Guest Tuna6

Lentomekaanikoksi opiskelu?

57 viestiä aiheessa

Eipä lekopuoli saa kuin yhden oven välin siitä hallista ellei suunnitelmat sitten keväästä ole muuttunut, uusista ovista jopa saa piperinkin ulos ilman siipien irrotusta  ;D

 

Niinhän kirjotinkin, että hallin? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuunnelkaapa tämä tänään klo 17.00 tullut Ylen uutislähetys.  http://areena.yle.fi/toista?id=993814  Asiaa lentokonemekaanikoksi kouluttautumisesta ajasta 9:35 alkaen.

Puhuvatko kaikki teidän mielestänne aivan totta?

Sama juttu tulossa klo. 18.50 TV2 uutisissa ja myös mahdollisesti klo. 20.30 TV1.

Noinhan ne asiat ovat miten tuossa radiossa olleessa pätkässä kerrottiin, samat jutut meille opiskelijoillekin on kerrottu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhuuhan tuo ihan totta, MUTTA koska yhdelläkään koululla ei ole tuota PART-147 lupaa ja näin ollen koulussa tehdyillä PART 66 kokeilla ei tee yhtään mitään. Koska A,B1 tai B2 lupakirjan saamisen ehtona on että olet suorittanut PART 66 kokeet, joilla "todistetaan että sinulla on tarvittava tietopohja liimailusta". Ja asetus ja liimailuhallinto sanoo että he hyväksyvät vain ne PART 66 kokeet jotka on suoritettu PART-147 koulutusorganisaatiossa. Joten tästä päästään takaisin tähän iänikuiseen ongelmaan. ELI KOSKA SUOMESSA EI OLE TÄLLÄHETKELLÄ YHTÄÄN PART-147 HYVÄKSYTTYÄ KUOLUTUSLAITOSTA NIIN SUOMESTA EI VOI TÄLLÄHETKELLÄ SAADA PART 66 MEKAANIKONLUPAKIRJAA, JOS KOULUTUS ON ALOITETTU VUODEN 2001 JÄLKEEN. koska ennen vuotta 2002 oli voimassa JAR määräykset ja kansalliset yms lupakirjaluokat jotka tekivät lupakirjan saamisesta helpompaa.

 

Kuten Liimailuhallinto on minullekkin todennut kun kysyin että missä voin ko.kokeet tehdä niin sanoivat että Suomessa en missään ja suosittelivat että menen ulkomailla tekemään ko.kokeet ja lähimmät paikat on tällähetkellä RUOTSI tai VIRO.

 

Finnair:lla on 147-koulutuslupa koskien tyyppikursseja, mutta heilläkään ei ole 147 koulutuslupaa asentajasta mekaanikko tasolle, eikä millään muullakaan lentoyhtiöllä Suomessa.

Ja koulujen on todella vaikea saada tuota 147-lupaa koska se vaatisi mm. haastatellun herran sanoja lainatakseni esim. tuon 757 hankkimista koululle. koska nuo Drakeneiden,Fougien,yms Pipereiden romut eivät oikein täytä noita hienoja EU-asetuksia kunnollisista opetusvälineistä.

 

ELI VIELÄ KERRAN

 

PART 66 mekaanikonlupakirjan saamisen edellytyksenä on ETTÄ OLET SUORITTANUT PART-66 (17kpl moduuleita) KOKEET PART-147 KOULUTUSORGANISAATIOSSA.

SUOMESSA EI VOI SAADA PART-66 MEKAANIKONLUPAKIRJAA TÄLLÄHETKELLÄ EIKÄ VARMAA VIELÄ HETKEEN AIKAAN.

 

:thmbdn::thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi niitä moduulikokeita sitten koulussa tehdään. ::)

Tuota lupakirjaa silmällä pitäen niitä tietysti tehdään, mutta kuten Mikko tuossa sanoi, niin tällä hetkellä niiden tekemisestä ei ole mitään hyötyä. Kenties sitten hamassa tulevaisuudessa kun oppilaitokset ja ilmailuhallinto saavat nuo asiansa järjestykseen, niin niistä kokeista voi saada jotain hyvityksiä. Valitettavaa mutta totta.

 

Valitettavasti samaan aikaan tuolla Suomenlahden toisella puolella niitä lupakirjoja tuntuu saavan mitä kummallisin keinoin. Huomattavasti helpommin kuin Suomessa ja vaatimukset kuitenkin pitäisi olla samat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin kuralle on alan koulutus päästetty  :-\

 

Mutta minua on alkanut tässä mietityttämään ennen vuotta 2002 koulunsa käyneitten tilanne...

Itse valmstuin lentokoneasentajaksi Vantaalta 1996. Olin alan hommissa hetken ennen toiselle alalle siirtymistä. Eli työkokemusta kertyi 1990-luvulla koulun kanssa yhteensä kolme vuotta (silloin lupakirjaan vaadittiin viiden vuoden työkokemus). Nämä ovat tietysti jo menneet vanhaksi muutama vuosi sitten...

 

Onko minulla näillä lähtökohdilla mitään mahdollisuutta saada lupakirjaa ilman, että tarvitsee käydä kaikkia mahdollisia kouluja uudelleen?

 

Ja sitten vielä vakiorutina ketjun otsikosta... lentomekaanikoksi voi olla vähän vaikea/turha opiskella kun ei niitä Suomessa tarvita enää kuin Mi-8 helikoptereissa, mutta lentokonemekaanikkoja tarvitaan huoltotöissä tulevaisuudessakin  ;)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa Juha ottaa yhteys ilmailuhallintoon, jos ajattelit lupakirjaa takaisin hankkia. Sieltä kun tuntuu saavan mitä ihmeellisimpiä vastuksia riippuen että kuka kysyy ja keneltä kysyy, ja ja jos vaikka sama henkilö kysyy kahdelta eri ihmiseltä niin sieltä saa aivan eri vastaukset. Joten kannattaa lähestyä ilmailuhallintoa mieluiten kirjeitse niin saatat saada ainakin jonkinmoisen vastauksen asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään