Guest niseiling

Lentokenttien yhteiskäyttö

8 viestiä aiheessa

Lentokenttiä käytetään enenevässä määrin moneen muuhunkin kuin lentotoimintaan. Kenttien ylläpitäjät haluavat entistä enemmän katetta rahoilleen, etenkin kun kuntaorganisaatiossa jokainen osa-alue on tulosvastuullinen ja voittoa pitäisi tulla. Pudasjärvellä ajetaan kentällä kiihdytysautoilla, jolloin puoli kiitotietä on varattuna heille ja puolet lentotoiminnalle.

Moottoripyöräilyä harrastetaan myös. Eräs kaveri yrittää päästä Guinnesin ennätystenkirjaan vauhdilla yli 300 km/h mailin matkalla.

Kuvassa tyypillinen tilanne tältä kesältä.

Tiedän, että muillakin kentillä Suomessa toimitaan yhteisesti, joten kertokaapa kokemuksia myös siitä, kuinka olette saaneet homman toimimaan kitkatta.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

 

ohjaan MTV3:lle Ajoneuvos-nimistä autoiluviihdesarjaa ja koska kyseisessä ohjelmassa pitää monesti ajaa kovaa, mutta silti turvallisesti, ovat lentokentät oivia paikkoja tarkoitukseemme. (Ja tätä ohjelmaa ei sitten missään nimessä pidä sotkea siihen Nelosen Starttiin tai YLE:n Puskuriin. ;) )

 

Olemme menestyksekkäästi saaneet kuvata mm. Nummelan, Kiikalan, Oripään, Hangon, Hyvinkään, Malmin, Utin ja Vesivehmaan lentopaikoilla. Vesivehmaa ja Utti ovat omia suosikkejani. Jälkimmäisellä kengittiin viime kesänä Lamborghini Gallardolla 304 km/h. :)

 

Käytännössä, jos NOTAMia ei ole tehty tai kenttää muuten suljettu lentoliikenteeltä, on kentän ylläpitäjä tai hänen järjestämänsä henkilö ollut paikalla päivystämässä laskeutuvien koneiden varalta. Jos lentopaikalla on useampia kiitoteitä, olemme tuulen suunnasta ja muista tekijöistä riippuen yleensä itse olleet yhdellä kiitotiellä, kun ilmailuväki on operoinut toiselta.

 

Käytämme kuvauksissa UHF-radiopuhelimia kaikkien autojen, henkilökunnan ja kentän väen (tornin, jos on olemassa tai muun vastaavan) välillä. Lisäksi meillä on kuvausautoissa ja kuvausryhmillä kentän laidalla aina toiset radiovastaanottimet kentän jaksolla ja siten kuullaan hyvissä ajoin jos joku on tulossa laskuun ja siirrytään alta pois. Kaikilla kuvaustiimin jäsenillä on keltaiset tai oranssit huomioliivit ja tilanteen vaatiessa kuvausautoissa oranssit vilkut. Muutenkin pyrimme kuvaamaan siten, ettemme ole esteenä kentän pääasialliselle käyttötarkoitukselle.

 

Homma on toiminut erittäin mallikkaasti jo muutaman vuoden ajan - kiitos ennen kaikkea ymmärtävien ja joustavien ilmailuharrastajien! (Kerran tosin Hangossa kentän ollessa virallisesti kiinni ja taisi olla valkoiset ruksitkin molemmissa päissä, tuli yksi ruotsalaismies pienkoneellaan melkein päällemme. Näyttivät tekevän ihan normaalin laskukierroksen ja taatusti näkivät meidät ja ruksit, mutta tulivatpahan silti alas.. Onneksi ei käynyt mitään, mutta palautetta hieman annettiin.)

 

Itseasiassa lentokentillä kuvausten yhteydessä runsaasti pyörittyä omakin kiinnostukseni ilmailua kohtaan heräsi ja nytpä on sitten PPL-kurssikin käynnissä. :)

 

-t

 

 

EDIT: Tässä tuore kuva Vesivehmaalta.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommentista.

Teillä näyttää olevan toimintatavat hanskassa. Olemme kiitotien yhteiskäytön suhteen vasta alkutaipaleella, eivätkä kaikki ymmärrä ilmailun turvallisuusajattelua. Neuvonpidon jälkeen kentänpäällikkömme osti ilmailuradion muiden kenttää käyttävien käyttöön ja sopi paikallisen ilmailukerhon kanssa siitä, että heiltä joku päivystää radion kanssa silloin, kun kenttää ei ole suljettu ja siellä on muutakin kuin lentotoimintaa.

Meillä ei ole kuin yksi kiitotie, se on tosin pitkä ja leveä (2000m X 60m) ja toivoisimme, että sitä ei kovin usein kokonaan suljettaisi. Olemme moottoriurheilun harrastajien kanssa sopineet, että yhteiskättö onnistuu, jos heillä on joku radiopuhelimenhoitajan todistuksen omaava päivystämässä radion kanssa ja kertomassa ilmaan, että nyt on kiihdyttävä moottoripyörä kiitotiellä, voitko holdata minuuutin verran. Tai kun laskuun on tulossa purjekone, on tehtävänä kertoa moottoripyöräilijälle, että siirtää lähtöä, koska purjekone ei voi holdata. Pudasjärvi on pohjoisen vilkkain purjelentokeskus, jolloin koneita saattaa illan mittaan kentälle laskeutua. Koska Pudasjärvi haluaa olla hyvän lentopaikan maineessa ja tavoitettavissa, emme halua kenttää suljettavan, vaan yritämme selvitä näillä keinoin.

Ongelma vaan on se, että ilmailun tiukkaa lainsäädäntöä ja turvallisuusajattelua tuntematon liikkuu kiitotiellä suhteellisen estottomasti kun taas ilmailijat opetetaan olemaan menemättä kiitotielle lainkaan muulloin kuin lentotoiminnan yhteydessä.

Olemme Pudasjärvellä pyrkineet tiedottamaan kentän muille käyttäjille pelisäännöistä ja se onkin ainoa keino silloin, jos halutaan lentokenttien pysyvän turvallisina myös lentokoneilla liikkuville. Lentokoneilla kun ei oikein turvallisesti voi laskeutua muualle kuin kiitotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kertokaapa kokemuksia myös siitä, kuinka olette saaneet homman toimimaan kitkatta.

 

kauhajoen lentokenttä on myös suljettu notamein muutaman kesäisen viikonlopun ajan kiihdytysautoilijoiden käyttäessä kenttää. lentotoimintaa ei silloin voi harjoittaa edes kiitotien viereiseltä liidinhinausuralta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin viime viikolla Kalajoella ja kurvasin siitä lentopaikan vierestäkin, siellä näytti olevan muutama kone parkissa ja joku autoporukka kiihdytteli radalla. Lienee suhteellisen yleistä rauhallisimmilla urilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Tässä tuore kuva Vesivehmaalta.

[ attachment removed / expired ]

 

Onkos tuo se ainoa oikea urheiluauto kultaiselta 80-luvulta?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo se ainoa oikea urheiluauto kultaiselta 80-luvulta?  :o

 

Sepä se. :) Ja komia peli oli! On meillä tulevalla kaudella muutama muukin Lambo, Fertsu ja muu nopea päristin. Ihan 2000-luvulta kans. ;)

 

Tarkoitus olisi kuvata myös muutama ilmailuun liittyvä vauhdikas insertti. Eri tahojen kanssa mahdollisista teemoista onkin jo keskusteltu, mutta ideoita otetaan toki vastaan. :)

 

-t

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään