Guest NUMMIPUSU1

Epäoleellinen parannusehdotus

15 viestiä aiheessa

Tuli mieleen, että laskeutumisessa pyörien osuessa maahan nykäyksen, savupilven ja vingahduksen kera, eikö olis hyvä jos pyörät saavuttaisi riittävän pyörimisnopeuden jo ennen kosketusta?

 

Näin saavutettaisiin selkeää säästöä pyörien kulumisessa ja laskutelineetkin pääsisi vähän helpommalla, kun touchdown pehmenisi, eikä pyörien massan liikkeelle saamiseksi tarvittava voima siirtyisi koko koneen rungossa tuntuvaksi tömähdykseksi.

 

Laskutelineiden vanteisiin esim. muutaman tuuman siivekkeitä töröttämään sivulle ja yläpuoli peitettäisiin tuulikuomulla oikean pyörimissuunnan saavuttamiseksi...

 

Ihan näin hypoteesina siis. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JOS ne fillarit pyörisivätkin kovempaa, kiihtyisi koneen vauhti kosketuksessa. :thmbdn:

 

Tuota pyörien pyörimistä voisi käyttää apuna lentoonlähdössä.> kumi vaan sutisi radalla kun "lussu-bussi" starttaisi lyhyeltä radalta,  ;D

 

En malttanut olla viisastelematta, näin vapaapäivänäni. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on puhuttu monta kertaa aikaisemminkin mutta en nyt haulla löytänyt.

Tuotahan käyettiin jossain olikohan se nyt B777 kun joskus kokeiltiin tuota.En usko että tuo tömähdys liiemmin johtuu siitä että renkaat eivät pyöri vaan siitä että ne koskettavat maata.

En tiedä olisiko tuosta sen paremmin apua koska yhtälailla se kumi palaisi´vaikka se pyörisikin...  ???

 

Tuo moottori joka niitä pyörittäisi antaisi varmaankin aikapaljon lisäpainoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joissain Ilyushin Il-28:ssa ollut juuri tuollainen systeemi, joka laittoi pyörät valmiiksi pyörimään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä systeemi olisi jo ollut aikapäivää sitten käytössä jos siitä olisi selkeätä hyötyä.

 

Tarvittaisiin  erillinen systeemi jolla pyörät laitettaisiin pyörimään. Sitten ne pyörät kuitenkin pysäytetään jarruilla koneen kanssa. Siis käytetään energiaa liikeen aikaansaamiseen, ja sen liikkeen pysäyttämiseen käytetään taas energiaa.

 

Nyt pyörät jarruttavat heti kosketuksesta kun eivät pyöri, jarrut kuluvat vähemmän, kumi kuluu enemmän, eikä ole ylimääräistä systeemiä joka vikaantuu ja jota joudutaan huoltamaan, eikä sitä turhaa painoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskutelineet on suunniteltu niin kestäviksi että normaali laskeutuminen ei aiheuta niihin kovinkaan suuria rasituksia, enkä usko että sillä on juurikaan merkitystä pyörivätkö renkaat valmiiksi vaiko eivät. Mitä taas itse renkaisiin tulee, niin teoriassahan tuo saattaisi hiukan vähentää kulumista, mutta vaikutus olisi todennäköisesti sen verran marginaalinen että lisääntyneet paino, ilmanvastus ja huoltokustannukset tuhoaisivat saavutetun edun.

 

Toisekseen en millään usko, että matkustajat huomaisivat laskun pehmeydessä eroa pyörivät renkaat sitten tai eivät, sillä tuohon kosketuksesta aiheutuvan tömähdyksen voimakkuuteen vaikuttaa niin monta muutakin asiaa.

 

Se missä laskutelineet ja renkaat joutuvat oikeasti todella koville, on rullaaminen maassa ja erityisesti tiukat käännökset. Painavan koneen jyrkkä käännös aiheuttaa valtavan vääntömomentin ja rasittaa rakenteita. Joidenkin koneiden manuaalit kehottavatkin välttämään jyrkkiä käännöksiä kun vain mahdollista (esim. ATR).

 

Terveisin,

Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän siihen tarvitsisi mitään mekaniikkaa, jos esim vanteessa olevat spiraalisiivekkeet aikaansaisivat pyörimisen.

 

Mitä tarkoitin tömähdyksellä, se johtuu alaspäin suuntautuvan voiman lisäksi siitä, että kumit vaativat paljon energiaa pyörimisen alkamiseen kosketustilanteessa. Vastaa siis käytännössä samaa, kuin painaisi motarilla terävästi ja voimakkaasti jarrua autoillessa (kuoppaan ajamisen lisäksi), joka korostaa aiheutunutta iskua.

 

Eikä vauhti kiihtyisi kosketuksessa, jos ilmavirran avulla aikaansaatu pyöriminen mitoitetaan esim. siivekkeiden muodolla ja koolla niin, etteivät pyöri liikaa.

 

Lisäksi, pyörien liikkeen käynnistävä energia jakaantuu myös iskunvaimennukseen ja sitä kautta koko runkoon (jos jarrutat vaikka moottoripyöräsi etujarrulla voimakkaasti, haarukkaan kohdistuu taaksepäin suuntautuva voima). Uskon, että valmiiksi pyörivien pyörien vaikutus olisi positiivinen laskeutumismukavuutta ja rakenteihin kohdistuvaa rasitusta pienentävänä ilmiönä.

 

>>Eikös joissain Ilyushin Il-28:ssa ollut juuri tuollainen systeemi, joka laittoi pyörät valmiiksi pyörimään.<<

- Ihan mielenkiintoinen juttu. Täytyypä ottaa selvää.

 

>>Siis käytetään energiaa liikeen aikaansaamiseen, ja sen liikkeen pysäyttämiseen käytetään taas energiaa.<<

- Tällä ei olisi nostavaa vaikutusta koneen liike-energiaan sen koskettaessa maahan. Siis jarrutustehoa ei tarvittaisi lisää, vaikka pyörät pyörisivät jo ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä vastaus löytämästäni keskustelusta siihen, miksi niitä ei käytetä:

 

"I am an engineer that has been working on this issue for the last

several years.  There are actually two patents on fins that pre-rotate

the landing gear.  Although something is patented, it is not always

embraced by the airlines or the tire companies.  1) The device(s) add

extra weight to an airplane - and nobody likes extra weight 2) The

tire companies have no interest in seeing reduced sales based on

extended tire life.  Therefore, you are left with the status quo."

 

http://local.google.com/answers/threadview?id=169627

 

Renkaiden valmistajien pitäisi alkaa valmistaa kestämättömämpiä kumeja myynnin varmistamiseksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis jos ne renkaat eivät pyöri, ne jarruttavat laskussa. Jos ne pyörii, eivät jarruta. Kummassa tarvitsee jarruttaa koneen jarruilla enemmän?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisäksi, pyörien liikkeen käynnistävä energia jakaantuu myös iskunvaimennukseen ja sitä kautta koko runkoon

 

= jarruttaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä n. -1-2 solmua. Pudota kilon painoinen kivi paperin läpi ja toinen samanlainen sen ohitse. Ero on juuri niin oleellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä jos sitä solmuakaan vaikuttaa.

 

Lentokoneenvalmistajat käyttää tätä pyörän pyörimään lähtöä yhtenä indikaationa koneen järjästelmille. Eli kone tietää olevansa maassa yleensä, kun päätelineen joustimet ovat riittävän painuksissa, nokkatelineellä on painoa ja päätelineen pyörät pyörivät tietyllä nopeudella.

 

Näistä tiedoista hieman valmistajasta riippuen, eri systeemit aktivoituvat koneessa.

 

Muistaakseni pyörän pyörintä suoraan vaikuttaa MD-80 koneessa autospoileriin ja A320 koneessa pyöräjarrun toimintaan.

 

Lentokoneiden suunnittelijat saattavat olla mm. tästä syystä haluttomia pyörien pyörittelyyn ilmassa.

 

Ne telineet kiinnityksineen kyllä kestää sen väkisin pyörimään lähdön mukisematta. Kun pyöräjarrut ropataan pohjaan, kohdistuu niihin ihan eri suuruusluokan voimat.

Eikä se kone sen pyöränluiston takia pomppaa mihinkään, siinä vaiheessahan se paino vasta tulee niille telineille normaalisti.

 

Esittämäsi ajatus on kovin vanha, ja sitä ei ole otettu käyttöön kaupallisessa lentoliikenteessä toistaiseksi ainakaan. Joten siitä ei ole selkeää hyötyä nykyisille lentokoneille sellaisenaan. Oikeastaan vaan aiheuttaisi järjästelmien uudelleen suunnittelun ja sertifioinnin = kustannuksia

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eikö ne renkaat kuluu isoilla koneilla kaikkein eniten rullauksen käännöksissä? SEP koneissa taitaa suurin kuluttaja olla laskussa jarrujen päällä seisovat pilotit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään