Jukka Mäcklin

Uusi kamera hankinnassa neuvoja kaivataan.

17 viestiä aiheessa

Moro!

Perheeseen lähinnä vaimolle pitäisi hankkia uusi digikamera (pokkari tyyppinen) entisten normaalien tilalle. Toiveena olisi pienehkö (isompi kuin Canon Ixus) 10-12X zoomilla ja kohtuullisella salamalla varustettu. Itse voisin käyttää sitä lomareissuilla koneiden kuvaamiseen ei sen vakavampaa. Teillä kun on valtavasti tietoa ja itse olen ihan out niin hyvät neuvot olis tarpeen.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. Panasonic DMC FZ8 tai DMC TZ2, hinnat pyörivät 300-400 e välillä ja löytyy 10-12x Zoomia, vakaajaa yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa mennä liian isoksi kameraksi, mutta melko hyvä kamera sinulle voisi olla myös tämä Canon PowerShot S3 IS

* 6 megapikseliä

* 12x optista zoomia

Plussat:

+ Suomenkieliset käyttövalikot

+ Kääntyvä näyttö

Miinukset:

- Toimii pattereilla (en tiedä haittaako sinua)

- Paino n.410g. koko 113.4x78x75.5mm (onko liian iso lomapokkariksi?)

Tässä siis kameran päätiedot.

[ attachment removed ]

Itse olen käyttänyt tuota ja mielestäni oikein hyvä. Jos tuntuu hyvältä, niin katsopa esimerkiksi verkkokaupasta, josta kameran saa melko edullisesti. www.verkkokauppa.com

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos kaikille vastauksista nuo molemmat Panasonic mallit kiinnostavat ja Giganttissa näyttää olevan jonkinlainen "tarjous". Mennään lauantaina emännän kanssa ostoksille.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonista tullu kans uus versio: http://www.dpreview.com/reviews/canons5is/

Millainen kamera tämä on? Sopiiko ensimmäiseksi "oikeaksi" kameraksi jos pokkarista siirtyy seuraavaan? Jos unohdetaan kuvaajan lahjakkuus ( ;D) niin onnistuuko koneiden kuvaaminen ja mihin toi zoom riittää? Erään jälleenmyyjän sivuilla on kuvia, joiden mukaan ko. koneen zoomilla saa ihmeitä aikaiseksi mutta tuntuu lähinnä markkinointikikalta.

En tiedä kuvaamisesta vielä kovinkaan kauheesti niin pahoittelut siitä, että kysymykset ovat luokkaa Santeri 8V.

RiPa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pokkari tuokin on. Jos optiikka ei ole vaihdettava, kamera on silloin pokkari. Termillä ei ole varsinaisesti tekemistä taskuun mahtumisen kanssa, vaikka se alkujaan tarkoittikin (tuota isokokoisempaa) taskukameraa.

Tuo on pokkarien parempaa päätä. Oikea salamakenkä mahdollistaa salamakuvauksenkin. Tuollainen ultravenyvä zoom-optiikka ei tietenkään pärjää järjestelmäkameroiden laatuobjektiiveille, mutta kyllä nekin nykyään ihan käyttökelpoisia ovat. Eli kyllä tuo juuri semmoinen valokuvausharrastukseen aloittamiseen sopiva kamera on. Jos myöhemmin nälkä kasvaa ja haluaa investoida pari tonnia järjestelmään, niin silti on mukavaa, että on pieni ja kevyt kakkoskamera, se taskukamera. Muiltakin valmistajilta löytyy vakavan harrastajan pokkareita. Salamakenkä ja optinen etsin ovat hyviä tuntomerkkejä, jälkimmäistä ei tosin taida ultrazoomiin saada.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sopii varmasti ns. oikeaksi kameraksi.  :P Zoomi näkyy vastaavan kinokoon kamerassa (usein filmikamera) 36-432 millistä ja tuolla 432:lla millillä yltää kyllä vähän kauemmaksikin.  ;) Laajakulmapää nyt ei ole kovin kummoinen, mutta harvoinpa kompaktikameroissa suurta laajakulmaa onkaan. Kuvanvakain auttaakin sitten erityisesti pidemmillä milleillä kuvattaessa ja myös makro eli ns. lähikuvaustoimintokin kamerasta löytyy. Ei varmasti huono vaihtoehto.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on itsellä vanhempi malli tosta eli S2IS. Ainoita eroja taitaa olla megapixeleitten määrä. Itse olen ollut tyytyväinen kameraan. Plussapuolia on myös AA-akkujen käyttö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on itsellä vanhempi malli tosta eli S2IS. Ainoita eroja taitaa olla megapixeleitten määrä. Itse olen ollut tyytyväinen kameraan. Plussapuolia on myös AA-akkujen käyttö.

Onkos Juha noi tuolla sinun kotisivulla olevat kuvat juuri kyseisellä S2:lla kuvattuja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja minulla on vieläkin vanhempi malli eli S1 kuvauskalustona tällä hetkellä. Pärjäilee ihan kohtuullisesti jos jaksaa kävellä kohteen lähelle. Vanhahan se jo on, muistaakseni 2,5 vuotta :-[

Vaikka se ei järkkäri olekaan, ensimmäiseksi kameraksi voin suositella, sillä sillä pääsee kuitenkin vähän leikkimään esim. valotuksien, salaman yms. kanssa :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy varmaan hankkia ja ruveta perehtymään kuvaukseen.

Hanki ihmeessä! Kun pääset alkuun kuvaamisessa, huomaat, että nälkä kasvaa syödessä. Näin se meni ainakin mulla. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hanki ihmeessä! Kun pääset alkuun kuvaamisessa, huomaat, että nälkä kasvaa syödessä. Näin se meni ainakin mulla. ;D

Joo ok  ;D Laitoin tuumasta toimeen ja nyt on kamera ostettu. Ja ei kun tutustumaan manuskoihin ->

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään