Juhani Aho

Neste Oil -ralli Jkl:ssä

43 viestiä aiheessa

Voisiko joku ultrapilotti ystävällisesti kertoa, mitä virheitä tässä tapahtui ?

 

Mutta Nils, etköhän sinä nyt yleistä tuossa tekstissäsi asiaa vastaavasti taas sinne toiseen suuntaan?

 

Voi kun te herrat osaisitte joskus pitää päänne kiinni niin aamu lähtisi paljon paremmin käyntiin ;D

 

(tämä siis huumorilla, mutta mukana pieni totuuden siemenkin, ei tämmöinen eipäsjuupastelu mun mielestäni oikein edistä yhtään mitään)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Nils, etköhän sinä nyt yleistä tuossa tekstissäsi asiaa vastaavasti taas sinne toiseen suuntaan?

 

Ottamatta kantaa kuvasarjaan, kun en tiedä mitä siinä tapahtuu (voihan kyseessä olla vaikka sovittu teko, jossa toista konetta kuvataan?), tottakai virheitä sattuu kaikille ryhmille. Ei se, että jostain ryhmästä (oli se ultralentäjät tai "ppl-lentäjät") löytyy esimerkki, tarkoita sitä että silloin siellä ovat asiat **rsiillään.

 

Kylmä totuus Malmilla on ollut, että suhteellisesti enemmän hämminkiä ovat aiheuttaneet ultrat.....tilanne on käsittääkseni parantunut lähiaikoina, mutta vielä parisen vuotta sitten se ei ollut todellakaan näin hyvä. Onko asiassa auttanut asennekasvatus ja sen parantuminen, mene ja tiedä. Koulutusmäärät eivät ainakaan vielä ole kasvaneet ja kuten olen aiemminkin kommentoinut, minusta ultrapuolen teoriapitoinen koulutus, sekä lentokoulutus, ovat minimeissään aivan liian vähän verrattuna muihin saman ilmatilan käyttäjiin.

 

 

Mahtaisikohan selitys olla niin yksinkertainen että ultrapilottien KESKIMMÄÄRÄINEN lentokokemus on kasvanut.

Vielä muutama vuosi sitten taisi suurin osa malmilla toimineista ultrapiloteista olla aika kokemattomia ja tuore

lupakirja taskussa. Vaikka ultrapilotteja koulutetaan koko ajan lisää niin onhan itsestäänselvyys että nyt

yhä suurempi osa on niitä joilla lupakirja on ollut taskussa jo monta vuotta.

 

PPL-piloteissa taas on suuri osa niitä joilla lupakirja on ollut taskussa jo vuosikymmenen tai kymmeniä ja

tuoreiden pilottien suhteellinen osuus on pieni.

 

Ultrat on uusi luokka ja yksinkertaisesti siksi myös suurella osalla on tuore lupakirja. Eli ei voi tehdä

mitään johtopäätöstä että samalla lentokokemuksella varustellu ultrapilotti olisi yhtään sen

huonompi kuin ppl-pilottikaan tai kokematon ppl-pilotti sen parempi kuin ultrapilottikaan.

 

Kyllä siellä malmilla kuulee takkuilevaa radioliikennettä ihan tuhottoman paljon myös ppl-piloteilta .

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaisikohan selitys olla niin yksinkertainen että ultrapilottien KESKIMMÄÄRÄINEN lentokokemus on kasvanut.

Vielä muutama vuosi sitten taisi suurin osa malmilla toimineista ultrapiloteista olla aika kokemattomia ja tuore

lupakirja taskussa. Vaikka ultrapilotteja koulutetaan koko ajan lisää niin onhan itsestäänselvyys että nyt

yhä suurempi osa on niitä joilla lupakirja on ollut taskussa jo monta vuotta.

 

PPL-piloteissa taas on suuri osa niitä joilla lupakirja on ollut taskussa jo vuosikymmenen tai kymmeniä ja

tuoreiden pilottien suhteellinen osuus on pieni.

 

Ultrat on uusi luokka ja yksinkertaisesti siksi myös suurella osalla on tuore lupakirja. Eli ei voi tehdä

mitään johtopäätöstä että samalla lentokokemuksella varustellu ultrapilotti olisi yhtään sen

huonompi kuin ppl-pilottikaan tai kokematon ppl-pilotti sen parempi kuin ultrapilottikaan.

 

Kyllä siellä malmilla kuulee takkuilevaa radioliikennettä ihan tuhottoman paljon myös ppl-piloteilta .

 

 

Kate

 

Tämä mainitsemasi voi hyvinkin olla selitys kehitykselle. Ja toki sekin, että ainakin olen nähnyt erään ultralentäjiä kouluttavan kerhon toimivan nykyään aikalailla mallikkaasti noin niinkuin asennekasvatuksen rintamalla ja muutenkin. Sellaisella sitä juuri parannetaan vähitellen. Toisenlaistakin koulutuskulttuuria on aikaisemmin tullut tavattua.

 

Mutta: eihän kukaan ole väittänyt, että saman lentokokemuksen omaava ultrapilotti olisi huonompi kuin ppl-pilotti. On ollut puhe siitä, että lupakirjan saatuaan, ultrapilotilla on teoriaopintoja ja lentoja takanaan huomattavasti vähemmän, koulutusmäärästä johtuen. Tällöin ei voida puhua samasta lentokokemuksesta (vaikkakaan ei se nyt niin kamalan kaukanakaan ole) kun uusi ultrapilotti ja uusi ppl-pilotti ovat rivissiä keskenään.

 

Eikä tässä nyt kai ihan pelkästään radioliikenteestä nyt ollut kyse.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopioin tylysti Katen sanomisista seuraavaa;

> PPL-piloteissa taas on suuri osa niitä joilla lupakirja on ollut taskussa jo vuosikymmenen tai kymmeniä ja

tuoreiden pilottien suhteellinen osuus on pieni.

 

Ultrat on uusi luokka ja yksinkertaisesti siksi myös suurella osalla on tuore lupakirja. Eli ei voi tehdä

mitään johtopäätöstä että samalla lentokokemuksella varustellu ultrapilotti olisi yhtään sen

huonompi kuin ppl-pilottikaan tai kokematon ppl-pilotti sen parempi kuin ultrapilottikaan.

 

Kyllä täällä Malmilla kuulee takkuilevaa radioliikennettä ihan tuhottoman paljon myös ppl-piloteilta .<

 

*************************

 

En ole vielä kouluttanut yhtään PPL/A oppilasta, jolla olisi koulutusvaiheessa ollut lupakirja taskussaan jo vuosikymmeniä.

 

Nyt ovat kyllä vanhimmat kouluttamani  oppilaat menneet jo eläkkeelle esim. liikennelentäjän virastaan.

 

Radioliikenne takkuaa jokaiselta, joka ei ole saanut riittävää koulutusta ja harjoittelua.

Siitä on kait kysymys?

Malmi on koulutuskenttä, jossa oppilaat harjoittelevat radioliikennettä.

 

Kun teoriatunneilla käydään riittävästi läpi lentosäännöt, osaa apinakin lentää omassa paikassaan siinä järjestelmässä.

Tästä on myös kyse.

 

Kuten marquise de provokatooor sanoi, koulutusta on tehostettava. Liikummehan kaikki samassa ilmatilassa. Uudet ultrat vain suihkivat Mopomiehen ohi mennen tullen. Ole siinä sitten tasa-arvoinen  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteissä on helppo pitäytyä opittuihin ylistyksiin ja niitä on helppo viljellä jatkossakin kun ei tarvitse mieltään muuttaa. Mutta niin se vaan on, että viime aikoina tässä törmäilyssä ATS-järjestelmän kanssa on ollut, että nimenomaan PPL-pilotit ovat onnistuneet tekemään ne kaikkein huvittavimmat töppäykset. Siinä kun ultrapuolen pilotit ovat tiedostaneet vallinneet ongelmat ja korjanneet niitä, ei PPL-puolella ole juurikaan tapahtunut kehitystä, vaan onnistuttu hölmöilemään ultrienkin edestä.

 

Epäilemättä törmäilyjä UL-puolella edelleen tapahtuu varsinkin lähilennonjohtoympäristössä, mutta viimeisin lennonvarmistusosaston IH:lle lähettämänä paimenkirje käsittelee yleisilmailua kokonaisuutena, eikä pelkästään UL-ilmailua, kuten pari vuotta sitten tapahtui. Aluelennonjohtajan näkökulmasta katsottuna voi UL-pilotteja jo melko lailla ihanteellisina asiakkaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs ny Jouni ala  ;D ;D ;D

.....................................

Ei mekään ihan kaikkea paskaa niellä, vaikka Sinä sen sanoisit :thmbdn:

 

Juu juu...

 

Ei sitä itsekään oikein haluaisi uskoa, kun haluaisin mätkäistä UL- ja mopupiloteille tuplasti teoriakoulutusta ilmaliikennepalveluun. Mutta näköjään oikealla asenteella korvataan paljon ja sitä kautta tulee halu oppia lisää kurssin jälkeen. Enpä ole kursseilla tavannut juuri muutakuin opinhaluista ja valveutunutta porukkaa. Harvalla moottorilentokerholla on niin turvallisuusorientoitunutta kerho-ohjelmaa kuin ultrakerhoilla nykyisin on. Nyt se työ on alkanut kantaa hedelmää.

 

Myös minä ihmettelen, mitä ihmettä ILMAILUn artikkelin kirjoittaja on mahtanut kommentillaan tarkoittaa. Esimerkiksi viime ASEM-kierroksella hölmöilyt tulivat nimenomaan PPL-porukan kontolle - ei ollut juuri AIP:n Supplementteja tai bulletiineja luettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs lisäkoulutusta he vielä tarvitsevat sinne Ultra-bra-koulutukseensa.

Juurihan todistit tuossa tilastojen valossa , että he pärjäävät alueella paremmin kuin PPL-lentäjät.

 

Tiedän, että siellä on liuta hienoja, viisaita ja osaavia opettajia.

  opettajia joille eivät vain nuo nykyiset  minimitunnit riitä =HYVÄ  :thmbup:

 

Mitä tulee mainitsemaasi ASEM-rulettiin, olisi ollut suotavaa, että edes RTF- yhteydet sinne päämajaan olisivat edes toimineet joka paikasta.

Oli kusista huhuilla alueen jaksolla, muun liikenteen seassa, ja kertoa asiansa taas jaksolla ja lentää  samalla kohti rajoitusaluetta, joka ei vastannut kuin vasta Hesan liepeillä.

No selvä PPL-pilotin vika. ;D

 

No, tästä tässä enempää  :thmbdn:

ei tästäkään kannata mitään tappelusta kehittää. Mielipiteitä ja kokemia vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs lisäkoulutusta he vielä tarvitsevat sinne Ultra-bra-koulutukseensa.

Juurihan todistit tuossa tilastojen valossa , että he pärjäävät alueella paremmin kuin PPL-lentäjät.

 

 

Yleisesti tuumin vaan, että eihän lupakirjan saaminen tee kenestäkään hyvää lilmailijaa. Se antaa vain mahdollisuuden ryhtyä opettelemaan sellaiseksi - oli kyse PPL- tai UL -pilotista. Sen jälkeen tapahtuva oppiminen on pitkälti asenteesta kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti tuumin vaan, että eihän lupakirjan saaminen tee kenestäkään hyvää lilmailijaa. Se antaa vain mahdollisuuden ryhtyä opettelemaan sellaiseksi - oli kyse PPL- tai UL -pilotista. Sen jälkeen tapahtuva oppiminen on pitkälti asenteesta kiinni.

 

Huom! Asenteet juntataan  koulutusaikana "päähän"  ;) näyttämällä mallia miten menetellä eri tilanteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huom! Asenteet juntataan  koulutusaikana "päähän"  ;) näyttämällä mallia miten menetellä eri tilanteissa.

 

Kyllä. Mutta asenne on opettajasta henkilönä kiinni, ei siitä, onko silla FI(A) vai ultraopettajan kelppari. Ja se asenne kyllä siirtyy siinä 20 tunnissakin jo oppilaaseen, katsokaa vaikka tuoreita purjelentäjiä, kyllähän niillekin on kaikille selvää että LENTÄMÄÄN oppii vain purjekoneella ja moottorilento on väkisinlentämistä. Eikä siihen tarvita 45 tuntia  ;D

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti tuumin vaan, että eihän lupakirjan saaminen tee kenestäkään hyvää lilmailijaa. Se antaa vain mahdollisuuden ryhtyä opettelemaan sellaiseksi - oli kyse PPL- tai UL -pilotista. Sen jälkeen tapahtuva oppiminen on pitkälti asenteesta kiinni.

 

Ja rahasta  8)

 

Uskon, että edullisemmasta tuntihinnasta johtuen ultrapilotille kertyy tiimaa ja sen myötä sitä tärkeää kokemusta PPL-pilottia paremmin.

 

Tuntuu aika merkilliseltä tuollainen kyräily ja ultrapilottien kampittaminen käsittääkseni ihan kokeneenkin lennonopettajan kirjoittamana. Tuota "asennetta" kun oppilaille jakaa, niin hyvä tulee...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja rahasta  8)

 

Uskon, että edullisemmasta tuntihinnasta johtuen ultrapilotille kertyy tiimaa ja sen myötä sitä tärkeää kokemusta PPL-pilottia paremmin.

 

Tuntuu aika merkilliseltä tuollainen kyräily ja ultrapilottien kampittaminen käsittääkseni ihan kokeneenkin lennonopettajan kirjoittamana. Tuota "asennetta" kun oppilaille jakaa, niin hyvä tulee...

 

 

 

Tosiasiat ovat usein opettavaisia ja vaikka saisi  kirpeätä palautetta, on niistäkin aina opittu.

 

Tuo "asenneheitto" oli asiatonta. :thmbdn: kun suomalaisen asiatieto ja sanat loppuvat väitellessä, alkaa loanheitto kinaamisineen.

 

Aikoinaan oli monen lento-onnettomuuden syynä polttoaineen loppuminen ja huonoon säähän tunkeminen.

Ne ollaan ainakin saatu karsittua, asennekasvatuksella. :thmbup:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "asenneheitto" oli asiatonta. :thmbdn: kun suomalaisen asiatieto ja sanat loppuvat väitellessä, alkaa loanheitto kinaamisineen.

 

Aikoinaan oli monen lento-onnettomuuden syynä polttoaineen loppuminen ja huonoon säähän tunkeminen.

Ne ollaan ainakin saatu karsittua, asennekasvatuksella. :thmbup:

 

Jep. Ja samaa asennetyötä tuntuvat ultrakerhoissa tekevän isolla kädellä, ainakin mitä muutaman tutun kanssa tulee juteltua aiheesta. Uskon kyllä että siinäkin touhu muuttuu parempaan suuntaan, ja varmasti on jo muuttunutkin. Ja niinhän se on kaikessa että muutama pöljä yksilö helposti mustaa koko porukan maineen.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Ja samaa asennetyötä tuntuvat ultrakerhoissa tekevän isolla kädellä, ainakin mitä muutaman tutun kanssa tulee juteltua aiheesta. Uskon kyllä että siinäkin touhu muuttuu parempaan suuntaan, ja varmasti on jo muuttunutkin. Ja niinhän se on kaikessa että muutama pöljä yksilö helposti mustaa koko porukan maineen.

 

//T

 

 

..eikä tuota kehitystä olis ollut ilman "kriisiä"-opetuksesta. Sielläkin ( UL) on hyviä opettajia.

 

Ja yhden pöljän heitto sumensi silmäni

>Tuota "asennetta" kun oppilaille jakaa, niin hyvä tulee...<

 

Perrr ...kle me mitään aivopesijöitä olla. En opeta ketään oppilastani vihaamaa utria. Useampi oppilaani on jopa ostanut oman ultransa.

Koulutan ihmisiä lentämään turvallisesti, enkä lajittelemaan ihmisiä harrasteensa mukaan.

 

Jotkut lentää ultralla ( joukossa kymmenittäin todella hyviä ystäviäni) , toiset lentävät mopolla koulunsa ja sitten ehkä ostavat oman koneen, tuntikehitys on siten aikamoinen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos arvon herrat odottaisivat...

 

hetken niin voisin kertoa teille mistä tässä k.o. artikkelissa ja koko hekotoiminnassa on kyse. Koko juttu on lähtöisin allekirjoittaneelta.

Vastaan NORF tapahtuman helikopteriliikenteestä siltä osin kun se on kilpailun organisaation puolesta mahdollista.

 

Palaan pikimmiten asiaan, selventävän selityksen tiimoilta, missä on myös tämä ultrien liikenne 2006 huomioitu.

 

T; Jp Tiainen

AKK Sports Oy

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin ja päivää kaikille tasapuolisesti.

 

Hyvät ultralentäjät, vaikka en olekaan henkilökohtaisesti ko. jutun kirjoittaja, niin asia on minulta lähtöisin. Jutussa mainittiin nimeltä ultrat, siinä olisi voinut lukea myös PPL-lentäjät, gyrot, silitysraudat ja flyygelit.

 

Tarkoituksena oli mainita erityisesti ultrat juuri Matti H. Virtasen mainitsemien eng.radiokelpparin ja valvotun ilmatilan lentokokemuksen puutteiden vuoksi. Älkää vetäkö hernettä nenään.

 

Ilmasta käsin touhu näyttää myös tosi vilkkaalta ja kun kopterien lentoradat ovat erilaisia kuin kiinteäsiipisten, en ainakaan itse edes uskaltaisi mennä ko. alueelle erikoiskokeiden aikana millään laitteella pl. kopterikyydillä.

 

Selvensikö asiaa?

 

Ystävällisin terveisin

 

Jp Tiainen

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään