Juha Ritaranta

Ilmailumonumentteja Irkutskissa (käännösapua kaivataan)

20 viestiä aiheessa

Vähän aikaa sitten päiväkävelyllä iki-ihanassa Irkutskissa sattui polun varteen pyytämättä ja yllättäen muistomerkki, joka selkeästi liittyy ilmailuun. Nevostoliitonkielen opinnot ovat aloittamista vaille valmiit, joten rakennelmassa olevan laatan tekstistä ymmärrän vain vuoden 1930 - potkuri tosin vaikuttaa tuoreemmalta. Mutta kaipa täältä tähänkin vaivaan löytyy apu, eli josko joku kielitaitoinen ystävällisesti kääntäisi tekstin edes suunnilleen sinnepäin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laitetaanpa vielä kuva toisestakin ilmailumuistomerkistä, Juri Gagarinin näköispystistä. En tiedä, mikä oli Jurin kytkös Irkutskiin, eikös hän ollut ainakin kotoisin jostakin ihan toiselta paikkakunnalta, jonka nimi nykyisin lienee soveltuvasti Gagarin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lepäävät? Lentäjä Otto Arturovits Kalvitsa, sekä bort-mekaanikko? Frans Franzevits Leonkradt, menehtyivät 7. maaliskuuta 1930 täyttäessään velvollisuuttansa tms. Jakutijassa, Sangarskij kolein alueella.

 

 

Jotakin tämmöistä siinä seisoo, paremmat korjatkoon! :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, oikein arvasin, että tämäkin apu löytyy täältä, ja nopeasti. Tuo sana "bort" on muuten yksi harvoja venäjän kielen sanoja, jonka luulen tietäväni, tarkoittanee (lento)konetta. Joskus neljännesvuosisata sitten, kun Jetfliten Citatioineilla alettiin lentää ambulanssilentoja Neuostoliittoon, tuli mukaan paikallinen navigaattori aina, kun mentiin Moskovaa pidemmälle. Hän hoiti radioliikenteen, ja hankala kotimainen radiokutsu, esim OH-CIT, muuttui muotoon "finski bort". Ei ollut silloin pelkoa, että olisi tullut toinen samalla kutsulla vastaan. :)

 

Edit: nyt sitten vaivaa enää, mitä tapahtui Otto Arturovitsille ja Frans Franzevitsille vuonna 1930....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen juttu, että kun hain Googlella hakusanalla "Otto Kalvitsa", päädyin valtioneuvoston kanslian sivuille, josta löytyi pitkä (295 sivua), Lars Westerlundin toimittama tutkielma aiheesta suomalaiset I maailmansodassa (www.vnk.fi/julkaisukansio/2004/j06). Julkaisussa mainitaan, että kymmenkunta suomalaista palveli Venäjän sisällissodan aikana sotilaslentäjinä Itämeren laivaston lentojoukoissa. Nimiluettelosta löytyy myös Otto Kalvitsa. Eli siis törmäsin suomalaisen lentäjän hautaan yli 5000 km päässä Suomesta...

 

Edit: tuosta linkistä kun klikkaa "tarkennettu haku" niin rupeaa löytymään esim sanalla "Kalvitsa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiman linkki antaa 404...

 

Klikkaapa siitä 404-sivulta "tarkennettu haku" ja etsi sieltä jollakin sopivalla hakusanalla, vaikka "Kalvitsa", niin rupeaa löytymään...

 

Edit: taikka sitten koko pitkä linkki: www.vnk.fi/julkaisukansio/2004/j06-suomalaiset-I-maailmasodassa/pdf/fi.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips..

 

Kuinkas paljon meillä ylipäätään on noita sotasankareiden muistomerkkejä. Saati sitten lentäjä-ässien kunnioittamiseksi laitettuja muistomerkkejä.

 

Ei ihan OT . Tavallaan liittyy aiheeseen.

Otin itselleni yhden projektin lisää. Isovanhempieni sodan aikaisen kirjeenvaihdon tallentamisen tietokoneelle. Eikä ole ihan pieni projekti. Kirjeitä on pieni kirstullinen.

Eli jopa useita satoja kirjeitä. Kuitenkin helppoa laittaa koneelle, kun kaikista tiettävästi löytyy päiväykset .

 

Voipi olla aika mielenkiintoisia tarinoita. Alkaa tutustumisestaan jostain - 40 etiäpäin ja tiettävästi jatkuu tuonne sodan loppuun saakka. Mummo oli lottana ilmavalvontatehtävissä, kotihommiensa ohella ja ukki oli ainakin Taipaleen suunnalla.

 

Sellaisia..

 

-Jukka :)

 

Niin ja tämän myötä kiitoksia ja kunniaa kaikille veteraaneillemme, jos näitä sattuvat lukemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tarina, kiitos siitä!

 

No autonomian aikana Venäjän keisaria palveli noin 3000 suomalaista upseeria. Heistä noin 300 oli kenraaleja, 10 amiraaleja, 16 vara-amiraalia ja 41 kontra-amiraalia etc. lisää täältä : http://www.eskoff.net/suomsoti.htm

 

1918 tapahtumien jälkeen jonkun verran suomalaisia siirtyi rajan taakse "paremman leivän/aatteen puolesta", valitettavasti suurin osa kai teloitettiin Stalinin vainoissa 30-luvulla. Suomalaista väkeä meni neukkuihin jopa USA:sta 20- ja 30-luvuilla... :-[.

 

Lisää aiheesta mm. täällä: http://carelia.onego.ru/1998-7/132.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkalle kannustuksesta  :thmbup: ..

 

-Jukka

 

En mää kyl ymmärrä, että mistä kannustuksesta... ????

 

Tämä Juhan muistomerkki on Ryslandiassa ja Ilkan linkki koskenee vain suomalaisia muistomerkkejä... ::).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee YV:t ja muut sekaisin. Menee myös pahasti OT:ksi, mutta nostan hattua Jukalle, on kunnoitettava urakka, ja toivonkin että saamme nähdä työn hedelmiä intternetissä.

 

Tässä oma vielä kesken oleva panokseni ensimmäisen kahinan ajoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oukki doukki! Nyt meni jakeluun. Kiitettävää historian taltiointia molemmilta  :thmbup:.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips..

 

Ei mennyt sekaisin, kun laitoin myös tähän tarkoituksella. Kun oli niin mukava saada kannustusta  ::) .

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa palaisin alkuperäiseen kysmymykseen, eli Otto Kalvitsan muistomerkkiin. Punalentäjä Otto Arturinpoika Kalvitsa (joka siis siirtyi N-liittoon vuoden 1918 jälkeen; vrt em. Lars Westerlundin toimittama kirja, missä mainittu kirjoitus on muuten allekirjoittaneen laatima) oli 1920-luvulla tunnetuimpia arktisten alueiden pilotteja N-liitossa. Kalvitsa on edelleen kovassa maineessa ammattipiireissä, ja mainitaan jatkuvasti tätä erikoisalaa koskevissa julkaisuissa (esim Jakutian alueen ilmailunhistoriassa). Viime vuonna ilmestyi Harkovissa (eli siis tämäpäivän Ukrainassa) kirja joka käsittelee "erikoisia" lento-onnettomuuksia kautta aikojen entisessä NL:ssa, missä Kalvitsasta myös kerrotaan.

 

Kalvitsa (joka toimi Jakutian alueen siviili-ilmailuosaston lentäjänä) suoritti viimeisen lentona 7.3.1930 nelipaikkaisella PS-4 (eli Junkers W.33) koneella, rekisteritunnus  SSSR-N 176. Lentomekaanikkona oli Frants Frantsevitsh Leongard ja radistina Sergej Kartshevskij. Käsketty reitti oli Jakutsk-Zhigansk-Bulun (Lena-joen suulla), minne piti viedä lääkkeitä (uusi kirja kertoo että lento suoritettiin GPU:n eli salaisen poliisin käskystä - Bulunissa kun oli ollut mellakoita; tällaista tietoa ei olisi koskaan julkaistu NL:ssa...). Radistin piti taas viedä radiolähetin Zhiganskiin. Reitillä joutuivat kuitenkin tiheään lumipyryyn, eksyivät ja törmäsivät vuoreen. Muutaman päivän kuluttua löydettiin lentokoneen hylky sekä surmansa saanut miehistö, joka haudattiin Irkutskiin ja Jakutskiin (ilmesesti radiosähköttäjä).

 

Voi siis päätellä että Kalvitsa oli samalla GPU:n luotettu ohjaaja. Juhan kuvaama monumentti sijaitsee muuten "Vallankumouksen taistelijoiden" kunniaksi pystytetyn muistomerkin vieressä.

 

Carl-Fredrik Geust   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut pari viikkoa nettivapaalla vyöhykkeellä, mutta myöhästyneet kiitokset C-F:lle tämänkin asian selvittämisestä. Mielenkiintoinen tarina tosiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klikkaapa siitä 404-sivulta "tarkennettu haku" ja etsi sieltä jollakin sopivalla hakusanalla, vaikka "Kalvitsa", niin rupeaa löytymään...

 

Edit: taikka sitten koko pitkä linkki: www.vnk.fi/julkaisukansio/2004/j06-suomalaiset-I-maailmasodassa/pdf/fi.pdf

 

Ei kellään olisi tallessa, tuo linkki ei toimi, Kalvitsa-haku ei löydä, "suomalaiset maailmansodassa"-haku ei löydä.. Jos kauniisti pyytäen saisi meililiitteenä vaikkapa osoitteeseen etunimi@sukunimi.net...

 

EDIT: Kumma juttu, suora linkki ei toimi, mutta sama linkki tuolta sivulta toimii:

http://www.vnk.fi/julkaisut/julkaisusarja/julkaisu/fi.jsp?oid=130640

Kumma homma! Mut sain siis jo..

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään