Ville Elomaa

Valo- ja käsimerkit (oli: Tyhmiä kysymyksiä)

9 viestiä aiheessa

Lentokentillähän näkee usein niitä, jotka ohjaavat sellaisilla kädessä pidettävillä viitoilla koneen parkkiin oikeaan kohtaan.

Mutta mikä tuon ammatin nimi oikein on tai keitä ne ovat siis, jotka tuota tekevät?  :-[

Entä saako jostain selville ne merkit, joita lentäjille näytetään?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokentillähän näkee usein niitä, jotka ohjaavat sellaisilla kädessä pidettävillä viitoilla koneen parkkiin oikeaan kohtaan.

Mutta mikä tuon ammatin nimi oikein on tai keitä ne ovat siis, jotka tuota tekevät?  :-[

Entä saako jostain selville ne merkit, joita lentäjille näytetään?

 

- Ville -

Olen kuullut heistä käyttettävän nimitystä Marshaller. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut heistä käyttettävän nimitystä Marshaller. :D

 

Nekin voivat tuota työtä tehdä. Yleisesti nimitys on merkinantaja. Se, että kuka sitä tekee riippuu siitä missä ollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon kiitoksia tiedoista ja etenkin Aleksille tuosta linkistä. Tuossa ilmailusääntödokumentissa

riittää paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa. En ole ennen tiennytkään, että Suomessakin

voidaan ilma-aluksille antaa merkkejä eri värisillä ja vilkkuvilla valoilla. Simussa olen kyllä nähnyt

jenkkiläisillä kentillä noita värivalonheittimiä.

 

Olipas niitä käsimerkkejä muuten iso liuta. Kaikenlaista opettelemista lentäjän ammatti vaatiikin:

noi merkit nimittäin on parasta osata tunnistaa juuri tasan oikein tai muuten ei hyvä seuraa.

 

Tuossa paperissa ei muuten sanottu mitään siitä, kuka noita käsimerkkejä saa antaa.

Jos vaikka näen Medihelin olevan laskeutumassa ja satun osaamaan nuo merkit,

voinko ihan laillisesti opastaa sen sopivaan laskupaikkaan? Ihan oikeasti vähän mietityttää

tuo, koska vaikka ne merkit periaatteessa osaisikin niin mitäs jos näyttäisikin väärin

ja lopputuloksena olisi romua...

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsimerkeillä siis otetaan kone vastaan ja käsimerkeillä voidaan hoitaa myös erinäisiä asioita, kuten koneen lähetys (yleensä hoidetaan luureilla), pyöräpukit paikoillaan/pois paikoiltaan, maavirta paikoillaan/pois paikoiltaan jne jne. Nämä asiat hoitaa Helsingissä koneella oleva kuormaus-esimies ja normaaleilla pikku kentillä, kuten Joensuussa tavan kuormaaja. Kyseiset käsimerkit ja tavat, myös kuinka niitä käytetään kuuluvat kuormauksen peruskurssiin.

 

Elikkä koneen vastaanottoon kuuluu tietysti saada kone mahdollisimman lähelle maavirtalaitetta, jotta maavirtalaitteen johto yltäisi koneeseen kiinni. Myös näinollen saadaan valita koneen parkki, varsinkin jos tiedämme, että kyseiselle kentälle on tulossa useampia koneita. Myös koneiden parkkeeraus asematasolle tulee hoitaa pikkukentillä tuulien mukaan, että mm. koneen moottorit kääntöajalla jäähtyisivät paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsimerkeillä siis otetaan kone vastaan ja käsimerkeillä voidaan hoitaa myös erinäisiä asioita, kuten koneen lähetys (yleensä hoidetaan luureilla), pyöräpukit paikoillaan/pois paikoiltaan, maavirta paikoillaan/pois paikoiltaan jne jne. Nämä asiat hoitaa Helsingissä koneella oleva kuormaus-esimies ja normaaleilla pikku kentillä, kuten Joensuussa tavan kuormaaja.

Ei se kyllä ole pakko olla tuo Kuormaus-esimies (Eli loadmaster) kuka niille huitoo(siis hookoollakaan), kyllä sinne kuka vaan kuormaaja voi huitoa noita maavirta/pukkimerkkejä.. tosin tuota pukkimerkkiä ei juurikaan käytetä.. ite en oo koskaan nähny käytettävän.. ja sitten edes kaikilla lentoyhtiöillä (esim Blue1) ei tarvii edes kysyä tuota maavirran poistoa sieltä perämieheltä.. mutta esim LH:lla jos sen piuhan vetäsee kysymättä irti niin voi saada melekosta noottia..  ;D Onhan se tietty kohteliasta(?) aina kysyä sitä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko näistä vetää johtopäätöksen, että jokaisella yhtiöllä vähän omat tapansa. Käsimerkit ja periaatteet tietenkin kaikilla samoja.

Riippuen kentästä ja yhtiöstä, niin käsimerkkejä voi näyttää mm. marshallerit, kuormaajat, loadmasterit, rc:t, mekaanikot... Ja eri nimiä näille kyseisille henkilöille löytyy enemmänkin.

 

Ja taasen yhtiöstä kiinni, että kuuluuko tuo vastaanotto- ja lähetyskoulutus ihan peruskoulutukseen vai pidetäänkö se erillisenä kurssina. Eräässä maapalveluita tuottavassa yrityksessä tuo kyseinen koulutus on erillinen juttu ja siihen sisältyy teoriakoulutusta ja käytännönkoulutusta. Eli otetaan valvotusti koneita vastaan ja lähetellään niitä käsimerkein / luurein.

 

Se, että lähetelläänkö niitä koneita käsimerkeillä vai luureilla niin johtuupi aika pitkälti lentoyhtiöstä. Esimerkiksi kaksi suomessa lentävää yhtiöö, joilla on sama konetyyppi käytössä, niin toinen haluaa käsinmerkein tapahtuvan lähetyksen ja toinen luureilla.

 

Ja tuo merkkien näyttäminen käytännössä vaihtelee taas kenttien/yhtiöiden mukaan. Petri tais mainita, ettei pukkimerkkiä juurikaan näytetä. Niin eräällä maakuntakentällä sitä ainakin käytetään ihan jatkuvasti.

Joillakin yhtiöillä on vaatimuksena, että ne koneet otetaan vastaan niillä pingismailojen tapaisilla lätkillä, mutta usein toi tapahtuu pelkin käsin ja pimeällä tietysti lampuilla (porkkanat, peräpuikot, jne... millä niitä haluaakaan kutsua).

 

Jukka tuossa mainitsi jo, että se miten päin koneet otetaan asematasolle niin johtuu taas monesta tekijästä. Mm, muista koneista, virtalähteistä, tuulista. Jos koneen kippari haluais parkkeerata koneensa erilailla kun vastaanottaja on ajatellu, niin ainakin eräällä maakuntakentällä saattaa nähdä kun kippari rullausvalojansa vilkuttaa ja mahdollisuuksien mukaan se kone silloin toisinpäin otetaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kyllä ole pakko olla tuo Kuormaus-esimies (Eli loadmaster) kuka niille huitoo(siis hookoollakaan), kyllä sinne kuka vaan kuormaaja voi huitoa noita maavirta/pukkimerkkejä.. tosin tuota pukkimerkkiä ei juurikaan käytetä.. ite en oo koskaan nähny käytettävän.. ja sitten edes kaikilla lentoyhtiöillä (esim Blue1) ei tarvii edes kysyä tuota maavirran poistoa sieltä perämieheltä.. mutta esim LH:lla jos sen piuhan vetäsee kysymättä irti niin voi saada melekosta noottia..  ;D Onhan se tietty kohteliasta(?) aina kysyä sitä..

 

Juu tilanteet voi vaihtua kentittäin paljonkin. Meillä esim. pukkeja/maavirtaa ei saa ottaa pois ennenkuin kippari näyttää merkin. Se yleensä tapahtuu molempien moottoreiden käynnistyksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tilanteet voi vaihtua kentittäin paljonkin. Meillä esim. pukkeja/maavirtaa ei saa ottaa pois ennenkuin kippari näyttää merkin. Se yleensä tapahtuu molempien moottoreiden käynnistyksen jälkeen.

Juu, siis standilla mistä kone pääsee lähtemään ilman työntöä, pukit otetaan vasta molempien(/kaikkien) moottoreiden käynnistyksen jälkeen. Ja se taas riippuu koneesta milloin se maavirta otetaan pois.. esim airBalticin fokkereista se otetaan irti vasta kun toinen mylly on käynnissä..

 

Ja sitten nuo pukit, jos tarvitaan pushbäkkiä niin ne pukit otetaan pois kun tuo pushbäk on kiinni koneessa ja siinä on jarrut päällä..

 

Tosiaan varmaan nuo prösedyyrit vaihtelee kentittäin..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään