Jukka Joutsijärvi

9.8.2007 Turku

4 viestiä aiheessa

Tullessani noin klo 15.00 ja ehkä hieman  ennen 09.08.2007 torstaina lähelle Ruskoa Tampereen moottoritietä Turussa(9) huomasin kuinka hyvin voimakkaassa nousukulmassa nousi Avro radalta 08 moottoritien yli.  Pitch oli reilusti yli 10 varmaan lähellä Concorden 18 astetta ja kun vauhti selvästi hidastui pilotti oikaisi konen noususta ja kaarsi vasemman kautta takaisin kentän suuntaan.   Vedin auton tien reunaan pahat aaavistukset mielessä jotta tuleeko tulikielekkeitä metsästä mutta sitävastoin sama kone nousi myöhemmin ylös samalla jyrkällä pitchillä ja taas sama kääntö vasemman kautta takaisin

 

Tässä selvästi harjoiteltiin jotain nousun aikana tapahtuvaa ongelmaa mutta mitä?  Siis ei simuharjoitus vaan ihka oikella koneella.?

 

PS konen tyypistä en ole varma mutta  näytti RJ 100 olevan

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä että ovat lentäneet koululentoja laskukierroksessa... Kuuluu useimmiten tyyppikurssin ohjelmaan simulentojen jälkeen ja ennen kuin siirrytään reitille.

 

-L- 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä että ovat lentäneet koululentoja laskukierroksessa... Kuuluu useimmiten tyyppikurssin ohjelmaan simulentojen jälkeen ja ennen kuin siirrytään reitille.

 

-L- 

 

Tiedän tuon mutta mielestäni nousukulma oli hyvin jyrkkä ja omasta kokemuksestani voin arvioida että se oli normaalia jyrkempi;arvelinkin että se oli koulutusta mutta mitä tilannetta harjoitellaan normaalia jyrkemmällä nousulla?

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti kyseessä on ollut vain erittäin kevyt kone ja sen takia nousukulma on ollut niin jyrkkä...

 

Liikennekoneissa kaikkien moottorien toimiessa normaalisti lennetään alkunousussa nopeutta V2+10 solmua ja vajaa moottori tilanteessa V2 nopeutta. V2 on se nopeus johon lentokone kiihdytetään rotaation jälkeen ja se on yleensä noin 5-15 solmua suurempi kuin Vr eli rotaatio nopeus. Alkunousussa koneella lennetään nopeutta joka on tasan V2 + 10 solmua eikä tarkoituksena ole kiihdyttää vielä.

 

Koska koneen moottorit ovat tässä vaiheessa lentoonlähtötehoilla, jää ainoaksi tavaksi säädellä nopeutta koneen nousukulma.

Kaikilla koneilla nousukulmaa rajoittaa kuitenkin se että siipi sakkaa jos kohtauskulmaa tulee liikaa. Näin ollen jokaisesta koneesta löytyy suurin sallittu nousukulma, joka esimerkiksi ATR:ssä on 15 astetta. Kevyellä koneella nokka siis nostetaan 15 asteeseen jotta nopeus pysyisi stabiilina. Avrosta en tiedä, mutta tuskinpa tuo nousukulma siinäkään montaa astetta eroaa.

Seuraavan kerran nopeutta aletaan kiihdyttelemään kiihdytyskorkeudessa, jossa tehoja vähennetään (climb power) sekä nokkaa lasketaan hieman jotta kone saadaan kiihtymään ja aikanaan voidaan ottaa laipat sisään. Kiihdytyskorkeus vaihtelee, yleensä se on siinä 800-2000 jalan korkeudessa, riippuen kentästä, konetyypistä ja yhtiön menetelmistä. Minun työnantajallani se on Turussa 800 jalkaa AGL.

 

Mikäli oikeasti lentokoneella tulisi ihan mikä tahansa ongelma alkunousussa, niin varmastikaan ei kyllä heti käännyttäisi takaisin vaan jatkettaisiin suoraan turvallisemmalle korkeudelle, luettaisiin emergency tai abnormal checklistit ja sitten vasta palattaisiin takaisin jos tarpeen.

 

Tässä siis muutama yleisperiaate miten tuo nousu tapahtuu, ehkäpä sinulle tosin ennestäänkin osa tuttua... Minusta kuulostaisi että kyseessä on ollut tosiaan koululento ja siksi poikkeuksellisen kevyt kone jolla on nopeasti saavutettu laskukierroskorkeus. Tämäkin on silti vain ei paikalla olleen puhdas arvaus... ;)

 

-L-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään