Tero Lähdesmäki

Koneiden hinaus porteille

14 viestiä aiheessa

Tuli tästä kuvasta mieleen, että mitenkäs se määritellään mitkä koneet rullaavat omin avuin porteille ja mitkä hinataan tuollaisella hinurilla paikalleen?

 

Siitä on pitkä aika kun olen edes EFHK:n kokoisella kentällä käynyt, mutta muistelisin, että yleisesti ottaen koneet rullaavat omien moottorien avulla sinne portille. Sitten joskus (harvemmin) näkee tuota, että tuo hinuri "nappaa" tuo koneen matkaansa ja vie portille... ???

 

Mistä johtuu?

 

[EDIT] ja kuka sen päättää miten mennään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuossa on kyseessä varmaankin koneen siirto paikasta A paikkaan B, eli vaikka huollosta portille. (eipä niitä oikein muuten siirrelläkään juurikaan) Silloin traktorilla, kun ei moottoreita tuollaisen pikkumatkan takia kannata käynnistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kone saapuu (lennolta), ei konetta oikeastaan koskaan hinata portille, vaan se rullaa tietty omin neuvoin. Tuollaiset hinaukset ovat, kuten Sami sanoi, lähinnä koneen viemistä platalla pisteestä A pisteeseen B, eli portilta halleille tai päinvastoin. Kun kone viedään portilta tekniikalle, on järkevämpää hinata kone, kuin kuluttaa turhaan koneen moottoreita ja löpöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue 1 kun saapuu avrolla portille, niin se jää noin 5-10 metrin päähän tarkoitetusta paikasta. Siitä traktori nappaa sen kiinni ja vetää sen oikealle paikalle. Syytä en varmasti tiedä, mutta olen ajatellut syyksi sen, että siinä tulee moottorit niin lähelle putkea, että on parempi vetää ne traktorilla paikalleen. Muita koneita en ole nähnyt vedettävän portille, kun ne tulevat reitiltä.

 

Tuomas Vanhanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Putkipaikat on syvältä!Oliko se nyt niin et noil putkilla ei oo ohjausta

avrolle? >:(

T:Jukka

PS:Tänään miljoona kertaa jarruskyyppänä ku piti hinautella koneita >:( >:( ttu ku siinä palaa turhaan aikaa ja hermoja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue 1 kun saapuu avrolla portille, niin se jää noin 5-10 metrin päähän tarkoitetusta paikasta. Siitä traktori nappaa sen kiinni ja vetää sen oikealle paikalle. Syytä en varmasti tiedä, mutta olen ajatellut syyksi sen, että siinä tulee moottorit niin lähelle putkea, että on parempi vetää ne traktorilla paikalleen.

 

Jukan mainitsema "ohjauksen" puute avroille on varmasti oikea syy, mutta kieltämättä moottoritkin tulevat varmaankin todella lähelle putkea. Tosin eiköhän niin ole muissakin koneissa.

 

Osaisko joku vahvistaa, tai varmasti Jukka tietää asiasta onko uusien Avrojen (Avro85) moottorit entisten koneiden moottoreita lähempänä koneen nokkaa ja ovea.

Perjantaina tuli tuliterä Avro Pirkkalaan yöpymään ja vaikkein muutamaan viikkoon Avroihin ole koskenut, niin tuntui moottorit olevan todella lähellä nokkaa, entistä kiusallisempi ajaa ruuman luukulle :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli itse joudun roikkumaan luureissa päivittäin kun Blue1:n koneita hinataan portille. Päällimmäisenä syynä on nimenomaan se, että ILL ei ole päivittänyt APIS:ta AR85:lle tahi AR100:lle. Käsittääkseni Avron nokka on sen muotoinen että nykyisellä korkeudellaan oleva APIS:n lähetin siroaa jotenkin nokasta ja aiheuttaa virhenäytön. Eipä tuosta sirkuksesta tunnu herrat lentäjätkään niin välittävän, minkä hyvin ymmärrän.. :)

 

Moottorit eivät tule niin lähelle, että turvamarginaalia esim. liukkaalle kelille ei jäisi. Esim. ATR tulee potkureineen paljon lähemmäs. CRJ:n siipikin tulee kohtuullisen lähelle jos niin halutaan ajatella :) B737-600 on pahin, 1-moottori jää vain n. 1 metrin päähän kaiteesta, joka kiertää matkustajasiltaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistaako Jani tästä itsensä vaiko jonkun työkaverin?-)

 

Mutta joka tapauksessa tässä Avroa alotellaan hinaamaan portille 22.

 

hinaus.jpg

 

Tuisku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistaako Jani tästä itsensä vaiko jonkun työkaverin?-)

 

Mutta joka tapauksessa tässä Avroa alotellaan hinaamaan portille 22.

 

hinaus.jpg

 

Tuisku

 

Minä ainakin tunnistan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai herra vain itse kuvassa? Tietoa saa jakaa...

 

Tuisku

 

No en minä kuitenkaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne mosat niin kovin lähelle putkea tule. Satasessahan ne periaatteessa jäävät kauemmas kun jatkopala rungossa siiven etupuolella, ja takapuolella kans.

 

Toisaalta hyvä vaan ettei rullata siihen, ei olis eka kerta kun joku moottori hotkaisisi esim. tikkaat.Hinaamalla kun mennään niin joku kaunis päivä lähtee nokkatellinki...

 

Varsinkin sillä Gloupin jättiKalmarilla lähtis helposti?

 

Olis parempi lopettaa koko putkipelleilyt ja jättää ne siihen paremmin soveltuville konetyypeille.Matkustaja tietysti tykkää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, eli tuo vasemmanpuoleinen lyhyempi ja leveämpi LOL :D, ylitöissä ilmeisesti, kun on "riviäijän" kamppeet päällä..

 

Uusi kalmari tuntuu välillä turhankin jytyltä avroihin, pb-kuskien mukaan tyhjäkäynnilläkin tarvii jarrutella - onhan laitteella painoa 34t. Sen sijaan pienemmät kalmarit saattavat avroakin työnnettäessä sutaista jos on platta jäässä.

 

 

 

OT: Mietinkin hetken tosissaan mistä Timon nimi on tuttu..

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään