Guest Janne V

Huolimattomuuttako?

37 viestiä aiheessa

Käytiin kaverin kanssa 20. päivä tätä kuuta bongausreissulla Helsinki-Vantaalla, kun Ilmatieteenlaitoksen sivuilla luki, että koko päivän ajan paistaisi aurinko, muistaakseni. Mutta tietenkin satoi parin tunnin ajan  :(.

 Mutta nyt kuitenkin asiaan:

 

[ attachment removed ]

 

 Kyseisen koneen takaosassa oli jätetty joku luukku auki. Onko tämmöinen vaarallista, minkä hiluvitkuttimen luukku se oli ja sattuuko tälläistä useinkin? Voisiko joku valaista minua näissä asiossa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä, että mikä luukku tuo on, mutta eiköhän tuon ihan auki kuulu olla.

Äkkiseltään katson muutamilta päiviltä noita omia Dösän kuvia, kun se rullaa, niin kyllä tuo luukku siellä aina auki näytti olevan.  ;)

 

EDIT: Laitetaas vaikka yksi esimerkki.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä, ettei se sitten "sen kummempi" ollutkaan. Sehän tästä olisikin puuttunut, että tuolle kyseiselle koneelle olisi aiheutunut vahinkoa luukun auki olemisesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, itsekin olen ihmetellyt mikä luukku se on. Huomannut vain, että jokaikisessä maan pinnalla olevassa Airbusissa, josta olen kuvan ottanut, se on ollut auki. ::) Ja ilmassa kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, itsekin olen ihmetellyt mikä luukku se on. Huomannut vain, että jokaikisessä maan pinnalla olevassa Airbusissa, josta olen kuvan ottanut, se on ollut auki. ::) Ja ilmassa kiinni.

 

Kuka sen sitten sulkee? Ja missä vaiheessa? En minä ole ainakaan tuon vaiheen, jossa kuvassani kone on, jälkeen nähny ketään "poukkoroimassa" koneen perässä sulkemaan tätä. Vai sulkeutuuko se ittestään? Olen aika tietämätön vielä tälläisissä asiossa...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka sen sitten sulkee? Ja missä vaiheessa? En minä ole ainakaan tuon vaiheen, jossa kuvassani kone on, jälkeen nähny ketään "poukkoroimassa" koneen perässä sulkemaan tätä. Vai sulkeutuuko se ittestään? Olen aika tietämätön vielä tälläisissä asiossa...  :-[

 

Veikkaisin että tuo sulkeutuu ohjaamosta nappia painamalla joko sähköisesti tai hydraulisesti. Viisaat kertokoon tarkemmin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että tuo sulkeutuu ohjaamosta nappia painamalla joko sähköisesti tai hydraulisesti. Viisaat kertokoon tarkemmin  ::)

 

Veikkaan automatiikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa se sulkeutuu, en tiedä missä, tai miten. Mutta kiitotien päädyssä ollessaan noissa A320-perheen koneissa luukku on auki, mutta kun on pyörät irronneet maasta ja noustu ilmaan (vaikka ei olla vielä edes kiitotien yli kokonaan päästy) niin luukku on jo kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä se näyttää olevan auki.

Ja tässä on luukku auki. Elikkä silloin kun ollaan maassa se on auki.Mahtaakohan olla sama uukku joka on Md-80 sarjalaisissa(R.I.P :'() moottorin alla se ns"Perhosventtiili" joka tasaa paineen matkustamossa?

 

Tuo on kabiinin paineensäätöön liittyvä perhosventtiili, jota ajaa automatiikka sähköllä tai pilotit manuaalisesti.

Luukku tuntuu tökkiessä "jousikuormitteiselta" johtuen käyttömekanismista, mutta itsestään, nopeuden mukaan se ei sulkeudu.

Siinä oli lainaus Koposen Markon kommentista. Tuo keskustelu löytyy Täältä

 

Edit:Linkki korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nuo oo yks ja sama kuva..?  ???

 

Jos sen luukun käy sulkemassa sama tyyppi joka sytyttää jääkaappiin valon ja pujottaa kalafileisiin ruodot.. ;D

 

-j

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nuo oo yks ja sama kuva..?  ???

 

Jos sen luukun käy sulkemassa sama tyyppi joka sytyttää jääkaappiin valon ja pujottaa kalafileisiin ruodot.. ;D

 

-j

 

Ei ole enään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Kyseinen luukku on ulosvirtausventtiili eli outflow valve. Se säätää kabiinin paineistusta päästämällä tietyn määrän ilmaa ulos pitääkseen halutun paine-eron ympäröivän ilmanpaineen ja kabiinin paineen välillä. Se on Airbusissa automaattinen normaalitoiminnassa, jolloin järjestelmä ottaa databasesta määränpääkentän korkeuden, jonka mukaan koko paineistus säätyy ko. lennolle. Mikäli näin ei tapahdu, esim. molemmat kahdesta erillisestä controllerista vikaantuvat, voidaan paineistusta säätää täysin manuaalisestikin käsin valitsemalla kabiinin pystynopeus ohjaamosta.

 

Varsinaista venttiiliä ajaa 3 tasavirtamoottoria: primary, backup ja manual. Koneen ollessa maassa venttiili on täysin auki. Airbusista en osaa sanoa alkaako paineistus missä vaiheessa, esim. tehovivut yli tietyn kulman (power lever angle) yli.

 

Ja muihin koneisiin. MD-80:ssä se on ykkösmoottorin alapuolella oleva pyöreä luukku, MD-11:ssa vasemmassa kyljessä eturungon puolivälissä oleva isohko luukku, 737:ssa samoilla paikoin kuin A320 jne jne...

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä näkyykö kuinka hyvin tässä koossa, mutta...

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Omasta mielestäni luukku on tässä kohtaa kiinni. Kone on juuri noussut (korkeintaan 10 sekuntia) 22R:lta EFHK:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen luukku on ulosvirtausventtiili eli outflow valve. Se säätää kabiinin paineistusta päästämällä tietyn määrän ilmaa ulos pitääkseen halutun paine-eron ympäröivän ilmanpaineen ja kabiinin paineen välillä. Se on Airbusissa automaattinen normaalitoiminnassa, jolloin järjestelmä ottaa databasesta määränpääkentän korkeuden, jonka mukaan koko paineistus säätyy ko. lennolle. Mikäli näin ei tapahdu, esim. molemmat kahdesta erillisestä controllerista vikaantuvat, voidaan paineistusta säätää täysin manuaalisestikin käsin valitsemalla kabiinin pystynopeus ohjaamosta.

 

Varsinaista venttiiliä ajaa 3 tasavirtamoottoria: primary, backup ja manual. Koneen ollessa maassa venttiili on täysin auki. Airbusista en osaa sanoa alkaako paineistus missä vaiheessa, esim. tehovivut yli tietyn kulman (power lever angle) yli.

 

Ja muihin koneisiin. MD-80:ssä se on ykkösmoottorin alapuolella oleva pyöreä luukku, MD-11:ssa vasemmassa kyljessä eturungon puolivälissä oleva isohko luukku, 737:ssa samoilla paikoin kuin A320 jne jne...

 

T

 

Kiitti, tosta tiedosta olikin paljon apua ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ollu niin että tää Helioksen putte meni tonttiin kun tuo venttii oli jätetty syystä tai toisesta manuaalille (auki)?

 

Jos tarkoitat Tätä niin kyllähän siinä niin kävi että paineistus(kin) hävisi  :-\

Ainakin tuon ko.koneen ilmastointi oli hajalla ja lämmintä ilmaa ei tullut sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipas vaihteeksi katsottua vähän noita omia videoita, siis itse ottamiani ja tuli todettua, että se Bussin luukku menee kiinni siinä noin pari metriä sen jälkeen kun kiihdytys kiitotiellä on aloitettu. Eli vielä maassa ollessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toi pyöree on juurikin tommonen deeseeysin perhosventtiilli, joka hoitaa samaa hommaa. Tais avautua/sulkeutua weight on wheels -tyyppisen kytkimen ohjauksella.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa se sulkeutuu, en tiedä missä, tai miten. Mutta kiitotien päädyssä ollessaan noissa A320-perheen koneissa luukku on auki, mutta kun on pyörät irronneet maasta ja noustu ilmaan (vaikka ei olla vielä edes kiitotien yli kokonaan päästy) niin luukku on jo kiinni.

 

Airbus 320-sarjan koneethan toimivat pitkälle viedyllä automatiikalla. FMS-laitteisto seuraa aina jokaista lennon vaihetta (takeoff, climb, cruise, descent, approach...) ja näin myös ohjaa automatiikkaa. Koneen EICAS-näyttö näyttää varoituksia, tiettyjen kytkimien päällä oloa yms. mutta myös lentoonlähtö- ja laskeutumistarkastuslistan. Koneessa laitetaan "Take off config" päälle ja ennen lentoonlähtöä automatiikka paineistaa koneen nousemaan 400 ft/min. Rullattuaan kiitotielle lentäjät ensin testaavat moottoreiden "stabilasoitumisen" laittamalla manuaalikaasun N1 50% ja tämän jälkeen joko FLEX eli rajoitetun lentoonlähdön tai maksimitehot TO/GA. Tällöin "Takeoff gonfig" aktivoituu ja myös automatiikka alkaa paineistamaan konetta.

 

Eli siis asiaan: Eli tuo Outflow valve alkaa sulkeutumaan silloin, kun takeoff config aktivoituu ja sen sulkeutuminen koostuu niin monesta tekijästä, että näin virtuaalilentäjänä on vaikea sanoa milloin se sulkeutuu. Laskussa taas painestetaan kone takaisin samoihin arvoihin, kuin maan pinnalla ja uloilmaventtiili taas avautuu.

 

Tarkemmin en tuosta aiheesta osaa selittää, kun olen lukenut vaan nuo piloteille tarkoitetut operointimanuaalit!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla