Kirjoitettu Elokuu 18, 2007 Kävin tänään katsomassa konetta ja sain räpsittyä muutaman kuvan. Pahoittelen että kuvat ovat vähän huonoja, tila oli ahdas ja paikalla oli paljon porukkaa. Hawker Hurricane [ attachment removed ] [ attachment removed ] AIM 9-M Sidewinder edestä... [ attachment removed ] ...ja takaa [ attachment removed ] Ja eikun lentämään Flight Simulatorilla [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2007 Hurrikaani, vähemmällä kuuppa määrällä. Hankala paikka saada juurikaan kelvollista kuvaa. Ikävän arpinen ja säälittävän huonossa kunnossa kone on nykyään. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2007 Ikävän arpinen ja säälittävän huonossa kunnossa kone on nykyään. [ attachment removed / expired ] Mun mielestä kone on autenttisemman näköinen arpisena ja käytetyn näköisenä. Harvassa ovat koneet jotka ovat vielä sota-aikaisessa maalissa ja -kunnossa. Liian kiiltäviä ja puleerattuja koneita on museot täynnä eivätkä koneet oikeasti sellaisia olleet sota-aikana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2007 Mun mielestä kone on autenttisemman näköinen arpisena ja käytetyn näköisenä. Harvassa ovat koneet jotka ovat vielä sota-aikaisessa maalissa ja -kunnossa. Liian kiiltäviä ja puleerattuja koneita on museot täynnä eivätkä koneet oikeasti sellaisia olleet sota-aikana. Juurikin näin... kyllä tuosta historia havisee ihan eri tavalla. Lentävään kuntoon laittaminenhan on toki sitten eri asia koska sitten joutuu jo ihan turvallisuus syistä laittamaan uutta osaa jo niin paljon että ulkonäkökin muuttuu. Mutta pettääkö muisti taas kerran vain onko tuo Hurricanen potkuri "väärän" mallinen? HC-452 on tiettävästi Mk I ja tuo potkuri näyttää jotenkin epäilyttävän leveälapaiselta?? Sattuuko joku muistamaan oliko Suomen Hurricanet De Havillandin vai Dowty Rotolin potkureilla varustettuja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2007 Minua vähän huolestuttaa se, että konetta ei ollut mitenkään aidattu... Toivottavasti paikalla oli vartiointi, ettei vaurioita päässyt syntymään Parasta Huricanessa on juuri se, että kukaan ei saanut päähänsä' "kunnostaa" sitä 1960- tai 1970-luvulla. Onko Suomessa säilynyt muita sota-aikaisessa kangasverhoilussa olevia koneita kuin Hurricane ja Ripon? Mutta pettääkö muisti taas kerran vain onko tuo Hurricanen potkuri "väärän" mallinen? HC-452 on tiettävästi Mk I ja tuo potkuri näyttää jotenkin epäilyttävän leveälapaiselta?? Sattuuko joku muistamaan oliko Suomen Hurricanet De Havillandin vai Dowty Rotolin potkureilla varustettuja? Minun mielestäni tuo potkuri on alkuperäinen (painaa muuten ihan hitosti). Pakoputket sen sijaan lienevät Suomen Ilmailumuseolla tehdyt vanerikorvikkeet. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2007 Minua vähän huolestuttaa se, että konetta ei ollut mitenkään aidattu... Toivottavasti paikalla oli vartiointi, ettei vaurioita päässyt syntymään Vartiointi oli hyvin väljää. Kuten kuvista näkyy, mitään naruja ei ollut ympärillä. Konetta pääsi hypistelemään ja ihmiset kääntelivät siivekkeitä ja naputtelivat runkoa jne. Eikä ketään näkynyt rajoittamassa touhuja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2007 Huomasin samaa. Esimerkki: perheen isä mm. pisti molemmat tytöt korkeusperäsimelle ja otti kuvat... ei kukaan sanonut mitään. Pikkasen huolestutti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 20, 2007 Minun mielestäni tuo potkuri on alkuperäinen (painaa muuten ihan hitosti). Pakoputket sen sijaan lienevät Suomen Ilmailumuseolla tehdyt vanerikorvikkeet. Juha. Saattaa toki hyvin ollakin.... mielessä varmaan kummittelee ne korkkareista tutut Mk IIb ja c pitkäspinneriset De Havilland vakionopeuspotkurit. Jotenkin tuo oli vaan näyttävinään oudolta. Tuo yleison loitolla pitäminenkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Jokainen spotteri / kuvaaja on varmasti kironnut kaiken maailman aidan ja köydet alimpaan helvettiin useampia kertoja. Toisaalta taas jos iskän pikku lupsispupsiskultismukkelin tennari sujahtaa kuutisenkymmentä vuotta vanhan alkuperäisen kangasverhouksen läpi niin kyllähän se on korjaamaton vahinko. Tätä ei nyt pidä tulkita niin että omasta puolestani haluaisin kritisoida Senaatintorin tapahtuman järjestäjiä millään tavalla, niin helppoa kuin se tältä etäisyydeltä olisikin. Haluan vilpittömästi uskoa että on pyritty järjestämään kaikelle yleisölle avoin tapahtuma missä kosketusetäisyydeltä pääsee aistimaan historiaa ihan eri tavalla kun jostain televisio-ohjelmasta. Mutta kun niitä ei ole kuin se yksi ainoa ...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 20, 2007 Kaksi neitoa oli paikalla jakamassa esitteitä ja "valvomassa" konetta. Valvonta enimmäkseen jäi siihen, että kaikki potkurista kiinnostuneet pyörittäjät saivat käskyn olla pyörittämättä sitä. Perusteella, ettei potkuri putoa päälle! Katoksessa oli kyllä miehiä turvaliivit päällä, mutta heitä en kyllä nähnyt hätistämässä ketään koneen kimpusta. Koneesta tiputti pikkuisen öljyä tms. eli mahtoiko moottori olla paikallaan? Pakoputki vaikuttaa kuvieni perusteella olevan metallia, siinä näkyy hitsisaumoja. Se on toinen juttu, onko se aito tai edes toimiva pakoputki. Pitäisi sen verran olla järkeä, ettei koneeseen edes kosketa, saati sitten että nostetaan siihen ipanoita istumaan. Konehan on sellaisenaan jo oma pikku museonsa. Kiljahdukseni omalle pojalleni "Älä koske siihen", sai kyllä liikettä aikuistenkin käsiin.... Hieman nolotti, kun ainakin kolme henkilöä veti pikaisesti kätensä runkoa hivelemästä ja koputtelemasta Oliko se tämä sama kone joka oli talvisota näyttelyssä ilmailumuseossa? Olisko ollut 2003 tai 2004? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 20, 2007 Kaksi neitoa oli paikalla jakamassa esitteitä ja "valvomassa" konetta. Valvonta enimmäkseen jäi siihen, että kaikki potkurista kiinnostuneet pyörittäjät saivat käskyn olla pyörittämättä sitä. Perusteella, ettei potkuri putoa päälle! Koneesta tiputti pikkuisen öljyä tms. eli mahtoiko moottori olla paikallaan? Pakoputki vaikuttaa kuvieni perusteella olevan metallia, siinä näkyy hitsisaumoja. Se on toinen juttu, onko se aito tai edes toimiva pakoputki. Pitäisi sen verran olla järkeä, ettei koneeseen edes kosketa, saati sitten että nostetaan siihen ipanoita istumaan. Konehan on sellaisenaan jo oma pikku museonsa. Kiljahdukseni omalle pojalleni "Älä koske siihen", sai kyllä liikettä aikuistenkin käsiin.... Hieman nolotti, kun ainakin kolme henkilöä veti pikaisesti kätensä runkoa hivelemästä ja koputtelemasta Oliko se tämä sama kone joka oli talvisota näyttelyssä ilmailumuseossa? Olisko ollut 2003 tai 2004? Hienoa, että kone tuodaan yleisölle näytille. Historian havinaa museon ulkopuolellekin. Mutta onhan se tosi arvokas värkki ja kangasverhoilu arka. Ja on se sama yksilö ja ainoa Suomessa oleva alkuperäismaalauksessa ja ainutlaatuinen siksi! Moottoria koneessa ei ole, koska siihen ei ole alkuperäistä tallessa. Öljy on tullut jostain muualta koneesta. Koneen viereen olisi pitänyt laittaa mielestäni kyltti: "ÄLÄ KOSKE.MUSEOLENTOKONE" Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla