Peter Lord

on se niin väääää-rin

9 viestiä aiheessa

Sain juuri postia Ruotsista (laskua kun tankkasin siellä 100LL:ää)

 

"Tankning den 9/4 OH-PRT: 80 lit. x 10,50 kr = 840 kronor"

 

10.5 SEK vastaa noin 1,17 EUR.  Ja tämä on ruotsalaisittain KALLIS litrahinta.

 

Miksi se voi olla toisilla NOIN halpaa ja meillä NIIN kallista  :(

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä Afrikasta!

 

Kun kerran kaiken maailman kukkahattutädit ja marsunpaijaajat pääsee sanomaan että Pingo  Pangolle pitää saada sitä ja tätä ja portit meidän maahan on auki kaiken maailman rikollisille, joita sitten businessuihkarilla kiikutetaan takaisin niin mitä muuta siitä voi seurata???

 

Tervetuloa vaan kukkahatut ja muut sosiaalitantat  katsomaan Lagosiin kuinka hommat hoituu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä Afrikasta!

 

Kun kerran kaiken maailman kukkahattutädit ja marsunpaijaajat pääsee sanomaan että Pingo  Pangolle pitää saada sitä ja tätä ja portit meidän maahan on auki kaiken maailman rikollisille, joita sitten businessuihkarilla kiikutetaan takaisin niin mitä muuta siitä voi seurata???

 

Tervetuloa vaan kukkahatut ja muut sosiaalitantat  katsomaan Lagosiin kuinka hommat hoituu...

Woot? Meni vähä ohi multa?

Mutta on se niin väärin että muutenkin yleisesti euroopaassa GA yritetään tappaa hinnoittelemalla se yksinkertaisesti mahdottomaksi _yksityisten_ harrastastaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veli-Jyrki taitaa tarkoittaa tätä puunhalaajajoukkoa joiden mielestä on ihan jees että tänne tuleville elintasopakol*isille (korvaa tähti mieleiselläsi vokaalilla) piffataan yhtä sun toista, ja verotaso eikun nousee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin jo sanomassa asian vähän suorempaa, mutta Veli-Erkki osasi pukea saman vähän diplomaattisempaan muotoon! Sen verran vielä voisin sanoa tätä touhua täällä jonkin aikaa katselleena, että jos Abu Papa tarvitsee lippalakkiinsa uuden ropellin, onko kukkahattujen pakko rynnätä huutamaan maailmalle, että kyllä me sen mielellämme maksamme varsinkin niin kauan kuin yksikin sotaveteraani tarvitsee vielä hoitoa ja tukea!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veli-Jyrki taitaa tarkoittaa tätä puunhalaajajoukkoa joiden mielestä on ihan jees että tänne tuleville elintasopakol*isille (korvaa tähti mieleiselläsi vokaalilla) piffataan yhtä sun toista, ja verotaso eikun nousee.

 

Voiko asioita enää yhtään pahemmin sotkea keskenään täydelliellä ymmärtämättömyydellä kuin tässä.

 

Se mistä verot kerätään on ihan eri asia kuin paljonko niitä yhteensä kerätään.

Se että niitä kerätään vaikka polttoaineista ja viinasta merkitsee että voidaan kerätä vähemmän

palkoista jolloin semmoinenkin tuiki tuntematon asia kuin työnteko voi tulla joillekuille kannattavaksi.

 

Veroja taas ei kannata kerätä ihan hirveästi liikaakaan eli veroastetta nostaa rajattomasti koska

pian ollaan yhteiskunnassa jossa kenenkään ei sitä työtä kannata tehdä.

 

Se taas että juuri yksityisilmailuun on kohdistettu järjettömiä verojen ja maksujen korotuksia,

on oikeastaan valtion verokertymän kannalta täysin merkityksetön juttu. Lentobensan vero

tai kausikortit taisivat vuositasolla olla luokassa miljoona euroa.

 

Enemmän ottaa päähän tämä Finavian kausikorttien vuosittainen päälle 100% nousutahti.

Eihän kaikkia teitäkään ole siirretty tielaitoksen omistukseen ja sitten vaadittu "kustannusvastaavuutta"

eli että jokainen jalankulkija joutusi ostamaan jalankuljijan kausikortin jotta saisi kävellä teillä.

Tietenkin autoilijoille paljon kalliimpi kortti. Samaan aikaan siis ilmailojoilta on alettu laskuttaa

järjettömiä hintoja infrastruktuurin käytöstä jotka muulle liikenteelle maksetaan verorahoista

ja samalla ilmailu joutuu maksamaan polttoaineverot kuten muukin liikenne saamatta

vastinetta.

 

Nos joku ihmettelee miksi tuo kausikortti ottaa päähän enemmän on se että meikäläinen

raahaa 95E:tä kanisterilla niin 100LL korotus ei niin koske mutta tänä kesänä ostettiin

vuoden kausikortin sijasta vain kahden kuukauden kortti. Sikalallista korttia on turha

maksaa syys- ja talvikuukausista kun lentopäiviä on laskettavissa puusepän yhden käden sormin.

 

Kate 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain juuri postia Ruotsista (laskua kun tankkasin siellä 100LL:ää)

 

"Tankning den 9/4 OH-PRT: 80 lit. x 10,50 kr = 840 kronor"

 

10.5 SEK vastaa noin 1,17 EUR.  Ja tämä on ruotsalaisittain KALLIS litrahinta.

 

Miksi se voi olla toisilla NOIN halpaa ja meillä NIIN kallista  :(

 

Osuit hyvään kysymykseen. Suomi ja Ruotsi kun molemmat ovat niitä

harvoja maista joissa harrastuskäyttöön tarkoitetusta lentopolttoaineesta EI vielä

peritä valmisteveroa.

 

Varmaan osaat kertoa mitä 100LL maksaa keskieuroopan kenttillä joissa veroa peritään.

Mitä itse olen kuullut niin 2..2.5€/l vai meneekö vielä tästäkin yli.

 

100LL on sinänsä mielenkiintoinen tuote, taidetaanko sitä valmistaa koko Euroopassa

enempä kuin yhdessä jalostamossa ja koko Suomen vuosimyynti on pienempää kuin

yhden autobensaa myyvän tienvarsiaseman. Lyijyllinen kama pitää kuitenkin kuljettaa

ja säilyttää koko matkan erikseen, eri laivat, säiliöt ja tannkkiautot.

 

Tosin Suomessakin hinnanmuodostus on mielenkiintoista, niillä asemilla millä pousaria ylläpitää

yksityinen taho, hinta on 1.5..1.6€/l haarukassa. Kun myynnin ottaa huolestiakseen

Finnavia niin sittempä maksaakin lähelle kahta euroa litra. Käsittääkseni Finnavia on

kenttäaluetta hallitsevana häätänyt yksityisen kauppian esimerkiksi Turussa, Kittilässä

jne ja alkanut itse myymään bensaa kovempaan hintaa.

 

Bensan jalostamo- ja tukkuhinnat taitavat olla liikesalaisuuksia mutta kyllä sitä

Ruotsin edullisempaa hintatasoa pitänee hakea edullisemmasta tukkuhinnasta.

Suomessa kun on vain kaksi kilpailijaa jotka eivät tulluhinnalla kilpaile.

Tosin, kilpailun puuttumisenkin kyllä ymmärrän kun bisnes on lähinnä

pienimuotoista palvelua enemmänkin kuin bisnestä bensayhtiöille.

Eli tässä ei kaiketi voi syyttävällä sormella valtiota osoittaa kummassakaan maassa.

 

Enemmän olen huoissani että mitä tapahtuu kun myös valmistevero otetaan

käyttöön Suomessa ja Ruotsissa. Sehän merkitsee että hinta nousee 2..2.5€/l haarukkaan.

Tästä varmaan seuraa se että entistä useampi roudaa bensaa kanistereissa

kenttälle ja myynti vähenee yhä edelleen. Kun kuitenkin kiinteät kulut pysyvät

samoina mutta myynti vähenee niin se tuo hintoihin lisää nostopainetta

tai pakottaa lopettamaan bensan myynnin yhä useammalta kenttältä.

 

Matkalentoa lentävän kannalta alkaa olla aika huolestuttavaa. Missä sitä

sitten koneensa tankaa.  Muutakan kilometrin kävelimenen huoltoasemalta

raskaita kanistereja kantaen ei ole oikein kivaa. Koneen kantavuus ei

oliein riitä moottoripotkulaudalle tai kokoontaitettavalle fillarillekkaan.

 

Henkilökohtaisesti pistän toivoani siihen että pousareista alkaisi saada 95E:tä

tai nyt puristien mileliksi vaikka sitten V-poweria. Ongalmana taitaa

silti olla että vaikka V-power on korkeaoktaanista ja alkoholitonta

niin silti vanhoille moottorikoneille tarvitaan autobensa-STC.

Silti, jos ero on euron litrassa niin luulisi STC:n tulevan kannattavaksi.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Varmaan osaat kertoa mitä 100LL maksaa keskieuroopan kenttillä joissa veroa peritään.

Mitä itse olen kuullut niin 2..2.5€/l vai meneekö vielä tästäkin yli.

Hintoja (vuodesta 06 ja 07) löytyvät mm. www.iaopa-eur.org sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,,,

 

Vertailun vuoksi filippiineillä 100LL ~240php/gal eli ~1.01e/l

Vastaavasti autobensa (v-power) ~44php/l eli 0.70e/l

 

Ainut ongelma on että tuota 100LL:ää ei ole oikein saatavilla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään