Ilkka Toivanen

Breguetien merkinnöistä

7 viestiä aiheessa

Ilmavoimilla on ollut yhteensä 30 Breguet 14 A2 -konetta, joista osa oli koristeltu maalauksin ja muutamalle annettu lempinimi. Näistä tunnetut olivat

 

2C.467 Anssin Jukka  Kuva nuijaa kantavasta pohjalaismiehestä, nokassa II

2C.470 Kerberos        Kuva kolmipäisestä lohikäärmeestä, nokassa IV

 

Muita merkintöjä Bregueteissa olivat

3C.22 Nokassa I

3C.25 Nokassa II

2C.484 Nokassa III -> 3A.6 Nokassa VI, kyljessä Pohjan akan "Louhen" kuva (lieneekö kyse varmasti samasta yksilöstä??)

3C.26 Nokassa III

2C.471 Nokassa V

2C.477 Nokassa VI

3C.28 Nokassa VII

3A.7 Nokassa VIII

 

Lisäksi muutamassa (uudessa) koneyksilössä näyttäisi pyrstössä olevan merkintä Breg 14A2 valmistusnumeron kera.

 

Vaikuttaisi siltä, että esim. 2C.476:lla oli lempinimi (Keskinen etc. Suomen Ilmavoimat I, s. 95 yläkuva), samoin 2C.471 (saman sivun alakuva). Onko kenelläkään vahvistusta sille, että Bregueteillä oli muitakin lempinimettyjä koneyksilöitä, puhumattakaan yläpuolen listasta uupuvista roomalaisnumeroista (ilmeisesti ainakin kaksi eri sarjaa)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kauan olen hienoa foorumianne lueskellut ja on aika ensimmäisen viestini.

Skannailin vaimoni ukin vanhoja sotilasaiheisia valokuvia ja niiden joukossa oli

myös tämä:

[ attachment removed / expired ]

Ajattelin liittää tähän valmiiseen aiheeseen jatkoksi. Kuvan takana teksti:

Kaukjärven lentokentällä otettu kuva. Nämä lentokoneet paloivat tulipalossa.

Tietääkö arvon foorumilaisista joku tarkemmin tuosta palosta?

Kiitos jo etukäteen!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaukjärven lentokentällä otettu kuva. Nämä lentokoneet paloivat tulipalossa.

Kiitokset Vesalle mielenkiintoisesta kuvasta!

 

Mekaanikko pesi toisen koneen moottoria bensiinillä Kaukjärvellä eli Perkjärven kentällä telttahallissa 7.7.1920 ja kokeili sen jälkeen, saako sytytystulppa kipinää. Saihan se. Palaneet koneet olivat 2C461 ja 2C468.

 

2C.484 Nokassa III -> 3A.6 Nokassa VI, kyljessä Pohjan akan "Louhen" kuva (lieneekö kyse varmasti samasta yksilöstä??)

Noita Louhia oli aika monessa koneessa. Ne poikkesivat jonkin verran toisistaan. Tunnusten muutokset perustuvat asiakirjatietoihin.

 

Lisäksi muutamassa (uudessa) koneyksilössä näyttäisi pyrstössä olevan merkintä Breg 14A2 valmistusnumeron kera.

Kyllä, se oli vuonna 1921 hankitun kone-erän valmistusajan tapa Breguetilla.

 

Vaikuttaisi siltä, että esim. 2C.476:lla oli lempinimi (Keskinen etc. Suomen Ilmavoimat I, s. 95 yläkuva), samoin 2C.471 (saman sivun alakuva). Onko kenelläkään vahvistusta sille, että Bregueteillä oli muitakin lempinimettyjä koneyksilöitä,
Ainakin 2C476 oli kamerakone, jonka ohjaamon alla vasemmalla puolella luki "PHOTO". Sen takarungossa näkyy myös kamerakupu.

 

puhumattakaan yläpuolen listasta uupuvista roomalaisnumeroista (ilmeisesti ainakin kaksi eri sarjaa)?

Numerot tosiaan muuttuivat aikojen saatossa, kun koneita tuli ja meni. Roomalaisten numeroiden jälkeen Breguetien yksilötunnuksina käytettiin erivärisiä nokkapeltajä, joista 3A8:n valkoinen nokka on helppo tunnistaa. Ennenkuin kukaan kysyy niitä muita värejä, niin koneiden korjausselostuksissa lukee "maalattu ... nokka merkkivärillä", jota ei kerrota! Lopussa koneissa oli erivärisiä sivuvakaajia viivoilla, rukseilla ja ilman, esim. mainitussa kirjassa s. 116-117.

 

Suomalaisten Breguetien merkinnöistä kiinnostuneiden kannattaa tutustua kirjoihin "Suomen ilmavoimien maalaukset ja merkinnät" (Keskinen, Niska, Stenman) ja Windsock Datafile Special: Breguet 14 (Toelle).

 

Terv,

 

Kössi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brequet-14 kuvia.

 

Isä-Ville Salmisen kuva-albumin vanhimmasta päästä. Kuvat ovat huonokuntoisia, Niitä on korjailtu senverran, että näkee mitä on kuvattu.

 

Kuvat ylhäältä alas: MaTL / “Punatulkku”-Brequet-14 Utti / talvi-25. MaTL Brequet & Ville Salminen Santahamina / talvi -25, Brequet 14 Santahamina / kevät -25, MaTL-nuoret pilotit, Utti / talvi-25. (Ville Salminen oikeassa laidassa keskellä)

 

Villen lentopäiväkirjoissa muistaakseni  MaTL /Brequet tunnukset:  3C25, 3C26, 3C26, 3C27, 3C28, 3C30.

 

“Punatulkun”- tunnuksia en onnistunut jäljittämään 3C25 ?. Nimi saattaisi viitata punaiseen väriin nokassa tms ?

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
“Punatulkun”- tunnuksia en onnistunut jäljittämään 3C25 ?. Nimi saattaisi viitata punaiseen väriin nokassa tms ?

Hyvinkin mahdollista, että nimi juontuu nokan väristä.

 

Ville piti 3C25:n lentopäiväkirjaa 1.6.1926-5.5.1927 lentäen tuolloin koneen viimeisen lennon. Jos kuva varmasti on "omasta" koneesta, niin sitten kyseessä voi hyvinkin olla tämä yksilö.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brequet-14 3C25, “Punatulkku” ?

 

Todennäköisin syin -kyllä-. Ville nimittäin otti talteen valokuvia, jotka olivat jostain syystä tärkeitä. Hän oli joihinkin koneyksilöihin suorastaan kiintynyt. Niihin kun liittyi jotain henkilökohtaista.

 

Isä-Ville oli kyläsepän poika. Armoitettu tekniikkamies. Jo ennen armeijaa hän oli ollut auto (moottori)asentajana vuosia Lahtelaisessa auto- verstaassa. Lentokonemoottorikurssin käyneenä hän kätteli lekotekniikkaakin sujuvasti. Kokemusta kertyi kaiken aikaa kun vapaa-aikaakin vietettiin noina aikoina lentokonehallilla. Ilmavoimilla ei ollut resursseja mihinkään ihmeisiin. "Putiikin" pyörimiseen tarvittiin talkoohenkeä. Ilmavoimat taisi olla tuohon aikaan tekniikasta ja  lentämisestä kiinnostuneille nuorille miehille se -oikea elämäntapa- ? Joskus tuntui sille, että “lähiomaisetkin” olivat Ilmavoimissa.

 

Ryhmäkuvassa on muitakin tunnettuja lentomestareita. Eturivissä mm. istumassa vasemmalla  Niemen Otto ja oikealla Heinäsen Esa.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brequet-14

 

Nämä kuvat vielä tästä aiheesta. Fiat A-12  moottorikurssi Utti -24. Ville Salminen äärimmäisenä oikealla. Lisäksi yleistiedot ko. mootorista.

 

Isä-Villen kanssa puhelimme useinkin moottoritekniikasta. Hän sanoi oppineensa kaiken oleellisen käytössä olleista lekomoottoreista Väänäsen Frikulta. Ltm K.F. Väänänen oli Tiedustelulaivueen moottorispesialisti.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään