Guest PekkaK

Lentäjän lakki Karair

23 viestiä aiheessa

Työpaikkani vanhojen ja unohdettujen löytötavaroiden seasta paljastui tämä lentäjälakki, jossa on Karairin logo. Pomoni luvalla sain ottaa lakin parempaan talteen.

 

Lakin sisäpuolella on valmistajan etiketti Wigéns / Made in Sweden / Original Modell. Koko on 56.

 

1. Onko tämä kapteenin, perämiehen vai muun henkilön lakki?

2. Miltä vuodelta tai aikakaudelta tämä on?

3. Onko lakilla rahallista arvoa?

 

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnnänpä lusikkani tähänkin soppaan, vaikken juuri tästä lakista mitään osaakaan kertoa:

 

Joidenkin valtioiden ilmavoimilla (ja miksei merivoimillakin) ja tietääkseni joillain lentoyhtiöillä lakissa on myös arvomerkit - ja silloin ne sijaitsevat joko raitoina tai lehvinä lakin lipassa.  Kokardissa ei yleensä ole arvomerkkejä.

 

Jos siis Karairilla on ollut arvomerkit lakeissa, niin silloin tuo lakki "puhtaine" lippoineen ei ole ainakaan kapteenin, perämiehen eikä purserin lakki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain myös asiantuntijataholta saman vahvistuksen, että tuo ei ole Kar-Airin lentäjien eikä myöskään lentokonemekaanikkojen käyttämä lakki. Mahdollista lisätietoa lakin alkuperästä odottelen vielä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo KarAirin kenttävirkailijan lakki, muistaakseni ainakin Aerolla oli tuollaisia joillakin kentällä työskentelevillä, jossain vaiheessa jopa valkoisella yläosalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, odotan mielenkiinnolla lisää infoa, vaikka vain summittaistakin. Itselläni ei ole hajuakaan lakin tai sen käytön historiasta, ja olisi ihan mukava tietää edes suunnilleen, mistä on kyse.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran lisätietoa on ainakin olemassa, että kaikki sekä Aeron että Kar-Airin koppalakit olivat tamperelaisen Oy Lakkitehdas Vegan valmistamia. Lisäksi ohjaajilla oli lipan ylitse kulkeva kaksinkertainen punos. Lakin päällisosa ei missään tapauksessa ollut kuvassa olevaa, hieman vakosamettia muistuttavaa materiaalia vaan varsin sileätä.

Sattaapa olla, että olet löytänyt varsinaisen harvinaisuuden - jonkun itse suunnitteleman ja teettämän virkalakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa kankaan tekstuuri näkyy korostuneen voimakkaana johtuen digikameratekniikasta. Kangas ei luonnossa muistuta ainakaan vakosamettia, vaikkei ole myöskään ihan sileä.

 

Voisiko olla, että lakki on alkujaan jostain ihan muualta peräisin, ja joku on vain vaihtanut Karairin "kokardin" jonkin muun tilalle?

 

Lakin sisäpuolella sekä valmistajan etiketissä että hoito-ohjelappusessa lukee selvästi, että "Made in Sweden", Ruotsin lipun kera.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin jo ruveta epäilemään onko tuo lakki oikeasti edes KarAirin logolla varustettu (onhan paljon muitakin puljuja joiden lyhenne on KA), mutta allaoleva kuva ei kyllä jätä ko. seikkaa epäselväksi:

 

Kar-Air60s.gif

 

Ihna selkeä tuo karhunnaama ja kirjasin. Kokardin logo on KarAirin, mutta tosiaan lakki sen alla jää vähän hämäräksi.  Veikkaan jotain kenttävirkailijan lakkia, ellei sitten ole jopa Karhumäen  veljesten museon oppaan lakki? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tietysti jännittää hiukkasen, missä mahdat olla töissä, ethän vaan jotenkin Karhumäen leivissä, ja sitten vedätät meitä työpaikkasi tarvikkeilla. ;)

Tarkoitin tietty Pekkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tietysti jännittää hiukkasen, missä mahdat olla töissä, ethän vaan jotenkin Karhumäen leivissä, ja sitten vedätät meitä työpaikkasi tarvikkeilla. ;)

 

En vedätä, eikä tämä ole mikään hupimielinen tietovisailu.  :) Olen töissä muuttofirmassa, ja asiakkailta palautuvista muuttolaatikoista joskus löytyy unohdettuja tavaroita. Lakki on ollut hyllyllämme pölyyntymässä vuoden ajan, eikä sitä ollut kukaan tullut kyselemään. Kivaa olisi, jos esineestä saisi enemmän tietoa jostain.

 

Ismo Tervonenhan on tehnyt Kar-Airista tietokirjoja, mutta ne eivät ole minulla tähän hätään saatavilla; en tiedä olisiko niissä valokuvia tms. johtolankoja lakin suhteen.

 

Edit: Onko kellään kokemuksia tai tietoa, voiko Suomen ilmailumuseo auttaa ja auttaako kuinka mielellään tälläisten tavara-arvoitusten selvittämisessä? Vaikkei lakilla välttämättä ole mitään historiallista tai muutakaan arvoa, minua on alkanut vaivata kova uteliaisuus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita 1950-lukulaisia kar-airilaisia vielä liikkeessä vaikka kuinka paljon. Heiltä voisit varmasti kysyä. Eivät he mitään sukupuuttoon kuolleita dinosauruksia vielä ole! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahallinen arvo on pieni. Ostajakunta on varsin rajallinen.

 

Suurin arvo on historiallinen ja etenkin ilmailuhistoriallinen. Arvoon vaikuttaa myös lakin tarina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin kuvan eräälle 50-luvulla Kar-Airilla aloittaneelle pilootille. Hänen kommenttinsa oli pääpiirteissään seuraava:

 

Kyllä tuo lakki on aivan aidon näköinen vaikka

onkin vähän "sarkakankaisen" näköinen. Valmistajan nimikin kalskahtaa

tutulta. Se ei kylläkään ole ohjaajan lakki, sillä siitä puuttuu

punosnauha. Merkkikin on aito. Mullakin on sellainen tallella muistona

Kar-Air-ajoistani. Rahallinen arvo sen sijaan lienee mitätön. Merkkiä

kyllä himoitsevat varmaan jotkut keräilijät.Lakki on kuulunut

todennäköisesti mekaanikolle.

 

Mainittakoon, että kar-airilaisten lakkeja tehtiin 50-luvulla myös Kar-Airin mekaanikon Olavi Perhosen Hanna-vaimon hattuliikkeessä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nisulan Jukka tuon varmaankin selvittää, lupasi ja uskon että toimii. 8)

 

Tietolähteeni todella lupasi selvittää lakin alkuperää, mutta hänen mukaansa se ei ole mekaanikon lakkikaan, koska hän itse mekaanikkona sanoo näin:

 

"Ei tuo kyllä ole pilottien eikä mekaanikkojenkaan lakki ainakaan vanhoilta ajoilta. Minullakin oli kultapunokset reunoilta eteen ja kultaiset siivet ns.nallenpään molemmin puolin."

 

Jatketaan siis selvitystyötä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan tuo olla lentäjän lakkikin 90-luvun alusta.  Vain nauha puuttuu, lieneekö vain irronnut.

 

Oma Karairin perämiehen lakkini 90-luvun alusta näyttää ihan samanlaiselta.  Valmistaja on ruotsalainen Wigens.  Kankaassa on juovikas pinta.  Muistaakseni myös Karairin mekaanikot käyttivät suurinpiirtein samanlaista lakkia ollessaan komennuksella virkapuvussa.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Perämiehen lakista saatiin kipparin lakki kun punosnauha vaihdettiin paksumpaan.  Jos ego kaipasi lisäkohotusta, koko lakki vaihdettiin sellaiseen, jossa oli lipassa kultalehvät.  Yleensä lakkia muotoiltiin käsin ja myös langalla paremman  näköiseksi.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lassen kuvien ja vastauksen perusteella lakki olisi siis uudempaa tekoa. Tietolähteeni tarkoittaa mekaanikkona "vanhoilla ajoilla" tässä tapauksessa lähinnä -60-70-lukua Kar-Airilla.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho. Lassen kuvien perusteella lakkini arvoitus vaikuttaa kohta ratkeavan. Lakit kuvissa näyttävät tutunmallisilta. Kangas ja saumojen malli näyttää samalta kuin omassani, samoin kuin etuosan merkki ja brodeeraus kipparin lakissa.

 

Kun tarkemmin tutkin lakkiani, niin siinä on sivussa kummallakin puolella alareunan kohdalla lankaompeleiden jäänteitä. Luulin aluksi, kun en tarkemmin katsonut, että joku sauma on siinä vain vähän huonokuntoinen, mutta nyt voisi kuvitella, että ikäänkuin siitä olisi jotain revitty tai leikattu pois - punosnauhan kiinnityskohdat?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietolähteeni lähetti postia, että kyllä lakki on sittenkin lentävän henkilökunnan käyttämä. Poistetut punokset ym.sivunapit vääristi muistikuvaa. Hän oli käynyt myös Ilmailumuseossa tutkimassa asiaa. On yllättävän vaikea löytää k.o. lakin kuvia edes sieltä, ei myöskään samanlaista lakkia löytynyt kokoelmista. Tuota kankaista nallelogoa eli "kangaskokardia" näkyy lentäjän lakissa yhdessä vanhassa DC-6 kuvassa kyllä. Hän tarkistaa omat albuminsa vielä, kunhan ehtii. Joten odotellaan lisää infoa, vaikka arvoitus saattaa olla jo ratkennut Lassen ansioista. Lakin tarkka vuosiluku tietenkin puuttuu vielä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi kuva, joka on jostain vanhasta ilmailuaiheisesta lehdestä saksittu ja löytyy arkistoistani. Siinä on Kar-Airin DC-6- miehistöä 1960-luvulta. Tyyliä ja nostalgista ajan henkeä löytyy kuvan lentoemoista, kutosesta sekä piloteista! :)

 

[ attachment removed ]

 

Koppalakit:

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törkeästi lainaan aihetta...

 

Viikonloppuna Kuopiossa järjestetyssä katusählytapahtumassa oli eräällä pelaajalla kuvassa näkyvä paita yllään..Huomasin tuon vasta kuvia selaillessani.

 

[ attachment removed ]

 

Jos tuo kyseinen paita liittyy jotenkin Karair-lentoyhtiöön, niin sääliksi käy paitaa tuollaisessa helteessä :P

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, hieman lisää tästä "koppalakista".

 

Tietolähteeni, Kar-Airin entinen mekaanikko VAHVISTAA, että kyseinen lakki on "tarkalleen vuosimallia 1965, kun siihen kiinnittää joko pienemmän kultapunoksen tai oikein kipparin röyhelöt". Hän varmisti asian omasta diakuva-kokoelmastaan.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa oleva pelipaita liittyy Kar-Airin menestyksekkääseen firmaliigajalkapallojoukkueeseen -80-luvun loppuvuosina.

 

Kyseessä on Kar-Airin vanhan pelipaidan uusi versio, uudet paidat hankittiin, kun vanhat oli pelattu "puhki".

 

Paidan etupuolella on KARAIR-teksti ja Nallen Pää-logo. Paidat jäivät käyttäjille "muistoksi", joten omastakin kaapista löytyy ko. paita.

 

 

T: Pekka Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään