Guest heiska91

Miksi Finmatkoilla ei ole omia koneita?

21 viestiä aiheessa

Miksiköhän Finmatkoilla ei ole omia koneita kuten aika monella muulla TUI:n jäsenellä kuten Thomson?

Eikö se olisi tavallaan niille parempi kun heillä olisi omat koneet, hehän joutuvat maksamaan Finnairille eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän asiakkaiden lennättäminen Finnairilla tule kuitenkin paljon halvemmaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän Finmatkoilla ei ole omia koneita kuten aika monella muulla TUI:n jäsenellä kuten Thomson?

Eikö se olisi tavallaan niille parempi kun heillä olisi omat koneet, hehän joutuvat maksamaan Finnairille eikö?

 

Huomiona se, että Thomas ei ei kuulu TUI Groupiin. Thomson kuuluu Thomas Cook yhtymään. Lentoja ei varmaankaan ole vielä niin paljoa, että TUI rupeaisi suomeen tuomaan omia koneita. Ja toisekseen, Finnmatkat joutuisi myös TUI:n lentoyhtiöille maksamaan jotain ilmesesti, koska ovat kuitenkin erillisiä yhtiöitä erimaissa(?).

 

TUI = Hapag Lloyd, Neos, Britannian Airways, Corsair, jne.)

Thomas Cook = Condor, Thomas Cook, JMC, jne.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Aurinkomatkoilla ei ole omia koneita? kuitenkin vissiin aika "menestyvä" firma?

 

Onhan sillä. Tai toisinpäin, Aurinkomatkat on Finnairin matkayhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan tuo hyvä, että noin kolmen eri matkanjärjestäjän matkustajia tulee samalle Finnairin lennolle niin saadaan koneet mahdollisimman täyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi että olisi parempi myös omistaa lomakohteiden hotellit ;D

 

Vähän niinkuin surullisen kuuluista Flash Group, jonka kone tippui alkuvuodesta. Firma omistaa pari lentokonetta (tai enää ilmeisesti vain yhden), risteilyaluksia, hotelleja, casinoita jne. Aika kattava paketti, mutta onko sillä myös sitten huonotkin puolensa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos se kymppimatkat vai mikä se yhtiö jolla oli oma lentoyhtiö. Ao. yhtiö meni tossa jo vuosia sitten konkurssiin.

 

Vantaalla jouduttiin venaamaan pumpun vaihtoa muutaman tunnin ennen matkaanlähtöä (muistaakseni olisi saanut lähteä mutta yhtiö ei halunnut ottaa riskejä). Muuten erittäin hyvin toimi systeemit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatte varmaan Keihäsmatkat ja varta vasten heidän matkojaan varten perustetun lentoyhtiön SpearAirin

Tässä radioreportaasi, josta löytyy maininta ja kuva heidän koneestaan

http://www.yle.fi/multifoorumi/arkki/zgo.php?z=20031219135715611785

Ja mielenkiintoisia matkailujuttuja enemmänkin

http://www.yle.fi/multifoorumi/arkki/zgo.php?z=20031218172033684248&g=2

 

http://www.savot.net/reportaasit.asp on 23.11.2003 tarjonnut juttua Keihäsestäkin, mutta se löytyy enää Googlen välimuistista :(

Joten "pelastetaanpa" se tänne

-------------------

Valmismatkailun 40 vuotta paketissa

 

 

 

Finnairin legendaksi kasvanut toimitusjohtaja Gunnar Korhonen oivalsi jo 40 vuotta sitten miten nopeimmin parannetaan reittiliikennettä varten hankittujen suihkukoneiden käyttöastetta.

Korhosen ansiosta kymmenkunta matkatoimistoa perusti yhdessä tuotantoyhtiön tuottamaan seuramatkoja omaan myyntiinsä. Maan suurin matkanjärjestäjä Aurinkomatkat oli syntynyt.

 

 

Aurinkomatkojen synnyttäminen oli hidasta ja tuskallista puuhaa. Neuvotteluprosessiin hupeni aikaa kuukausikaupalla. Epäilijöitä riitti joka sormelle.

-Aurinkomatkojen perustamista pidettiin yksityisellä taholla yrityksenä sosialisoida koko matkailuelinkeino, muistelee ensimmäistä esitettä valmistellut Erkki Hanelius.

-Kyseessä oli tavallaan taistelu valtio vastaan yksityiset. Ongelma ratkaistiin siten, että toimitusjohtajan valta puolitettiin ja yhtiön hallitus pyrittiin saamaan edustus yksityiseltä puolelta.

Epäilykset eivät nousseet tyhjästä. Keskeiset puuhamiehet Gunnar Korhonen ja Väinö Leskinen edustivat valtiovaltaa. Leskinen oli kaiken kukkuraksi tunnettu sosiaalidemokraattinen poliitikko ja ministeri.

Aurinkomatkojen toiminta käynnistyi nopeasti. Yhtiön ensimmäinen työntekijä Liisa Vasama muistaa, että ensimmäisenä toiminta vuonna myytiin 5000 ulkomaanmatkaa ja 1964 määrä oli jo kolminkertainen.

Valikoima oli alusta alkaen yllättävän laaja. Tarjolla oli laivamatkoja Gotlantiin, lepoloma Bornholmiin, Saksan kiertomatka ja kaupunkimatkoja. Ainoa rantakohde oli Kreikan Rodos.

Reilusti alle 100-paikkaiset Caravelle ja Super Caravelle tarjosivat nopean yhteyden Euroopan aurinkorannoille. Vuonna 1969 hankitut DC-8 –koneet avasivat yhteyden Thaimaahan ja Keniaan.

Yhä suositut Thaimaan lennot aloitettiin talvikaudella 1974. Reitti kulki Neuvostoliiton yli kahden neuvostoliittolaisen navigaattorin valvoessa silmä kovana ohjaamossa.

 

 

Keihäsestä

markkinajohtaja

 

Aurinkomatkat sai kovan kilpailijan heti tuoreeltaan. SAS-lentoyhtiön omistama Vingresor avasi toimistonsa Helsingissä vuonna 1964. Yhtiö toimii edelleen, nykyisin Finnmatkojen nimellä.

Kalevi Keihäsen omistama Keihäsmatkat oli suomalainen tähdenlento, jota ei voi sivuuttaa puhuttaessa suomalaisesta seuramatkailusta. Keihäsmatkoihin liittyy koko joukko nostalgisia muistoja.

Keihäsmatkat perustettiin Tampereella 1965. Vajaassa kymmenessä vuodessa se kasvoi Suomen suurimmaksi matkanjärjestäjäksi. Keihäsmatkat aiheutti alalla melkoista kiehuntaa, puhuttiin jopa matkatoimistosodasta.

Myöhemmin on laajalti tunnustettu myös kilpailijoiden leirissä, että nimenomaan Kalevi Keihänen opetti suomalaiset lentämään ja lomailemaan. Erityisesti markkinointimiehenä Keihänen oli aikaansa edellä.

Tom Selänneniemen toimittamassa Aurinkomatkojen historiassa ”Elämyksiä elämääsi” Keihäsmatkojen entinen myyntijohtaja Pentti Sivula paljastaa aivan uutta tietoa.

Arviot, että Aurinkomatkojen omistaja Finnair olisi kampittanut Keihäsmatkoja joutuvat romukoppaan. Sivulan mukaan Keihäsmatkat oli sopimusneuvotteluissa samalla viivalla.

-Vuonna 1972 tilanne oli jopa sellainen, että Finnair tarjosi Keihäsmatkojen käyttöön omaa DC-8-konettaan. Kone olisi tarjouksen mukaan maalattu Keihäsmatkojen väreihin, siinä olisi ollut pääosin meidän matkustamohenkilökuntamme ja verovapaa myynti olisi ollut meidän hoidossamme, Sivula kertoo.

Finnair halusi pitää asiakkaansa lähes kaikin keinoin. Keihäsmatkat oli kuitenkin päättänyt perustaa oman lentoyhtiön Spearairin ja hankkia omat DC-8-koneet.

Sivula myöntää, että jälkikäteen on pohdittu ratkaisun viisautta.

-Nyt oli Suomessa lentokalustosta runsaasti ylikapasiteettia, mikä synnytti kovan hintakilpailun.

-Kun samaan aikaan tuli ensimmäinen öljykriisi, joka puolestaan nosti polttonesteiden hintoja, oli seurauksena Speairin ja Keihäsmatkojen ajautuminen konkurssiin toukokuussa 1974.

Sivulan tulkinta on oikea. Siihen voisi vielä lisätä, että Keihäsen käyttämät DC-8-koneet olivat polttoainetaloudellisesti vanhanaikaisia jo vuonna 1974. Se pahensi ongelmia.

 

Yrityskauppa

kutisti

Finnair-konsernia

 

Aurinkomatkojen historiassa ”Elämyksiä elämääsi” on varsin puolueettomasti kuvattu koko alan kehitystä ja vaikeuksia. Sekin selviää, että Keihäsen ollessa parhaimmillaan, Aurinkomatkojen markkinaosuus oli alimmillaan.

Vuonna 1972 etelän aurinkoa lähti hakemaan 175 000 suomalaista, heistä aurinkomatkalaisia 20 prosenttia eli noin 34 000. Keihäsmatkojen konkurssin jälkeen yhtiön osuus nousi hetkeksi yli 40 prosenttiin.

Aurinkomatkojen markkinaosuus on myöhemmin vakiintunut noin 30 prosentin tasolle. Matkustajamäärä on Keihäsen päivistä liki kymmenkertaistunut.

Suurimmillaan Finnair-rypäs oli 1990-luvulla, jolloin ryhmään kuului Aurinkomatkojen lisäksi Finnmatkat ja Top Club. Finnairin osuus kaikista matkoista lähenteli 50 prosenttia.

Tämän vuosituhannen vaiheessa Finnair päätti luopua Finnmatkoista. Aurinkomatkojen pikkuveli päätyi Fritidsresorin kautta saksalaisen TUI-ryhmän omistukseen.

Samassa rytäkässä Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Heinonen oli siirtymässä kilpailijan johtoon, mutta perui lopulta aikeensa. Heinosen johdolle Aurinkomatkat kipusi pian takaisin maan suurimmaksi matkanjärjestäjäksi.

Heinonen suhtautuu tulevaisuuteen varsin positiivisesti. Aurinkomatkat ei ole megakokoa oleva yhtiö, mutta suurin eurooppalainen matkanjärjestäjä suhteutettuna matkustajamäärät maiden asukaslukuihin.

-Purjehdimme vakaasti kuin laiva, tarvittaessa teemme piirun verran korjauksia, siinä kaikki, kiteyttää Heinonen, joka tunnetusti kavahtaa markkinointitemppuja.

 

Yhtiössä

kuohui

 

Aurinkomatkojen historian suurimmat ja ehkä kohutuimmat vaiheet ajoittuvat 1970-luvulle. Suuri yleisö aisti kovan kilpailutilanteen Keihäsmatkojen kanssa, mutta muitakin ongelmia oli yllin kyllin.

Timo Heinosella ei ollut paljon miettimisaikaa kun hänelle tarjottiin Aurinkomatkojen toimitusjohtajan paikkaa.

-Finnairin pääjohtaja Gunnar Korhonen soitti minulle perjantaina 9.12. 1978 ja sanoi, että haluat kuulemma mennä Aurinkomatkoja vetämään.

Heinonen oli toiminut Finnairissa jo vuodesta 1966 lähtien. Hän oli sopiva mies pistämään tytäryhtiön asiat kuntoon. Heinonen aloitti kolme päivää Korhosen soiton jälkeen ja oli jo neljäs toimitusjohtaja saman vuoden aikana.

Heinonen saneerasi Aurinkomatkoja rajulla otteella. Tuotannosta hävisi 30 000 paikkaa, lähes neljännes. Tuotevalikoimaa järkeistettiin kohteita vähentämällä , samalla myös henkilökuntaa supistettiin.

Finnair luopui myös Pohjoismaiden valloitushaaveista. Tytäryhtiö Aura-Suntours Ltd Ab Tukholmassa lakkautettiin. Osakepääoman korotuksella Finnairin omistusosuus nousi 79 prosenttiin.

 

Tyynimeri

ja Mallorca

 

Kilpailutilanne ei ole Suomessa ratkaisevasti muuttunut. Matkanjärjestäjien lukumäärä on kylläkin vähentynyt, mutta nykyiset kilpailijat ovat entistä suurempia ja taustaltaan entistä vahvempia.

Aurinkomatkojen niskaan hengittävät saksalaiseen TUI-ryhmään kuuluva samanikäinen Finnmatkat ja brittiläisen MyTravelin omistama Tjärebog.

Pienemmistä matkanjärjestäjistä Lomamatkat on suomalaisomistuksessa, Detur turkkilaine, Domina Matka-Monte italialainen ja Top-matkat egyptiläinen.

Aurinkomatkoissa vuodesta 1972 työskennellyt nykyinen markkinointijohtaja Jukka Salama miettii koko ajan uusia kohteita.

-Tuntosarvet ovat kaiken aikaa esillä. Uutuuksien hakeminen on lähes taidetta. Uuden kohteen pitää pysyä tuotannossa ainakin kolme kautta, jotta se olisi kannattava.

Tulevaisuus?

Tyynenmeren atollit ovat kiinnostavat, mutta päänvaivaa tuottaa pitkä lentoaika. Vietnam kehittyy ja on ilman muuta nouseva matkailumaa.

Salama myös uskoo, että hyvät vanhat kohteet tulevat uudestaan muotiin. Tällaiseksi nousijaksi hän povaa Mallorcaa, joka pitkän huippukauden jälkeen on ollut Suomessa alamaissa.

 

Teksti:

Jari Lappalainen

 

Lähde: Aurinkomatkojen historia ”Elämyksiä elämääsi”

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että joskus muutama vuosi sitten kun Finnmatkat myytiin Finnair-konsernista, asetti Finnair ehdoksi myynnille että Finnmatkat käyttää pääasiassa Finnairia ainakin tietyn siirtymäkauden ajan lomalennoissaan. En kyllä tiedä kuinka pitkä tuo aika on, jossakin lehdessä muistaakseni tuo luki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö Finnair muuten omistaa Suomen Matkatoimiston Ja AREAn?

vielä 70-luvulla Finnair omisti myös 61,4 % Hotel Intercontinentalista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomiona se, että Thomas ei ei kuulu TUI Groupiin. Thomson kuuluu Thomas Cook yhtymään. Lentoja ei varmaankaan ole vielä niin paljoa, että TUI rupeaisi suomeen tuomaan omia koneita. Ja toisekseen, Finnmatkat joutuisi myös TUI:n lentoyhtiöille maksamaan jotain ilmesesti, koska ovat kuitenkin erillisiä yhtiöitä erimaissa(?).

 

TUI = Hapag Lloyd, Neos, Britannian Airways, Corsair, jne.)

Thomas Cook = Condor, Thomas Cook, JMC, jne.)

 

Thomson nimenomaan on TUI Groupia eikä T. Cookia:

 

"2000   

Ryhmä kasvaa edelleen ostamalla Finnmatkat, Suomen toiseksi suurimman valmismatkojen järjestäjän. Saksalainen Preussag AG ostaa Thomson Travel Groupin ja täten myös Fritidsresor Groupin. Kaupan myötä TUI Nordic on osa Euroopan suurinta matkailukonsernia. Uusi juridinen ryhmänimi Suomessa: Oy TIH Finland Ab (Thomson International Holidays).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi että olisi parempi myös omistaa lomakohteiden hotellit ;D

 

Finnmatkojen emolla TUI Groupilla on

omia hotelleja ympäri maapalloa.

Jostain syysta tuntuvat saavan

lahjaksi tähtiä ;)

Gran Canariallakin **** hotellissa ei ole

edes ilmastointia.

"nimim. itse propellina sängyssä helkkarin-

moisella helteellä yöllä pyörinyt"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että joskus muutama vuosi sitten kun Finnmatkat myytiin Finnair-konsernista, asetti Finnair ehdoksi myynnille että Finnmatkat käyttää pääasiassa Finnairia ainakin tietyn siirtymäkauden ajan lomalennoissaan. En kyllä tiedä kuinka pitkä tuo aika on, jossakin lehdessä muistaakseni tuo luki.

Näinä aikoina kai tuo rajoitus alkaa olla ohi.

Ja onhan Finnmatkoilla ensi talvena Thaimaankin

matkat jo Air Finlandilla.

 

Kilpailuvirasto ei taatusti olisi hyväksynyt kahta

vuotta pidempää kilpailunrajoitusta eli halutessaan

Finnmatkat olisi voinut jo vuosia sitten riitauttaa

sopimuksen ja luopua vaikka kokonaan Finnairin

käytöstä niin halutessaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thomson nimenomaan on TUI Groupia eikä T. Cookia:

 

"2000   

Ryhmä kasvaa edelleen ostamalla Finnmatkat, Suomen toiseksi suurimman valmismatkojen järjestäjän. Saksalainen Preussag AG ostaa Thomson Travel Groupin ja täten myös Fritidsresor Groupin. Kaupan myötä TUI Nordic on osa Euroopan suurinta matkailukonsernia. Uusi juridinen ryhmänimi Suomessa: Oy TIH Finland Ab (Thomson International Holidays).

 

Huomaa, että Thomson ja Thomas. Löytyy muutama sekaannuttava virhe tuosta minun aikaisemmasta kirjoituksesta, mutta Thomas Cook, mitä uskon Jessen tarkoittaneen ei kuulu TUI Groupiin. TUI:hin kyllä kuulu Thomson niminen yhtiö, jolla on 4 B737-konetta.

 

Thomas Cook on kuitenkin TUI:n suurimmista kilpailijoista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös muuten Aurinkomatkat ja Finnmatkat olleet joskus sisaryhtiöitä. Ainakin niillä on joskus ollut tiivistä yhteistyötä.

 

Finnair omisti molemmat ja myi Finnmatkat

nykyiselle TUI Groupille samalla Finnmatkat

sidottiin käyttämään tietyn ajan Finnairin lentoja

aina kun se oli mahdollista.

 

Nytten sopimus alkaa purkautua ja mm. Thaimaahan

Finnmatkat lennättää talvella Air Finlandilla.

 

Tässä on sekin hyvä puoli että kun Finnairilla vapautuu

kapasiteettia joutuvat keksimään lisää kohteita ja

mm. lisäämään Brasilian lentoja jotka ovat jo muutaman

talven olleet loppuunmyytyjä melkein heti kun ovat

tulleet myyntiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään