Guest Jufernaut

Finnjet Airways

18 viestiä aiheessa

No joo ei tuollaista yhtiötä taida olla mutta

Ruotsissa aloittaa pikkuyhtiö nimeltään

Swedjet Airways joten eikös tuossa olisi

hyvä nimi seuraavalle suomalaiselle

halpalentoyhtiölle? ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomessahan on jo Finnjet.

 

Ei hullumpi mielleyhtymä. Finnjetissä hän pyörivät 2 x Pratt & Whitney FT4C-kaasuturbiinia. Mylly on muistaakseni johdannainen JT3D-lentokonemoottorista, joka taisi pyöriä DC-8:ssa.

 

Vai miten se nyt menikään ? Joko korvasivat dieseleillä ?

 

Erkki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni niitä jotenkin rajoitettiin tai jotain, en tiedä tarkkaan. Mutta kulki vissiin liian kovaa aluksi...

 

Näin minäkin olen muistellut, että -70 luvun lopulla sieltä korvattiin kaasuturbiinit dieseleillä, mutta kaikkien webistä äkkisältään löytyvien datojen mukaan ne olisivat yhä käytössä. Tosin sinne on vuonna 1977 lisätty kaksi 18 sylinteristä Wärtsilän dieseliä jauhamaan sähköä.

 

Hyvä taulukko laivan faktoista ennen ja jälkeen muutostöiden löytyy http://www.finnjetweb.com/en/ ja sieltä edelleen Facts -> Technical Data

 

--------------------------------------------

Nordic Airshows - http://www.saunalahti.fi/sariri

--------------------------------------------

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin minäkin olen muistellut, että -70 luvun lopulla sieltä korvattiin kaasuturbiinit dieseleillä, mutta kaikkien webistä äkkisältään löytyvien datojen mukaan ne olisivat yhä käytössä. Tosin sinne on vuonna 1977 lisätty kaksi 18 sylinteristä Wärtsilän dieseliä jauhamaan sähköä.

 

Hyvä taulukko laivan faktoista ennen ja jälkeen muutostöiden löytyy http://www.finnjetweb.com/en/ ja sieltä edelleen Facts -> Technical Data

 

--------------------------------------------

Nordic Airshows - http://www.saunalahti.fi/sariri

--------------------------------------------

 

Tuon mukaan ne olisivat siis täysin ennallaan... Tiedä sitte. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon mukaan ne olisivat siis täysin ennallaan... Tiedä sitte. ::)

 

Moikka.

 

Eivät ole. Kyllä ne tosiaan poistettiin joko kaikki tai ainakin osa. Poistetut korvattiin dieseleillä. Kysehän ei tietenkään ollut siitä että laiva olisi kulkenut liian kovaa LOL vaan kustannustehokkuudesta. Muistaakseni joku kriisi silloinkin sattui kohdalle.

Finnjet oli alunperin tarkoitettu kulkemaan todella kovaa, muistaakseni siivu Itämerta päivässä suuntaansa, se on jo menoa Helsinki - Travemûnde linjalla.

Hämärä muistikuva edelleen kertoo että pääkoneita olisi vaihdettu tuonkin jälkeen. Tämä kaikki siis muisinvaraisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko laivahan valmistui mahdollisimman huonoon aikaan: 1977 jolloin oli energiakriisi.

 

80-luvulla se ainakin kulki haipakkaa; illalla lähdettiin Helsingistä, seuraava päivä merellä ja aamulla Travemundessa.

Vuodesta en muista mutta tuona meripäivänä Finnjetin elokuvateatterissa katsoin 007 View to a kill eli vuosi taisi olla 1985?

Finnjetissä oli hauska matkustajien komentosilta varsinaisen komentosillan alla, jossa oli tuolit ja tutkan kuva tv-ruudulla. Se kiinnosti monia.

 

Tekniikan Maailmassa lähiaikoina oli muistaakseni joku juttu koneiden korvaamisesta taloudellisimilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnjetistähän otettiin yksi hyttiosasto pois ja tilalle laitettiin ne dieselit. Syynä on yksinkertaisesti se että turbiinit syövät suunnilleen yhtä paljon löpöä tyhjäkäynnillä ja täydellä kuoramalla, joten laivaoosuhteissa ei ole taloudellista ajaa hiljaa. Nyt pystytään dieseleillä ajamaan kun ei ole kiire, mutta wanha rouva kyllä kulkee tarvittaessa sen mitä uutenakin. Moottorit ovat "samat" kuin DC-10:ssä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka.

 

Eivät ole. Kyllä ne tosiaan poistettiin joko kaikki tai ainakin osa. Poistetut korvattiin dieseleillä. Kysehän ei tietenkään ollut siitä että laiva olisi kulkenut liian kovaa LOL vaan kustannustehokkuudesta. Muistaakseni joku kriisi silloinkin sattui kohdalle.

 

Oliskohan ollut se, että laiva suunniteltiin ennen 1973/74 "suurta öljykriisiä", valmistui v.1975/77

ja oli silloin liian kallis operoida uusilla polttoainehinnoilla

 

Olihan se aikamoinen kriisi, kuten muistanette niin yleisilmailu Suomessakin kiellettiin kokonaan n. vuoden ajaksi

 

EDIT: jaa joku ehti jo puhua energiakriisistä, mutta se kyllä oli jo 1973 jolloin olin intissä ja kun lomalla Malmilla konetta vuokrata yritin niin torni sanoi njet, siitä muistan vuoden

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus muinoin lähes samaa asiaa Siljalta kyselin ja sieltä Vesa Marttinen ystävällisesti antoi minulle hienon vastauksen:

"GTS Finnjetttin asennettiin uudisrakennusvaiheessa (1977) 2 kpl

kaasuturbiineja yhteisteholtaan 55 MW. Öljykriisin jälkimainingeissa vuonna

1982 asennettin 2 kpl dieseleitä yhteisteholtaan 11 MW. Aluksessa on nykyään

CODELAG (Combined Diesel Electric and Gas) kuljetuskoneisto tarkoittaen että

voidaan käyttää joko toista konetyyppiä tai kumpaakin yhtäaikaa. Service

speed diesellä on noin 16,5 solmua ja tubiineilla noin 30 solmua.

Polttoaineenkulutus ajettaessa 30 solmua kaasuturbiineilla on noin 17 ton/h

ja 16,5 solmua dieseleillä noin 3 ton/h."

 

 

Aika pieniä noi dieselit, jos ne olisivatkin vaikka yksi Wärtsilän 63:nen (isoin mikä Vaasasta löytyy, sekin vain labrasta) niin moottorissa olisi 5½ sylinteriä ;D

(Mikäli oikein muistan niin 2010kW/sylinteri..)

 

/Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai noi kannut ollu mistään kympistä?Muistelisin et JT3 pohjaiset eli

kasista ???

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnjetistähän otettiin yksi hyttiosasto pois ja tilalle laitettiin ne dieselit.

 

Njet. Dieselit asennettiin aluksen 3. kannelle lohkaisemalla kummaltakin sivulta pala autokantta pois. Koko koneistojärjestelmä on ns. diesel-sähköinen, eli dieselit pyörittävät generaattoreita joista syntyvä sähkö sitten johdetaan potkureita pyörittäville sähkömoottoreille. Järjestelmää on aikaisemmin käytetty lähinnä jäänmurtajissa, nykyisin myös yhä enenevissä määrin myös matkustaja-aluksissa. Finnjetille järjestelmä tuli käsittääkseni ennenkaikkea tilanpuutteen takia, potkurimoottorit sijaitsevat alhaalla kaasuturbiinihuoneessa, jossa ei olisi dieseleille ilmeisesti ollut tilaa.

 

Modifiointeja on tehty jälkikäteen, mm. 90-luvulla asennettujen uusien alennusvaihteiden muodossa. Nämä mahdollistavat dieselien ja turbiinien käytön joko yhtaikaa tai erikseen, kun vanhassa vaihteistossa ei tätä mahdollisuutta taas ollut. Tällä on saatu melko merkittäviä polttoainesäästöjä mm. siten, että alkumatka satamasta lähdettäessä on voitu ajaa hiljempaa dieseleiden avulla ja vasta avomerellä ottaa lisää tehoa käyttöön käynnistämällä turbiinit.

 

Moottorit ovat "samat" kuin DC-10:ssä...

 

Kyllä ne kasin moottoreista laivakäyttöön modifioituja käsittääkseni ovat...

 

Menee aika kauaksi ilmailusta kylläkin jo. Moderaattorit siirtänevät jonnekin muualle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googletin juuri aihhetta codelag kun selitin sitä toisaalla täällä foorumissa ja löysin sitten tämän. Aluksessa duunissa olleena voin hieman valaista jetin ihmeellisyyksiä:

 

Finnjetin moottorit on modifioidut Pratt & Whitneyt, ja ne ovat samat kuin DC-8:ssa. Modifiointi on tapahtunut voimaturbiinin osassa. Moottoreita ei ole otettu pois aluksesta - joskin näin suunniteltiin jossain vaiheessa. Mutta esimerkiksi vielä syksyllä/talvella 2002 jolloin olin opiskelujeni puolesta aluksessa duunissa, oli suunnitelmissa telakoinnin yhteydessä uusia voimansiirto (usko kannattavaan Pietari-Rostock -liikenteeseen eli jossain määrin) ja tarkoituksena oli korvata turbiinit Rolls-Roycen MT30:llä, joka on  meripuolisovellus Trentistä. Kustannukset tuli pahasti vastaan ja se sit jäi haaveeksi... Rollssia olisi puolustanut hyvä talous, noin 217g/kwh mikä on todella vähän kun verrataan keskinopeisiin laivamoottoreihin (wärtsilä jne...) jotka vie noin 165-185g/kwh, mutta tietysti hankintahinta ja huoltokustannukset olisivat olleet toistaluokkaa...

 

2000 luvullakin Jettiä on ajettu kaasuturbiineilla. Pelkästään jo Helsinki-Tallinna liikenteessä. Yleensä kahta turbiinia on käytetty vuorotellen yhdistettynä diesel sähköiseen laitokseen. Käytettiin niitä vaihtelevasti: Välillä vain satamaan tultaessa/lähtiessä, toisinaan koko merimatka päällä. Tämä johtui siitä, että keulan ohjailupotkurille ei saatu tarpeeksi tehoa perän potkureiden lisäksi pelkillä dieseleillä. Nöin ollen esim. konfiguraatio oli esim. styyrin puoleinen turbiini ja paapurin puolen dieseli voiman siirtoon ja styyrin puoleinen dieseli keulapotkurin käyttöön

 

Muistan kuinka suurta ihmetystä eräs tyyni päivä kerran tallinnassa herätti konevalvomossa, kun yksi aluksen kolmesta päälliköstä (en nyt muista kuka) ilmoitti kaijuttimen kautta, että siftataan aamuksi tallinnan edustalle vain molemmilla dieseleillä...

 

Turbiinit kuluttavat polttoainetta täydellä teholla 124 kiloa (ominaispaino huomioiden 140 litraa) minuutissa kumpainenkin ja tehoa on tällöin 55mw. Aluksen huippu on 33.5 solmua, mutta vuosiin ei ole koettu tarpeelliseksi/järkeväksi kulkea missään olosuhteissa yli 30 solmua

 

Olisin laittanut muutaman selventävän kuvan jetin konehuoneesta ja turbiineista, mutta ei nyt näyttänyt onnistuvan tuolla lisää kuva- toiminnalla...  :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... kuvat eivät tänne osastolle vissin kuulu, joten moderaatoreille vilpitön anteeksipyyntö.  :-[ Mutta tässä ylläolevaan keskustelun vaihtoon liittyen pari selventävää kuvaa kun nyt kerran oivalsin miten näitä kuvia tänne ympätään. Myönnän, kuvat on huonolaatuisia. Otin ne neljä-viisi vuotta sitten Sonyn Mavica:n 90-luvun vaatimattomalla digikameralla. (Se oli niin aataminen jälkeenpäin ajatellen kun piti käyttää vanhoja korppujakin tallentamiseen... -Niin ja allekirjoittanutkaan ei ymmärtänyt resoluution päälle yhtään...)  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään