Antti Asikainen

Mitä koneen perässä (=kiinnitysnaru)?

21 viestiä aiheessa

siellähän roikkuu ankkurointinaru mukana, ;D

 

:o

 

Näistä kaikista pienemmistä kuvista en ole varma, mutta aivan kuin siellä jokin narunpätkä laahaisi.

 

(Linkit poistettu toimimattomuuden vuoksi.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko radioantenni. Eli jos operoi erämaa alueilla ja pitää yhteyksiä paremmin kantavilla lyhyillä aalloilla. Tuollainen irroitettava takapiiska ei paljon operointia haittaisi. Eli korvaisi ohjaamon katolta pyrstöön menevät lankaviritelmät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olisko radioantenni. Eli jos operoi erämaa alueilla ja pitää yhteyksiä paremmin kantavilla lyhyillä aalloilla. Tuollainen irroitettava takapiiska ei paljon operointia haittaisi. Eli korvaisi ohjaamon katolta pyrstöön menevät lankaviritelmät.

 

Yksi selitys tuokin. Joku varmasti lopulta tietää vastauksen.

 

Nuo linkit näköjään lakkasivat toimimasta. Täältä voi katsella kuvia, joissa "naru" näkyy: http://www.alaskastock.com/resultsframe.asp

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain radioantenneihin viittaavaa tietoa löytyy esim. haulla "trailing wire antenna" tai "reel antenna". Sellainen pyrstöstä ulos/sisäänkelattava HF-radioantenni oli kuulemma myös Amelia Earhartilla valtameriradioyhteyksiä varten aikoinaan. Ja sisään/uloskelattavasta trailing wire antennasta on useita patentteja.

 

Alaskan rannikkovartioston sivuilla puhutaan siitä, että VHF-radioyhteys (n. 100 Km) ei Alaskan laajoilla alueilla riitä mihinkään, vaan sielläpäin kuunnellaan jatkuvasti mm. hätäviestejä HF-jaksoalueilla (noin 2 MHz, 4 Mhz, ja Kanadassa 5,7 Mhz jne).

 

Tuossa voisi tosiaankin olla HF-radion antenniviritelmästä kyse. Sitä kelataan ulos haluttua jaksoa vastaava sopiva pituus ja kelataan sisään ennen laskeutumista?

 

Joku radioasiantuntija voisi tietää tästä enemmänkin, mutta eivät taida huomata tätä ketjua, ellei otsikkoon lisätä "Antenni?" tjsp.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuossa voisi tosiaankin olla HF-radion antenniviritelmästä kyse. Sitä kelataan ulos haluttua jaksoa vastaava sopiva pituus ja kelataan sisään ennen laskeutumista?

 

http://www.alaskastock.com/resultsframe.asp

 

Tuonne kun kirjoittaa hakusanaksi "Cessna", niin näkee, että "antenni" on ulkona silloinkin, kun kone seisoo tai rullaa vedessä. Eli jos se on antenni, niin sisäänkelauksesta en ole varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monissa Airliners.netin Alaskan vesikoneissakin näyttää olevan perässä sama "naru". Kas kun en ole sitä ennen huomannut. Joissain kuvissa naru on kiinni myös kellukkeissa niin kuin tässä kuvassa. Tuossa se näyttää olevan arkijärjen perusteella rantautumista tai kiinnittämistä varten, mutta tiedä sitten...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä itse ajoin viis vuotta C-185 ponttoneilla lapissa niin kyllä koneesta roikkui kiinnitysnaruja, lähinnä kyllä siivistä, mutta kummemmasta ei liene kysymys?

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo voisi olla HF-antenni. Isommissa koneissahan tuo voidaan rakentaa koneen runkoa hyväksikäyttäen (ks. monet vanhojen liikennekoneiden kuvat)Tukiasemat on tuolla harvassa. Ei toimi matkapuhelinkaan siellä joka järven rannalla. Satelliittipuhelin on taas kallis värkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Kyllä kyseessä on kiinnitysköysi kannuksessa. Siitä kone on helppo kiinnittää maihin kellukkeen peräpäät vaikka hiekalla. Näin ainakin itse käytän omassa koneessamme (C-170), samoin kellukkeiden päällä kellukkeen lähes mittaiset köydet, jotka on helppo nykäistä mukaan, kun hyppää laiturille.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antenni se ei voi olla, nimittäin kuvan oikeassa reunassa "naru" tekee mutkan.

Antennissa olisi jokin jarruttava kartio päässä, jotta se ei pääse vippaamaan tuolla lailla. Se heilumininen kun katkaisee antennin ennenpitkää.

 

Kiinnitysköyteen harvoin laitetaan aerodynaamista jarrua päähän ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monissa Airliners.netin Alaskan vesikoneissakin näyttää olevan perässä sama "naru". Kas kun en ole sitä ennen huomannut. Joissain kuvissa naru on kiinni myös kellukkeissa niin kuin tässä kuvassa. Tuossa se näyttää olevan arkijärjen perusteella rantautumista tai kiinnittämistä varten, mutta tiedä sitten...

 

 

Tuossa kuvassa vasemmasta kellukkeen etukulmasta roikkuu myös kiinnityskalustoa.  Mietin vaan että eikös tuossa ole hazardin paikkaa jos tuollainen vaijeri noin on irrallaan, ja laskeutuessa ottaa aallonharjasta pomppua ja sotkeutuu potkuriin?  Siinä menee joko vaijeri, potkuri, ponttooni tai pahimmassa tapauksessa ne kaikki?

 

 

Itse veikkaan alkuperäiseen kysymykseen myös peräkiinnitysvaijeria. Antenninahan voisi toimia paremmin vaikka kellukkeisiin kiinteästi teipattu lanka joka kulkeen molempien kellukkeiden kautta. Vaihtoehtoisesti koneen runkoa pitkin kulkeva nauha.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuvassa vasemmasta kellukkeen etukulmasta roikkuu myös kiinnityskalustoa.  Mietin vaan että eikös tuossa ole hazardin paikkaa jos tuollainen vaijeri noin on irrallaan, ja laskeutuessa ottaa aallonharjasta pomppua ja sotkeutuu potkuriin?  Siinä menee joko vaijeri, potkuri, ponttooni tai pahimmassa tapauksessa ne kaikki?

 

 

Itse veikkaan alkuperäiseen kysymykseen myös peräkiinnitysvaijeria. Antenninahan voisi toimia paremmin vaikka kellukkeisiin kiinteästi teipattu lanka joka kulkeen molempien kellukkeiden kautta. Vaihtoehtoisesti koneen runkoa pitkin kulkeva nauha.

 

 

 

Eikun se on amfibiokellukkeen nokkapyörä.

 

Yleensä kellukkeen päällä on köysi kierrettynä pollareiden ympärille ja se pysyy paikallaan kevyelläkin solmulla. Yleinen tapa on sitoa ylätasokoneissa siipituen yläpäähän naru roikkumaan - siitä on kätevä liikuttaa konetta laiturilta käsin. Tsydeemi toimii, enkä ole ainakaan kotimaassa kuullut että se olisi aiheuttanut ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kellukkeen kärkeen kiinnitetty melkein kellukeen mittainen köysi pysyy kiltisti kellukkeen päällä eikä lennnä mihinkään. Kanadassa kaikki käyttivät köysiä tähän malliin ja sieltä kopioin idean ja tyytyväinen olen ollut. Ei ole tarvinnut rantautuessa kiivetä kellukkeelle köysinippu kainalossa, sitten hypätä laiturille ja unohtaa kiinnittää koneeseen, nimimerkillä kaiken kokenut!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niinkuin vesipilootit ovat informeeranneet, pyrstön naru on kiinnitysköysi, joka voisi olla lennolla kiinni vaikka kellukkeen takapollarissa tai takastreevassa, josta se on nopea irrottaa rantaumista varten.

 

Mutta se, minkä tarkkasilmäiset ehkä ovat huomanneet, ja mitä Suomessa en ole itse nähnyt tai käyttänyt (kun ei vielä ole ollut omaa vesikonetta...) on kellukkeiden keulapollareiden välissä kulkeva vaijeri. Sen tarkoituksena on helpottaa kävelyä kellukkeelta toiselle. Notkea nuorimies kömpii keulan alta puolelta toiselle, oravan sukuiset taas nokan yli, ja muut mahdollisesti ohjaamon läpi. Reiska taas kävelee teräsnuoralla puolelta toiselle. Toimii.

 

Hienoja kuvia. En välttämättä haluaisi olla vastaavassa tilanteessa, jos alla on mettää ja määränpäähän vielä yli puoli tuntia (iltasumua)...

 

JanneJ

(ATP/MES, FI(A)/sea)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään