Juha-Matti Lavonen

Golden Airilla Porista Helsinkiin ja takaisin 24.7.07

15 viestiä aiheessa

Tuli tehtyä pieni päiväreissu lentäen Porista Helsinkiin ja takaisin Golden Airin siivillä.

Melkoisen kuoppaista lentoa mennen tullen, varsinkin lähestymis vaiheessa Poriin.

 

Golden Air Saab 340 OH-FAF

FC122 POR-HEL 8.15-9.00, Paikalla 11A

 

Koko lennon ajan ikkunasta näkyi vain harmaata sadesuttupilveä...

[ attachment removed ]

 

OH-FAF Helsinki-Vantaalla

[ attachment removed ]

 

Muutaman koneenkin ehti kuvaamaan sateiden välissä. Toki enemmänkin kuvasin, mutta ei ollut mitään tavallisesta poikkeavaa, joten en enempää laita kuvia:

 

Finnair MD-11 OH-LGC

[ attachment removed ]

 

Malev B737-700 HA-LOS

[ attachment removed ]

 

Golden Air Saab 340 SE-ISD

FC125 HEL-POR 16.45-17.25, Paikalla 10A

 

SE-ISD ständillä 11

[ attachment removed ]

 

Radalta 22R ilmaan ja tässä ollaan jo hetken matkaa lennetty Hk:lta

[ attachment removed ]

 

Matkakorkeudessa, voi prkle tuota naarmuista lasia

[ attachment removed ]

 

Matkustamo lennon jälkeen. Tätä kuvaa ottaessa koneen kapteeni totesi takanani: It´s beautiful plane :P

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavat kuvat :thmbup:

Onko Saappi yhtä äänekäs kuin ATR ja muut Potkuriräpistimet  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavat kuvat :thmbup:

Onko Saappi yhtä äänekäs kuin ATR ja muut Potkuriräpistimet  ???

 

Kerran olen Saab 340:llä lentänyt Helsinki-Vantaalta Kokkolaan ja meteli matkustamossa oli aivan eri luokkaa kuin ATR:n kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran olen Saab 340:llä lentänyt Helsinki-Vantaalta Kokkolaan ja meteli matkustamossa oli aivan eri luokkaa kuin ATR:n kyydissä.

 

Eli aivan hirveä. Lensin kerran HEL-JOE -välin tuollaisella sukellusveneellä ja Helsingin päässä ihmettelin kun koneessa jo istunut matkustaja istui siellä kolmen istuttavalla takapenkillä raksoilla käytettävät kuppisuojaimet päässä. Ajattelin itseksieni, että on erikoinen kaveri kun tuollaisia pitää lentokoneessa mutta kun koneet lyötiin käyntiin niin tajusin että miksi ja ymmärsin kaiken.

 

Aivan kamala peli tuo saappi. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

heh, no kyllä Saabi on hieman meluisa, mutta ei mun mielestä paljon häviä wanhemmille ATR koneille, tosin pyrin yleensä istumaan niin takapäässä kuin mahdollista, jossa meteli on pienempi. Kerran Air Botnian lennolla istuin juuri potkurin kohdalla, muistaakseni rivi 1, ja korvat tinnitti kotona kun sai pään tyynyyn ;)

Silti Saab 340 on ollut kone paikassaan, mahdollistanut reittilennot moneen kohteeseen jossa matkustajamäärät eivät riitä isompiin koneisiin, esimerkkinä kun Air Botnia vaihtoi Saab 2000 kalustoon niin kymmenkunta vuotta jatkunut Tukholman liikenne Porista tyssäsi siihen, ei riittänyt matkustajat enää isompaan Saabiin, tätäkin sääntöä tosin nakertaa Finncommin ATR.

Parempi Saab kun ei mitään, ja parempi suihkari kuin proppi, kyllä oli kiva tulla kotiin 145:lla Embolla, kun kerran sellanenkin Porin lennolla kohdalle sattui...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen nähden, kuinka tehoton Saab on, meteli on kova. Toisaalta Ruotsissa ovat aina hallinneet tehokkaasti polttoaineen muuttamisen ääneksi (Draken, Viggen)...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan kamala peli tuo saappi. 8)

 

Höpö höpö, siinä matkustaminen tuntuu sentään lentämiseltä :) 

 

Jalkatilaakin on ruhtinaallisesti, ainakin paikalla 6A, jossa on lisäksi ihan oma uloskäynti, vaikkakin sen käyttöä on hieman rajoitettu. Saabilla matkustava oppii sitä paitsi pakkaamaan käsimatkatavaransa oikein, yhtään tursuileva kassi kun ei mahdu mihinkään.

 

Suomessa ei taida olla yhtään Saab 340:a, joka olisi varustettu matkustamon melunvaimennuksella Saab 2000:n tapaan. Ainakaan omalle kohdalle ei ole sattunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei taida olla yhtään Saab 340:a, joka olisi varustettu matkustamon melunvaimennuksella Saab 2000:n tapaan. Ainakaan omalle kohdalle ei ole sattunut.

 

 

Kyyllä muistaakseni joku firma mainosti järjestelmiä ostaneensa, mutta en kyllä muista oliko se tämä Golden vai joku sitä ennen operoinut, esim Skyways ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Saappi yhtä äänekäs kuin ATR ja muut Potkuriräpistimet  ???

 

Melkoinen yleistys laittaa kaikki potkurikoneet melun puolesta samaan kategoriaan... Potkuriturbiinikoneissa on huikeita eroja matkustusmukavuudessa ja melutasossa aivan kuten suihkareissakin.

 

Modernit potkuriturbiinit ovat suihkareiden kanssa mukavuudessa ja melutasossa lähes samalla tasolla. Pelkästään ATR:ssä on aivan erilainen matkustusmukavuus, riippuen puhutaanko vanhoista nelilapaisista -200 sarjan koneista vaiko uusista 500-sarjalaisista. Esimerkiksi uusi 500-sarjan ATR on hyvin hiljainen ja värinätön, sillä tehdas on huomattavasti panostanut tähän puoleen sitten aiempien tuotantomallien. Uudessa ATR:ssä tuo hiljaisuus on saavutettu passiivisilla rakenteellisilla ratkaisuilla, eikä aktiivisuodatus menetelmillä kuten esim. Saab 2000:ssa. Mitä tulee potkuriturbiinien moottoreihin ja erityisesti lapoihin, niin kehitys on tässäkin kulkenut huomattavasti eteenpäin kymmenessä vuodessa... Siitäkin syystä on aika turha verrata vanhempaa Saab 340:stä uudempiin koneisiin.

 

Kuulinpa kerran erään matkustajan toteavan että "tuollako museokoneella meidän pitäisi mennä missä on potkurit". Kone oli vain viikkoa aiemmin tullut Toulousen tehtaalta Suomeen...  ;D

 

Mukavia lentoja, kalustosta riippumatta!  ;)

-Lasse-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamo lennon jälkeen. Tätä kuvaa ottaessa koneen kapteeni totesi takanani: It´s beautiful plane :P

 

Olikos kipparina mr.Russell kun lontoota väänsi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasin. Mies opetti minulle lentämisen jalon taidon ja kun tapasin Dougalin jokunen viikko sitten Malmilla sanoi olevansa kipparina nykyään Saabissa. Äkkiä siellä näköjään saadaan ylennyksiä...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla