Juha Klemettinen

IRL: Caravelle simulaattori

29 viestiä aiheessa

Tänään se sitten saapui!

Finnairin entinen Caravelle simulaattori pelastettiin takaisin suomeen. Se saatiin sisään Suomen Ilmailumuseolle pari tuntia sitten. Otin muutaman kuvan fiilistelyn välissä ;D

 

Tältä se näyttää ulkoa. Ulkopuoli on muuttunut jonkin verran Finnairin ajoista simuun myöhemmin asennetun visuaalin takia.

[ Attachment removed / expired ]

 

Tältä näyttää sisällä. Anteeksi nyt vain kaikille Nintendo faneille, mutta oikeassa lentokoneessa on kunnon peltimittarit ;D

[ Attachment removed / expired ]

 

Kapteenin paneli

[ Attachment removed / expired ]

 

Pedastaali. Kaasuvivut ovat uskomattoman pituiset... :o

[ Attachment removed / expired ]

 

OH-LST lätkät ovat edelleen paikoillaan. LST, T=Trainer

[ Attachment removed / expired ]

 

Opettajan paikka näyttää tällaiselta

[ Attachment removed / expired ]

 

Kattopanelistakin löytyy muutama nappula :P

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja yksi kuva vielä kapteenin penkin ympäristöstä

[ Attachment removed / expired ]

 

Simulaattori on tällä hetkellä museon I-hallissa. Vielä sitä ei museokävijät pääse näkemään sisältä ellei paikalla satu olemaan ketään kunnostamassa sitä. Simulaattori tullaan kunnostamaan näyttelykuntoon tämän kesän ja ensi syksyn aikana.

 

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tää on tiukan näköinen laite!Hyvä hyvä!Mutta toi tutkan näköinen laite kiinnostaa,joko Caravellessä oli sää tutka??LST-->Com??

 

T:Harri

 

P.S Mistä toi haalittiin takaisin Ranskasta??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai hemmetti että on hienon näköinen! Totta turiset; oikeassa koneessa on mittarit peltiä ja vipuja ja ilmaisinlamppuja löytyy panelin joka nurkasta. Huvittava tuo opettajan työasema. Tulee jotenkin mieleen kuulentojen aikaiset simulaattorit.

 

Tulikos tuon mukana kaikki tekninen dokumentaatio? Olisi kiva saada joskus virrat päälle tuohon laitteeseen.

 

Hatunnoston arvoinen suoritus teiltä jotka sen tänne saitte hoidettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on tiukan näköinen laite!Hyvä hyvä!Mutta toi tutkan näköinen laite kiinnostaa,joko Caravellessä oli sää tutka??LST??

 

Ei tuossa kyllä näyttäisi lasipintaa olevan..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No laitetaan nyt kuitenkin pari kuvaa lisää. ;D

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tässä tsekkilista... APU:n starttausta varten. ;D

[ Attachment removed / expired ]

 

Tosi mahtava kapistus kyllä. Hienoa, että saatiin se takaisin Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kieltämättä siinä sai olla aika akrobaatti että sai edes "virrat" päälle :P;D. Kyllähän se on aika legendaarinen kone verrattuna johonkin aabussiin ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HUH HUH! Kevään toisiksi parhaat uutiset ehdottomasti! Hieno työ kaikilta jotka oli osallisena tuon takaisinsaantiin...!!

 

 

[EDIT] Mikäs härveli se on tuossa ekassa kuvassa tuolla taaempana? Draken-simu?? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[EDIT] Mikäs härveli se on tuossa ekassa kuvassa tuolla taaempana? Draken-simu?? :P

 

Muistaakseni näin on. Kyljessä näyttäisi olevan vielä LapLston tarra.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa! :D

Teitte upean työn, kun pelastitte tuon Suomeen.

 

Tuleekos tuo ilmailumuseoon ihan kaikkien pällisteltäväksi?

 

Edit: En muuten tiedä mistä se johtuu, mutta Caravelle on aina ollut itselleni yksi lempparifööneistä. Tiedä sitten miksi, kun en ole kyseistä konetta edes ikinä IRL bongannut.

 

Eräs tuttava kylla joskus sanoi, että Caravelleillä on ollut Finnairilla aina pehmeimmät laskut.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo tulee Suomen Ilmailumuseoon kaikkien pällisteltävksi :o. Mutta ennen kuin museokävijä pääsee sitä kunnolla pällistelemään pitää sille tehdä muutamia juttuja. Se tullaan maalaamaan takaisin Finnairin väreihin, ja oveen tulee pleksi ja jonkinlaiset portaat. Lisäksi sisällä pitää tehdä joitain juttuja, kuten valaistuksen rakentaminen, kuljetuksessa irronneen perämiehen panelin kiinnittäminen jne.

 

Näitte aivan oikein Caravelle simun takana piilottelee Draken simu.

Näitten lisäksi museon näyttelystä löytyy mm. DC-8, DC-6 ja Fokker F-27 ohjaamoharjoittelulaitteet.

 

Super Caravellessa oli säätutka. Itseasiassa jo Caravelle I/III koneisiin 1950/60 lukujen vaihteessa oli säätutka tarjolla optiona.

 

Simun mukana tuli metrin korkuinen pinkka paperia ::). Läjässä näyttäisi olevan mm. kytkentäkaaviot. Toimimaan tätä täysin analogista härveliä ei saa koska "ohjauskaappeja" ei mukana hankittu. Tuossa eka kuvassa näkyy siinä oven alapuolella kaapelinippu joka on vedetty poikki...

 

Caravellen pehmeisiin laskuihin auttoi koneen päälaskutelineen tyyppi. Caravellen päälaskuteline on teli tyyppinen ja siinä joustintuki ja telineen runko ovat erilliset. Tämän tyyppinen teline yhdistettynä isoon siipeen joka teki koneesta lähinnä leijan mahdollisti todella pehmeän laskeutumisen :P. Pitää katsoa jos ehtisin huomenna heittämään tänne kuvan päälaskutelineestä, sellainenkin löytyy museon kokoelmista.

 

Asiasta toiseen... mistä löytyisi henkilö/porukka joka mallintaisi tämän ohjaamon Flight Simuun? Ainakin allekirjoittaneella olisi vaikeuksia pitää näppejään irti koneesta jos Super Caravellesta olisi kunnon paneli... ;D

 

Juha.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut hienosta hankinnasta!

 

Ilmailumuseon väellä tulee olemaan tiukkaa tarvittavan halkopinon hakkaamisessa, jos meinaavat simun käynnistää. Tuon ikäiset laitteethan tunnetusti toimivat nimittäin höyryllä ;D

 

Caravelle on kyllä kaunis kone, tietyllä tavalla jopa elegantti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuo tulee tonne niin pääseekö sinne penkille pällisetelemään

 

Toivottavasti ei ainakaan yleisesti.

 

Museoesineet ei kestä kulutusta ja hyvin suurella todennäköisyydellä ko. värkki olisi jo vuoden parin päästä siinä kunnossa että oikea osoite olisi kaatopaikalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen... mistä löytyisi henkilö/porukka joka mallintaisi tämän ohjaamon Flight Simuun? Ainakin allekirjoittaneella olisi vaikeuksia pitää näppejään irti koneesta jos Super Caravellesta olisi kunnon paneli... ;D

 

Tuota. Ei noin. Vaan *tuo* nimenomainen simuohjaamo voisi olla kytkettynä FS:ään kuten MIKin Cessna-simulaattori.

 

Siinä olisi ihan tolkuton homma, mutta toisaalta *ehkä* tuon saisi vain "slave-moodissa" niin että FS toimisi vain visuaalinäyttönä ja muuten vehje "lentäisi" itse. Onko se toimintakunnossa muuten?

 

Toinen tapa olisi se, että ottaisi projektiksi rakentaa simun hallintaelektroniikat uusiksi niin että se voidaan kytkeä suoraan flihgt simulatoriin. Nämä ovat juttuja joissa menee paljon työtä, aikaa ja tupakkia (jos polttaa) - mutta sillä tavalla tuo vehje saisi aivan uuden elämän. Se on mahdollista, mutta vaatii hurjasti töitä. Tosin ei se tiistaikerhonkaan toimintaperiaate ole mikään "kaikki tänne ja just nyt heti" vaan kärsivällisesti rakennetaan ja entisöidään projekteja - joten ei tuo mikään *mahdoton* asia olisi tehdä.

 

Pistäkää privaattiviestiä mulle jos haluatte kuulla aiheesta lisää, tuon MIKin simun kanssa häärätessä on tullut jonkinlainen kuva siitä minkälaisia asioita on mahdollista tehdä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

=========================clip======================

 

Caravellen pehmeisiin laskuihin auttoi koneen päälaskutelineen tyyppi. Caravellen päälaskuteline on teli tyyppinen ja siinä joustintuki ja telineen runko ovat erilliset. Tämän tyyppinen teline yhdistettynä isoon siipeen joka teki koneesta lähinnä leijan mahdollisti todella pehmeän laskeutumisen :P. Pitää katsoa jos ehtisin huomenna heittämään tänne kuvan päälaskutelineestä, sellainenkin löytyy museon kokoelmista.

Tervehdys.

 

Ensinnäkin niin on upeaa että simu on saatu pelastetuksi ja museoon. No, sitten Caravellen matkustamossa istuneena pari muistikuvaa. En tosin muista noita laskujen pehmeyksiä, mutta sulavastihan sillä mentiin ja tultiin verrattuna Convairiin.

Tuosta isosta siivestä ja sen mukanaan tuomista hyvästä kannosta muistan, että matkustamokuulutuksissa mainittiin erikseen, että hätätilan sattuessa.... mootoreiden sammuessa, kone pystyy liitämään matkalentokorkeudesta niin ja niin pitkälle.

 

Asiasta toiseen... mistä löytyisi henkilö/porukka joka mallintaisi tämän ohjaamon Flight Simuun? Ainakin allekirjoittaneella olisi vaikeuksia pitää näppejään irti koneesta jos Super Caravellesta olisi kunnon paneli... ;D

 

Juha.

 

Kysymästäsi panelista, niin Benoît Gaurant on tehnyt sen fs2002:lle. Olen sillä lentänyt jonkun tunnin ja paneli on em. herran tapaan, hienosti tehty. Laitan tähän kuvan mukaan.

En tidä onko fs2004 versio tulossa, mutta luulisin. Mikäli mainitsemani paneli ei kelpaa niin voihan sitä kysyä tekijältä josko siihen saisi pientä modifikaatiota.

Paneli cs12v_20.zip ja tekijä Benoît Gaurant, France.

 

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota. Ei noin. Vaan *tuo* nimenomainen simuohjaamo voisi olla kytkettynä FS:ään kuten MIKin Cessna-simulaattori.

 

Siinä olisi ihan tolkuton homma, mutta toisaalta *ehkä* tuon saisi vain "slave-moodissa" niin että FS toimisi vain visuaalinäyttönä ja muuten vehje "lentäisi" itse. Onko se toimintakunnossa muuten?

 

Tuo kieltämättä mielenkiintoinen ajatus. Asiassa on vain yksi mutta... Kun museon simun hankki siitä tuli museoesine, ja sellaisena sitä on kohdeltava. Eli mitään suuria alkuperäisyyttä haittaavia muutoksia siihen ei voi tehdä. Loppupeleissä se mitä simulle tehdään on museon päätettävä. Laitan sinulle Tuomas vielä privaattiviestiä.

Simun toimintakunnosta minulla ei ole vielä täyttä käsitystä. Se on selvää, että kaikki simun ohjaamiseen käytetyt laitteet jotka eivät ole itse ohjaamo-osasssa ovat poissa. Lisäksi simussa on ilmeisesti ollut ohjaintuntoa varten jonkinlainen hydrauliikkajärjestelmä, tai ainakin simun alla kulkee letkuja joista vuotaa öljyä tms. Ja itse ohjaimet ovat jäykät. Mutta uskoisin tietäväni tämän viikonlopun jälkeen simun sielunelämästä enemmän....

 

Tuo on mielenkiintoinen tieto, että matkustamokuulutuksissa kerrottiin liitomatka... ::)

Yksi Caravellen siiven erikoisuuksista olivat lentojarrut. Ne todella olivat lentojarrut (siiven ylä- ja alapinnalta avautuvat reijitetyt levyt) eivät mikään tämän päivän spoilerit. Muistaakseni normaali menettely oli, että ennen lentojarrujen avaamista lentäjä kuulutti matkustamoon varoituksen lentojarrujen avaamisesta....

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy laittaa vielä muutama kuva tänne.... Virittelimme tänään Englannissa rakennetun valaistussysteemin toimintakuntoon. Nyt mittaripaneleihin saa taustavalot palamaan.

 

Tältä näyttää OH-LST ennen yölennolle lähtöä

[ Attachment removed / expired ]

 

Perämiehen mittarit

[ Attachment removed / expired ]

 

Voi pojat, että se on hieno ;D!

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa muuta sanoa, kuin että mykistävän hienon näköistä...

Itse olin nuorena kloppina Super Caravellen kyydissä kahdesti, Göteborgiin ja Hampuriin (ja takaisin) ja kyllä todella oli pehmeitä laskuja, ei pystynyt erottamaan oltiinko vielä ilmassa vai jo kiitotien pinnassa

 

Ja laskujen jälkeen standing ovation piloteille oli vakiota ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Super Caravellessa oli säätutka. Itseasiassa jo Caravelle I/III koneisiin 1950/60 lukujen vaihteessa oli säätutka tarjolla optiona.

 

 

Itse asiassa jo KarAirin Convair Metropolitaneissa oli säätutkat

(mutta muistaakseni aiemmissa suomalaisissa Convaireissa niitä ei ollut. Ainakin Karair aikanaan mainosti Convairinsa säätutkaa aika näkyvästi)

Säätutkan näyttö näkyy hyvin myös Niilo Karhumäen Karhunahas-kirjan kuvassa, jossa tekstinä: "Metropolitanin miehistö työssään. Vasemmalla päälentäjä Aimo Juhola ja oikealla perämies Lauri Valanki. Tutkan taululta lentäjät näkevät pimeässä ja pilvienkin läpi maan piirteet, ukkospilvet ja vastaan tulevat lentokoneet." Kirja on painettu 1959

 

OH-VKM löytyy Finnairin väreissä sivulta http://airlines.afriqonline.com/airlines/755.htm

ja alkuperäisenä http://airlines.afriqonline.com/airlines/200.htm

sen sarjanumero oli näköjään 432 http://home.hccnet.nl/p.w.riool/cv340.html

Sisarkone OH-VKN oli sarjanumeroltaan 497

 

Joku viisaampi voisi vahvistaa oliko OH-VKM ensimmäinen suomalainen säätutkalla varustettu kone? Vai oliko sellainen jo aikaisemmin jossain Finnairin Convairissa?

OH-LRA sn.40

OH-LRG (aiemmin I-DOGI sn.63)

OH-LRB sn.73 (=Ilmailumuseossa oleva yksilö)

OH-LRC sn.75

OH-LRD sn.317

OH-LRE sn.400

OH-LRF sn.447

 

Ja minä vuosina nuo suomalaiset Convairit oikein hankittiin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku viisaampi voisi vahvistaa oliko OH-VKM ensimmäinen suomalainen säätutkalla varustettu kone? Vai oliko sellainen jo aikaisemmin jossain Finnairin Convairissa?

 

Kyllä näin oli. Aeron Convaireissa ei ollut säätutkaa. Aeron ensimmäiset Convairit olivat tyyppiä 340, ensimmäinen kone tuli vuonna 1953. Näiden jälkeen hankittiin sitten Convair 440 Metropolitan koneita joista ensimmäinen tuli käyttöön 1950-luvun puolivälissä. Myös aiemmin hankitut 340 koneet modifioitiin Metropolitaneiksi. Sitkeässä istuu se huhu, että Aero olisi ollut ensimmäinen Convair käyttäjä euroopassa. Näin ei kuitenkaan ole. Aero oli ensimmäinen Convair 440 Metropolitan operaattori euroopassa. Mutta näihin koneisiin ei hankittu säätutkaa (eikä autopilottia).

Karhumäen Conavirit olivat tosiaan ensimmäiset säätutkalliset koneet maassamme. Säätutkallisen koneen tunnistaa pidemmästä nokasta. Tuon OH-VKM:n muutos Finnairin koneeksi selittyy sillä, että Finnair uudelleen rakensi koneen laskuvaurion jälkeen ja rekisteröi sen itselleen.

 

Seuraavat säätutkat löytyivät sitten Finlanticin DC-6 koneista ja Finnairin Caravelle I/III koneista 1960-luvun alussa.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka iso läjä se Britteihin jäänyt sähkötekninen osio on? Onkohan kyseessä jotain varhaista puolijohde-elektroniikkaa vai peräti relein toteutettu järjestelmä? Ymmärrän kyllä että kyseessä on ns. antikvaarisin periaattein säilytettävä museoesine, mutta kyllä tuohon vaan olisi hienoa saada vähän eloa.

 

Hianoja nuo yökuvat!

 

edit: Ja kyllähän tuohon tosiaan sadistisella juotosurakalla saisi varmaan uudenkin ohjausjärjestelmän vaikka releet ja ferriitit olisivatkin jääneet sumuiselle saarivaltiolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään