Seppo Sipilä

Pikakyssäri: mitä teki "Kaleva" kesäkaudella 1937?

15 viestiä aiheessa

Veikkasin tässä ensin Helsinki-Tamperetta, mutta sitä reittiä lennettiin Dragon Rapidella "Salama". Laitetaanpa uudelleen, että "Kalevalla" OH-ALL lennettiin kesäkautena 1937 Helsingin Malmilta Tallinnaan, Varsovaan ja Berliiniin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkasin tässä ensin Helsinki-Tamperetta, mutta sitä reittiä lennettiin Dragon Rapidella "Salama". Laitetaanpa uudelleen, että "Kalevalla" OH-ALL lennettiin kesäkautena 1937 Helsingin Malmilta Tallinnaan, Varsovaan ja Berliiniin.

 

Ei... Aerolla ei tuolloin ollut vielä reittiä Berliiniin eikä Varsovaan, vaan niitä hoitivat Lufthansa ja LOT.

 

Minä siis en tiedä vastausta, ajattelin että joku palstan viisaista saattaisi tietää. Sen verran tiedän, että Katajanokan-Tallinnan reitillä ollut Kaleva lensi 30.11.1936 Saksaan vaihdattamaan kellukkeet pyöriin. Sen jälkeen ei Aero oy:n lehtileikearkisto kerro koneen lentelyistä mitään. Helsinki-Tallinna-Helsinki-yhteyden hoiti ruotsalainen AB Aerotransport Tukholma-Helsinki-linjansa jatkeena. Kesän 1937 aikatauluissa ei ole Aeron vuoroja Tallinnaan. Vuorottelivatkohan kenties Sampo ja Kaleva Tukholman-linjalla, eikä Kalevasta vain sattunut kukaan lehtimies kirjoittamaan koko kesänä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten tietolähteessäni on virhe. Härmälä-historiikissa (Seppo Uolamo, Apali, v.2004) kappaleessa "Lentoliikenne Tampereelle alkaa" mainitaan sivulla 40 seuraavasti:

 

"Helsingistä oli jatkoyhteydet Tallinnaan, Berliiniin ja Varsovaan, joihin lennettiin Aeron Junkers Ju 52 "Sampo" (OH-ALK) ja "Kaleva" (OH-ALL)-koneilla."

 

Tuo ylläoleva lause on viimeisiä kappaleita vuotta 1937 koskevassa selvityksessä, jossa kerrotaan lentoliikenteen aloittamisesta Tampereelle.

 

Olisikohan kirjan tekijälle sitten tullut virhe?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten tietolähteessäni on virhe. Härmälä-historiikissa (Seppo Uolamo, Apali, v.2004) kappaleessa "Lentoliikenne Tampereelle alkaa" mainitaan sivulla 40 seuraavasti:

 

"Helsingistä oli jatkoyhteydet Tallinnaan, Berliiniin ja Varsovaan, joihin lennettiin Aeron Junkers Ju 52 "Sampo" (OH-ALK) ja "Kaleva" (OH-ALL)-koneilla."

 

Hmm... Weggin historiikin mukaan Aeron reitti Berliiniin avattiin vasta elokuun alussa 1938, eikä Aeron reittiä Varsovaan mainita 30-luvun puolella ollenkaan. Varsovan reitti oli osa LOTin pitkää yhteyttä Helsingistä Palestiinaan, ja sitä lennettiin Lockheed Electralla. Berliiniin liikennöi Lufthansan Ju-52.

 

Juolahtipa mieleen sellainen Sammon ja Kalevan Tukholman-linjalla vuorottelua tukeva seikka, että Kalevasta putosi keskimoottori Turun saaristoon marraskuussa 1937 nimenomaan Tukholman reitillä. Onkohan Sammon ja Kalevan lentopäiväkirjoja 30-luvun lopulta kukaan (=Finnair?) arkistoinut...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juolahtipa mieleen sellainen Sammon ja Kalevan Tukholman-linjalla vuorottelua tukeva seikka, että Kalevasta putosi keskimoottori Turun saaristoon marraskuussa 1937 nimenomaan Tukholman reitillä.

 

Sitä minäkin aprikoin. En kirjoittanut tuonne ylläoleviin vastauksiini tuota marraskuun moottoritapausta, kun kysyit nimenomaan kesäkautta-37. Ja luulin kyllä, että olet Seppo löytänyt taas jonkin hyvän vanhan artikkelin jostain vanhasta lehdestä...ja meitä muita kiusaat! :)

 

Koitetaan penkoa "Kalevan" lentoja...

 

EDIT: Eipä tarvinnut mennä kovin kauas kalaan... ;)

 

Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdessä 4/1993 on Yrjö Toivasen artikkeli "Kun Kalevasta katosi keskimoottori". Sehän tapahtui siis 10.11.1937. Samassa artikkelissa sivutaan "Kalevan" aiempia vaiheita seuraavasti:

 

"OH-ALL Kaleva olikin vielä melko uusi kone. Se oli valmistettu Saksassa Junkers-Flugzeugverke A.G:n tehtaalla 1936 ja saanut valmistusnumeron 5494. Aero Oy:lle kone toimitettiin saman vuoden kesällä. Puoli vuotta myöhemmin Kaleva vietiin Leipzig-Mockauhun huoltoon, joka valmistui 25.helmikuuta 1937. Samalla koneen kellukkeet vaihdettiin pyöriin Malmilta liikennöimisen vuoksi. Perusteellisempi tarkastus OH-ALL:lle suoritettiin vielä toukokuussa.

 

Koko alkupuolen vuotta 1937 Kaleva oli vuokrattuna ruotsalaiselle Aerotransportille. Syys-lokakuun vaihteessa kone palasi Aero Oy:lle ja siihen asennettiin sokkolaskuvarusteet. Lokaisten kelien vuoksi poistettiin samalla pyörien suojukset ja kone palasi reittiliikenteeseen 15.10."

 

Eli siinähän se kesäkausi selvisi. Kone oli ruotsalaisten käytössä, joten tarkempaa tietoa koneen liikkumisesta kesällä 1937 täytyykin selvittää lahden toiselta puolelta...

 

Laitetaanpa tähän vielä Ilmailu-lehden kansi vuodelta 1988. Siinä on pohjoismaista yhteistyötä juuri noilta ajoilta:

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Koko alkupuolen vuotta 1937 Kaleva oli vuokrattuna ruotsalaiselle Aerotransportille. Syys-lokakuun vaihteessa kone palasi Aero Oy:lle ja siihen asennettiin sokkolaskuvarusteet. Lokaisten kelien vuoksi poistettiin samalla pyörien suojukset ja kone palasi reittiliikenteeseen 15.10."

 

Eli siinähän se kesäkausi selvisi. Kone oli ruotsalaisten käytössä, joten tarkempaa tietoa koneen liikkumisesta kesällä 1937 täytyykin selvittää lahden toiselta puolelta...

 

Hoo, suurkiitokset. Täytyypä kysyä Yrjöltä, löytyisikö kenties tarkempaa tietoa Kalevan ABA:n leivissä lentämistä reiteistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hoo, suurkiitokset. Täytyypä kysyä Yrjöltä, löytyisikö kenties tarkempaa tietoa Kalevan ABA:n leivissä lentämistä reiteistä.

 

Villinä arvauksena: jos kaleva lensi ne ABA:n Helsinki-Tallina lennot? Jotain 1930-luvun code share touhua?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villinä arvauksena: jos kaleva lensi ne ABA:n Helsinki-Tallina lennot? Jotain 1930-luvun code share touhua?

Juha.

 

On se mahdollista. Kesäaikatauluja kuvaavissa lehtijutuissa mainittu "ABA:n kone" Tukholmasta Turun kautta Helsinkiin ja Tallinnaan olisikin sitten ollut "Kaleva".  Täytyypä tutkia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä eräs linkki, jossa on historiaa tuosta Aeron ja ABA:n yhteistyöstä 1920-30-luvuilla. Kirjoituksen alkuperä on seuraava, ja se mainitaan lopussa:

 

"This article was published (in English) in the book "Finland - The Outpost of the North" by The National Union of Students of Finland in November, 1937." (Lyhyt katsaus lentoliikenteeseen Suomessa 1924-1937 Suomen Ylioppilaskuntien Liiton julkaisussa "Suomi - Pohjolan etuvartio" 1937 (englanniksi).

 

http://www.histdoc.net/history/aero.html

 

Helsingin-Tallinnan reitti

http://www.histdoc.net/pic/airmap.jpg

 

EDIT:

 

Vuonna 1937 Ruotsin valtiosta tuli ABA:n pääomistaja, toimintaa laajennettiin. Seuraavat lentoreitit sisältyivät sen ohjelmaan samana vuonna:

 

- Tukholma-Moskova (ABA hoiti käytännössä lähes kaiken lentopostin NL:n ja Länsi-Euroopan välillä)

- Tukholma-Turku-Helsinki-Tallinna

- Tukholma-Malmö-Kööpenhamina-Amsterdam-Lontoo

- Malmö-Kööpenhamina-Hampuri-Amsterdam-Pariisi

- Malmö-Berliini

- Oslo-Göteborg-Malmö

 

Koska ABA:n reittiverkosto laajeni huomattavasti vuoden 1937 alusta, tarvittiin ilmeisesti lisää koneita. Tässä voisi olla syy "Kalevan" vuokraamiseen Aerolta, ja ensimmäisenä tulee mieleen kyllä tuo reitti Tukholma-Turku-Helsinki-Tallinna. Mutta onhan se voinut lentää muitakin reittejä, mutta arveluttaa? Olisi se ollut aika erikoista, että Aeron väreissä ollut kone olisi lentänyt ABA:lla lainassa muualle Eurooppaan. Tietääkseni OH-ALL tunnukset ja Aeron merkit olivat koneessa koko ajan. En ole ainakaan nähnyt koneesta valokuvia ABA:n tekstein. Luontevinta on tuo em. reitti Tallinnaan Aeron väreissä.

 

Lisäkalustoksi ABA hankki jo kesäkuussa 1937 ensimmäisen DC-3- koneensa, tunnukseltaan SE-BAA "Örnen". Vielä saman vuoden aikana tuli kaksi DC-3-konetta lisää, eli SE-BAB "Höken" ja SE-BAC "Falken". Ja "Kalevahan" palasi vuokralta Aerolle takaisin syksyllä-37.

 

Eiköhän tämäkin arvuutus vielä selviä, kyllä jossakin on tietoa OH-ALL "Kalevan" kesän 1937 lennoista aivan varmasti...

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäkalustoksi ABA hankki jo kesäkuussa 1937 ensimmäisen DC-3- koneensa, tunnukseltaan SE-BAA "Örnen". Vielä saman vuoden aikana tuli kaksi DC-3-konetta lisää, eli SE-BAB "Höken" ja SE-BAC "Falken". Ja "Kalevahan" palasi vuokralta Aerolle takaisin syksyllä-37.

 

Ja tästä päästään taas uuteen Suomi kytkentään... Ex. SE-BAC Falken viettää eläkepäiviään Suomen Ilmailumuseossa kyljessään rekisteritunnus OH-VKB. Taitaa olla yksi vanhimmista säilyneistä DC-3 koneista maailmassa...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tästä päästään taas uuteen Suomi kytkentään... Ex. SE-BAC Falken viettää eläkepäiviään Suomen Ilmailumuseossa kyljessään rekisteritunnus OH-VKB. Taitaa olla yksi vanhimmista säilyneistä DC-3 koneista maailmassa...

Juha.

 

Hienoa, että tuo vanha DC-3-työjuhta on säilynyt! :thmbup:

 

Löysin vanhasta Vingar-lehdestä vuodelta 1945 jutun, jossa on tarinaa AB Aerotransportin eli ABA:n Junkers Ju 52 SE-ADR "Södermanland"-koneesta. Se aloitti -30-luvun alussa (1932) kellukekoneena linjalla Tukholma-Helsinki. Sen lentämistä reiteistä mainitaan esim., että 1930-luvun alkupuoliskolla se lensi reitillä Malmö-Amsterdam pyörillä varustettuna. Vuonna 1936 kone oli linjalla Kööpenhamina-Göteborg-Oslo. Siitä eteenpäin jälleen Itämeren lentoja, eli reittiä Tukholma-Maarianhamina-Turku ja Tukholma-Visby.

 

Lehdessä ei mainita mitään sellaista, joka viittaisi tämän ABA:n "Junnun" lentäneen Suomen kautta Tallinnaan saakka. Eli tämäkin tukee tuota "Kalevan" mahdollista lentämistä vuokralla Helsingistä Tallinnaan kesällä 1937.

 

Toinen Junnu 52, SE-AFD "Vikingaland", tuli myös käyttöön huhtikuussa 1937. Silläkin lennettiin mm. reittiä Tukholma-Helsinki, Tukholma- Velikije Luki - Moskova,  Tukholma - Berliini ja Tukholma - Malmö - Amsterdam - Lontoo. Sillä lennettiin myös yöpostilentoja. ABA:lla oli  käytössä yhteensä 7 kappaletta Junkers Ju 52-konetta: SE-ADR, -AER, -AES, -AFA, -AFB, -AFC ja -AFD.

 

Toisesta Vingar-lehdestä samalta vuodelta löytyy taulukko ABA:n lennoista 1924-1943. Siinä huomataan suuri kasvu vuodesta -36 vuoteen -37, yli kaksinkertainen. Selitys on varmasti reittiverkoston laajentuminen, lisäkaluston vuokraaminen (esim. "Kaleva") ja uusien koneiden hankinta vuosina -36 ja -37.

 

                        Lentokilometrit:        Matkustajia:  Matkatavaraa:    Rahtia:        Postia:

Vuonna 1936  1.172.649 km            23.649          219.179 kg          132.321 kg  253.592 kg

Vuonna 1937  2.486.644 km            56.531          449.774 kg          386.251 kg  568.272 kg

 

EDIT:

 

Lisää ABA:n historiaa:

 

http://fotolasse.se/hemsida/flyg/flyg.htm

 

JUkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko alkupuolen vuotta 1937 Kaleva oli vuokrattuna ruotsalaiselle Aerotransportille. Syys-lokakuun vaihteessa kone palasi Aero Oy:lle ja siihen asennettiin sokkolaskuvarusteet. Lokaisten kelien vuoksi poistettiin samalla pyörien suojukset ja kone palasi reittiliikenteeseen 15.10.

 

No nyt tuli vastaan Uuden Suomen uutiskuva 21.4.1937, jossa Ruotsin ja Norjan ulkoministerit Sandler ja Koht ovat Malmilla juuri nousseet päiväkoneesta. Taustalla on Kaleva. Vahvistuu entisestään se käsitys, että Kaleva olisi tahkonnut kesällä 1937 ABA:n reittiä Tukholma-Turku-Helsinki-Tallinna.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelastamalmi.org-sivulta löytyy Uuden Suomen artikkeli 3.4.1937 Mannerheimin paluusta Intiasta edellisenä päivänä. Kuvista selviää että paluu tehtiin Kalevalla ja tekstin mukaan välilasku ennen Malmia oli tehty Turussa eli oletettavasti tultiin Tukholmasta. Lentokapteenina oli Lihr eli kone oli kait vuokralla miehistöineen Aerotransportilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo koneiden vuokraus näköjään mitenkään ainutkertaista ole ollut 1930-luvulla.

 

Aero-lehdessä 10/1934 sattui silmään pikku-uutinen, jonka mukaan

"Sampo" lentää Ruotsissa talven.

- Aero Oy:n kone "Sampo" tulee talvikauden lentämään Malmön - Amsterdamin linjalla ruotsal. ohjaajin. "Sampo" on jo lentänyt Stettiniin, jossa siihen asennetaan maalaskuteline.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään