Guest AJR80

Lentokoneiden jäänpoistajan työ

30 viestiä aiheessa

Moro! Vähän on työelämän suunta hakusessa tällä hetkellä ja on tullu selviteltyä vähän kaikenlaisia mahdollisuuksia niin kysyisinkin siis, että millastakohan hommaa Lentokoneiden jäänpoistajan työ on.

 

Työkkärin sivuilla haetaan tällä hetkellä viittätoista jäänpoistajaa ja mietinkin, että haenko vai en. Kyseessä on määräaikainen pesti eli yks mahdollisuus päästä "sisään" lentokenttätöihin. Soittelen kyllä tuonne ja kyselen työnantajan kommentit eli toivon saavani täältä työntekijöiden/vierestä seuranneiden kommentteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen  :thmbup:

 

Itse viihdyin tuon työn parissa jokusen vuoden, suomen vaihtelevat sääolosuhteet varmasti tutuksi tulee ja muutenkin monipuolista työtä. Välillä kiire varmasti painaa, mutta on niitäkin päiviä, että liki odotellaan pestäviä koneita.

Vantaalla taitaa ongelmana olla työntekijöiden vaihtuvuus, kesäksi tarvitaan toinen työ ja monikaan ei sitten joka vuosi halua vaihtaa työpaikkaa pariin kertaan. Maakunnissa jäänpoisto tehdään muiden töiden ohessa, niin siellä miehet paremmin pysyy kun kesä ollaan vaan muissa maapalveluhommissa. Tosin varmasti näin Vantaallakin jossakin määrin, mutta vaihtuvuutta silti on varsin paljon.

 

Koulutusta tuohon on noin viikon verran, teoriaa ja sitten käytännön harjoittelua. Jos työ sinänsä kiinnostaa ja pieni kiire ei haittaa niin varmasti mukavaa työtä on. Mutta kaikillehan tuokaan ei sovi. Kiireestä huolimatta pitäis rauhallisesti toimia koneiden lähellä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos suositteluista, mr virtanen.

 

Enempiä nimiä julkaisematta... Sen verran sain ongittua vielä tietoa, että ks. rekryyvä firma on siniristilentokone-yhtiön henkilöstövuokrausfirma eli vie tod. näk. siivun palkasta eikä muutenkaan välttämättä oo niin rok mesta tehä töitä ku ne paikat mitä on ollu joitaki vuosia sitten jaossa. Mielipiteet on aina mielipiteitä.

 

Jatketaan tutkimista ja kommentteja saa heitellä lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enempiä nimiä julkaisematta... Sen verran sain ongittua vielä tietoa, että ks. rekryyvä firma on siniristilentokone-yhtiön henkilöstövuokrausfirma eli vie tod. näk. siivun palkasta eikä muutenkaan välttämättä oo niin rok mesta tehä töitä ku ne paikat mitä on ollu joitaki vuosia sitten jaossa. Mielipiteet on aina mielipiteitä.

 

Ametrosta mahdat puhua? Mitä tuota turhaan salailemaan kun kerran mainostavat monessa lehdessä tuota työtä. Todellakin kyseinen firma ei kuulu Finnairin konserniin joten mitään etuuksia Finnairilta tuota kautta ei tipu. Tosin palkkaluokka oli hieman isompi ainakin laukunheittäjillä kun Finnairin omilla, mutta en tiedä muuttivatko tuota sitten.

 

Pientä "kisailua" oli kuulema muutama vuosi sitten näiden kahden eri firman työntekijöiden välillä, mutta omasta kokemuksesta voisin sanoa, että sitä ei enää ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tein jäänpoistohommia kanssa pari vuotta ja voin kyllä suositella. Mielenkiintoista työtä ja koulutuskin porautuu pikkasen syvemmälle esim. lentokoneiden tekniikkaan ym. Vertailuna Finnair Cateringin ruuan lastaajan homma niin kyllä jäänpoisto voitti sen 10-0. Palkka ei myöskään ollut hassumpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, porukka on siis tykänny puuhasta. Hyvähyvä! Tosin joku negatiivinenki kommentti ois ollu hyvä saada.. :) Ei kai muuta ku hakemuksia sisään ja toivotaan, että pääsee tenttaa haastattelijaa ku puhelimessa tuntuvat olevan niin kiireisiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin satamanäkökulmasta katsottuna sanoisin, että kun avoimella paikalla ollaan molemmissa duuneissa niin ne negatiiviset puolet selviää sitten hyvinkin pikaisesti siinä nollan lämpöasteen tietämillä poikittaisessa räntäsateessa siellä korin nokassa kiikkuessa ;D -20 pakkanen ei taasen paha keli olekaan, se kun ei kastele :thmbup:

 

nimim. "6 vuotta ahtaajana ennen tuotannonohjaajaksi komennusta"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, että ulkotyössä se keli on iso tekijä... Tosin onko ajatustyön tekeminen kovinkaan miellyttävää toimistossa missä tuulettimet ei toimi, ikkunoita ei saa auki ja lämpöä 30 astetta.

 

Tietääkseni jäänpoistajat saa esim. kylmän ja likaisen työn lisää, kun taas toimistossa voi pitää extra 10min tauon joka tunti noissa lämpötiloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni jäänpoistajat saa esim. kylmän ja likaisen työn lisää, kun taas toimistossa voi pitää extra 10min tauon joka tunti noissa lämpötiloissa.

Tässä saattaa olla firma kohtasia eroja, ainakaan ne firmat mitä itse tiedän, niin ei maksa kylmän- / likasentyönlisää. Ja kylmyyshän tietysti pukeutumisesta vaan kiinni on, itse ainakin opin noina aikoina arvostamaan pitkiäkalsareita ja parhainpina päivinä vielä collegehousuja niiden talvihousujen alla.

 

Niitä huonoja puolia taisi muutama aikasemmissa viesteissä tulla, suurin taitaa kuitenkin olla se, että työt vaan talvikauden kestää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin sillon kun itse olin niin maksettiin kylmän työn lisää. En tiedä ovatko palkkasopimukset muuttuneet. Eikä se umpikopissa jossa on lämmitys ja joystickit millä ohjata koppia ja ruiskua ollut niin kauheaa, eikä kylmää...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Vähän on työelämän suunta hakusessa tällä hetkellä ja on tullu selviteltyä vähän kaikenlaisia mahdollisuuksia niin kysyisinkin siis, että millastakohan hommaa Lentokoneiden jäänpoistajan työ on.

 

Työkkärin sivuilla haetaan tällä hetkellä viittätoista jäänpoistajaa ja mietinkin, että haenko vai en. Kyseessä on määräaikainen pesti eli yks mahdollisuus päästä "sisään" lentokenttätöihin. Soittelen kyllä tuonne ja kyselen työnantajan kommentit eli toivon saavani täältä työntekijöiden/vierestä seuranneiden kommentteja.

 

Terve,

 

Niin, sehän on kausityötä tosiaan. Mutta jos kentälle haluaa hommiin, niin on turha siltä pohjalta hommia katsella, että vain vakkarihomma kiinnostaa. Kyllä ne sitten siellä sen vakkarin antaa, kun katsovat, että on sen aika.

 

Eli ei muuta kuin rohkeasti hakemusta sisään, jos kenttähommat vähänkin kiinnostavat  :thmbup: !

 

Ja eiköhän tuo liksapuoli ole ihan IAU: n tes: in mukaan. Ei se vaikuta onko siinä joku henkilöstöpalvelu mukana.

 

-Jukka ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin sillon kun itse olin niin maksettiin kylmän työn lisää. En tiedä ovatko palkkasopimukset muuttuneet. Eikä se umpikopissa jossa on lämmitys ja joystickit millä ohjata koppia ja ruiskua ollut niin kauheaa, eikä kylmää...  ;)

Teemu eiks se ollu jäänpoistolisä, eikä kylmäntyönlisä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonona puolena varmasti ne tökötit joita ruiskitaan. Vaikka kuinka olisi lasikoppia sun muuta, aina se kumminkin haisee ja käy päähän.

 

Sit vielä työnjälkeä moittivat mekaanikonretkut, ja ehkä lentelijätkin...  ;)   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonona puolena varmasti ne tökötit joita ruiskitaan. Vaikka kuinka olisi lasikoppia sun muuta, aina se kumminkin haisee ja käy päähän.

 

Sit vielä työnjälkeä moittivat mekaanikonretkut, ja ehkä lentelijätkin...  ;)   

 

Höpsis... makeelle se vaan maistuu..  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teemu eiks se ollu jäänpoistolisä, eikä kylmäntyönlisä?

 

 

Noo.. lisä kuin lisä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta se taas alkaa, kaikki koneen rei´ät ja kolot täynnä jäänpoisto/estolitkuja :-\

Ei siinä auta muu kuin ottaa pesuri kauniiseen käteen ja pestä jäämät pois.......

 

Nyt nautitaan vielä syksystä!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tein jäänpoistohommia kanssa pari vuotta ja voin kyllä suositella. Mielenkiintoista työtä ja koulutuskin porautuu pikkasen syvemmälle esim. lentokoneiden tekniikkaan ym. Vertailuna Finnair Cateringin ruuan lastaajan homma niin kyllä jäänpoisto voitti sen 10-0. Palkka ei myöskään ollut hassumpi.

 

Äläs nyt! Kyllä se keidaus kaiken voittaa, paitsi sen vasemman penkin hommat  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sit vielä työnjälkeä moittivat mekaanikonretkut, ja ehkä lentelijätkin...  ;)   

Aivan varmasti kehutaan taas. Terv nykyinen lekomekaanikko, ex-jäänpoistaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites porukka on sopeutunu noihin työvuoroihin? Niissä, kun ei ole työnantajan mukaan minkäänlaista säännönmukaisuutta eli tulee ihan randomilla. Ite on tottunu tekee hommia päivisin tai edes jossain rytmissä (viikko aamu / viikko ilta tms)... Muut asiat ei tunnu arveluttavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite täs miettiny tuonne hakemista, kiitokset Antille. Joten kaikki edellä mainittu informaatio olisi tervetullutta. :)

 

[EDIT] Pihtenen kun pitäs olla C-kortti  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kestä kiitellä, hyvä et threadista on hyötyä muillekin. :) Ei kannata liian pitkään ootella. Turvaselvityksessä, tai mikä olikaan, kestää 3-4vkoa ja osa paikoista taitaa olla täytetty aikaisempien vuosien veteraaneilla tai kesällä hommissa olleilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kestä kiitellä, hyvä et threadista on hyötyä muillekin. :) Ei kannata liian pitkään ootella. Turvaselvityksessä, tai mikä olikaan, kestää 3-4vkoa ja osa paikoista taitaa olla täytetty aikaisempien vuosien veteraaneilla tai kesällä hommissa olleilla.

 

Okei... ja toi C-kortittomuus taisi olla mun kohalla se kynnyskysymys vaikka paikkoja olisikin vielä jäljellä :-/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites porukka on sopeutunu noihin työvuoroihin? Niissä, kun ei ole työnantajan mukaan minkäänlaista säännönmukaisuutta eli tulee ihan randomilla. Ite on tottunu tekee hommia päivisin tai edes jossain rytmissä (viikko aamu / viikko ilta tms)... Muut asiat ei tunnu arveluttavan.

Tuo taitaa riippua täysin henkilöstä, itse tiedän tapauksia, että on lopetettu jäänpoistotyöt kun työvuorot ovat niin epäsäännöllisiä. Aikasemmin totuttu tekemään normaalia 8-16 työpäivää ja sekasinhan se päivärytmi menee kun työvuorot ovat hyvin epäsäännöllisiä.

Mutta varsinkin jäänpoistossa on myös sellasia miehiä jotka haluavat painaa muutaman kuukauden kovaa töitä ja vuorolla ei ole väliä. Aina valmiina kun työtä on tarjolla.

 

Työssä kun työssä tää sama ongelma tuntuu olevan, toiset tykkää ja toiset ei. Ja sitähän ei tiedä ennenkun kokeillut on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Taitaa vähemmän olla tuolla kentän duuneissa noita 8-16 paikkoja. Ja varmaan jo hakuvaiheessa kysytään tuota vuorotyövalmiutta. Yleensä ovat 24/7 nuo hommat, läpi vuoden. Paitsi nyt kesäaikaan vähemmän jäänpoistotyötä  ;) .

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään