Mika Koski

Väkisinlentoa

29 viestiä aiheessa

Hyvinkäällä taitaa olla lähin

Siis Hyvinkään Ilmailukerho, www.hyik.fi

 

Malmilla ei mopuja ole näkynyt.

Nummelassa on joku mopu, mutta ei ainakaan laajamittaisempaa kerhokoulutusta mopuilla.

 

Korjatkaa, jos puhun palturia...

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkäällä taitaa olla lähin

Siis Hyvinkään Ilmailukerho, www.hyik.fi

 

Malmilla ei mopuja ole näkynyt.

Nummelassa on joku mopu, mutta ei ainakaan laajamittaisempaa kerhokoulutusta mopuilla.

 

Korjatkaa, jos puhun palturia...

 

Ari

 

Kiitos tiedoista Malmin osalta. Valitettavasti olet oikeassa myös Nummelan suhteen. Soitto Hyvinkäälle siis.

 

Terv. Mika Koski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku neuvoa missä pääsisi mopu -kurssille ja mopu -kerhoon pkseudulla?

 

Terv. Mika Koski

    Moput on menneen ajan lentovehkeitä.. :thmbdn:  ultrat on tätä päivää.. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkät siivet pahat..lyhyet siivet hyvät!!!

 

Moput sentään tehdään jostakin oikeasta materiaalista, ultrat telttakankaasta.

No mielipiteensä toki kullakin... ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moput sentään tehdään jostakin oikeasta materiaalista, ultrat telttakankaasta.

No mielipiteensä toki kullakin... ;D

 

 

No aika samaa kuitua ne taitaa nykyään olla kaikki, kangaspuu-ultrat on aika eilispäivää. Mut ultrat on vaan suosittuja ku niitä myydään joka venemessuilla ja kissanristiäisissä ;-) Mopu on ihan toimiva peli myös - varsin siinä mielessä että lupakirja on aika paljon edullisempi (GPL + muutama tunti mopukoulua) ja koneiden käyttökustannukset parhaimmillaan aika edullisia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

     Moput on menneen ajan lentovehkeitä.. :thmbdn:  ultrat on tätä päivää.. :thmbup:

 

Ei uskalla lentää laitteella, jos se ei liidä vähintään 1:25.

 

:-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moput sentään tehdään jostakin oikeasta materiaalista, ultrat telttakankaasta.

No mielipiteensä toki kullakin... ;D

 

Taitaa ainakin A.Laukkanen olla vahvasti erimieltä!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei uskalla lentää laitteella, jos se ei liidä vähintään 1:25.

 

:-)

  OK. Kylkiäisinä sitten saakin pitkien siipien vaikemman maakäsittelyn,heikon nousukyvyn,kannuspyöräkoneen vaativat lentoominaisuudet... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aika samaa kuitua ne taitaa nykyään olla kaikki, kangaspuu-ultrat on aika eilispäivää. Mut ultrat on vaan suosittuja ku niitä myydään joka venemessuilla ja kissanristiäisissä ;-) Mopu on ihan toimiva peli myös - varsin siinä mielessä että lupakirja on aika paljon edullisempi (GPL + muutama tunti mopukoulua) ja koneiden käyttökustannukset parhaimmillaan aika edullisia.

 

Täsmälleen samat vaatimukset on ultraankin:

 

kts PEL M2-70

 

2.3.2 Hakijalta, jolla on voimassa oleva purjelentäjän lupakirja, vaaditaan:

a) 35 lentotuntia purjelentokoneella ennen lentokoulutuksen aloittamista,

b) viisi tuntia koululentoja UL-lentokoneella, joista vähintään kaksi tuntia matkalentoja, ja

c) 20 laskua UL-lentokoneella, joihin sisältyy vähintään kolme laskua moottori tyhjäkäynnillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ainakin A.Laukkanen olla vahvasti erimieltä!  ;)

 

Itse asiassa hyvinkin samaa mieltä  :laugh: Ei vaan, eihän mulla mitään ultria vastaan ole, vaikka enempi oonkin mopu-ukko. Ultrat kun on neuvolassa punnittaville... Kyllä mä sen UPL:nkin vielä joku kaunis päivä hommaan, mutta kazzellaan sitä vielä toistaiseksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse annoin lopulta periksi ja lensin UPL-koulut sunnuntaina Ikaruksella. Ei pöllömpi laite ollenkaan. Mutta tohdin vielä epäillä, että mahtaako ultrista löytyä yhtä makeaa laitetta kuin Fournier RF-4D -mopu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa hyvinkin samaa mieltä  :laugh: Ei vaan, eihän mulla mitään ultria vastaan ole, vaikka enempi oonkin mopu-ukko. Ultrat kun on neuvolassa punnittaville... Kyllä mä sen UPL:nkin vielä joku kaunis päivä hommaan, mutta kazzellaan sitä vielä toistaiseksi.

 

-A-

 

Lähinnä tarkoitinkin tuota materiaalipuolta eli "telttakangasta". Upeimmat moput ovat mielestäni kangaskoneita, ja kun on nähnyt kuvia missä olet Tuuliassa niin jotenkin tunnelma mikä kuvista välittyy on +++positiivinen ;D

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse annoin lopulta periksi ja lensin UPL-koulut sunnuntaina Ikaruksella. Ei pöllömpi laite ollenkaan. Mutta tohdin vielä epäillä, että mahtaako ultrista löytyä yhtä makeaa laitetta kuin Fournier RF-4D -mopu.

 

Ykkös-Tuulia onkin maailman hienoin laite. Päätin helmikuussa 1973, että tuollaisella lennän vielä joskus. Vielä on tekemättä. No, onhan tässä aikaa.

 

Helmikuussa 1973? Just. Moottoripurjehtijat on tehty kiertämään 70- ja 80-lukujen eurooppalaisia säädöksiä. Ne on tarkoitettu moottorikoneiden kevyempään päähän, moottorilentoon purjelentolupakirjalla. Ne ovat silkkaa hämäystä, purjelentoahan niillä ei voi lentää. Sittemmin aika on ajanut ohi. Valmistetaanko jossain vielä moottoripurjehtijoita? G109:n, Taifunin ja Dimonan valmistus on lopetettu. Vai tehdäänkö Falkea? Ja jos tehdään, niin MIKSI? Mikä on uusin mopu Suomen ilma-alusrekisterissä? Olisiko jokin moottori-Lerche?

 

Mopu on historiaa. Ultra on tätä päivää. (IMHO) Joskin pitää kyllä ihmetellä, miksi säännöksissä on niinkin jyrkkä raja UPL:n ja PPL:n välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne vielä sentään valmista STEMMEä?

Taitaa olla lähes ainoa oikea mopu, jolla voi lentää moottorilentoa ja "oikeeta" purjelentoa?

En ole kokeillut, mutta joku muu on, Andeilla.

-M-

 

P.S. paiski mika ahkerasti hommia, etäisyys stemmen on pitkä mutta lyhenee joka kerta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse annoin lopulta periksi ja lensin UPL-koulut sunnuntaina Ikaruksella. Ei pöllömpi laite ollenkaan. Mutta tohdin vielä epäillä, että mahtaako ultrista löytyä yhtä makeaa laitetta kuin Fournier RF-4D -mopu.

 

Jouni on siis "päässyt makuun"... ;D

Nyt perään otat tyypit Eurostarilla niin ymmärrät tämän kissanhännän vedon näiden kahden tyypin välillä! ;)

Oliko Ikarus edes satasen koneella?

 

SAKARI, kaiken aikaa tehdään noita wannabe PIK-21 (ja perään se kirjain joka paljastaa että on mylly mukana)! Ei mopu kuollut ole eikä haudanpartaalla... ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaiken aikaa tehdään noita wannabe PIK-21 (ja perään se kirjain joka paljastaa että on mylly mukana)! Ei mopu kuollut ole eikä haudanpartaalla... ;D

 

PIK-21 toimii aika huonosti mopuna. Viitannet esimerkiksi ASK-21Mi:hin? Ne ovat itsestarttaavia purjekoneita. Niitä ei edes ajeta MGPL-lisenssillä, vaan GPL-lisenssillä. Normaalin GPL:n lisäksi tarvitaan lähtötapakoulutus, jota ei edes merkitä lupakirjaan(?).

 

Sitten on vielä turbot, esimerkiksi LS-8T.

 

Joo mutta asiaan. Jos haluaa lentää moottorilentoa, ultra on nykyaikaisempi ja helpompi vaihtoehto kuin mopu. Ja jos haluaa lentää purjelentoa, kannattaa mennä purjelentokurssille. Ja jollei tiedä, voi aloittaa kummasta tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, Petri, ymmärrys saapui pienellä viiveellä. Tosin tuommoinen puurunko + lakattu ja maalattu riepu on ihan toinen juttu kuin beavermainen kangas, jollaisen mielsin telttakankaaksi  ;D

 

Sakarin kommentissa on nyt jollain tapaa asenteellisuuden makua. Tuommoisissa Grobeissakin vaikkapa on monenlaista aika edistyksellistäkin ideointia, josta aika ei suinkaan ole ajanut ohi - ainakaan sen enempää kuin 60-luvun kessnasta. Niissä on tietty rajoituksensa, mutta niinpähän kaikissa lentolaitteissa on. Suoranaista bullshittiä on se, ettei mopuilla voisi lentää purjelentoa. Se ei tosiaankaan ole niin helppoa, kuin jollain täysverisellä kuitupurtsikalla, mutta G109:llä on tehty mm. 5000 metrin tinttinousu + monenlaisia muita huimia suorituksia. Kaiketi se on kuskista kiinni myöskin.

 

Fournier RF10:n - eli Rene Fournierin tuoreimman mopuluomuksen - lisenssit kaupattiin brasilialaiselle firmalla, joka valmistaa sitä sarjatuotantona. Sangen asiallisen oloisen moottoripurjehtijan nimi on nykyään Ximango.

 

http://www.ximango.com.br/ingles/

http://www.ximangousa.com/

 

Mahtanetko tarkoittaa uusimmalla uusinta lisäystä vai valmistusajankohdaltaan uusinta koneyksilöä?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK-21 toimii aika huonosti mopuna. Viitannet esimerkiksi ASK-21Mi:hin? Ne ovat itsestarttaavia purjekoneita. Niitä ei edes ajeta MGPL-lisenssillä, vaan GPL-lisenssillä. Normaalin GPL:n lisäksi tarvitaan lähtötapakoulutus, jota ei edes merkitä lupakirjaan(?).

 

Sitten on vielä turbot, esimerkiksi LS-8T.

 

Joo mutta asiaan. Jos haluaa lentää moottorilentoa, ultra on nykyaikaisempi ja helpompi vaihtoehto kuin mopu. Ja jos haluaa lentää purjelentoa, kannattaa mennä purjelentokurssille. Ja jollei tiedä, voi aloittaa kummasta tahansa.

 

Okei, seison ojennettuna ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK-21 toimii aika huonosti mopuna. Viitannet esimerkiksi ASK-21Mi:hin? Ne ovat itsestarttaavia purjekoneita. Niitä ei edes ajeta MGPL-lisenssillä, vaan GPL-lisenssillä. Normaalin GPL:n lisäksi tarvitaan lähtötapakoulutus, jota ei edes merkitä lupakirjaan(?).

 

 

Osiko kuitenkin ollut PIK-20E:stä kyse. Mutta muuten Saken kommentit ovat kuin nenä päässä...

 

Noitahan ei varmaankaan edes saa ajella pelkällä MGPL:llä? Eli se GPL tarvitaan.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse annoin lopulta periksi ja lensin UPL-koulut sunnuntaina Ikaruksella. Ei pöllömpi laite ollenkaan. Mutta tohdin vielä epäillä, että mahtaako ultrista löytyä yhtä makeaa laitetta kuin Fournier RF-4D -mopu.

Jouni puhuu asiaa. Pystyykö tai saako näillä uusilla ultrilla vääntää minkäänlaista temppua, vai jääkö painon vuoksi rakenteen sallitut kuormituskertoimet liian pieniksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään