Ville Elomaa

Keulamerkin kunnostus

4 viestiä aiheessa

Minulla on vanha Scania-Vabiksen keulamerkki, joka pitäisi maalata alkuperäisiin väreihin.

 

Joku edellinen omistaja on vetänyt merkkiin hopeanvärisen maalin:

[ attachment removed ]

 

Tässä samanlainen merkki museobussin keulalta:

[ attachment removed ]

 

Oma ideani on maalata tuo ensin ja sitten hioa kohollaan olevat alueet (kirjaimet jne.) siten, että

niistä tulee taas metalli näkyviin. Koska tuo kyltti ei ole kovin iso, n. 25 cm läpimitaltaan, eikä minulla

ole mitään koneita käytettävissä, olen ajatellut hoitaa hiomisen käsin. Voisikohan vesihiomapaperi

olisi oikea väline, sillähän pitäisi voida kiilloittaakin metallipintaa? Aloin miettiä, josko sinisen voisi tehdä

maalaamalla koko kyltin spraymaalilla ja sitten käsin tuhertaa tuon griipin punaiseksi.

 

En haluaisi pilata vanhaa hienoa keulamerkkiä ja kun kokemusta tällaisesta ei pahemmin ole, jos olen

tekemässä ihan hölmöjä, voisikohan joku vähän avitella ja kertoa oikeampia työtapoja?  :)

 

- Ville -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos harmaa maali on pohjassa kunnolla kiinni, voisi sen jättämistä tulevien kerrosten alle harkita - säästyisi kaiken maalin poistamiselta. Joka tapauksessa on hyvä varmistua ko. (pohja)maalin soveltuvuudesta uusien maalikerrosten alle, eli vaarana on että pohjamaali (harmaa) "kiehuu" päälle tulevan maalikerroksen ohentimen vaikutuksesta. Merkin taustapuolelle voi mahdollisesti kokeilla pintamaaleja ennen etupuolen maalaamista?

 

Onko merkki suora, eli hiottavissa tasaista pintaa vasten? Mikäli on, niin tekisin seuraavasti: koko merkki siniseksi (ruiskumaalaus, riittävän monta ohutta kerrosta), punaisen maalaus samalla tekniikalla mutta muu merkki peittäen, maalien kunnollisen kuivumisen jälkeen hionta vesihiomapaperilla karkeammasta hienompaan lasilevyn tms. takuulla suoran pinnan päällä. Vie aikaa mutta lopputulos on hyvä. Lopussa pesu ja kiiltäväksi hiotun alumiinireunan kiillotus tarkoitukseen soveltuvalla aineella (Autosol tms.) + merkin vahaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus oli jättää pohjamaali, koska sen poistaminen voisi olla aika iso homma. Taakse voi helposti kokeilla, ettei mitään kiehumisilmiötä tapahdu.

Millaisella liuottimella tuollaisen maalin muuten saa sitten pois jos on pakko?

 

Onko merkki suora, eli hiottavissa tasaista pintaa vasten?

 

Merkki on ihan suora, joten hiomisen pitäisi siinä mielessä olla helppoa.

 

Se muuten unohtuikin mainita, että merkki ei tule enää auton keulaan, joten mitään sään kestäviä maaleja jne. ei tarvita.

 

Kiitos hyvistä neuvoista, eiköhän tuo jokseenkin noin onnistu.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuolla systeemillä pitäis onnistua. Tässäpä kuva venttiilikopasta minkä asiakkaalle maalasin alkukesällä. Tekstit on putsattu maalista hiomalla ensin palikan kanssa P320-paperilla (karkea paperi koska pinnassa oli jo 4kerrosta lakkaa). Kun tekstit oli puhtaat maalista niin hioin vielä vesissä P800-paperilla. Kirkas tartunta-aine ja pari kerrosta vielä lakkaa päälle.

 

venakoppa.jpg

 

Jarrunesteessä uittamalla pitäis maalin lähteä. Luulisi metallin kestävän kun lexan-muovistakin jotkut putsaavat maaleja samalla systeemillä.

 

 

-Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään