Guest clooni

VR:n lippujen hinnoittelulogiikka...?

24 viestiä aiheessa

Kertokaapa mikä logiikka tässä on - minulle se ei oikeen aukene.

 

Vaikkapa perjantaina 17.8. Matka Helsinki-Pori lähtien matkaan IC93:lla 20:06 vaihtaen Tampereella 22:05 Taajamajuna 475:een maksaa 32,60 euroa.

Pasilasta sama matka maksaa saman verran

Kuitenkin Tikkurilasta matka maksaa 39,10 euroa! Vaikkapa vielä Leppävaarasta lähijunalla Pasilassa vaihtaen aiheuttaa hinnaksi 39,90. (Lisäksi esim. Keravalta lähijunalla vaihtaen Riihimäellä maksaa samaa luokkaa, mutta taas Järvenpäästä lähijunalla Riihimäellä vaihtaen maksaa joku 4-5 euroa vähemmän???)

 

Esim. Kokkolaan matkustettaessa hinta taas on Tikkurilasta aavistuksen pienempi kuin Helsingistä/Pasilasta eikä lähijunavaihdot tuo merkittävää hintalisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole viiteentoistavuoteen ollut varaa käyttää ko. yhtiön palveluksia. On sen verran kallista kyytiä.

 

Ja konsernissa työskenneelleenä koko lafka tuntuu vielä enemmän vastenmieliseltä. Jäykkä 70-luvun valtion firma.  :laugh:

Kaikista valtion ja kunnan touhuista tulee pahoja näppylöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa mitä epäilen tuossa, niin VR:llä on Hesasta joku kampanjahinta Poriin.

 

Aikoinaan opiskeluaikana (98-99) matkustin Kirkkonummi-Toijala väliä lähes joka viikonloppu junalla (aika, jolloin paikkalippu ei ollut vielä pakollinen pikajunissa). Talvella loukkasin polveni leikkauskuntoon ja sain sitten sauvat. Opiskelijalipulla tuli halvemmaksi matkustaa tuota väliä ykkösluokassa ilman paikkalippua kuin normaalissa kakkosluokassa paikkalipulla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni tuo VR:n lippujenhinnoittelu on mennyt täysin yli ymmärryksen. Tampereen ja Helsingin väliä tulee viikoittain matkustettua ja jospa sitä vaihtelun vuoksi joskus käyttäisi junaa. Mutta 26€ suuntaansa, saatikka jos pendoliino sopisi aikatauluun paremmin, niin 30,90€ per suunta.

 

Edestakainen matka siis vähintäänkin 52€. Mitähän kyseinen matka oli markka aikoina? Tuskin yli 300 markkaa kuitenkaan...

 

Aika Halpaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse matkustan kuukausittain Tikkurila - Tampere väliä, ja hinta opiskelijakortilla on junatyypistä riippuen 10-15€ suuntaansa. Eli "tur och retur biljetterna" on maksimissaan tuo 30€. Jos lähden matkaan Helsingistä, Tikkurilan sijaan, lisätään lipun hintaan n. 20senttiä. Kyllä tulee tämä seurustelu kalliiksi :thmbdn:;)

Kyllä minulla siis tuo logiikka toimii....

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa mitä epäilen tuossa, niin VR:llä on Hesasta joku kampanjahinta Poriin.

 

Ei ainakaan VR:n sivujen mukaan ole mitään kampanjaa/tarjousta voimassa kyseiselle välille.

 

Ihme systeemi kyllä kun matkan lyhetessä tulee yli 6 euroa lisäkustannuksia.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni tuo VR:n lippujenhinnoittelu on mennyt täysin yli ymmärryksen. Tampereen ja Helsingin väliä tulee viikoittain matkustettua ja jospa sitä vaihtelun vuoksi joskus käyttäisi junaa. Mutta 26€ suuntaansa, saatikka jos pendoliino sopisi aikatauluun paremmin, niin 30,90€ per suunta.

 

Edestakainen matka siis vähintäänkin 52€. Mitähän kyseinen matka oli markka aikoina? Tuskin yli 300 markkaa kuitenkaan...

 

Aika Halpaa...

 

Kerta kaikkiaan. yhdenkin ihmisen kannattaa mennä autolla tuo Helsinki-Tampere väli, jos on pieniruokainen (5-6 litraa sadalla) eikä aivan uusi.

Muistan että markka-ajan loppuvaiheessa olisi menty alle 400 markalla menopaluu Helsinki-Seinäjoki jollain sen ajan EP:llä.

Mutta jostainhan ne Pendolinot ja ratakorjaukset pitää kustantaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten piruuttain katsoin kaukojunalipun hinnan Pasila - Helsinki ja se oli yli 8 euroa. Saman matkan pääsee lähijunalla 2,20e :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi Kuopio-Helsinki väli edestakaisella lipulla maksaa VR:llä n. 100€. Aikaa menee viitisen tuntia yhteen suuntaa. Blue1:llä halvimmillaan lennot maksavat edestakaisin 120€ ja yhdensuuntainen matka kestää n. 1h. Hmmmm....Kummankohan valitsisin..... ::)

 

Vielä kun lentoyhtiöt saisivat opiskelija-alennukset lentoihin, niin varmasti monet opiskelijat alkaisivat kulkemaan mielummin lentokoneella, kuin junalla. Suomen rataverkosto kaipaisi kipeästi kilpailua nimenomaan matkustajaliikenteen puolelle.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan (ennen oikoradan valmistumista) tuli itsekiin junailtua Hki-Kuopio väliä. Eniten huvitti se, että pendolino oli viitisen minuuttia IC:tä hitaampi, ja maksoi muutaman euron enemmän. VR vissiin piti junaa jo niin mukavana, että veloitti aikaperusteisesti ;D

 

(todellisuudessa pendolino meni Tampereen kautta, kun IC meni Lahden kautta. Siitä tuo ero)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta jostainhan ne Pendolinot ja ratakorjaukset pitää kustantaa.

 

Ei VR kustanna ratakorjauksia vaan RHK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei VR kustanna ratakorjauksia vaan RHK.

Joo, RHK sitä rataa rakennuttaa.

VR konserni on itse asiassa joissain urakoissa se rakentaja, jolta RHK tilaa sitä radan kunnostusta. RHK:n toimintaa ilmeisesti rahoitetaan lähinnä valtion budjetista.

 

VR toisaalta on kokonaisuudessaan valtion omistama, joten se rahan antaminen ja ottaminen on vähän niin ja näin tällaisessa kuviossa.

Kun rahaa siirrellään taskusta toiseen, se ei lisäänny vaan korkeintaan vähenee.

Eli kaikki ei-jo-olemassa-oleva raha tulee lähinnä veronmaksajilta ja matkustajilta. Yksi verraton tapa saada sitä ulkoa tulevaa rahavirtaa muutakin kautta kuin verottamalla on laittaa lipun hinnat sillain sopiviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, RHK sitä rataa rakennuttaa.

VR konserni on itse asiassa joissain urakoissa se rakentaja, jolta RHK tilaa sitä radan kunnostusta. RHK:n toimintaa ilmeisesti rahoitetaan lähinnä valtion budjetista.

 

VR toisaalta on kokonaisuudessaan valtion omistama, joten se rahan antaminen ja ottaminen on vähän niin ja näin tällaisessa kuviossa.

Kun rahaa siirrellään taskusta toiseen, se ei lisäänny vaan korkeintaan vähenee.

Eli kaikki ei-jo-olemassa-oleva raha tulee lähinnä veronmaksajilta ja matkustajilta. Yksi verraton tapa saada sitä ulkoa tulevaa rahavirtaa muutakin kautta kuin verottamalla on laittaa lipun hinnat sillain sopiviksi.

 

Tuo VR konserni pitää sisällään suuren joukon tulosvastuullisia yhtiöitä, joista Oy VR-Rata AB tekee rataverkon rakennus- ja korjaustöitä RHK:n tilauksesta, jos pärjäävät kilpailutuksessa. Rataverkon kunnossapitotöitä Oy VR-Rata AB tekee kaikkialla muualla paitsi pohjois-suomessa. http://www.vr-konserni.fi/index/vr_konserni/Konserniesittely.html

 

Tuossa rahan tulolähteessä taisit unohtaa  liikennepuolelta merkittävimmän tekijän eli VR:n tavaraliikenteen, jonka asiakaskuntaa ovat teollisuus ja elinkeinoelämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä on, että olemme samaa mieltä siitä, että se on valtio joka ne ratakorjaukset kustantaa rahoittaessaan ratainfrasta vastuussa olevan RHK:n toiminnan. VR, valtion kokonaan omistama yritys, sitten liikennöi niillä radoilla. Ja tästä sitten itse keskustelun aiheeseen, eli aivan poskettomiin lipunhintoihin, joita VR kiskoo matkustajilta.

Ympyrä on sulkeutunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Se, että nimenomaan ilmailuun keskittyvän keskustelupalstan vapaa keskustelu -osiossa ihmetellään jonkin muun matkustusmuodon kuin ilmailun lippuhinnoittelun epäloogisuutta, on kyllä melkoisen huikeaa!

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten piruuttain katsoin kaukojunalipun hinnan Pasila - Helsinki ja se oli yli 8 euroa. Saman matkan pääsee lähijunalla 2,20e :thmbup:

 

Eikös siihen riitä sisäinen lippu eli pääse vieläkin halvemmalla?

 

Onhan tuo 8€:n hinta kyllä tuolle matkalle täysin naurettava, mutta luultavasti kaukojunia ei tuonkaltaiseen matkantekoon ole edes tarkoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tästä sitten itse keskustelun aiheeseen, eli aivan poskettomiin lipunhintoihin, joita VR kiskoo matkustajilta.

 

 

Näin se vaan on, että VR tulosvastuullisena yhtiönä on hinnoitellut palvelunsa. Ennen Eduskunta vahvisti lippujen hinnat ja tappiot maksoivat veronmaksajat. Kansalaiset oli vuosikymmenet opetettu matkustamaan "kunnan jauhoilla" ja kun palvelusta yhtiöittämisen vuoksi pitikin ruveta maksamaan sitä hintaa, mitä ihmisen kuskaus paikasta A paikkaan B todella maksaa, niin ollaan näreissään.

Toki veronmaksajien piikkiin ajetaan vieläkin ns. kannattamattomilla rataosilla, kun LVM tilaa VR:ltä palveluja ja takaa näin kannattavuuden.

 

Joku poromies 70v Utsjoelta on maksanut yli 50 vuotta veroja, joista osa on aina mennyt kannattamattoman junaliikenteen tukemiseen, on varmaankin ylpeä hyväntahtoisuudestaan, vaikka ei ole eläissään junaa nähnytkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Se, että nimenomaan ilmailuun keskittyvän keskustelupalstan vapaa keskustelu -osiossa ihmetellään jonkin muun matkustusmuodon kuin ilmailun lippuhinnoittelun epäloogisuutta, on kyllä melkoisen huikeaa!

 

Ilkka

 

 

On tällä foorumilla ihmetelty myös lentolippujen hinnanmuodostumisen sumeaa logiikkaa. Se on sitä asioiden laaja-alaisempaa tarkastelua.

Itse lähinnä päivittelen tuota junamatkustuksen kalleutta tänä päivänä.

Toisaalta, jos junat ovat kutakuinkin täynnä näilläkin hinnoilla, niin ei parane sanoa, että olisi väärin hinnoiteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolippujen ja kotimaan junamatkailun hintapolitiikkaa on tavallaan aika vaikea verrata keskenään. Molemmat saattavat olla sumeita mutta VR:n pahin kilpailija on yksityisautoilu.

 

Itselläni on silloin tällöin asiaa Joensuuhun jonne autolla ajaa kesäkelillä 4h per sivu, kilsoja tulee noin 900 ja bensaa koko matkalla palaa noin 90 litraa. Tämä tekee pelkkinä polttoainekuluina 1,30x 90 = noin 117 euroa riippumatta olenko kyydissä yksin vaiko perheen kanssa.

 

Sitten kun pakkaan perheen VR:n kalustoon, pulitan valtionrautateille vähintään 220 euroa menopaluusta (plus jotain lisämaksuja junista ja paikoista) sekä molemmissä päissä maksan taksit asemalle/asemalta.

Se mitä VR on saanut parannettua, on matkustusaika Joensuuhun. Ennen kesti viisi tuntia Joensuuhun, nyt 4,5h. Kuitenkin autolla pääsee edelleen nopeammin kesärajoituksilla.

 

Talvella sitten on parasta ottaa Aero tai Finncom.  Perillä tunnissa ja jos yksin reissussa niin kustannus sama kun autolla. :) Joensuun päässä kuitenkin kuljetus kentälle/kentältä lisää hieman kuluja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa on tullut välistä työreissua Tammerforssiin.

 

Kun lähtee laskeen että meikäläinen ajaa Oulu-Tampere välin autolla niin se ottaa ajallisesti vähintään sen 6 tuntia. Todennäkösemmin 7. Kesänopeuksista siis puhutaan. Hintaa tulee suuntaansa se karkealla arvioinnilla 70e polttoainekuluja. Yhteensä siis noin 140e

 

Lentämällä pääsis nopeammin. Tästä ajaa kentälle vajaaseen puoleen tuntiin. Kentällä pitää olla puolta tuntia ennen koneen lähtöä. Oulu-Hesa ottaa tunnin. Hesassa tunteroinen koneen vaihtoon. Hesa tampere taitaa ottaa pual tuntia. Ja sitten Pirkkalasta Tampereelle taksilla puoli tuntia lisää. Tekee nyt ajallisesti kaikkiaan noin 4 tuntia kaikkineen. Hintaa pahimmillaan menopaluulle 500e. Yleensä miulla ei ole kuin viikko varoaikaa etsiä liput, joten se niistä halvoista hinnoista.

 

Junalla menee vartti tästä asemalle. Oulu-Tampere 4.5 tuntia Pendolinolla. Tampereella 5 minuutta asemalta työntekoon. Eli noin 5 tuntia. Hintaa tuolle reissulla tulee 180e.

 

Autolla rälläämiseen väsyy. Varsinkin kun katselee aikataulut sopiviksi ja kun junalla pääsee nopeammin. Samalla voi lueskella kirjaa tai kahtoa läppäristä leffaa. Ravintolavaunun palvelut saatavilla, jne. Suunnilleen sama aika kuin lentäen ja ei ole niitä per****n turvatarkastuksia ja Huomattavasti halvempaa.

 

Niin, milläköhän olen reissanut näitä Tammerforssin työkeikkoja...

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin, milläköhän olen reissanut näitä Tammerforssin työkeikkoja...

 

- J

Veikkaanpa että junalla. Tuo Oulu-Tampere on oikein oppikirjaesimerkki sellaisesta matkasta, jonka VR voisi hinnoitella lähes miten vain ja jengi edelleen valitsisi junan.

 

Omalla autolla työmatkaksi yo. matka on liian pitkä. Pitää tykätä autolla ajamisesta melkoisesti, jos lähtee tuollaista työmatkaa taittamaan omalla autolla. Ja tuskin edes liisarilla, niissä kun ne kilometrikorvaukset ovat niin kovin pienet :'(

Se on se 6-7 tunnin ajamisen vaiva ja ne stanan paskalakit, jotka siellä sitten reitin varrella "puskissa kyttäävät", jotka tekevät siitä ajamisesta aivan kamalaa pitkän päälle.

Toisaalta sieltä peräkyliltä ei lennellä Mansesteriin suoraan, ja Helsingin kautta homma menee turhan monimutkaiseksi kaiken sen lentämiseen liittyvän overheadin vuoksi.

 

Joku postiauto sieltä Oulusta varmaan kanssa lähtee, ja sillä saattaisi päästä edullisemmin kuin junalla :P :P

 

Helsinki - Tampere ja Helsinki - Hämeenlinna sekä Helsinki - Turku moottoritien valmistuttua ovat sellaisia reittejä, joissa VR saattaa vielä joutua tarkastamaan hinnoitteluaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on se 6-7 tunnin ajamisen vaiva ja ne stanan paskalakit, jotka siellä sitten reitin varrella "puskissa kyttäävät", jotka tekevät siitä ajamisesta aivan kamalaa pitkän päälle.

Toisaalta sieltä peräkyliltä ei lennellä Mansesteriin suoraan, ja Helsingin kautta homma menee turhan monimutkaiseksi kaiken sen lentämiseen liittyvän overheadin vuoksi.

 

Hmmm... Hieman poliisiakin edustaen toteaisin, että kyllä nuo "paskalakit", eli ilmeisesti siis poliisit tekevät todella arvokasta työtä yhteisen turvallisuutemme vuoksi. Ilman heitä täällä olisi huomattavasti enemmän "RIP" ja" Voi Voi" -viestejä. Kaikki kunnia heille, arvokasta työtä, pienellä palkalla tekeville.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näille puskissa ja silltarumpujen kupeessa pistoolilla nopeuksia kyttäävät kytät jäävät kyllä ilman sitä kunniaa. Muuten poliisi tekee arvokasta ja hatunnostonarvoista työtä mutta nämä tutkapelleilyt marjapuskissa tai lauantai-iltana klo 21 kehä kolmosella on aivan p*rseestä.

 

Mutta jostain se budjetoitu sakkoraha on haettava. Silti saisivat enemmän seuloa huumekuskeja ja rattijuoppoja kun kytätä moottoriteillä kuka ajaa 20 km/h ylinopeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näille puskissa ja silltarumpujen kupeessa pistoolilla nopeuksia kyttäävät kytät jäävät kyllä ilman sitä kunniaa. Muuten poliisi tekee arvokasta ja hatunnostonarvoista työtä mutta nämä tutkapelleilyt marjapuskissa tai lauantai-iltana klo 21 kehä kolmosella on aivan p*rseestä.

 

Mutta jostain se budjetoitu sakkoraha on haettava. Silti saisivat enemmän seuloa huumekuskeja ja rattijuoppoja kun kytätä moottoriteillä kuka ajaa 20 km/h ylinopeutta.

 

Johonkin se raja on vedettävä. Jos jokaisella poliisiyksilöllä olisi täysin oma harkintavalta sakkojen suhteen, menisi homma pian viidakkomeiningiksi. Siksi parempi selvät säännöt, joita jokaisen on noudatettava,

 

Arttu

 

MUOK// Ja sehän on tielmestarin tehtävä määrätä nopeuden kyseiselle tieosuudelle. Uudet muuttuvat nopeusrajoitukset varmasti helpottavat asiaa, mutta aina löytyy ihmisiä, joille nopeampikaan nopeusrajoitus ei riitä... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään