Jaakko Kuusisto

Lentoonlähtö platalta?

44 viestiä aiheessa

Hurrrrja huhu ja muutaman silminnäkijän kertomuksen mukaan, Malmilla tapahtui erikoinen lentoonlähtö.

Ultra starttasi kiemurrellen Miken, platan, hallin edustan ja Kanasen rullaustien kautta taivaalle.

 

Kyllä ovat taitavia, ei multa onnistuisi. ;):thmbup:

 

Olisi vain opettavaista tietää, mitä tapahtui ja miksi??

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samankaltaista tarinaa kuulin itsekin. Sunnuntai-iltana oli kellukeultra kuulemma rullaillut poikkeuksellisen kovalla kyydillä platan halki itään, kaartanut menosuuntaansa nähden vasemmalle kaatuen melkein oikealle siivelleen ja nousseen ilmaan nippa nappa Kanasen pousarit ylittäen. Ilmassa oli meno jatkunut rutiininomaisesti Degerin suuntaan. Aikamoista, jos on totta.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirrrvee onni tossa tohelluksessa.

 

Tänään kuvasivat jälkiä platalla.

 

Hallin eteen sata lasissa ja "tiukka vasen täysillä"  ja taivaalle. Käsittämätön kohellus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti moottori oli pärähtänyt käynnistettäessä täysille kierroksille ja hetken aikaa kone oli vienyt kuskia. Ymmärtääkseni vahinko, mutta onneksi suojelusenkeli oli ollut paikalla. Aineksia vakavampaan oli olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ihme siinä on että näitä hurjia hasardeja aina sattuu ja tapahtuu nimenoimaan ULTRApiloteille/koneille.

Melkein tekisi meilei tehdä johtopäätös, että joko koneet ovat epäluotettavampia (kun noin vaan pärähtävät) tai sitten pilotit huolimattomampia (kun noin vaan päräyttävät).

Ei maar, törmäsin vanhaan kirjoitukseeni vuodelta 2004 jossa totesin että ultrilla tulee eteen vielä ihmishengen menetyksiä. Kuten on sitten tullutkin.

Voisiko syynä olla kuitenkin asenneongelma (intoa enemmän kuin taitoa)

 

Peter

joka EI vihaa ultria eikä niiden pilotteja mutta on ihmeissään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti moottori oli pärähtänyt käynnistettäessä täysille kierroksille ja hetken aikaa kone oli vienyt kuskia. Ymmärtääkseni vahinko, mutta onneksi suojelusenkeli oli ollut paikalla. Aineksia vakavampaan oli olemassa.

 

Lähtikö laite kuitenkin tosiaan ilmaan ja kohti Degeria samalta istumalta kaasu jumissa? Vaikea kuvitella. Luulisi käden lentävän seosvivulle välittömästi tuollaisessa tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi käden lentävän seosvivulle välittömästi tuollaisessa tilanteessa.

 

Ellei oppilaalla(?) tule ensin häkellys ja ihmetys ja kun sitten käsi menee seosvivulle, on jo myöhäistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ihme siinä on että näitä hurjia hasardeja aina sattuu ja tapahtuu nimenoimaan ULTRApiloteille/koneille.

 

 

Peter hyvä, kyllä näitä hasardeja sattuu yhtälailla PPL-piloteille/koneille. Jos aikajännettä ulotetaan 70-luvulle asti, jolloin oli valtava moottorilentämisen buumi, on siellä useampia koneiden karkailuja käynnistyksen yhteydessä. Lähimenneisyydessä kipattiin kaksi vesikonetta, joista toinen oli lentokone ja toinen ultra. Tänään duunin kahvioon kannettiin kaksi pinkkaa tutkimusraportteja, toinen oli Suomussalmen OH-CEB ja toinen Sodankylän OH-U369. Yhtälailla sattuu PPL-puolella. Kiskon raportti (OH-U396) tuli jo aiemmin, mutta urhien määrä on silti sama.

 

Vaikka jokainen tällainen incidentti on turha, näen kuitenkin asian niin, että aina sattuu kun tapahtuu. Tämä ei tietenkään lohduta niitä, joiden kalusto tai henki on ollut suoraan tulilinjalla. Jostakin kumman syystä Rotax on saatu käyntiin täydellä kaasulla ja kone oli ilmeisesti karannut nahkoineen. Tässä voisi olla vaikkapa aihetta tsekkilistojen käyttämiseen.

 

Luulisi käden lentävän seosvivulle välittömästi tuollaisessa tilanteessa.

 

Koneessa kun ei ole seosvipua. Saattaa olla, että Mikon arvailemalla häkellyksellä on ollut paljon tekemistä asian kanssa.

 

Oikeasti incidentissä on ollut ainekset huomattavien ihmis- ja omaisuusvahinkojen syntymiseen ja kuten Mikko sanoi, on tutkinta asiasta tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter hyvä, kyllä näitä hasardeja sattuu yhtälailla PPL-piloteille/koneille. Jos aikajännettä ulotetaan 70-luvulle asti, jolloin oli valtava moottorilentämisen buumi, on siellä useampia koneiden karkailuja käynnistyksen yhteydessä. Lähimenneisyydessä kipattiin kaksi vesikonetta, joista toinen oli lentokone ja toinen ultra. Tänään duunin kahvioon kannettiin kaksi pinkkaa tutkimusraportteja, toinen oli Suomussalmen OH-CEB ja toinen Sodankylän OH-U369. Yhtälailla sattuu PPL-puolella. Kiskon raportti (OH-U396) tuli jo aiemmin, mutta urhien määrä on silti sama.

 

Vaikka jokainen tällainen incidentti on turha, näen kuitenkin asian niin, että aina sattuu kun tapahtuu. Tämä ei tietenkään lohduta niitä, joiden kalusto tai henki on ollut suoraan tulilinjalla. Jostakin kumman syystä Rotax on saatu käyntiin täydellä kaasulla ja kone oli ilmeisesti karannut nahkoineen. Tässä voisi olla vaikkapa aihetta tsekkilistojen käyttämiseen.

 

Koneessa kun ei ole seosvipua. Saattaa olla, että Mikon arvailemalla häkellyksellä on ollut paljon tekemistä asian kanssa.

 

Oikeasti incidentissä on ollut ainekset huomattavien ihmis- ja omaisuusvahinkojen syntymiseen ja kuten Mikko sanoi, on tutkinta asiasta tulossa.

Entäs jarrut ja manukytkimet? Yleensä koneet käynnistetään jarrut päällä ettei lähde heti ryntäilemään. Manut myös pois pelistä niin pitäisi vauhti hiljetä, mutta se karkaaminen varmaan vei kaiken huomion, myös koneen ohjaaminen siinä tilanteessa. Pieni kruisailu ja hengityksen tasaaminen ilmassa sitten kait rauhoitti niin paljon että lasku sujuikin kuuleman mukaan ongelmitta. Pilotille myös kiitos tilanteen ottamisesta hallintaan :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää kymysys; opetetaanko siellä UL-koulutuksessa pakkotilanteita ja kuinka paljon.

 

- moottorin pikapysäytys?

- jarruvika?

- tulipalo?

yms. :o

 

Tiedän, että siellä on hyviä opettajia, jotka opettavat nuokin koukerot täydellisesti.

He uhraavat paljon aikaa ja kertovat juurta jaksain menetelmät.

 

Mutta..........

Nämä opettajat eivät  vain kouluta koko kaartia. :thmbdn:

 

Seuraavassa saamme kuulla (luulen), erään ylläolevan puolustelut

ja PPL-lentäjien mollaamiset .  ;D unohtaen täysin, että tuollaisista kämmeistä on PPL-kansa ottanut, aikaa myöten, oppia ja muuttanut koulutusta ja menetelmiään.

On tylsää ja tarpeetonta lukea UL-kämmin yhteydessä "tilastotietoa" vanhoista PPL-kämmeistä. Niitä on näet pitänyt hakea vuosien takaata. ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko suurikin valtakunnansalaisuus se, minkä tyyppinen ultra oli kyseessä? Jos asia tutkitaan, niin se paljastuu kuitenkin myöhemmin. Tästä voitaisiin mieluummin ottaa opiksi heti eikä vasta ensi kuun 15. päivä, vaikka juttu vaikuttaa hyvin epätavalliselta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Patrian oppilaat ovat ihan eri planeetalta.( Myös Salpauslennon oppilaat hallitsevat tuon)

Ajoin keväällä yhdelle Patrian oppilaalle SEP-lentokokeen. Tarkastettava luki listoja kuin liikennelentäjä konsanaan.

Tuosta kun saisi murusen istutettua UL-tsekkaukseen, oltaisiin vahvoilla.

Tuohon tulee pyrkiä ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Seuraavassa saamme kuulla (luulen), erään ylläolevan puolustelut ja PPL-lentäjien mollaamiset .  ;D unohtaen täysin, että tuollaisista kämmeistä on PPL-kansa ottanut, aikaa myöten, oppia ja muuttanut koulutusta ja menetelmiään.

On tylsää ja tarpeetonta lukea UL-kämmin yhteydessä "tilastotietoa" vanhoista PPL-kämmeistä. Niitä on näet pitänyt hakea vuosien takaata. ;D

 

Jaska hyvä, otin nuo vanhat asiat esille muistutuksena, että PPL-puolella nämä samat törmäilyt on käyty läpi, mutta joskus 30 vuotta sitten. Nyt kun samanlaisia asioita tapahtuu ultrille, näen itse että tässä vaan historia toistaa itseään, eikä kysymys olisi siitä, että koulutuksessa tai asenteissa olisi mitään mystisen pahasti pielessä. Pikemmin kuin mollaan omaa lajiani, katson, että ultrien mollaaminen ei ole asiallista jos samalla ummistetaan siltä mitä PPL-puolella tapahtuu. Nimenomaan mitä siellä tapahtuu tänään. Koneita ei ehkä enää karkaile käynnistysten yhteydessä, mutta yhtä anaalisia ne muut mokat ovat.

 

Olen joskus 15-vuotiaana purjelento-oppilaana imenyt kentänlaidalla vakaan ja toden tiedon siitä, että laskuvarjohyppääjät ovat pelastusvälineen väärinkäyttäjiä ja pitkään minulla olikin sellainen ylimielinen asenne näitä kohtaan. Mutta 1000 keikkaa hyppykoneen ohjaimissa ovat opettaneet sen, että ei näitä harrastajia voi kuin kunnioittaa. Itse en usko, että koskaan hyppään ainuttakaan hyppyä, mutta ei se silti tarkoita sitä, ettenkö joutuisi ihailemaan sitä asennetta, jolla ihmiset lajiaan kehittävät. Viime aikoina olen joutunut tekemään samanlaista uudelleenarviointia ultrien suhteen ja voisi suositella ihan syystä sitä muillekin.

 

Toistan sen, minkä jo sanoin aiemmin: PPL-pilotit törmäilevät nykyisin ihan samalla tavalla - tämä käy ilmi tapauksista, joita tulee päivittäin esiin duunissa ja samaan asiaan on kiinnittänyt Ilmailulaitoksen lennonvarmistusosasto paimenkirjeessään Ilmailuhallinnolle. Kun pari vuotta sitten vikaa nähtiin pääasiassa UPL-kaartissa, on sormea viimeisimmässä kirjeessä osoitettu koko yleisilmailuporukalle. Mielelläni ylvästelisin PPL-pilottien taidoilla, mutta kun en oikeasti voi, joutuisin sitä katumaan jo viimeistään huomenna. Päätinpä itsekin hankkia UPL-lupakirjan ja toivottavasti saan sen hoidettua ensi sunnuntaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jarrut ja manukytkimet? Yleensä koneet käynnistetään jarrut päällä ettei lähde heti ryntäilemään.

 

Kun tuossa sanoin nahkoineen, niin se tarkoitti sitä, että jarrut olivat tietämäni mukaan olleet päällä. Manuista mosan olisi saanut sammumaan.

 

Tiedän, että tässä on kunkin hyvä paikka viisastella niin kauan kunnes se oma kämmi sattuu. Olen itse (toivon mukaan) jo kokenut oman kämmini, enkä ole kovin valmis osoittelemaan ketään henkilöä tai koulutusta. Sattumoisin oma mokani on ollut samantyylinen ja jopa samalla lentopaikalla joskus 20 vuotta sitten ja ihan oikealla lentokoneella, PPL-koulutus takanani. Sitä vaan oli päätöksentekoprosessi joltisenkin jumiutunut. Noloahan se edelleen ole, mutta ei häpeään silti kuole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa sanoin nahkoineen, niin se tarkoitti sitä, että jarrut olivat tietämäni mukaan olleet päällä. Manuista mosan olisi saanut sammumaan.

 

Tiedän, että tässä on kunkin hyvä paikka viisastella niin kauan kunnes se oma kämmi sattuu. Olen itse (toivon mukaan) jo kokenut oman kämmini, enkä ole kovin valmis osoittelemaan ketään henkilöä tai koulutusta. Sattumoisin oma mokani on ollut samantyylinen ja jopa samalla lentopaikalla joskus 20 vuotta sitten ja ihan oikealla lentokoneella, PPL-koulutus takanani. Sitä vaan oli päätöksentekoprosessi joltisenkin jumiutunut. Noloahan se edelleen ole, mutta ei häpeään silti kuole.

 

 

>Seuraavassa saimme kuulla (luulen), erään ylläolevan puolustelut

ja PPL-lentäjien mollaamiset .  unohtaen täysin, että tuollaisista kämmeistä on PPL-kansa ottanut, aikaa myöten, oppia ja muuttanut koulutusta ja menetelmiään.

On tylsää ja tarpeetonta lukea UL-kämmin yhteydessä "tilastotietoa" vanhoista PPL-kämmeistä. Niitä on näet pitänyt hakea vuosien takaata.<

 

 

 

 

 

Fakta No:1 = jarrutusjälkiä kuvattiin platalta.

Siis jarrut EIVÄT olleet koko ajan "päällä".

 

Tässä EI VIISASTELLA, vaan yritetään ottaa oppia toisen virheestä  :thmbup:

 

 

tai ehkä hieman, lainaten sanomaasi, = tuon UL-pilotinkin päätöksentekoprosessi tökki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten hyvä Jaakkoo mutta tuntuu olevan välittömästi valloillaan porukkaa köydet rasvattuina kun UPL porukalla kämmi sattuu...

 

En ihmettele ettei "vihiriä amp-ultra" ilmoittaudu kun täällä jo ollaan ihmettelemässä että missä vikaa ja taputellaan isällisesti olkapäälle...

Ja mitä sitten sattui? Kämmien kämmi, mutta kukaan ei kuollut eikä loukkaantunut, pilotin verisuonistokin todettiin tapahtuman jälkeen kestävän vähän ylimääräistä painetta... ;)

 

Jos kaveri olisi pelleillyt vaikkapa kännissä niin olisin teiän kanssa tullut hirsipuuta pystyttämään. Jounin lausahduksista päättelen että säikähdys ja osittainen lamaantuminen on tapahtunut, ja entäs sitten? kaveria jäi henkiin!!!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- moottorin pikapysäytys?

- jarruvika?

- tulipalo?

yms. :o

 

Ai opetetaanko tuollaisiakin PPL-kurssilla? Ei minulle vaan A2-kurssilla. Malmilla, oy:ssa. Pakkolaskuharjoituskin oli aina sille samalle pellolle Sipoonlahden suunnalla. Sikäli hyvä, että siinä kohtaa tarkastuslentäjäkin veti tehot pois.

 

Onneksi noista ei enää koske meikäläistä kuin jarruvika. (Sauva eteen ja siipi maahan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai opetetaanko tuollaisiakin PPL-kurssilla? Ei minulle vaan A2-kurssilla. Malmilla, oy:ssa. Pakkolaskuharjoituskin oli aina sille samalle pellolle Sipoonlahden suunnalla. Sikäli hyvä, että siinä kohtaa tarkastuslentäjäkin veti tehot pois.

 

Onneksi noista ei enää koske meikäläistä kuin jarruvika. (Sauva eteen ja siipi maahan)

 

UPL- kurssilla opetettiin miten toimitaan pakkotilanteessa. Moottori lyötiin tyhjäkäynnille mssä vaiheessa tahansa koulutusta ja sitten kuuluu, Petri p***kle et tarkastanut polttoaine määrää, sorvaa pakkolasku tuonne...useimmiten"tuonne"-pellon yli meni sähköjohto tai muuta inhaa että joutui vielä vaihtamaan peltoa.

Joskus olisin opelle antanut Oskarin kun huutaa falsetissa että kone palaa tee jotain/ sä oot eksynyt/ me kuollaan...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en osaa lentää ihmettelen pikkasen tätä jutustelua, molemmat tai kaikki "seittemäntoista" ryhmää ihmettelee miks toiset mokaa ja onneksi joku huomasi että kaikki mokaa jossain vaiheessa.

koska en ilmailua tarkkaan tunne olen ihmeissäni miksi, samanmoisilla vehkeillä, olivat sitten isoja tai pieniä koulutetaan enemmän tai vähemmän, ilmaan lähtee kuitenkin 1+ jotain ja joku moottori, nimeltään mitä tahansa vetää ihmisen.

Ymmärrän toki että maksavia matkustajia kuljettava osaa hommansa ja joutuu vielä" tarkempaan syyniin" kuten K Päätalo aikoinaan kirjaan kirjoitti.

Miksiköhän ajattelin tuossa että mopoautolla voi ajella muun liikenteen seassa vähäisemmällä koulutuksella, sitten taas himppa isommalla joutuu oikeesti autokouluun, nopeusheittoja toki mutta?

Huomaatte varmaan etten osaa lentää mutta saisin ajella jopa kuormaautolla.

Taas kerran lähti ajatus lentämään,ei mikään muu. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa kun ei ole seosvipua.

 

helv****. No se on validi syy  ;D

 

Jäädäänpä odottelemaan raporttia josta oppia, sillä välin luetaan tarkastuslistoja entistäkin tarkemmin, pidetään jarrut kiinni startissa   KÄYNNISTYKSESSÄ jne

 

EDIT: köhköh  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en osaa lentää ihmettelen pikkasen tätä jutustelua, molemmat tai kaikki "seittemäntoista" ryhmää ihmettelee miks toiset mokaa ja onneksi joku huomasi että kaikki mokaa jossain vaiheessa.

koska en ilmailua tarkkaan tunne olen ihmeissäni miksi, samanmoisilla vehkeillä, olivat sitten isoja tai pieniä koulutetaan enemmän tai vähemmän, ilmaan lähtee kuitenkin 1+ jotain ja joku moottori, nimeltään mitä tahansa vetää ihmisen.

Ymmärrän toki että maksavia matkustajia kuljettava osaa hommansa ja joutuu vielä" tarkempaan syyniin" kuten K Päätalo aikoinaan kirjaan kirjoitti.

Miksiköhän ajattelin tuossa että mopoautolla voi ajella muun liikenteen seassa vähäisemmällä koulutuksella, sitten taas himppa isommalla joutuu oikeesti autokouluun, nopeusheittoja toki mutta?

Huomaatte varmaan etten osaa lentää mutta saisin ajella jopa kuormaautolla.

Taas kerran lähti ajatus lentämään,ei mikään muu. :thmbup:

 

Arne.

Tuo ei ollut mitään leikkiä.

Kaveri tuli käytössä olevan radan yli ja suunnisti kohti rajan Dornieria, jonka miehistö maastoutui.

Tiukka jarrutus ja kohti koneitani.

Tiukka jarrutus ja hallin edustan kautta, sata lasissa.

Tiukka vasen täysillä ja savun hälvettyä oli ultra taivaalla nousussa, hipoen Kanasen bensasäiliöitä.

 

Eihän tollanen ole mitenkään vaarallista, pelkkä vahinko  ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tollanen ole mitenkään vaarallista, pelkkä vahinko  ;D ;D ;D

 

??? Tottakai tuo on vaarallista, ei kai sitä kukaan halua kieltää. Mutta vahinko aivan taatusti se on ollut ja voi sattua kelle tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

??? Tottakai tuo on vaarallista, ei kai sitä kukaan halua kieltää. Mutta vahinko aivan taatusti se on ollut ja voi sattua kelle tahansa.

 

Vahinko varmaan tuo tapahtuma, mutta ei varmasti voi tuollaista sattua kenelle tahansa??!!

Siinä lienee tapahtumaketjussa alusta alkaen edetty opetetun vastaisesti  - syystä tai toisesta. Tapahtunutta ei pidä "hyväksyä" lausumalla, että

tällaista voi sattua kenelle tahansa - varsinkin, kun kuski oli koneen sisällä ja hallintalaitteet käden ulottuvilla.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään