

 

Mutta jos joku on keksinyt 1940-luvulla hyvän lentokonemoottorin, niin mitä sitä muuttelemaaan  ;D

FADECit sun muut ovat vain 2000-luvun insinööriplanttujen hapatusta  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva tältä päivältä. Koneeseen ei päässyt ottamaan kylmiä tyyppejä suoraan sisään kävelemällä, vaan esittelyständi oli nyörein rajattu, joten kuva on sieltä tavallisen rahvaan puolelta. En jaksanut käydä Cessnan edustajaa enää jututtamaan...

 

[ attachment removed ]

 

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, koska se ei ole ultra...

 

Eikä se ole myöskään tyyppihyväksytty lentokone vaan amerikkalainen LSA ( Light Sports Aircraft ).

Eli kyseessä on täysin laiton kone täällä Suomessa. Konetta ei voi rekisteröidä

Ultraksi koska se painaa liikaa. Ei tyyppihyväksytyksi koska se ei ole sitä.

 

Amerikan ihmemaalla on vielä sellainen systeemi että jos taskussa on FAA-PPL ( ja IR )

niin saat lentää myös LSA-koneillasi sitä mihin lupakirjasi riittää. Tosin IR-hyväksyttyjä LSA:ita ei ole

paljoa.

 

Euroopassahan ultrat on day-VFR koneita olkoot taskussa millaiset lupakirjat tahansa.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä se ole myöskään tyyppihyväksytty lentokone vaan amerikkalainen LSA ( Light Sports Aircraft ).

 

Olettaa kuitenkin sopii, että tuokin tullaan tyyppihyväksyttämään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olettaa kuitenkin sopii, että tuokin tullaan tyyppihyväksyttämään?

 

Ei välttämättä. LSA:n byrokratia on kertaluokkaa helpompaa kuin tyyppihyväksytyn ja koneen

tyyppihyväksyttyihin verrattuna edullinen hinta perustuu juuri siihen.

 

Itse näkisin SkyCatcherin juuri Cessnan avauksena nykyisin nopeimmin kasvavaan

koneluokkaan.

 

Ihan vastaava esimerkkihän on että täällä Euroopassa vuodessa julkaistaan

läjäpäittäin uusia ultria ja Suomen koneiden uusituonti on pääosin ultrien

varassa vaikka täällä ultratoiminta on paljon rajoitetumpaa kuin LSA USA:ssa.

 

LSA-luokalla on aineksia todelliseksi kansankoneeksi USA:ssa, niitä pääset

lentämään kun on USA:n driver's license taskussa.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään