Kai Lilja

IRL - Kertausta, miten toimia, kun lento Hesan ylle

32 viestiä aiheessa

Hyvää huomenta päivää!

 

Varmistaisen menettelyn, kun tänään on illalla 20:30 startti EFHF:lta, ja haluttaisiin kaverin kansa käydä Helsingin päällä 2000 ft pörräämässä.

 

Miten / mistä saadaan selvitys lentoretkellemme?

 

Mukavaa päivää!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta!

 

Jos Malmin torni on auki, pyydä lupaa kaupungin päälle 2000 jalkaan (torni soittaa EFHK:lle ja pyytää lupaa puolestasi). Mutta jos torni on kiinni, niin pyydä lupaa suoraan Helsinki-Vantaan tornin jaksolta.

 

Hyviä lentoja 8)

 

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sampo!

 

Todennäköisesti (aikaisemman perusteella) Malmin torni on kiinni jo klo. 18:00, näin kesäkuuman aikaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä!?

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halua kehoittaa Sinua lentämään matalammalla, mutta muutaman kerran olen Malmin liikenteessä ollut kuulevinani, että lentäjä ei muista seuraavaa:

- AVOID flying below 2000FT tarkoittaa VÄLTÄ lentämistä alle 2000ft, mutta ei tarkoita, että on EHDOTTOMASTI lennetävä siinä korkeudessa.

- saat siis lentää Helsingin keskustan päällä max 1300ft kysymättä lupaa keltään.

 

Aika harva pyytää selvitystä lähellä Malmin kenttää olevien Kivikon, Jakomäen tai Malmin hautausmaan päälle 2000jalkaan kun kartassa lukee ihan samalla tavalla kuin Helsingin keskustan päällä.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soitto vaikkapa Malmin briefingiin paljastaa usein tämänkaltaiset "salaisuudet" paremmin kuin foorumi..

 

Ja Malmin torin aukioloajat löytyvät mm. täältä:

http://www.ais.fi/ais/bulletins/

 

MALMI TWR OPR HR:

MON-FRI 0600-1800, SAT 0600-1530, SUN 0800-1800.

25MAR07 0000 - 27OCT07 2359 (EFHK/1/K1069/07)

 

Ajat UTC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti (aikaisemman perusteella) Malmin torni on kiinni jo klo. 18:00, näin kesäkuuman aikaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä!?

 

Torni on auki klo 21:00 asti paikallista aikaa. Tuo 18, joka löytyy NOTAMista on UTC aikaa.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos torni on kiinni, niin pyydä lupaa suoraan Helsinki-Vantaan tornin jaksolta.

 

 

Pyydä lupaa EFHK tutkan jaksolta 119.1, ei tornin  ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydä lupaa EFHK tutkan jaksolta 119.1, ei tornin  ;).

 

Niinpä tietysti... Helsingin CTR päättyykin 1300ft... Eli siis tutkalta kannattaa kysyä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere!  :'(

 

Jotenkin mä arvasin, että näin täsä taas käy!  :thmbdn:

 

Kone oikkuili edellisellä pilotilla! ISO KIITOS hänelle, kun ilmoitti siitä seuraavalle vuorossa olevalle ja näin säästyttiin "turhalta" reissulta kentälle!  :thmbup:

 

Loistvaa päivää kaikille!

 

-Kaitsu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näin säästyttiin "turhalta" reissulta kentälle!  :thmbup:

 

Ehkä olis kannattanut tehdä "turha" reissu.  8) Prkle kun oli asiallinen kone ja kunnon soundit :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä olis kannattanut tehdä "turha" reissu.  8) Prkle kun oli asiallinen kone ja kunnon soundit :o

Ääniä oli! Päräytti tästä talon yli finaalissa.. Yritin rekkaria kuikuilla ja vain HA selvisi  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- saat siis lentää Helsingin keskustan päällä max 1300ft kysymättä lupaa keltään.

 

Ei se ihan noin ole. Lentosääntöjen (OPS M1-1) kohdan 3.1.2 (Ihmisten ja omaisuuden suojeleminen) mukaan lentokorkeuden on oltava sellainen, että ilma-alus voi hätätilanteessa suorittaa laskun aiheuttamatta kohtuutonta vaaraa maassa tai vedessä oleville ihmisille tai omaisuudelle.

 

Helsingin kantakaupungin yllä 1300 jalkaa tai vähemmän ei taida aina riittää asianmukaisen pakkolaskupaikan löytämiseen.

 

Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistava selvennys ja turvallisuus palaute ESALTA! :thmbup:

 

-Kaitsu

 

PS. Jos palstalla olisi vielä käytössä "karma" namiska, niin Esan palaute, olisi ollut karma-napin painalluksen arvoinen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaas vielä...

 

Vaikka kartta, tms. määräys antaaluvan tehdä jotakin, niin aina ei ole pakko toimia minimin mukaan!

 

Tervettä järkeä mukaan lennoille!!!!  :thmbup:

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Helsingin kantakaupungin yllä 1300 jalkaa tai vähemmän ei taida aina riittää asianmukaisen pakkolaskupaikan löytämiseen.

 

No jos aletaan hiomaan, niin Helsingin ydinkeskustan päällä lentäessä ei taida 3000ft(kään) riittää tuloksekkaan pakkolaskun tekoon Viikin tai Sipoon pelloille jos lähtönopeuskin on "sightseeing-nopeus" laipat ulkona.

Jos kysymys on että pitäisi jotain kuvata, tai nähdä ja tunnistaa H:gin keskustan yllä taitaa se olla MAX 2000ft mitä siinä on järkeä edes lennellä. Siinä taasen tämä Diamond-pilotti taannoin näytti hyvin että sinne rantaviivakkoonkin mahtuu.

 

Eli jos haluaa väkisin H:gin keskustan ylle kopterilla/lentokoneella katsomaan nähtävyyksiä/tekemään töitä, eli siis valokuvaamaan, mielestäni ei voida olettaa että pakkolaskupaikka löytyy kaukaisilta pelloilta. Kyllä siinä tilanteen tullen taidetaan mereen ajaa.

Riski on mielestäni tiedostettava tuolloin.

 

Toki yli voi ajaa 4000ft jolloin ei pitäisi mitään ongelmia taittaa konetta itäänpäin, mutta ei silloin kyllä mitään näekään.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joskus ennen ollut lentösäännöissä teksti jossa ohjeistettiin Helsingin yllä minimikorkeudeksi 2000ft? Tämä siis hatarana muistikuvana menneisyydestä, tekstimuoto taisi olla jotain "tulisi välttää lentämistä alle 2000ft tjsp"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis Hgin keskusta on ns. meluinvaimennusaluetta alle 2000ft mikä lukee ICAO:n 1:500000 VFR kartassakin. Eli lentotoimintaa tulee välttää alle tuon korkeuden.

Malmin torniakin lainatakseni, mikään ei kiellä lentämästä valvomattomassa ilmatilassa (siis melunvaimennusalueella) 1300ft tai alle keskustan yllä. Tosin, kuten yllä onkin jo mainittu saa olla aika skarppina minne sen koneen sorvaa sitten pakkolaskutilanteissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tuossa kaupungin päällä lennellessäni tsekkaillut, että useassa tapauksessa jopa 500 ft korkeudesta pystyy kantakaupungin päältä tekemään pakkolaskun siten kuin lentosääntöjen kohdassa 3.1.2 on edellytetty. Jossakin Töölön päällä jos lentosuunta on kohti Hakametsää, ei tämä riitä, vaan Hietsuun tai Töölönlahteen pääsemiseksi tarvitsee vähintään sen reilut 1000 jalkaa. (Näkölentosääntöjen kohta 4.5 a) sitten rajaa sen tiheästi asuttujen osien päälle vaaditun 1000 jalkaa.)

 

Joskus vaan kun on päässyt ihmettelemään Suur-Lontoota ilmasta, ymmärrys on laajentunut siitä mitä asutuskeskusten tiheästi asuttu osa voikaan tarkoittaa. Ja samalla on tullut miettineeksi, että mitäs korkeutta siellä kohdan 3.1.2 mukaan käyttäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Kuvassa yksi pakkolasku paikka.

 

Mukavaa päivää!

 

-Kaitsu

 

PS. Eikä tietenkään ole tarkoitus laskeutua nuolen suuntaan!  ;)

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joskus ennen ollut lentösäännöissä teksti jossa ohjeistettiin Helsingin yllä minimikorkeudeksi 2000ft? Tämä siis hatarana muistikuvana menneisyydestä, tekstimuoto taisi olla jotain "tulisi välttää lentämistä alle 2000ft tjsp"

 

Historiallista näkökulmaa asiaan:

 

70-luvulla kaupungin keskustassa ei ollut mitään muita korkeusrajoituksia kuin VFR-lentosääntöjen mukaiset minimit, ja keskustan alue kulki nimellä "eteläinen harjoitusalue" jonne siis mentiin tekemään koulu/harjoituslentoja.

 

90-luvun alkupuolella keskustan alueelle mentiin (melunvaimennussyistä) tasan 2000 jalkaan, johon noustiin mahdollisimman pian Malmilta lähdettyä ja pidettiin korkeus 2000 jalassa, ei yli eikä ali. Ylittämiseen tarvittiin lupa Tutkalta. Poikkeuksena oli länteenpäin menevä ulosmenoreitti Pasila-Kauniainen-linjaa pitkin ulos/sisään, 1500 jalkaa, millä saatiin matkalentäjät pysymään erossa maisemien katsojista joita oli 2000 jalassa jopa 7-8 konetta yhtäaikaisesti joskus, varsinkin viikonloppuisin.

 

Joskus vv. 1996-1997 ilmatilajako Vantaan ja Malmin välillä muuttui ja nykyiset säännöt tulivat voimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Helsingin melunvaimennusalue on, lähes kokonaan, valvomatonta ilmatilaa Gnd/1300 ftQNH.

Taajamasääntönä tuo 1000ft korkeimman esteen yllä 600m:n säteellä.

 

Voihan nuo kaikki suomen kaupungit ja isommat taajamat jopa kiertää, kun kerran lennetään hupia.

 

Avoid on eglandiaa ja tarkoittaa, että siellä ei saisi turhaa kurvailla, siis Vältä ja lennä 2000ft/QNH, jos saat siihen luvan  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuo Helsingin keskustan päällä oleva alue on aikanaan tehty MELUN takia. Itse päristelen enimmäkseen ultrilla ja niiden ääni ei Helsingin päällä ole melun tasoista. Itse lennän 1.300ft max sillä alueella.

Tästä keskustelusta ja MELUsta puhuttaessa pitäisi siis pyytää aina 2000FT myös Kontulan, Jakomäen ja Malmin hautuumaan päälle. Tuskin kukaan sitä tekee vaan pyrkii VÄLTTÄMÄÄN lentoa ko. alueiden päällä.

Tosiaan esim. suur-Lontoon päällä lentäessä miettii, että kyllä tämä meidän Helsinki on aika pieni taajama.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Kuvassa yksi pakkolasku paikka.

 

Mukavaa päivää!

 

-Kaitsu

 

PS. Eikä tietenkään ole tarkoitus laskeutua nuolen suuntaan!  ;)

 

Moi Kaitsu.

 

Siis tarkoitatko laskua tähtitorninmäen rinteeseen (joka on vain länsi ja eteläsuuntaisesti n. 200m pitkä, ja taitaa viettää aikalailla alaspäin) vai

johonkin Vuorimiehenkadun ja Tähtitorninkadun väliin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään