Juha Klemettinen

IRL: Caravelle simulaattori

29 viestiä aiheessa

Minulla ei ole tarkkaa käsitystä kuinka paljon tavaraa on ollut ohjaamo-osan ulkopuolella. Mutta kuten tuosta ensimmäisen viestin ensimmäisestä kuvasta näkyy tulee tuosta oven alapuolelta sylillinen kaapeleita, joten varmasti jotain oleellista puuttuu... ::).

Pitäisi tutustua simun mukana tulleeseen metrin korkuiseen kytkentäkaaviopinoon....

Kaikki simun mittarit on tehty vain simu käyttöön. Eli niissä on plugi päässä josta menee sähköä sisään ,näin yksinkertaisesti sanottuna. Joten ei välttämättä olisi mahdotonta saada simua toiminaan nykytekniikalla!?!

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole tarkkaa käsitystä kuinka paljon tavaraa on ollut ohjaamo-osan ulkopuolella. Mutta kuten tuosta ensimmäisen viestin ensimmäisestä kuvasta näkyy tulee tuosta oven alapuolelta sylillinen kaapeleita, joten varmasti jotain oleellista puuttuu... ::).

Pitäisi tutustua simun mukana tulleeseen metrin korkuiseen kytkentäkaaviopinoon....

Kaikki simun mittarit on tehty vain simu käyttöön. Eli niissä on plugi päässä josta menee sähköä sisään ,näin yksinkertaisesti sanottuna. Joten ei välttämättä olisi mahdotonta saada simua toiminaan nykytekniikalla!?!

 

Juha.

 

Juu, tuota just mietin että tuossa saattaisi saada juttuja toimimaan ilman että itse vehjettä räjäyttää tuhannen päreiksi siinä prosessissa (mikä toki on mahdoton ajatus laitteen museoarvon huomioiden)

 

Mutta tosiaan, mittaristot *on* tehty simukäyttöä varten joten sen *saa* toimimaan. Kysymys on lähinnä siitä, kuinka järjettömän iso työ siinä olisi ja onko siihen 1) varaa ja 2) tekijöitä ja onko hommassa järkeä :)

 

Mutta uskoisin että tuon tosiaan voi tehdä ilman että vehjettä itsessään rikotaan. Kotiohjaamoprojektina tuo olisi aika uskomattoman hieno jos sen saisi toimimaan täydellisesti. Siihen voisi tehdä "simppelin" moden millä museoyleisö voisi "lentää" jossa perusmittarit toimivat - ja sitten pikku hiljaa rakentaisi sitä "expert"-modea missä kaikki toimii kuten oikeassa. Tuommoinen projekti vaatisi muutaman elektroniikkagurun, pari softanvääntäjää ja paljon aikaa ja muuta väkeä auttamaan, mutta toisaalta museon alaisuudessa tuohon olisi siinä mielessä helppo antaakin oma aikaansa että työn tulokset ovat ainakin yhteisesti hyödyksi ja kaikkien ilona jos tuollainen projekti etenee.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitkeässä istuu se huhu, että Aero olisi ollut ensimmäinen Convair käyttäjä euroopassa. Näin ei kuitenkaan ole. Aero oli ensimmäinen Convair 440 Metropolitan operaattori euroopassa.

 

Aiheeseen liittyvä mainos vuodelta 1952, jonka uudelleen löytämiseksi piti nähdä vähän vaivaakin

http://scriptorium.lib.duke.edu/adaccess/T/T23/T2398-72dpi.jpeg

 

Ei siinä kovin montaa eurooppalaista lentoyhtiötä mainita, vaikka kehutaankin, että "29 airlines invite You to fly Convair"

 

Mielenkiintoisia mainoksia (tosin uudempia) löysin täältäkin

http://www.airodyssey.net/multimedia/tvc.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hmm...

 

Tuossa olisi kotikokkarintekijälle Kunnollinen aihio...

 

Tottapuhuen. Loistavaa että suomalaista ilmailun historiaa saadaan museon suojiin. Taysi tunnustus operaation taustaporukalle.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään