Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2007 Donna P. Jenkeistä tarjosi kokoelmiini Eversti Stanley Peter Ericksonin lentokypärää ja lentopäiväkirjoja. Oli tutustunut kotisivuihini ja halusi herrasmiehensä lentokypärän virtuaaliseen lentokypärämuseoon. Olin kahden vaiheilla. Ottaakko vai jättää väliin, koska itselläni oli jo laivaston F-8E Crusader pilotin APH-5 lentokypärä Sierran happimaskin kiinnikkeillä. Onneksi kaupat syntyivät, koska lentopäiväkirjat sisältöineen ovat historiallisesti yksistään jo sen arvoiset . Kaupan pääasiallinen kohde oli siis lentokypärä ja happimaski. Lentopäiväkirjat, plotterit, lentokartat (noin 10 kpl), The Slipstream kurssijulkaisu etc. tulivat kaupan mukana postikuluja vastaan. Pakettien saavuttua perille uppouduin täysin merijalkaväen pilotin elämiin vuosiin.... Päätin jakaa Stanley P. Ericksonin tarinan myös teille. Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen saanut käsiini sotilaslentäjän lentopäiväkirjat. Stanley Peter Erickson liittyi laivaston ilmavoimiin 09.06.1942. Kursiltaan hän valmistui vänrikkinä 19.06.1943. The Slipstream kurssijulkaisun sivuilla on kuvattu kolme kurssia valmistuneeksi samalla päivämäärällä. 23.06.1943 valmistui jo seitsemän kurssia, eli tahti oli kova suurvalta-armeijan riveissä. p> Stanley Peter Erickson Ericksonin uraa merkittynä lentopäiväkirjan sivuille. p> Lennettyjä konetyyppejä ja lentotunteja. Päiväkirjan merkintöjä joulukuulta 1942. Alkeiskoulukoneina toimivat NP-1 Spartan ja N2S Stearman. p> Boeing N2S-3 Stearman USN:n väreissä La Ferte'-Alais 2007. Ericksonin jatkokoulutus sisälsi lentoja SNV-1 Valiant, SNJ Texan ja Consolidated PBY Catalina koneilla. PBY-merkintöjä kesäkuulta 1943. Consolidated PBY Catalina Duxfordissa 2006. p> Muutama tunti on kirjattu myös tällä Naval Aircraft Factory N3N koneella. p> Kesäkuussa 1943 ei ollut vielä Ericksonin aika astua rintamalle. Vänrikki Ericksonista tehtiin lennonopettaja Corpus Christin lentotukikohtaan. Erickson opetti muita lentäjiä lentämisen alkutaipaleelle. Koulutuslaivueena oli mm. laivue 12-D SNV/SNJ-kalustolla. PBY-koulutus tapahtui 18-B laivueessa. p> The Slipstream kirjan satoa SNV-1 Valiant koulukoneesta. Tällä konetyypillä lennonopettaja Erickson lensi kaikkiaan 934 tuntia. Oppilaat saattoivat tuottaa harmaita hiuksia kouluttajilleen.... p> Lentopäiväkirjan merkintöjä heinäkuulta 1944. Kurssijulkaisun ilmoitusosaston mainoksia. Kirja itsessään on jo löytö oman aikansa kuvilla höystettynä. Valmistuneiden kurssien määrä on erittäin suuri verrattuna esim. Suomen ilmavoimien vastaaviin.... p> Olen aina luullut, että SNJ Texan oli USN:n koulukone numero yksi. Erickson on lentänyt myös SNJ Texaneilla uransa aikana 224 tuntia. Mutta ainakin 1943-44 merkintöjen mukaan Vultee SNV-1 Valiant oli eniten lennetty konetyyppi peruskoulutuksessa. Keskuun 9. päivä oli valmistunut myös kolme kurssia, tämä poikanen mukaan lukien.... p> Siloposkisesta poikasesta tultaisiin vielä kuulemaan! Kouluttajakausi loppui helmikuussa 1945. Erickson komennettiin Jacksonvilleen, Floridaan, saamaan operatiivista koulutusta. p> Yksikkö oli MF-OTU, joka antoi peruskoulutuksen hävittäjiin mm. Chance-Vought F4U Corsair-kalustolla. Erickson suoritti siis merijalkaväen Corsair pilotin peruskoulutuksen, joka käsitti mm. 14 tukialus laskeutumista USS Guadalcanalille. Merijalkaväen pilotithan operoivat pääosin maalta käsin. MF-OTU:n VF-OTU#4:sta Erickson siirtyi Texasiin Eagle:n tukikohtaan, jossa hän lensi tyypit VMF(N)-544:n riveissä Grummanin isoon kissaan eli F6F Hellcattiin. p> Grumman F6F-3 ja F6F-5 olivat laivaston ilmavoimien menestyksekkäimpiä hävittäjiä pudotusluvuillaan. VJ-day koitti ja sotatoimet hiljenivät elokuussa 1945. Etulinjan kovia kokeneet pilotit haluttiin kotiuttaa nopeasti ja reservistä lähetettiin uutta verta tapahtumapaikoille. Näin kävi myös Ericksonille. Komennus kävi Hawaijin kautta Yokosukan lentotukikohtaan Japaniin lokakuussa 1945. Rotaatio VMF(N)-542:n riveissä kesti kolmisen kuukautta. Kalustona olivat Grummanin F6F-5N Hellcatit. Lentosuoritukset käsittivät mm. etsintälentoja. p> Tammikuun loppupuolella Erickson palasi takaisin Valtoihin. Nuori lentäjä oli jäädä työttömäksi. Aselajit harvensivat voimakkaasti kalustoaan ja miehiään vuonna 1946. Erickson ei kuitenkaan päätynyt kilometritehtaalle, vaan mies hyväksyttiin merijalkaväen reservin koulutusohjelmaan. Sijoituspaikaksi tuli VMF-215 Kansasista. Olathen lentotukikohta oli tuttu paikka miehelle. VMF-215 oli saanut mainetta ja kunniaa jo sodassa. Taisi peräti omata kovimmat Corsair-ässät.... Vuonna 1946 kalustona olivat Corsairit, Hellcatit ja tietenkin SNJ Texanit. Lokakuussa 1948 Erickson ylennettiin kapteeniksi. Reservin pilotin merkinnät käsittävät päiväkirjan merkintöjen mukaan vain muutaman lennon kuukaudessa (2-6), yksi kuukausi vuodessa oli sitten omistettu lähes kokonaan lentotoiminnalle. Kaveri on USA:n reservissä. Käy yhden viikonlopun kuukaudessa kotipaikkansa kasarmeilla ja viettää pari viikkoa vuodesta sitten tiiviimmin joukoissa. Ericksonilla näyttäisi olleen sama tahti. p> Corsairien merkinnät valmistajien mukaan olivat minulle uusi juttu. Chance-Vought teki F4U:ta, Brewster valmisti F3A:ta ja Goodyear FG:tä. Corsairit ovat merkitty myös näin lentopäiväkirjoihin. F8F-1 Bearcat tuli Corsairin rinnalle marraskuussa 1949. Erickson lensi 62 tuntia Bearcatilla, 420 tuntia Corsairilla ja 175 tuntia Hellcatilla. p> Korean sota alkoi painamaan päälle ja Ericksonkin joutui reservin riveistä taas vakinaiseksi. Bearcat vaihtui F7F Tigercattiin. p> F7F Tigercat tunteja kertyi 380 tuntia VMF(N)-533:n riveissä 20.04.1951-15.06.1952. p> Tigercatin jälkeen on lentopäiväkirjojen merkinnöissä reilu vuoden paussi. Syyskuussa 1953 on taas merkintöjä VMF-215:n riveissä Corsaireilla. Vuonna 1954 tuli kuvioihin mukaan suihkukalusto. TV-2 (T-33 Silver Star) ja F9F Cougar. p> Vuonna 1955 lennettiin jo pelkällä suihkuvoimalla. Vuosien 1955 ja 1956 lentotunteja Cougarilla. Pätevyyksiäkin oli hankittu. p> Töppäilytilastot näyttävät puhdasta nollaa. Lisää suihkutunteja reservin majurille. p> Loppukoonnos lentotunneista ja lennetyistä konetyypeistä. Erickson ylennettiin everstiluutnantiksi vuonna 1960. Syyskuussa 1961 hän sai komentoonsa Olathessa toimineen toisen merijalkaväen laivueen VMF-113:n. Olathen väki vaihtoi pian Cougarit F4D-1 (F6A) Skyrai hävittäjiin. Skyrai oli deltasiipinen kiitäjä, joka sai pian lempinimen Ford. Stanley Peter Erickson ylennettiin everstiksi vuonna 1966. Vuonna 1980 hän jäi eläkkeelle reservistä. Elääkö hän vielä, niin sitä en tiedä. Donna P. lähti lomille ja kysymyksiini hän ei ole vielä vastannut. Olisi mukava saada vielä muutama alkuperäinen kuva Valloista.... Aika näyttää . Olen saanut jonkun toisen diilin myötä aikoinaan tämän Faheyn painaman tunnistuskuvaston.... Ja siitä oli apua tässä vaiheessa! 90.jpg" />> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2007 Jees, olipa mielenkiintoinen setti. Tälläisiä aiheita enemmän ja "busseja@EFHK" vähemmän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Tämä on hyvä! Lisää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Tuli ja meni.... Minnekäs se nyt noin yht'äkkiä katosi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Hienoa, kyllä tämä aina ilmalinjurit voittaa Nyt kun vielä näkisi ne kuvat Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 jaaha tää oli sellainen "limited edition" vai miten sitä sanotaan mutta ehdin nähdä ja kiintoisia olivat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 jaaha tää oli sellainen "limited edition" vai miten sitä sanotaan mutta ehdin nähdä ja kiintoisia olivat Joo, ehdin minäkin vilkaista, ja todeta, että olipa todella hieno kertomus kuvineen. Oli tarkoitus syventyä siihen kunnolla ajan kanssa...Harmi kun kaima otti jutun pois, mutta kaipa hänellä on syynsä siihen. Vanhat lentopäiväkirjat kertovat paljon mielenkiintoista tarinaa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 No siellä ne ovat taas...yleisön pyynnöstä. Arvelin, että aihe ei kiinnostanut ketään, joten siksi se vain "käväisi" foorumilla. Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Se vähän turhauttaa tuntien (!) esityöskentelyn jälkeen. So...yleisö päättää, jos pöperöt kiinnostavat enemmän, kuin sotilaslentäjän lentopäiväkirjat . Häipyyhän ne kuvat täältä joka tapauksessa kolmen kuukauden jälkeen.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Kiva kun laitoit takaisin. On totta tuo sinun toteamuksesi, bussit ja inflight juustosämpylä ovat kyllä suosittuja. Kuitenkin kiinnostavimpia ainakin omalta kannaltani ovat tällaiset kertomukset, sekä vanhat kuvat. Näiden tekemiseen vielä vierähtää uskomattomasti aikaa. Monesti palaute on vähäistä tai jopa olematonta. Näin se vaan on. Kiitos kun jaoit kokoelmasi helmiä meille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Hurjia juttuja, tosi mielenkiintoista. Löytyisiköhän jostain vastaavaa suomalaista - minulta löytyy yksi suomalainen lentäjän nahkakypärä II-sodasta t. Timo P.S. Voisiko sideshoteille ja airbusseille panna oman päätason - esim. "Ilmailuvalokuvat - EFHK"? Niitäkin on välillä kiva katsella, mutta niitä vain on niin paljon että nämä muut katoavat massaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Ei pidä Jukka yleistää liikaa Eikä täällä loma-aikana ehditä koko aikaa kyttäämään... Aivan mahtava setti. KIITOS. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Arvelin, että aihe ei kiinnostanut ketään, joten siksi se vain "käväisi" foorumilla. Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Se vähän turhauttaa tuntien (!) esityöskentelyn jälkeen. So...yleisö päättää, jos pöperöt kiinnostavat enemmän, kuin sotilaslentäjän lentopäiväkirjat . Häipyyhän ne kuvat täältä joka tapauksessa kolmen kuukauden jälkeen.... Kyllä meikäläistä nämä kiinnostaa paljon enemmän kuin pussit vaikka en mitään kommenttia kirjoittaisikaan. Pikku hiljaa alkaa kaipaamaan karma nappia jota olisi helppo napsauttaa kiitokseksi hyvistä kuvista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Tosi mielenkiintoista! Harmitelinkin jo, kun tuntui, että missasin koko jutun.... hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Hieno setti, kiitos Paes Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Tälläisiä aiheita enemmän ja "busseja@EFHK" vähemmän. Juu lissee, niin voisi karsia myös vähän "smool is bjuutiful ät eeäfhookoo" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Kyllä tuo "Interception" lennon tyypissä minun "KOU" aina voittaa.. Kuulostaa niin äijältä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Hieno kertomus, kiitos Jukka että laitoit kuvia myös noista konetyypeistä jotka ainakin itselle olisi jääneet vain kirjain numero yhdistelmiksi ilman tuota kuvaa. Nyt tiedän sitten millaisia laitteita tuolla kokeneella lentäjällä on ohjattavanaan ollut. Niinhän se usein tuntuu käyvän että se 'alkuperäinen' kaupan kohde ei välttämättä ole lähellekään niin kiinnostava kuin ne mukana kaupanpäällisiksi tulevat tavarat ovat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Todella upea tarina Jukka, hieno homma Etenkin ilmailuhistoria-friikeille luulisi olevan kunnon aamupala Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Se vähän turhauttaa tuntien (!) esityöskentelyn jälkeen. So...yleisö päättää, jos pöperöt kiinnostavat enemmän, kuin sotilaslentäjän lentopäiväkirjat . Älä tollaisesta välitä.. Henkinen keski-ikä kun eräillä on 5-10 vuoden välillä niin ei sitä sen suurempaa voi odottaakaan Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta! RiPa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Historia kiinnostaa aina! Esine selaisenaan ei ole yhtään mitään, vasta esineen tarina elävöittää sen. Tämä pätee kaikkeen keräämiseen, pitäisi aina sen esineen lisäksi dokumentoida sen taustatiedot. Esineen ja tarinan yhteyteen perustuu mm. Antiikkia,antiikkia-sarjan suosio. Luulin jo hetken, että tähän olikin jo joku sensuuri tai copyright iskenyt ! Löysin onneksi jotain jälkiä museostasi....Kävin juuri Pariisin sotamuseossa ja siellä oli "oikeassa" museossa hiukan sinun museosi tyyliin asetettu näytille mm. Neuvostoliiton riveissä lentäneiden ranskalaisurhojen esineitä. Oliko sen joukon nimi Normandy-Niemen tai jotain sinnepäin, lienee tuttu juttu. Evreuxissa oli myös pieni kioski joka myi "ilmailuantiikkia", erikoisalana Normandian maihinnousu. Pari huonoa kuvaa otin, tarinat oli vain ranskaks sekä Evreuxissa että Pariisissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 joo, mukava oli nähdä tämä kertomus. voittaa 6-0 kuvat lentokoneessa syödyistä aterioista.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Aivan mahtava tarina höystettynä tarkoilla detaljeilla ja konekuvilla Tällaisia juttuja ei ole koskaan liikaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 No niin, tulihan se takaisin! Suurkiitos... Lisää vaan Jukka J. tällaista harvinaista herkkua meille muillekin historianpenkojille ja kiinnostuneille! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Ihmettelin itsekin, että mikä ihmeen juttu tämä oli ollut. Ei kuvia eikä mitään. Selvisihän se viimein. Kiitos kun laitoit takaisin! Juuri tällaiset historiaa tihkuvat tarinat kuvineen ovat parasta tällä foorumilla. Onhan niissä bussikuvissa ynnä muissa sämpylöissä joskus puolensa, mutta tällaiset tarinoinnit nousevat komeasti esille massasta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Täälläkin ketjussa tulee esille, että tällaiset upeat ja kovan työn takana olevat historialliset kertomukset kuvineen hukkuvat muun massan (="peruskauran"...höh inhoan tuota sanaa!) sekaan. On ollut puhetta ilmailuhistoriasta kiinnostuneiden foorumilaisten kesken, että tänne FlightForumille olisi hyvä saada oma "historia-osio" vanhoille jutuille ja kuville. Silloin ne erottuisivat ja löytyisivät helpommin. Toivottavasti toteutuu. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 ja että ne voisivat säilyä, 3kk ajaksi tehty työ ei varmaan paljon houkuta ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 1 2 Seuraava Sivu 1 / 2 Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 1
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2007 Jees, olipa mielenkiintoinen setti. Tälläisiä aiheita enemmän ja "busseja@EFHK" vähemmän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Tuli ja meni.... Minnekäs se nyt noin yht'äkkiä katosi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Hienoa, kyllä tämä aina ilmalinjurit voittaa Nyt kun vielä näkisi ne kuvat Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 jaaha tää oli sellainen "limited edition" vai miten sitä sanotaan mutta ehdin nähdä ja kiintoisia olivat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 jaaha tää oli sellainen "limited edition" vai miten sitä sanotaan mutta ehdin nähdä ja kiintoisia olivat Joo, ehdin minäkin vilkaista, ja todeta, että olipa todella hieno kertomus kuvineen. Oli tarkoitus syventyä siihen kunnolla ajan kanssa...Harmi kun kaima otti jutun pois, mutta kaipa hänellä on syynsä siihen. Vanhat lentopäiväkirjat kertovat paljon mielenkiintoista tarinaa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 No siellä ne ovat taas...yleisön pyynnöstä. Arvelin, että aihe ei kiinnostanut ketään, joten siksi se vain "käväisi" foorumilla. Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Se vähän turhauttaa tuntien (!) esityöskentelyn jälkeen. So...yleisö päättää, jos pöperöt kiinnostavat enemmän, kuin sotilaslentäjän lentopäiväkirjat . Häipyyhän ne kuvat täältä joka tapauksessa kolmen kuukauden jälkeen.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Kiva kun laitoit takaisin. On totta tuo sinun toteamuksesi, bussit ja inflight juustosämpylä ovat kyllä suosittuja. Kuitenkin kiinnostavimpia ainakin omalta kannaltani ovat tällaiset kertomukset, sekä vanhat kuvat. Näiden tekemiseen vielä vierähtää uskomattomasti aikaa. Monesti palaute on vähäistä tai jopa olematonta. Näin se vaan on. Kiitos kun jaoit kokoelmasi helmiä meille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Hurjia juttuja, tosi mielenkiintoista. Löytyisiköhän jostain vastaavaa suomalaista - minulta löytyy yksi suomalainen lentäjän nahkakypärä II-sodasta t. Timo P.S. Voisiko sideshoteille ja airbusseille panna oman päätason - esim. "Ilmailuvalokuvat - EFHK"? Niitäkin on välillä kiva katsella, mutta niitä vain on niin paljon että nämä muut katoavat massaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Ei pidä Jukka yleistää liikaa Eikä täällä loma-aikana ehditä koko aikaa kyttäämään... Aivan mahtava setti. KIITOS. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Arvelin, että aihe ei kiinnostanut ketään, joten siksi se vain "käväisi" foorumilla. Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Se vähän turhauttaa tuntien (!) esityöskentelyn jälkeen. So...yleisö päättää, jos pöperöt kiinnostavat enemmän, kuin sotilaslentäjän lentopäiväkirjat . Häipyyhän ne kuvat täältä joka tapauksessa kolmen kuukauden jälkeen.... Kyllä meikäläistä nämä kiinnostaa paljon enemmän kuin pussit vaikka en mitään kommenttia kirjoittaisikaan. Pikku hiljaa alkaa kaipaamaan karma nappia jota olisi helppo napsauttaa kiitokseksi hyvistä kuvista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Tosi mielenkiintoista! Harmitelinkin jo, kun tuntui, että missasin koko jutun.... hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Tälläisiä aiheita enemmän ja "busseja@EFHK" vähemmän. Juu lissee, niin voisi karsia myös vähän "smool is bjuutiful ät eeäfhookoo" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Kyllä tuo "Interception" lennon tyypissä minun "KOU" aina voittaa.. Kuulostaa niin äijältä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Hieno kertomus, kiitos Jukka että laitoit kuvia myös noista konetyypeistä jotka ainakin itselle olisi jääneet vain kirjain numero yhdistelmiksi ilman tuota kuvaa. Nyt tiedän sitten millaisia laitteita tuolla kokeneella lentäjällä on ohjattavanaan ollut. Niinhän se usein tuntuu käyvän että se 'alkuperäinen' kaupan kohde ei välttämättä ole lähellekään niin kiinnostava kuin ne mukana kaupanpäällisiksi tulevat tavarat ovat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Todella upea tarina Jukka, hieno homma Etenkin ilmailuhistoria-friikeille luulisi olevan kunnon aamupala Kerrankin kun oli itsellänikin (omasta mielestäni) jotain ilmailuhistoriallisesti annettavaa, niin Airbus-akseli siipikuvineen ja ruokakuvineen kiinnosti väkeä enemmän.... Se vähän turhauttaa tuntien (!) esityöskentelyn jälkeen. So...yleisö päättää, jos pöperöt kiinnostavat enemmän, kuin sotilaslentäjän lentopäiväkirjat . Älä tollaisesta välitä.. Henkinen keski-ikä kun eräillä on 5-10 vuoden välillä niin ei sitä sen suurempaa voi odottaakaan Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta! RiPa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Historia kiinnostaa aina! Esine selaisenaan ei ole yhtään mitään, vasta esineen tarina elävöittää sen. Tämä pätee kaikkeen keräämiseen, pitäisi aina sen esineen lisäksi dokumentoida sen taustatiedot. Esineen ja tarinan yhteyteen perustuu mm. Antiikkia,antiikkia-sarjan suosio. Luulin jo hetken, että tähän olikin jo joku sensuuri tai copyright iskenyt ! Löysin onneksi jotain jälkiä museostasi....Kävin juuri Pariisin sotamuseossa ja siellä oli "oikeassa" museossa hiukan sinun museosi tyyliin asetettu näytille mm. Neuvostoliiton riveissä lentäneiden ranskalaisurhojen esineitä. Oliko sen joukon nimi Normandy-Niemen tai jotain sinnepäin, lienee tuttu juttu. Evreuxissa oli myös pieni kioski joka myi "ilmailuantiikkia", erikoisalana Normandian maihinnousu. Pari huonoa kuvaa otin, tarinat oli vain ranskaks sekä Evreuxissa että Pariisissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 joo, mukava oli nähdä tämä kertomus. voittaa 6-0 kuvat lentokoneessa syödyistä aterioista.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Aivan mahtava tarina höystettynä tarkoilla detaljeilla ja konekuvilla Tällaisia juttuja ei ole koskaan liikaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 No niin, tulihan se takaisin! Suurkiitos... Lisää vaan Jukka J. tällaista harvinaista herkkua meille muillekin historianpenkojille ja kiinnostuneille! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Ihmettelin itsekin, että mikä ihmeen juttu tämä oli ollut. Ei kuvia eikä mitään. Selvisihän se viimein. Kiitos kun laitoit takaisin! Juuri tällaiset historiaa tihkuvat tarinat kuvineen ovat parasta tällä foorumilla. Onhan niissä bussikuvissa ynnä muissa sämpylöissä joskus puolensa, mutta tällaiset tarinoinnit nousevat komeasti esille massasta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Täälläkin ketjussa tulee esille, että tällaiset upeat ja kovan työn takana olevat historialliset kertomukset kuvineen hukkuvat muun massan (="peruskauran"...höh inhoan tuota sanaa!) sekaan. On ollut puhetta ilmailuhistoriasta kiinnostuneiden foorumilaisten kesken, että tänne FlightForumille olisi hyvä saada oma "historia-osio" vanhoille jutuille ja kuville. Silloin ne erottuisivat ja löytyisivät helpommin. Toivottavasti toteutuu. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 ja että ne voisivat säilyä, 3kk ajaksi tehty työ ei varmaan paljon houkuta ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla