Juha Paulavuo

Lento-onnettomuus Polynesiassa - 20 kuollutta

7 viestiä aiheessa

20 ihmistä on kuollut lentokoneonnettomuudessa Ranskan Polynesian saaristossa Tyynellämerellä. Twin Otter -tyyppinen kone oli matkalla Moorean saarelta Tahitille, kun se ilmaan noustuaan syöksyi mereen. Paikallisten viranomaisten mukaan lennolla oli 20 matkustajaa

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan Polynesian presidentti on vahvistanut, että eloonjääneitä ei ikävä kyllä ole. Kaksi menehtyneistä turisteista on ilmeisesti kotoisin Australiasta. Kone on saattanut vajota jopa 1500 metrin syvyyteen.

 

http://www.pacificmagazine.net/news/2007/08/10/french-polynesia-president-confirms-no-survivors-in-moorea-crash

 

Onnettomuuskoneen kuva näyttää olevan Air Moorean kotisivujen aloitussivulla. 15 kilometrin mittainen lento saarelta toiselle kestää aikataulujen mukaan 10 minuuttia.

 

http://www.airmoorea.com/home.php?cat=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Moorean Twin Otterissa on näköjään ollut (cockpit) voice recorder, joka on paikallistettu 400 metrin syvyydestä sen lähettämän radiosignaalin avulla. Voice recorderia yritetään nostaa pinnalle parin päivän sisällä.

 

Koska koneessa oli vain yksi ohjaaja, tavanomaista miehistön keskustelua ei ole taltioitunut, mutta esim. mahdollisista moottorihäiriön äänistä voidaan ehkä etsiä jotakin syytä onnettomuuteen.

 

http://www.pacificmagazine.net/news/2007/08/13/voice-recorder-of-air-moorea-plane-wreck-located-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tapaukseen ei liity lentäjän sairauskohtausta joka ensimmäisenä tuli mieleeni kun luin Aviation Safety Network'in selvityksen tapahtuneesta...

 

Narrative:

Air Moorea flies shuttle services between the islands of Moorea and Tahiti. Flight 1121 took off around noon. Immediately after takeoff the Twin Otter began to descend until it struck the sea. Fourteen bodies have been recovered; the remaining six passengers have not been found and are presumed dead.

 

... niin yksi mahdollinen syy voisi olla sama joka syöksi yhden MBA:n Twin Otterin maihin Papualla 12.7.1995 heti lentoonlähdön jälkeen. Tässä raportti:

 

Narrative:

Shortly after take-off for a flight to Dagura, the Twin Otter crashed out of control in a steep dive in shallow water, 2km from the runway. An investigation by the Australian Bureau of Air Safety Investigations revealed an explosion and fire occurred shortly after takeoff, causing the electrical system to fail. The fire's source probably was the terminal board between the inverters and control relay. Kerosene carried in passenger luggage in the Twin Otter's aft cargo hold possibly began leaking and was possibly ignited by faulty or age-deteriorated electrical wiring.

 

Myös arveluja etucargotilan kassien sisällön esim deodorantipullon sisällön pääsystä kosketuksiin mittaritaulun takaosan kuumien komponenttien kanssa saattoi olla onnettomuuden syy? MAF'illa kiinnitettiin aina huomio kassien sisältöön etenkin kaupungeista kyliin päin lennettäessä, ettei "pehmoisten" kassien sisällä ollut muovisia bensa- tai kerosiinipulloja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan onnettomuustutkintaviranomainen on julkistanut raporttinsa, jonka mukaan onnettomuuden syy oli korkeusperäsimen vaijerin katkeaminen nousun aikana. Vaijeri oli ensinnäkin kulunut käytössä ja tutkijat arvelevat lisäksi, että vaijeri on vahingoittunut maassa koneen jouduttua isojen matkustajakoneiden moottorien suihkuvirtaukseen. Tutkintaviranomainen suosittelee ruostumattomasta teräksestä valmistettujen vaijereiden kieltämistä.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/06/319840/jet-blast-damaged-elevator-cables-on-crashed-moorea-twin-otter.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään