Guest fsfinland

Päivän erikoisuuksia 22.7 EFHK

31 viestiä aiheessa

Moro , tänään EFHK:lla oli parikin erikoistuutta:

 

Ensimmäisenä tuli Aeroflot A321 koneella.. ei pitäisi olla joka päivänen kone EFHK:n reitillä  :)

[ attachment removed ]

 

Star Tourin koneella näytti olevan ongelmia laskussa  :- ensiksi tämä ylösveto kesken laskua rwy 15..

[ attachment removed ]

 

Ja sitten uusi yritys rwy 22R ja kun tarkemmin katsoo niin huomaa että siivekkeet ovat ylhäällä

[ attachment removed ]

 

Jos joku täällä sattui olemaan paikalla niin kuvia perään vaan. Ja tietääkö joku että oliko kyseessä jotain vakavempaa kun tuota konetta oli odottamassa viisi paloautoa :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne paloautot johtuneet tästä, että tällä Tuin koneella oli flapsien kanssa ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se taitaa olla mutta ei tollasta kyllä joka päivä tapahdu tai ainakaan itte en ole koskaan ennen nähny.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se taitaa olla mutta ei tollasta kyllä joka päivä tapahdu tai ainakaan itte en ole koskaan ennen nähny.

 

Joo ihan mielenkiintostahan tota episodia oli 22R:n varresta katella ja skannerista kuunnella. Ei tota joka päivä tapahdu mutta kerran kuussa parissa varmaan. Paloautot vaan varotoimenpiteenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olihan se ittelläni vaan ei tota skanneria sattunu olemaan  :'( tais olla aika mielenkiintosta kuunneltavaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millähän kameralla olet kuvannut?

 

Mitenkä nuilla koneilla onnistuu tuo laksu ilman laippoja? Miten saadaan nopeus pysymään tarpeeksi alhaisena notta ei hirveellä overspiidillä alas tulla  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti kamerani on SURKEA! Hp photosmart ..  :'( . Ihan hyvin näytti tulevan alas ei edes pompahtanut takas ilmaan vauhtia vaan näytti olevan aika paljon , kyllä se koko 3000m meni tuohon jarrutteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä nuilla koneilla onnistuu tuo laksu ilman laippoja? Miten saadaan nopeus pysymään tarpeeksi alhaisena notta ei hirveellä overspiidillä alas tulla  ???

Ei saadakkaan, sitä varten tullaankin normaalia kovempaa laskuun :P ja suuremmalla kohtauskulmalla tietääkseni  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama kuva DHL:n hiekkakasalta kuvattuna tuosta TuiFly:n koneesta. Hyvä ettei ollut muusta kuin laippojen toimimattomuudesta kyse, itsellä kävi mielessä jo vakavampi tilanne kun katseli paloautoja ja odotteli tuota konetta laskeutuvaksi.

 

 

Kone alas ja paloautot lähtivät perään.

[ attachment removed ]

 

Valitettavasti vain yksi paloautoista mahtui tähän kuvaan.

[ attachment removed ]

 

Kaksi poistuu ja yksi seuraa.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä nuilla koneilla onnistuu tuo laksu ilman laippoja? Miten saadaan nopeus pysymään tarpeeksi alhaisena notta ei hirveellä overspiidillä alas tulla  ???

 

Näin tietysti:

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja tuossa tosiaankin ollaan laskussa. Tai tarkemmin sanottuna suorassa finaalissa jo hyvän matkaa. Eikä kasva vauhti, vaikka ei laippoja olekkaan, päinvastoin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TUIfly Nordicin SE-DZK laskussa 22R:lle ilman laippoja. Kone oli tehnyt ylösvedon 15:ltä kymmenen minuuttia aikaisemmin.

[ attachment removed ]

Haaveet eksoottisesta korvaavasta kalustosta voidaan heittää romukoppaan, koska kone lähti seuraavalle reitilleen vajaat kolme tuntia myöhässä puoli kymmeneltä.

[ attachment removed ]

Aeroflot oli EFHK:lla tiettävästi ensimmäistä kertaa A321:llä, koneena VP-BQT.

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä nuilla koneilla onnistuu tuo laksu ilman laippoja? Miten saadaan nopeus pysymään tarpeeksi alhaisena notta ei hirveellä overspiidillä alas tulla  ???

 

Jokaisella koneella on määritelty sakkausnopeus sileänä (ilman laskusiivekkeitä) ja lähestymisnopeus, jos joudutaan tekemään lasku tällä tavalla. Nopeus on luokkaa 20% suurempi kuin normaalitapauksessa. Kiitotievaatimus pitenee vastaavasti, mutta EFHK ei ole ongelma 737:lle. Ammattilaiset korjatkoot, jos on tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olitko Harri siellä tiilikasojen vieressä?  ;D

 

tässä viellä yksi kuva lähdöstä Aeroflot a321

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olitko Harri siellä tiilikasojen vieressä?  ;D

 

Kaikki kolme kuvaani on otettu eri paikoista. BLX:n laskukuva 15:n finaalille johtavan huoltotien varresta, nousukuva DHL:n hiekkakasalta ja Aeroflot tiilikasan päältä. Tiilikasalla en käynyt kuvaamassa muuta kuin tuon Aeroflotin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaahan kentän laidalla illalla olleet, lähtikö LGD AY95:nä ja LGC AY51:nä?

 

Juuri noin taisi olla. LGD nousi ilmaan klo 20.31 ja LGC klo 20.36. Radioliikennettä en kovin keskittyneesti seurannut, mutta jälkimmäinen taisi olla AY51, eli ensimmäisen täytyi siten olla AY95.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitoksia. Ja juu bangkokilainen lähti ensin ja sitten kiinalainen. LGD:stä ei vaan jäänyt minkäänlaista dataa rekisteriin joten piti kysyä paikallaolleilta oliko se AY95 A vai D. :) A jäi huoltoon yöksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En viitsi avata uutta aihetta, joten laitetaan "ei-niin-erikoinen" myöhäinen Mumbai (AY029) tähän perään. Vaikka vain Ilkan kiusaksi..  :P

 

Lähti ~1.5h myöhässä, vain hetkeä ennen auringonlaskua. Siispä kokonaista kolme kuvaa mukavan valon kunniaksi:

 

1.

[ attachment removed ]

 

2.

[ attachment removed ]

 

3.

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tyhmä kysymys lisää.. Ovatko matkustajat olleet mahdollisesti pakkolasku asenossa tossa Star Tourin siivekkeet ylhäällä laskussa?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään kuvia tänään noin 14.05 laskeutuneesta Icelandairin koneesta. En tälle omaa ketjua viitsinyt väsätä, joten voi lisäillä kuvia kaiketi tännekin.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tyhmä kysymys lisää.. Ovatko matkustajat olleet mahdollisesti pakkolasku asenossa tossa Star Tourin siivekkeet ylhäällä laskussa?  ???

 

Croppaamatonta kuvaa kun tarkastelin, niin eipä siellä ikkunoissa päitä näkynyt, eli taisivat päät olla polvien välissä.

 

Go around - käänny ympäri ;D

[ attachment removed ]

 

Sileänä laskuun

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Croppaamatonta kuvaa kun tarkastelin, niin eipä siellä ikkunoissa päitä näkynyt, eli taisivat päät olla polvien välissä.

Laita pala alkuperäistä näytille, niin voi muutkin asiaa mietiskellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla