Touko Maksimainen

Lentojen hinnoittelu: Meno/Menopaluu -ongelma

46 viestiä aiheessa

Päivää kaikille.

 

Huomasin juuri mielenkiintoisen yksityiskohdan lentoyhtiöiden hinnoittelupolitiikassa kun koetin varata yksisuuntaista lento amerikkaan. Maksoin viime kesänä menopaluusta San Franciscoon 920e ja tietystihän ajattelin että menolipunhan saa sitten 460 eurolla ja jopa halvemmalla jos menee muulloin kuin heinäkuussa, joka on high season.

 

Mutta kuinkas kävikään! Nehän oli järjestään yli kolme tuhatta euroa riippumatta siitä mihin vuodenaikaan on menossa. Menopaluu olisi kuitenkin vain noin 800e. Samanlaista toimintaa näyttää harrastavan käytännössä jokainen lentoyhtiö. BA:lla yksisuuntainen oli sentään "vain" kolme kertaa kalliimpi kuin menopaluu. Käytännössähän tämmöinen tarkoittaa sitä että otetaan menopaluu ja jätetään paluulegit käyttämättä ja kerätään samalla tuplasti lentomaileja. Tämä tarkoittaa myös sitä että menolippu ei ole ~puolet halvempi kuin menopaluu, kuten järki sanoo, vaan parhaimmassakin tapauksessa vain samanhintainen.

 

Kuka tällaisesta toiminnasta hyötyy? Tästähän tulee matkustajalle vaan lisäharmia ja tuskin lentoyhtiökään tykkää ajella koneitaan tyhjillä penkeillä koska paluulennot jätetään käyttämättä?

 

Saako jostain vielä reilusti hinnoiteltuja menolippuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se niin yksinkertaista ole, että menopaluusta otetaan puolet niin sillä saa menon.   :laugh:

 

Käytännössähän tämmöinen tarkoittaa sitä että otetaan menopaluu ja jätetään paluulegit käyttämättä ja kerätään samalla tuplasti lentomaileja.

 

Kuinka niin tuplasti?

 

Kuka tällaisesta toiminnasta hyötyy?

 

Lentoyhtiöt. Äläkä kysy miten. :D

 

Nuoriso saa Kilroysta ym. toimistoista yhdensuuntaisia lippuja sopuhintaan mutta aikuisilla on vaikeampaa. Kokeile vaikka LTU:ta Saksasta, onnistuuko yhdensuunnan lippu tai sitten vaan otat menopaluun ja paluu jää käyttämättä.

 

Kaikenkaikkiaan lentolippujen hinnoittelu on niin vaikea laji, että sitä ei voi ymmärtää tavallinen tallaaja koko elinaikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollega osti juuri syyskuulle yhdensuuntaisen lipun Lontoosta Seattleen BA:lla. Hinta oli muistaakseni noin 800 puntaa.

 

Itse jouduin 2004 ostamaan yhdensuuntaisen lipun New Yorkista Lontooseen, kun jouduin menemaan Atlantin yli ensin laivalla. AA otti heinakuussa lennetysta lennosta muistaakseni 600-700 euroa.

 

Naita yhdensuuntaisia lentoja ei kannata valttamatta yrittaa metsastaa netista, vaan kannattaisi luottaa enemmankin matkatoimiston osaamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka niin tuplasti?

 

Menopaluusta saa kaksi kertaa enemmän maileja kuin yhteensuuntaan menevästä, vaikka paluu jäisi käyttämättä. Eikö näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä ne kuule mailit saadakseen on kaikki lennot istuttava alusta loppuun. Jos se olisikin niin helppoa, että pelkällä lipun ostolla saisi pisteet niin sitä olisi kaikenmaailman tuplaplatinaa piironginlaatikot täynnä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menopaluusta saa kaksi kertaa enemmän maileja kuin yhteensuuntaan menevästä, vaikka paluu jäisi käyttämättä. Eikö näin?

 

Kayttamattomista lento-osuuksista ei yksikaan yhtio myonna maileja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuskin lentoyhtiökään tykkää ajella koneitaan tyhjillä penkeillä koska paluulennot jätetään käyttämättä?

 

Lentoyhtiöt tietävät tilastollisesti hyvin tarkkaan kuinka paljon varattuja paikkoja lennoilla jää käyttämättä ja ylibuukkaavat koneita sen tiedon mukaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mmm.. LTU ei lennä San Franciscoon, mutta Las Vegasiin ja Los Angelesiin on todella sopuhintaisia matkoja.

 

Hyvä tietää että on olemassa reilumpia vaihtoehtoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naita yhdensuuntaisia lentoja ei kannata valttamatta yrittaa metsastaa netista, vaan kannattaisi luottaa enemmankin matkatoimiston osaamiseen.

Tarjoan Teijo kahvit jos joskus nähdään tuosta lauseesta !!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kaikenkaikkiaan lentolippujen hinnoittelu on niin vaikea laji, että sitä ei voi ymmärtää tavallinen tallaaja koko elinaikanaan.

 

Et muuten voisi oikeammassa olla. Väillä tuntuu tosin siltä että ei edes lentoyhtiöiden väki ymmärrä hinnoitteluaan ;D

 

Tähän liittyen, aikanaan Malesiassa asuessa kannatti aina ostaa Finskin lippu reitille Helsinki-Singapore- Kuala Lumpur- Singapore, koska se oli merkittävästi Helsinki-Singaporea halvempi.

 

Vuosi sitten keväällä lentoja varatessani HEL-JFK-LAX, MIA-JFK-HEL olisi ollut rahalla maksettuna halvempi kuin edestakainen HEL-JFK-LAX. Onneksi maksoin pisteillä niin ei ollut väliä, ja sai sisäisen lennon vielä "kaupan päälle". Nyt kun olen tutkaillut lentoja jenkkilään syksyksi/ alkutalveksi, niin näyttänyt monen eri vaihtoehdon kohdalla siltä että lentämällä toiseen kaupunkiin ja palaamalla toisesta sai lipun sekä halvemmalla, että yhdellä vaihdolla suuntaansa kahden (tai jopa kolmen) sijaan. Ei voi käsittää..  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tähän liittyen, aikanaan Malesiassa asuessa kannatti aina ostaa Finskin lippu reitille Helsinki-Singapore- Kuala Lumpur- Singapore, koska se oli merkittävästi Helsinki-Singaporea halvempi.

 

Mikä yhtiö lippuun merkattiin kuljettajaksi SIN-KUL-SIN välille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita syitä hinnoittelukoneen henkisen elämän lisäksi muitakin, miksi menolippu saattaa olla kalliimpi kuin menopaluu.

 

Tulee mieleen esim. se että Thaimaahan ei maan lain mukaan pääse ellei ole joko viisumia tai paluulippua. Se 30 päivän "kumileimasinviisumi" myönnetään vain niille kenellä on paluulento sen 30 päivän sisään. Ja siinä on sitten päällä lentoyhtiön velvoite kuskata viisumiton yhden suunnan lippulainen pois Suvikselta pyörimästä, josta tietty aiheutuu kustannuksia.

 

Ihan toinen asia sitten taas on että Thaimaasta ostetut BKK-HEL-BKK -liput ovat yleensä edullisempia kuin HEL-BKK-HEL-liput. Jos pelkkiä menoja saisi kovasti edullisesti, niin ahkerasti siellä käyvät ostaisivat laumana pelkän menon ja menopaluut sitten aina Bangkokista (=nk. paluulippukoukku).

 

Kuten arvata saattaa, opiskelijoille noita pelkkiä menoja myydään edullisesti, koska viisumi lähes poikkeuksetta on, eikä paluusta ole niin tarkkaa tietoa että pystyisi lipun kirjoittamaankaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen esim. se että Thaimaahan ei maan lain mukaan pääse ellei ole joko viisumia tai paluulippua. Se 30 päivän "kumileimasinviisumi" myönnetään vain niille kenellä on paluulento sen 30 päivän sisään. Ja siinä on sitten päällä lentoyhtiön velvoite kuskata viisumiton yhden suunnan lippulainen pois Suvikselta pyörimästä, josta tietty aiheutuu kustannuksia.

 

Kalle ei näköjään muista että Finnair myi kaksi vuotta sitten toukokuussa yhdensuunnan lippuja Bangkokiin kenelle vaan omilla sivuillaan. Hinta oli 335€. :)

Eli ei yhdensuunnan lippujen myymättömyys viisumijutuista johdu. LTU:kin myy yhtä suuntaa koko ajan Bangkokiin kenelle vaan Dusseldorfista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ei yhdensuunnan lippujen myymättömyys viisumijutuista johdu. LTU:kin myy yhtä suuntaa koko ajan Bangkokiin kenelle vaan Dusseldorfista.

Ja minä siten, että sisältyy vielä Finnair / Lufthansa / Air Berlin liittymälennotkin. Ja Dusseldorfin lisäksi voi käyttää myös Munchenin kenttää. Esim. Munchenin kautta alkaen hintaan 463 eur. Ja matkalaukutkin siirtyvät automaattisesti jatkolennolle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ebookers.de tarjoaa alle 500:lla eurolla menoja Bangkokiin Frankfurtista satunnaiselle päivälle:

 

LTU 439e

Sri Lankan 458e

Kuwait 484e

 

eikä puhuta viisumeista mitään.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on hieman ohi alkuperäisestä menopaluu aiheesta mutta liittyy lentolippujen hinnoitteluun.

 

Etsiessäni netissä lisätietoja eri varausluokista löysin pari mielenkiintoista sivua.

 

Esitys siitä mitä lentoyhtiöit optimoivat varausluokkia: Dr. Peter P. Belobaba

 

Lentoliputhan varataan tiettyihin varausluokkiin ja hinnat määräytyvät pitkälti sen mukaan. Matkatoimistoissa nähdään varausjärjestelmistä kuinka paljon on paikkoja saatavilla eri varausluokissa. Kun itse katsoo netistä niin sieltä käy ilmi usein vain onko turistissa/bisneksessä/firstissä tilaa ja mikä on lipun hinta. Itseä kiinnostaa joskus nähdä vähän tarkemmin mikä koneen varaustilanne on varausluokittain. Löysinkin tämän linkin jossa saa kaivettua esiin varausluokkakohtaiset paikat: http://www.seatcounter.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seatcounter on hyvä suuntaa-antava vekotin mutta esim. Finnairin kohdalla ei pidä läheskään aina paikkaansa. Ja siitä puuttuu kokonaan mm. A-luokka ja Z-luokka kaukolennoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menopaluusta saa kaksi kertaa enemmän maileja kuin yhteensuuntaan menevästä, vaikka paluu jäisi käyttämättä. Eikö näin?

 

Ei ole näin. Pisteet karttuvat vain, jos henkilö on itse lennolla. Eli kun lähtöselvitys tapahtuu lennolle, lähtee tieto tästä eteenpäin ja pisteet karttuvat. Virkailija kyselee sitä korttia siinä tiskillä, sillä jos numeroa ei ole systeemissä ja henkilö lähtöselvitetään, ei pisteet mene perille. Eli kortit mukaan lennoille.

 

Myöskään käyttämättä jäävä lippu tuskin aiheuttaa sitä, että koneessa olisi tyhjä paikka no shown takia. Laki sallii lentojen ylibookkauksen, tietyllä prosenttimäärällä, joka kyllä kattaa yhdensuuntaiset tour-och-retour lippulaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole näin. Pisteet karttuvat vain, jos henkilö on itse lennolla. Eli kun lähtöselvitys tapahtuu lennolle, lähtee tieto tästä eteenpäin ja pisteet karttuvat.

 

Ei ole näinkään. Pelkän lähtöselvityksen tekeminen ei tuo myöskään pisteitä vaan se viimenen portilla boardarin syöttäminen masiinaan ja koneeseen astuminen tuo ne pisteet.

 

Tästä esimerkki: tulin Delhistä ja lähtöselvitys tehtiin Delhissä Helsinki-Vantaan kautta Vilnaan.

En jaksanut enää lähteä Vilnaan vaan jätin menemättä ko. lennolle. Eipä näkynyt pisteitäkään HEL-VNO -välistä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole näinkään. Pelkän lähtöselvityksen tekeminen ei tuo myöskään pisteitä vaan se viimenen portilla boardarin syöttäminen masiinaan ja koneeseen astuminen tuo ne pisteet.

 

Tästä esimerkki: tulin Delhistä ja lähtöselvitys tehtiin Delhissä Helsinki-Vantaan kautta Vilnaan.

En jaksanut enää lähteä Vilnaan vaan jätin menemättä ko. lennolle. Eipä näkynyt pisteitäkään HEL-VNO -välistä.

 

Oliko laukkujen kanssa hankaluuksia? Tällaiset tapaukset ovat yleisiä juuri kaukolentojen kohdalla, suomalaiset ostavat halvempia  lippuja Baltian maista ja yrittävät sitten nousta kyytiin tai jäädä kyydistä Helsingissä. Kyytiin nouseminen ei ainakaan ole mahdollista.

 

En sitten tiedä ihan tarkkaa ajankohtaa milloin tieto järjestelmästä siirtyy eteenpäin, mutta varma on juu, että pisteitä ei heru, jos lennolla ei ole ollut. Sama järjestelmä on AYlla niin chekkauksessa kuin porttipuolella, että kun olet ollut no show ja virkailija on poistanut sinut lennolta, on myös pisteiden saanti keskeytynyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut laukkua kun en  kokenut tarpeelliseksi ottaa matkalaukkua mukaan kolmen tunnin oleskelulle Delhin kentällä. ;)

 

Mutta Baltian liputkin on kallistuneet, Talllinnasta ei saa hyvään hintaan enää Aasian lippuja ainakaan Finnairilta, Riika ja Vilna on sitten jo sellaisia lähtökaupunkeja, että sinne meno on hankalaa ja kallista eli ei maksa oikein vaivaa.

Ja tosiaan, lähdön on tapahduttava siitä kaupungista mistä reititys alkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä yhtiö lippuun merkattiin kuljettajaksi SIN-KUL-SIN välille?

 

Ei muista enää, siitä on jo hitusen yli kymmenen vuotta.. :-[ Saattoi kyllä hyvinkin olla MH jota ehdotettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään