Guest Viper

Jarrujen käyttö (oli: Tyhmiä kysymyksiä)

13 viestiä aiheessa

Olen lukenut eri lähteistä, että esim. matkustajakonetta jarruja hyväksikäyttäen pystyy ohjailemaan haluttuun suuntaan. Tämä liittyy ilmeisesti siihen, että vasemman polkimen varvasjarru vaikuttaa vasemman päätelineen jarruihin ja luonnollisesti myös toisinkin päin.

Mitenkäs sitten toimitaan, kun ilma-alus halutaan rullausnopedesta pysähtymään. Joutuuko lentäjä painamaan molempia polkimia suurinpiirtein yhtä kovaa, ettei suunta muutu miksikään ja kone pysähtyykin vielä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lukenut eri lähteistä, että esim. matkustajakonetta jarruja hyväksikäyttäen pystyy ohjailemaan haluttuun suuntaan. Tämä liittyy ilmeisesti siihen, että vasemman polkimen varvasjarru vaikuttaa vasemman päätelineen jarruihin ja luonnollisesti myös toisinkin päin.

Mitenkäs sitten toimitaan, kun ilma-alus halutaan rullausnopedesta pysähtymään. Joutuuko lentäjä painamaan molempia polkimia suurinpiirtein yhtä kovaa, ettei suunta muutu miksikään ja kone pysähtyykin vielä?

 

Kyllä se juuri niin tapahtuu, että molempia varvasjarruja painetaan. Tosin koneita voidaan jarruttaa rullatessakin reversseillä,

luullakseni jarrujen kuumenemisen estämiseksi. Lensin juuri torstaina Savonlinnaan Atraimella ja panin merkille EFHK:lla, että

rullatessa ilmeisesti jarruttelivat reverssien avulla.

 

On muuten siitä metka kone tuo ATR, että sillä pääsee ständiltä tai putkelta helposti pois ilman mitään push-backiä. Peruuttivat

nytkin ihan reippaasti reversseillä koneen parkkipaikalta pois.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten siitä metka kone tuo ATR, että sillä pääsee ständiltä tai putkelta helposti pois ilman mitään push-backiä. Peruuttivat

nytkin ihan reippaasti reversseillä koneen parkkipaikalta pois.

Aeronko? Miksi, oi miksi, minä en ole ikinä nähnyt Atikkaa putkella, aina vain terminaalista kaukana olevalla ulkoständeillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeronko? Miksi, oi miksi, minä en ole ikinä nähnyt Atikkaa putkella, aina vain terminaalista kaukana olevalla ulkoständeillä?

Kyllä ne useasti majailevat putkella. Kyseessä on ns. "Powerpushback", jolloin moottoriin laitetaan reverse tehot. Tällöin moottorit lähtevät työntämään (vetämään?) konetta taaksepäin. Täten ei siis tarvita erillistä työntöautoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeronko? Miksi, oi miksi, minä en ole ikinä nähnyt Atikkaa putkella, aina vain terminaalista kaukana olevalla ulkoständeillä?

 

Ei Aeron vaan Finncommin ja se tosiaan siis oli standilla, ei putkella.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Aeron vaan Finncommin ja se tosiaan siis oli standilla, ei putkella.

 

- Ville -

Kyllä ne Aerotkin lähtee putkestakin ihan omin voimin  :P Finncommia en kyllä ole koskaan nähnyt putkella  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncommia en kyllä ole koskaan nähnyt putkella  :P

Johtuisiko tuo siitä, että Finncommin ATR:issä ei ole etuovea matkustajille? Finnairin omat ATR:t olivat kai vähän erikoistapaus aikanaan...Tai ovat varmaan vieläkin.

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällöin moottorit lähtevät työntämään (vetämään?) konetta taaksepäin.

 

Työntämään, koska moottorien pyöriessä ilma työntyy pois edestä ja täten tavallaan työntää ko. asiaa, ainakin luulisin näin  ???

Ihmeellisiä ovat nämä suomen kielen salat...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se powerpushback, eikä powerpullback, vaikka push-sanalla tarkoitetaankin työntävää pushback-traktoria  ;D

Eikö muuten tästä termistä käytetä yleensä muotoa powerback.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se juuri niin tapahtuu, että molempia varvasjarruja painetaan. Tosin koneita voidaan jarruttaa rullatessakin reversseillä,

luullakseni jarrujen kuumenemisen estämiseksi. Lensin juuri torstaina Savonlinnaan Atraimella ja panin merkille EFHK:lla, että

rullatessa ilmeisesti jarruttelivat reverssien avulla.

 

On muuten siitä metka kone tuo ATR, että sillä pääsee ständiltä tai putkelta helposti pois ilman mitään push-backiä. Peruuttivat

nytkin ihan reippaasti reversseillä koneen parkkipaikalta pois.

 

- Ville -

Lennonopettajani oli tiukka jarrujen käytön suhteen. Niitä ei saanut turhaan hivellä! Laskuissa EFVR:lle (täällä sain koulutuksen) ei jarruja normaalioloissa käytetty (rata 2000m). Hän perusteli asiaa sillä, et jos aikoo lentää talvellakin pienessä lumipöllyssä on parempi oppia hidastamaan konetta muilla keinoin jarrujen jäätymisen estämiseksi ja tätähän ei sitten opi millään muistamaan, ellei sitä harjoittele kesälläkin. Tosiasiassa syynä oli vain kulujen säästö  ;)

 

Samaisena kesänä kun sain koulutuksen, meni EFVR päällystykseen. Ensimmäisessä vaiheessa kiitoradan molemmissa päissä oli kosketuskohdille saakka päällystämätöntä sekä toisessa reunassa 10m kaistale koko matkalta rullauksia ja nousuja varten. Siinä sitten harjoiteltiin ihan tosissaan lyhyen radan laskuja. Pari kertaa tultiin päätyvaloja hipoen  ;D, hyvin se 300m riittää 172:lle ku antaa kumin vähän kärytä. Voi niitä aikoja, jospa ne vielä joskus palaisi...

 

Ade

 

EDIT: Typojen tarkistus...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään