Juhani Aho

Neste Oil -ralli Jkl:ssä

43 viestiä aiheessa

Jyväskylä saa taas ensi viikon loppupuolella alueellensa paljon ilmailutoimintaa lähinnä helikoptereiden muodossa. Viimeisin Ilmailu-lehti (6/2007) on huomioinut asian ja antanut harrastajille muutaman kappaleen mittaisen briefingin aiheesta. Kirjoitus loppuu tyylikkäästi lauseeseen "Erityisesti ultrakevyillä lentäviä pyydetään ottamaan huomioon vilkas helikopteriliikenne ja pyrkimään välttämään kisa-aluetta."

 

Minkähän takia kyseinen varoitus koskee "erityisesti ultrakevyillä lentäviä"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä artikkelin kirjoittajan vakuttimia, mutta....

 

silläkin uhalla että ystväväpiirini pienenisi (entisestään), sanoisin että:

 

Koska ultrakevytlentäjien lähes olemattoman teoreettisen koulutuksen vuoksi nimenomaan heidän on kaikista lentäjistä ollut vaikeinta ymmärtää julkaistuja säännöksiä ja määräyksiä - ja koska tyypillinen ultrapilotti on "yhden kentän" lentäjä, joka on hankkinut kokemuksensa ja asenteensa) yleensä valvomattomassa ilmatilassa sijaitsevalla korpi(tai pelto-)kentällä tai järvellä suhteellisen eristyneessä harrastajayhteisössä..

 

Käsitykseni (joka voi olla myös väärä) mukaan tyypillinen ultrapilotti lentää lentonsa lähinnä valvomattomassa ilmatilassa ja käyttää hyvin vähän radiota eikä hänellä ole rutiinia valvotussa ilmatilassa toimimisesta, johdetusta lennosta, porrastuksista  eikä valvottujen lentopaikkojen pysyväismääräyksistä.

 

Ja tämä ei ole ultrapilottien mollaamista. Kaikkiin edellä kerrottuihin puutteisiin auttaa koulutus ja harjoittelu. Ja nämä käsitykseni olen paljolti omaksunut keskusteltuani ilmailuhallinnossa työskentelevien henkilöiden kanssa,

 

 

Peter

the provocator

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähtiseltä ihan hyviä pointteja. Lisäänpä lusikkani soppaan kertomalla vielä seuraavanlaisia faktoja kyseisen häppeningin kulmilla tapahtuvasta lentotoiminnasta;

 

- Radioliikenne koptereiden kesken (paikkailmoitukset yms.) hoidetaan pääasiassa lontoon murteella ja vielä ihan järkeenkäyvästä syystä; Koptereista ja piloteista iso osa on ulkomaan eläviä joilla on vielä hiukan puutteita suomenkielisen radiofraseologian ymmärtämisessä. Kuinkas monelle ultrapilotille on radioliikenteen oppitunneilla puhuttu pelkästään englantia? edes osittain? Entäpä koneessa? Niin vähän epäilinkin....

 

- Se hiljainen valvomaton ilmatila, jossa ultrat niin kovasti tykkäävät lentää (kun siellä ei tartte puhua kelleen, varsinkaan ilkeälle lennonjohdon sedälle) on tuona viikonloppuna ek. alueilla kaikkea muuta kuin hiljainen. Kun siellä lentää n. 40 pyöriväsiipistä edestakaisin mutta kuitenkin ennalta sovittujen pelisääntöjen mukaan, sinne ei todellakaan mahdu yhtään "ulkopuolista" jolla ei lisäksi ole niistä sovituista menettelyistä mitään hajua. Se on kertakaikkinen turvallisuusriski ja siksi asiasta on hyvä ilmoittaa etukäteen. Mikäli oltaisiin Venäjällä, koko Jyväskylän seudun ilmatila suljettaisiin viikoksi (pl.sotilasliikenne) kyseisen päristelyn vuoksi. Mutta koska ollaan Suomessa niin näin ei voi toimia, joku siitä kuitenkin äläkän nostaisi. Meillä moisen tempun voi tehdä vain Puolustusvoimat ja paljon vähäpätöisemmästäkin syystä (kuten esim. yhden lennokin vuoksi).

 

Joka vuosi sinne joku pöllö kuitenkin "eksyy"... Hyvä kuitenkin, että Ilmailulehti on tehnyt asian eteen jotakin. Kysymys on lentoturvallisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitänpäs tässä ketjussa nyt sitten tämän omaan ralliretkeeni liityvän kysymyksen, millähän EK:lla on helikopterilaskeutumispaikat ja olisiko jotakin kartantynkää missä nuo esiintyisivät? Aiemmin kun on kokemusta vain siinä satamalaskupaikan lähistöllä notkumisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnollinen ohjaajahan on jo lukenut AIP-supplementin 41/2007 , http://www.ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2007/S0412007.pdf, missä kilpailujen aikana kehotetaan [kaikkien ilma-alusten] ohjaajia välttämään lentämistä kohdassa 2. ilmoitetulla kilpailualueella alle 600 M (2000 FT) SFC korkeudella kilpailutoiminnalle aiheutuvan häiriön ja yleisölle aiheutuvan vaaran välttämiseksi.

 

Kohdassa 2. määritelty kilpailualue on : JYVÄSKYLÄ - TIKKAKOSKI - LAUKAA - UURAINEN - MULTIA - KEURUU - LÄNGELMÄKI - KUHMOINEN - JÄMSÄ - JÄMSÄNKOSKI - KORPILAHTI - MUURAME - SAARIJÄRVI - JUUPAJOKI.

 

Kerron sen tässä, koska rallia tuntemattomalle alue on yllättävän laaja.

 

Sinänsä hassua, että kilpailujen ajaksi osa Jyväskylän lentoaseman lähialueesta, kaupungin päällä, muutetaan valvomattomaksi G-ilmatilaksi. Vertailun vuoksi Joensuun äskeisten taitolentokisojen aikana tehtiin päinvastainen, eli kiristettiin pääsyehtoja Joensuun lentoaseman lähialueelle vaatimalla PPR-ennakkoilmoitus. Näin äkkiä ajatellen "Joensuun malli" vaikuttaisi turvallisemmalta. Akkreditoiduille helikoptereillehan voitaisiin kait kuitenkin antaa selvitys ko. alueelle vaikka koko päiväksi "muita koptereita huomioiden", jolloin lennonjohdon työkuorma ei juuri muuttuisi mutta asiankuulumattomat ilma-alukset pysyisivät varmasti poissa. Vai...?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitänpäs tässä ketjussa nyt sitten tämän omaan ralliretkeeni liityvän kysymyksen, millähän EK:lla on helikopterilaskeutumispaikat ja olisiko jotakin kartantynkää missä nuo esiintyisivät? Aiemmin kun on kokemusta vain siinä satamalaskupaikan lähistöllä notkumisesta.

Itsellä ei ole kun mututietoa, mutta mitä olen seuraillut niin joka EK:lla pörräilee helikoptereita, jotka laskeutuvat johonkin pellolle.

 

Olen usein ollut paikassa johon laskeutuu koptereita ja näyttää siltä, että yksi etsii sopivan paikan laskeutua ja sen perässä tulee useita muita koptereita, jotka laskeutuvat siihen viereen.

 

Että isojen peltojen varsille perustaa katsomonsa niin näkee autoja sekä koptereita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen usein ollut paikassa johon laskeutuu koptereita ja näyttää siltä, että yksi etsii sopivan paikan laskeutua ja sen perässä tulee useita muita koptereita, jotka laskeutuvat siihen viereen.

 

On siellä ihan ennalta määrättyjä laskeutumispaikkojakin pätkien varrella. Tai luulenpa, että aika monet koptereiden käyttämistä laskupaikoista on varsin tarkkaan määrätty. Noista paikoista vain ei tahdo olla missään tietoa... Mutta Himoksen pätkä on kopterikuvaajille hyvä, samoin Kakariston alue Ouninpohja 2:n loppupäässä. Ja Moksi-Leustun pätkällä siinä kohtaa, missä reitti käy ihan 9-tien vieressä, on myös hyvä paikka kuvata koptereita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marquise  de provocator  ;)    ,esitti faktaa, johon on helppo yhtyä.

 

Lisäisin vielä, että ultrat ovat ( johtuen kevyestä massastaan ) herkimmästä päästä noille jättöpyörteille, joita nuo kopterit levittävät lähitienoille.

 

Selälleen lennetty ultra, jossain Jyskälän maisemissakin, kuuluu Turma-kieltojeni piiriin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivetlehti 5/2007:

Jyväskylän hekohässäkkä ruohonjuuritasolta

(kuvatekstissä)

Vuodesta 2003 lähtien Jyväskylän lentoaseman lähialueen eteläreunasta on lohkaistu rallin ajaksi alue, joka muutetaan valvomattomaksi ilmatilaksi. Syynä järjestelyyn on lennonjohdon taajuuskuormituksen vähentäminen

 

Ahtautta maassa ja ilmassa

 

Jokaisella Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeella on kahdesta kolmeen virallista laskupaikkaa joista osa vaihtelee vuosittain

 

 

Sinällään hauska huomata että molemmat lentoalan aviisit ovat huomioineet tämän helikopterien suurtapahtuman jo ennen sitä :)

 

Itsellä kyllä tarkoituksena olisi JKL seudulle ainakin keskustaan tulla katselemaan (jope tyyliin) Ralliautoja Helikoptereita ralliautoja helikoptereita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä artikkelin kirjoittajan vakuttimia, mutta....

 

silläkin uhalla että ystväväpiirini pienenisi (entisestään), sanoisin että:

 

Koska ultrakevytlentäjien lähes olemattoman teoreettisen koulutuksen vuoksi nimenomaan heidän on kaikista lentäjistä ollut vaikeinta ymmärtää julkaistuja säännöksiä ja määräyksiä - ja koska tyypillinen ultrapilotti on "yhden kentän" lentäjä, joka on hankkinut kokemuksensa ja asenteensa) yleensä valvomattomassa ilmatilassa sijaitsevalla korpi(tai pelto-)kentällä tai järvellä suhteellisen eristyneessä harrastajayhteisössä..

 

Käsitykseni (joka voi olla myös väärä) mukaan tyypillinen ultrapilotti lentää lentonsa lähinnä valvomattomassa ilmatilassa ja käyttää hyvin vähän radiota eikä hänellä ole rutiinia valvotussa ilmatilassa toimimisesta, johdetusta lennosta, porrastuksista  eikä valvottujen lentopaikkojen pysyväismääräyksistä.

 

Ja tämä ei ole ultrapilottien mollaamista. Kaikkiin edellä kerrottuihin puutteisiin auttaa koulutus ja harjoittelu. Ja nämä käsitykseni olen paljolti omaksunut keskusteltuani ilmailuhallinnossa työskentelevien henkilöiden kanssa,

 

 

Peter

the provocator

 

 

Yritin hillitä itseni mutta en onnistunut. Minulla kun (enää) ei ole pelkoa ystäväpiirin kaventumisesta niin voin hiukan kommentoida. Mihin perustuu väitteesi olemattomasta teoriakoulutuksesta. Määräyksissä olevat tuntimäärät ovat minimeitä, tiedätkö paljonko oppitunteja todellisuudessa pidetään. Ja osan oppitunneista joissakin kerhoissa pitävät ammattilentäjiä kouluttavat henkilöt.

On varmaan totta että suuri osa ultralentäjistä on yhden kentän pilotteja, koska pari suurinta ultrakouluttajaa toimii Malmilla. Ja uskallan väittää, että Hyvinkäälläkin koulutetut ultraoppilaat ainakin muutaman kerran käyvät Malmilla kääntymässä. Ja on ultra nähty Helsinki-Vantaallakin.

Peltokentillähän (jos eivät ole hyväksyttyjä lentopaikkoja) tai järvillä ultralentäjiä(kään) ei voi peruskouluttaa.

Toki ultralentäjissä on henkilöitä, jotka ovat lentäneet vain valvomattomassa ilmatilassa, mutta niin on A2/PPL piloteissakin. Itse olen eri kentillä tavannut paljon kyseisiä pilotteja, jotka kertovat että eivät halua mennä valvotuille lentopaikoille "kun se on niin vaikeaa". (Olen muutaman kerran lähtenyt avuksi) Sensijaan he osaavat kyllä toimia valvomattomilla lentopaikoilla, jota taas läheskään kaikki Malmilta operoivat eivät hallitse. "Se Räyskälä on ihan mahdoton paikka ja niin lyhyet ja kapeat kiitotietkin"

Ja joku epäili tuolla aiemmin ultrapilottien kielitaitoa. Kannattaisi hieman ottaa asioista selvää ennenkuin tuollaisia kirjoittaa. Toki joukossa on ummikoitakin, niinkuin PPL piloteissakin, mutta suurin osa nykyisistä kurssilaisista on suhteellisen pitkälle koulutettuja ja englanti sujuu paremmin kuin monelta opettajalta. Ja Malmilla toimiessa fraseologia tulee tutuksi riippumatta siitä mitä kieltä itse käyttää.

Tyypillistä ultrapilottia on tänäpäivänä vaikea määrittää. Joukossa on 20 000 tunnin ammattilaisia, muutaman tuhannen tunnin harrastajia, muutamia satoja tunteja lentäneitä harrastajia sekä tietysti aloittelijoita. Mutta niin on kaikissa muiisakin lajeissa. Ja se harjoittelu ja jatkokoulutus on ultrilla monesti helpompaa kun kuitenkin toimitaan pääosin kerhoympäristössä.

Käsitykset kannattaisi muodostaa enemmän kentillä saadun käytännön kokemusten ja faktan kautta. Esimerkiksi erään Malmilla toimivan kerhon teemaillassa Malmilla toimiva lennonjohtaja kiitteli ultrien toimintaa Malmilla. (joka on muuten melkoisen vilkasta)

 

Niin että provokaattori onnistui

 

Jorma

 

PS. Tuolla aiemmin puhuttiin ilkeistä lennonjohtosedistä. Mihin ne tädit unohtui?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaan totta että suuri osa ultralentäjistä on yhden kentän pilotteja, koska pari suurinta ultrakouluttajaa toimii Malmilla. Ja uskallan väittää, että Hyvinkäälläkin koulutetut ultraoppilaat ainakin muutaman kerran käyvät Malmilla kääntymässä. Ja on ultra nähty Helsinki-Vantaallakin.

 

Minä taas uskallan väittää, että suurin osa maamme ultralentäjistä koulutetaan aivan jossain muualla, kuin Malmilla tai muuten kehä-3:n läheisyydessä, mistä on helppo vielä ultralla käydä Malmilla. Ultraopen kelpparit saa jokseenkin ihmeellisen pienellä kokemuksella. Siksipä näitä ultraopettajia löytyy sitten lähes jokaiselta korpikentältä ja pellon pätkältä, jossa vaan ultratoimintaa on. Ja kun tuollaisilta paikoilta toimitaan, eikä koulutuksessa vaadita edes käyntiä valvotussa ilmatilassa, uskallan todeta, että maasta löytyy melko paljon pilotteja, jotka eivät ole koskaan valvotuilla kentillä edes käyneet. Tiedän yhdenkin esimerkin, jossa ultraoppilas kävi yhden ainoan kerran koulutuksen aikana valvotussa ilmatilassa, kun "joutui" leikkaamaan erään kentän lähestymisalueen kulman ja lensi sinä aikana valvotussa ilmatilassa jopa pari minuuttia. Miksi ihmeessä ultrakoulutukseen ei voida sisällyttää pientä pakollista valvotun ilmatilan jaksoa, jonka aikana tulisi edes vähän kokemusta valvotussa lentämisestä?

 

Yhtään väheksymättä opettajia/oppilaita/lentäjiä itsessään, vaan ennemminkin määräyksiä ihmetellen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä artikkelin kirjoittajan vakuttimia, mutta....

 

 

 

Eipä minulla sen suurempia henkilökohtaisia vaikuttimia kirjoitukselleni ollut kuin se, että tietyn ilmailijaryhmän (tai tarkemmin lentokoneluokan) korostaminen tuossa artikkelista vaikutti jotenkin omituiselta. Varsinkin, kun AIP:ssä ”kehotetaan ohjaajia välttämään lentämistä …”. Kai se PPL-pilottikin on ohjaaja?? AIP:ssä puhutaan välttämisestä lentää tietyn korkeuden alapuolella, Ilmailu-lehti sen sijaan suosittelee ultria pysyttelemään pois koko alueelta!

 

En usko, että sillä PPL/UPL –teoriakoulutuksella on merkitystä säännösten ja määräysten ymmärtämiseen. Kyse on enemmänkin henkilökohtaisista ominaisuuksista, jotka jakaantuvat tasaisesti eri harrastajien kesken.

 

 

Täällä Jyväskylässä (ja varmasti monella muullakin paikkakunnalla) UPL- ja PPL-koulutus tapahtuvat valvotussa ilmatilassa ja tällöin lähtökohdat molempien pilottien toiminnalle ovat samanlaiset. Varmaankin se PPL-pilotti on koulutuksen jälkeen varmempi lentorutiiniltaan sen noin 25 h:n enemmän lennetyn tunnin ansiosta, mutta luulen lentotuntien (ja sen myötä kokemuksen) lisääntyvän ultrapilotilla huomattavasti nopeammin. Tästä pitää huolen kerhotoiminnassa olevan lentokoneen kohtuuttoman kova tuntihinta. Muutaman tunnin kesässä lentävä PPL-pilotti tuskin on rutiiniltaan läheskään samalla tasolla 50 – 100 h lentävän UPL-pilotin kanssa.

 

Kommenteillasi nostat PPL-pilotin ylivertaiseen asemaan muihin ilmailijoihin nähden ja se ei ole mielestäni perusteltua. Toki sinun, Peter Tähtinen lentokokemusmäärällä voit itsesi siihen asemaan nostaa, johon se keskiverto kerhopilotti ei yllä koskaan harrastuksensa aikana.

 

 

En ole itse ollenkaan hinkuamassa sinne 40 helikopterin sekaan, vaan suuntaan säiden salliessa lentoni ihan muualle. Tämä Jyväskylä ei muutenkaan ole ralliviikonlopun aikana mikään houkutteleva paikka (ainakaan maan pinnalla)…..ja tämän on tainnut todeta Peter Tähtinenkin jossain lehtikirjoituksessaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommenteillasi nostat PPL-pilotin ylivertaiseen asemaan muihin ilmailijoihin nähden ja se ei ole mielestäni perusteltua.

 

Lukemani perusteella Peter ei nosta PPL kavereita YLIvertaiseen asemaan, toki jos niin haluaa asian ymmärtää kärkevöittääkseen keskustelua niin onnistuuhan se. Mielestäni kyse oli vain PPL-lentäjien paremmasta (perusteellisemmasta) koulutuksesta verrattuna ultra-lentäjiin. Nimenomaan tuo RTF- on tärkeä asia. Tiedän että poikkeuksia varmasti löytyy ilman hakemistakin mutta pääsääntöisesti asia on näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aaaah. Provosoitumista havaittavissa. Mahtavaa. ;D

 

Provosoitumista havaittavissa liian vähän  ???

 

Ultrapilotit taitavat tyytyä kohtaloonsa, että heitä pidetään osaamattomina ja ymmärtämättöminä, joiden pitää pysyä siellä korpikentillä ja kotipelloillaan.

 

Jos ultria ei voi "päästää" muun ilmaliikenteen sekaan, niin kyllähän silloin koulutusta on kehitettävä. Ei kriteerinä voi olla se, että ilmailemaan on päästävä kaikkien ja koulutuksen on oltava edullista (=vähän tunteja). Samassa ilmatilassa (valvotussa ja valvomattomassa) joudumme kuitenkin kaikki liikkumaan, joten luulisi perusasioiden kouluttamisenkin olevan silloin yhteneväistä eri ilmailumuotojen kesken....samat määräyksethän koskevat kaikkia siellä liikkuvia. En kuitenkaan usko koulutuksen olevan pelkästään se avainkysymys, vaan kokemuksen ja asenteen. Asennekasvatus vaatii hyvän opettajan ja kokemus tulee ainoastaan lentämällä - myös siellä valvotussa ilmatilassa. Koska monella pilotilla lentotuntien kertymisen rajoittavana tekijänä on raha, niin ultralla tämä raja tulee vastaan hieman myöhemmin. Näin niitä tunteja ja sitä arvokasta kokemusta kertyy enemmän.

Nyt kuitenkin järjestelmä tällainen ja UPL-pilotillekin on myönnetty lupa ilmailuun. Eihän maaseudulla asuvia autoilijoitakaan kielletä tulemasta Helsinkiin ruuhka-aikana autoilemaan.

 

 

Kaikesta huolimatta....viikonloppuna on mahdollisesti jonkin verran keliä, joten turvallisia lentoja kaikille.

 

 

-Juhani-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ultria ei voi "päästää" muun ilmaliikenteen sekaan, niin kyllähän silloin koulutusta on kehitettävä.

Eipä tuota taida paremmin sanoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt kaikki katsomaan niitä hekoja Jyväskylään, eikä jäädä tänne valittelemaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En pääse Jyväskylään, mutta tässä on kysymys kokeneemmille.

 

Ihmettelin jo aiemmin tuota AIP-supplementtia 41/2007 ja nyt kun se huomenna aktivoituu, ihmettelen vielä lisää eli meneekö sen tieto varmasti perille lentäjille. Kun sitä helikopteritoimintaa nimittäin on noinkin laajalla alueella (kuvan keltaiset nuolet) Jyväskylän seudun ulkopuolella.

 

Esimerkkinä suunniteltu VFR-lento viikonloppuna Lahti-Vesivehmaa-Menkijärvi (viiva kuvassa). Olettaen että Hallin torni on kiinni, ilmatila on tällöin koko matkalta G ja mitään selvityksiä tai lentosuunnitelmaa ei tarvita.

 

[ attachment removed ]

 

Lennon valmistelu tehdään internetissä. PIB-bulletiinissa ei  näy Hallin osalta mitään mainintaa helikopteritoiminnasta (ainakaan tänään 2.8.) vaikka tosiasiassa Hallin ilmatilassa saattaa rallireitin kohdalla hyvinkin olla se helikopterilauma edessä. Bulletiinin En-Route osiossa myöskään ei ole mitäään viittausta rallin vilkkaasta helikopteritoiminnasta.

 

Myöskään uusin NOTAM-summary (1.7.) ei mainitse helikopteritoiminnasta mitään. Ja vaikka lentäjä sattumoisin vilkaisisi vielä Jyväskylän bulletiinia, siinä oleva varoitus helikopteritoiminnasta koskeekin tekstin mukaan vain Jyväskylän lentoaseman lähistöä, vaikka helikoptereita saattaa olla ties missä rallireitillä.

 

Ainut löytämäni lähde, missä esimerkin lentäjä voi saada oikean virallisen tiedon reitillään olevasta 2000 ft minimilentokorkeus-kehotuksesta sekä helikopteritoiminnasta, on siis tuo aiemmin mainittu AIP-Supplement 41. Herää kysymys, kuinka perusteellisesti lentäjän kuuluu penkoa nuo AIP-supplementit lennon valmistelussaan?  Olen itse yleensä luottanut siihen että AIP-supplementissa julkaistu tiedotus on voimaanastumishetkellään näkyvissä joko PIB-bulletiinissa tai itse AIP:ssä. Näinhän se esim. ammuntojen kanssa toimii. Olenko tässä unohtanut jotain?  Vai onko Finavia unohtanut jotain? Kertokaa please  :)

 

Ja laittakaa hyvät kuvat koptereista myös  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kommenteillasi nostat PPL-pilotin ylivertaiseen asemaan muihin ilmailijoihin nähden ja se ei ole mielestäni perusteltua. Toki sinun, Peter Tähtinen lentokokemusmäärällä voit itsesi siihen asemaan nostaa, johon se keskiverto kerhopilotti ei yllä koskaan harrastuksensa aikana.

 

Ai jahas... vai PPL-pilotteja minä nostan Ylivertaiseen Asemaan ?  ??? 

 

Itse en ole PPL-pilotti enkä hakemallakaan löytänyt lyhennettä "PPL" kieltämättä hiukan provokatiiviselta näyttävästä kommentistani.  Kyse ei ole siis keskimääräisen ultrapilotin ja PPL-pilotin eroavaisuuksista tai viime mainitun ylivertaisuudesta, vaan siitä että ultrapilottien koulutus ei vaan yksinkertaisesti useimmissa tapauksissa anna heille riittäviä valmiuksia toimia muun johdetun lentoliikenteen seassa. Piste.

 

Seuraavan esimerkin kuulin muutama vuosi sitten  lentoturvallisuushallinnon henkilötä (ensi käden tietoa):

 

Ultrapilotti X oli saapunut ilma-aluksellaan Malmille.  Ennen lentoonlähtöä toiset lentäjät kiinnittivät huomionsa laskutelineen renkaaseen, josta jo useampi kangaskerros oli puhkikulunut.  Se ei menoa haitannut. Ainakaan aluksi. Myöhemmin kyllä, kun rengas puhkesi lähtökiidossa.  Nyt tämä ultrapilotti jätti koneensa keskelle kiitortataa ja enempiä kenellekään ilmoittamatta lähti kävelemään hallille etsimään ilmeisesti apua ongelmaansa.

 

Ymmärrettävistä syistä  lentototoiminta Helsinki-Malmin lentoasemalla jossakin  määrin tyrehtyi ultrapilotin päätöksentekomekanismin seurauksena.

 

Voisiko joku ultrapilotti ystävällisesti kertoa, mitä virheitä tässä tapahtui ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siis keskimääräisen ultrapilotin ja PPL-pilotin eroavaisuuksista tai viime mainitun ylivertaisuudesta, vaan siitä että ultrapilottien koulutus ei vaan yksinkertaisesti useimmissa tapauksissa anna heille riittäviä valmiuksia toimia muun johdetun lentoliikenteen seassa. Piste.

 

Lähinnä Malmin näkövinkkelistä asiaa seuranneena on muodostunut se käsitys, että pääosin ultralentäjät  pystyvät siellä toimimaan  aiheuttamatta sen suurempaa hämminkiä. Alla oleva kuvasarja Malmilta on esimerkki siitä, että kyllä muutkin saavat joskus aikaan "mielenkiintoisia tilanteita" :

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Seuraavan esimerkin kuulin muutama vuosi sitten  lentoturvallisuushallinnon henkilötä (ensi käden tietoa):

 

 

Takavuosien seikkailuista ei välttämättä voi vetää nykypäivän johtopäätöksiä. Rengasrikot ovat tosin ultrille aika tyypilliset. Toisaalta olen antanut kertoa itselleni, että IH:n kokoamissa vuosittaisissa poikkeamaraportti-yhteenvedoissa ei viime aikoina enää korosteta ultrien toilailuja erikseen, muutkin ilma-alukset kun saavat poikkeamaraportteja aikaan.

 

On totta että muutama vuosi sitten voimakkaan toiminnan kasvun alkaessa toiminta haki muotoaan. Toisaalta olen itse ollut kerhotilaisuuksissa kuuntelemassa IH:n terveisiä ultrille, ja todennut että niihin on ainakin omassa kerhossa suhtauduttu äärimmäisen vakavasti ja rakentavasti. Se, tehoaako asennekasvatus joka kerhossa ja kuinka nopeasti, siihen en osaa vastata. Joka tapauksessa esim. Malmilla on nähty jopa yhteisiä kuppilakeskusteluja missä sekä ultra- että ppl-kerholaiset ovat yhdessä hyvässä hengessä keskustelleet näistä asioista.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloin joku Malmin lennonjohtaja muka kehuu Ultrapilottien toimintaa, kerhon kaffeillassa.

Milloin ultrapilotti ei ole tehnyt yhtään virhettä.

Paskaaks tässä sitten  vedän parinsadantunnin teorioita PPL oppilailleni. Panen ne Ultra-bra-teorioille ja johan tienaan minäkin.

No kunhan vuodattelin  ;)

 

Pipsakin sanoi aikoinaan nasevasti, Lentomyynnissä, tumpeloille "Puhu mitä puhut, määrätty kuva on jäänyt". Siinä saivat kaikki "lentäjät" totuuden silmilleen.

 

 

Eräs onnettomuustutkijakin tokaisi: " on kuulemma yks Ultrakin tulossa Kuopiosta Malmille. Kolmas moottorinvaihto vain viivyttää, Naarajärvellä on kuulemma nyt". ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pääosin ultralentäjät  pystyvät siellä toimimaan  aiheuttamatta sen suurempaa hämminkiä

 

Mutta Nils, etköhän sinä nyt yleistä tuossa tekstissäsi asiaa vastaavasti taas sinne toiseen suuntaan?

 

Ottamatta kantaa kuvasarjaan, kun en tiedä mitä siinä tapahtuu (voihan kyseessä olla vaikka sovittu teko, jossa toista konetta kuvataan?), tottakai virheitä sattuu kaikille ryhmille. Ei se, että jostain ryhmästä (oli se ultralentäjät tai "ppl-lentäjät") löytyy esimerkki, tarkoita sitä että silloin siellä ovat asiat **rsiillään.

 

Kylmä totuus Malmilla on ollut, että suhteellisesti enemmän hämminkiä ovat aiheuttaneet ultrat.....tilanne on käsittääkseni parantunut lähiaikoina, mutta vielä parisen vuotta sitten se ei ollut todellakaan näin hyvä. Onko asiassa auttanut asennekasvatus ja sen parantuminen, mene ja tiedä. Koulutusmäärät eivät ainakaan vielä ole kasvaneet ja kuten olen aiemminkin kommentoinut, minusta ultrapuolen teoriapitoinen koulutus, sekä lentokoulutus, ovat minimeissään aivan liian vähän verrattuna muihin saman ilmatilan käyttäjiin.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään