Heikki Sten

82 vuotta sitten...

9 viestiä aiheessa

Kävin Helsingin Hietaniemen hautausmaalla Isovanhempieni haudalla.

Oli kaunis päivä ja siirryin alueelle jota en ollut aiemmin katsonut.

Luin eräästä kivestä " Suomen parhaimmalle lentäjälle 1926- Kansainväliseltä lentäjäliitolta  (L.I.A.)"

On varmasti ollut erinomainen lentäjä kun näin on kirjoitettu.

[ attachment removed ]

 

Jotain kohtalokasta on tuolloin tapahtunut. Onnettomuusko?

[ attachment removed ]

 

Lentäjäluutnantti Kustaa E Pukkinen  28.8.1897 - 30.8.1926 PRO PATRIA

[ attachment removed ]

Minulla ei ole tarkempaa tietoa siitä mitä  ja missä. Tulin vain uteliaaksi ja kysynkin palstalaisilta apua tuon tapahtuman kertomiseksi.

(Muokattu Typoja)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän ensi tietoa. Se on vaasalaisen sotilaslentäjän Kustaa "Köpi" Pukkisen hauta. Hän kuoli Ilmavoimien lento-onnettomuudessa tuolloin. Muistaakseni Viipurissa se sattui, ja Hansa-Branderburgilla. Ettei vaan ollut niin, että streevat irtosivat, ja siivet löivät suppuun...asennusvirhettä ensin luultiin, mutta se olikin väsymismurtuma. No tarkistetaan. Lähdeteokset ovat nyt käden ulottumattomissa, ja tarkemmat tiedot tästä onnettomuudesta, mutta hänen muistokseen Vaasan Lentoharrastajain kerho nimesi kerhon uuden liitokoneen "Köpiksi".

 

Lainaan tässä kirjoitustani:

 

"Vähän aiemmin, eli 22.12.1934, oli valmistunut vaasalaisten ensimmäinen kone Holz der Teufel-liitokone (suomeksi ”voi piru vieköön”) joka sai nimen ”Köpi” tunnetun vaasalaisen lentäjäluutnantin Kustaa ”Köpi” Pukkisen muistoksi. Mutta se oli aivan eri kone, saksalaisista piirustuksista rakennettu.” Köpi” oli ensimmäisiä liitokoneita Suomessa kuitenkin. Se sai tunnuksen OH-KÖPI ja oli ainoa laatuaan Suomessa. Ensilento tapahtui 28.2.1935 ja sillä lennettiin vuoteen 1939."

 

http://www.vaasanlentokerho.fi/?action=INavigation::showArticleViewPage(5572)

 

Laitan tietoa "Köpi" Pukkisesta ja onnettomuudesta lisää myöhemmin tänne.

 

Wikipedia kertoo näin:

 

"Harmon-patsaan (Lafayette Escadrille Trophy) lahjoitti Suomeen amerikkalainen lentäjä ja miljonääri Clifford B. Harmon vuonna 1927. Samalla perustettiin Kansainvälisen lentäjäliiton alajaosto, jonka tehtävänä oli jakaa palkinto vuosittain ansioituneimmalle suomalaiselle lentäjälle. Vuoden 1927 patsaan saaja, luutnantti Kustaa Pukkinen menehtyi kuitenkin lento-onnettomuudessa edellisen vuoden elokuussa, ja alkuperäinen patsas sijoitettiin hänen haudalleen Helsingin uudelle hautausmaalle."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikatarkistus vahvisti tämän muisteluni, että Viipurin lähistöllä se sattui. Kyseessä luultiin aluksi olleen asennusvirheen streevojen kiinnityksessä. Lopullinen tutkimus osoitti kuitenkin, että kyseessä oli väsymismurtuma. Siivet löivät suppuun, ja tuho oli väistämätön.

 

edit: Kone oli I.V.L. A.22 Hansa, tunnus 4 F 35.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Alakulpin kirjassa Lapin Ilmailuhistoria I on kerrottu Ilmailuvoimien ensimmäisestä lennosta Petsamoon huhtikuussa vuonna 1925. Lennon tarkoituksena oli selvittää Petsamon alueen lentokartoitusmahdollisuuksia. Koneena oli I.V.L. A.22 Hansa, tunnukseltaan 4 F 52. Lentäjät tällä reissulla olivat Ilmailuvoimien komentaja majuri Aarne Somersalo sekä vänrikki Kustaa "Köpi" Pukkinen. Vaiherikkaalla matkalla sattui ja tapahtui kaikenlaista, loppujen lopuksi myös pakkolasku paluulennolla Roshjärvellä 15 km rajalta ja 50 km Salmijärveltä Ivaloon päin. Moottorihäiriö oli syynä, venttiilivika joka korjattiin, ja matka jatkui kotiin päin.

 

Tämän lennon eri vaiheet kommelluksineen on tarkasti selvitetty kirjassa, ja suosittelenkin sen lukemista, jos hyllystä tai kirjastosta löytyy.

 

Kustaa Pukkinen oli Suomessa ensimmäinen lentäjä, joka Harmon-patsaan sai.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jokuhan pölli patsaan haudalta... ?

 

Joo, eli muistisolut ovat vielä jossakin kunnossa. Tervosen Karhumäen Veljekset -kirjassa s. 78 on kuva Pulkkisen haudasta Harmon-lentäjäpatsaan kera. Kuvateksti kertoo: "Alkuperäinen Harmon-lentäjäpatsas ensimmäisen saajan Kustaa Pukkisen haudalla helsingin Hietaniemen hautausmaalla, josta se vuonna 1986 katosi käsittämättömästi. Kuva: Suomen Ilmailumuseo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Hansa-onnettomuudessa menehtyi myös kersantti Urho Ossi Siren, synt. 1.4.1899 Lappeenrannassa.

 

Luutnantti Pukkinen oli lentänyt koneella jo muutamia tarkastuslentoja aiemmin päivällä. Meneillään oli Ilmailuvoimien komentajan puolivuotistarkastus Viipurin merilentoasemalla, ja Pukkinen oli komennettu Santahaminasta lentämään viipurilaisohjaajille näitä tarkastuslentoja.

 

Hansan nähtiin nousevan noin sataan metriin, kun se syöksyi Latukkaniemen rantaveteen. Pikavene lähetettiin paikalle 5 minuutissa. Hansa, tunnus 4 F35, oli tuhoutuneena palasiksi matalassa rantavedessä. Siren oli menehtynyt heti, Pukkinen eli jonkin aikaa. Sairaalassa molemmat todettiin kuolleiksi.

 

Koneen tuhon syyksi todettiin tutkimuksissa kellukkeita yhdistävän ensimmäisen teräsputken katkeaminen. Tätä putkea jännitti lennossa molemmista siivistä tullut vetojännitys. Putken katketessa siivet löivät välittömästi yhteen ja kone syöksyi alas. Tätä murtokohtaa yhdisti teräksinen juotettu hela, joka peitti putken näkyvyyden sillä kohtaa. Lentokone oli täydellisesti korjattu ja tarkistettu lentokonetehtaalla marraskuussa 1925.

 

Juuri ennen kohtalokasta lentoa tarkistivat Pukkinen, majuri Vuori ja kapteeni Nystedt katkenneen putken kiinnityskohtia, mutta he eivät huomanneet mitään, koska putki oli ruostunut sisältäpäin.

 

Onnettomuuden johdosta Hansa-koneisiin vaihdettiin uudet tukevammat teräsputket.

 

Jukka

 

lähde: vanha lehtileike onnettomuudesta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ainoasta Holz der Teufel-liitokoneesta, (suomeksi ”voi piru vieköön”), joka valmistui Vaasassa 22.12.1934, ja joka sai nimen ”Köpi” Kustaa Pukkisen muistoksi, on jäljellä runkopuomi ja peräsin. Ne lahjoitettiin Ilmailumuseoyhdistykselle joskus 1960-luvulla. Juttelin tänään erään tutun yhdistyksen jäsenen kanssa, ja Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla todellakin on ainakin peräsin vielä olemassa. Sitä oli eräs toinen henkilö väittänyt kuitenkin johonkin muuhun koneeseen kuuluvaksi. Tieto tästä lahjoituksesta löytyy Vaasan Lentokerhon 50-v. historiikista 1934-1984. "Köpin" peräsimessä on joku merkki vielä näkyvissä. Se on voinut olla Vaasan Lentoharrastajain Kerhon, joka oli yhdistyksen ensimmäinen nimi, merkki mahdollisesti.

 

Suomen Ilmailumuseon konelista. Siinä mainitaan k.o. liitokone Holz der Teufel:

 

http://www.ilmailumuseo.fi/info/koneet.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään