Martti Kujansuu

Minkä taakse jättää sen edestään löytää - Pyry

9 viestiä aiheessa

Kauhavan lentokentällä Fräntilän kylässä tapahtui tämänkertainen onnettomuus 20. maaliskuuta 1943. Uhreina olivat PY-10 (v. 1939, lentoaika 367 t) ja PY-12 (v. 1941, 106 t). Ohjaajana edellisessä kapt. A. Hassinen (kyydissä opp. Pekka Kaisila) ja jälkimmäisessä oppilas Mauri Sakari Saunamäki.

 

PY-10 vaurioitui seuraavasti onnettomuudessa: "Koneen PY-12:n potkuri murskasi koneen PY-10:n siiven etureunasata ja keskiosan verhous ja muotokaaret murstaunuteet oikealta puolelta siiven kärjestä mitaten 157 senttimetrin pituudelta. Etuosassa pieni potkurin lyöttymä. Siipi lähetettiin varikolle korjausta varten.

 

PY-12:lla "Siiven etureuna vaurioitunut, korjataan omassa korjaamossa 8460:ssa (Toim. Le.SKoulu)".

 

Koneen PY- 12:n ohjaaja opp. Saunamäki, Maunu (Toim. Sic!) Sakari, synt. 13.3.22 Isokyrössä. Ast. palv. 28.10.40. Sot. vala 21.12.40. Ei aikaisemmin rangaistu, kertoi:

 

"Palatessani tänä aamuna klo 10.30 (koneen kellon mukaan) suorittamasta PY-12:lla ilma-ammunta N:o 3, rullasin heti laskun jälkeen kohti vaihtopaikkaa, joka on halli 2:n edustalla. Suoritin pari loivaa kaartoa rullatessani, mutta en huomannut edessä mitään. Rullausnopeus oli verrattain pieni. Kun olin rullannut n. 100 - 150 m, huomasin äkkiä opp. Oranummen antavan jotakin merkkiä. Vedin heti kaasun kiinni. Samassa huomasin toisen Pyryn olevan lähellä, n. 5 - 6 m:n päässä. Koetin vielä kääntää konetta vasemmalle, mutta ei se enää auttanut, vaan koneet törmäsivät yhteen siten, että PY- 12:n oikean tason kärki sattui PY- 10:n potkuriin ja PY-12:n potkuri PY-10:n oikeaa tason kärkeen. Yhteentörmäys hetkellä käänsin sytytyskatkaisijan "Coupe" asentoon."

 

Kapt. Hassinen kertoi:

 

"Suoritin AOK 11:n oppilaiden kanssa tarkastuslentoja PY-10:lla. 20.3.42 klo. 10.30 ollessani vaihtamassa oppilasta, PY-10:n seisoessa Halli 1:n seisontapaikalla ja oppilas Kaisilan ollessa poissa koneesta, huomasin opp. Oranurmen, jonka oli tultava seuraavana lentämään, yht'äkkiä juoksevan vaseman siiven ympäri koneen eteen, vilkaisin oikealle puolelle ja huomasin n. 20 m:n päässä edessäni PY-koneen rullaavan suoraan kohti. Katkaisin heti sytytyksen ja heti potkurin pysähdytyä tapahtui päälle ajo. PY-12:n ohjaajana oli ups.opp. Saunamäki eikä hän nähtävästi ollut havainnut seisovaa konetta. PY-12 laski välittömästi jäljessämme ja rullasi perässä. Olin seisonut paikallani n. 3 min.

 

Huomatessani päälle ajavan koneen, oli se jo niin lähellä, etten olisi saanut omaa konettani kohoamaan pois edestä, vaan olisi päälle ajava kone tullut joko kylkeen tai ainakin peräsimiin ja sitäpaitsi olisin ehkä voinut ajaa vasemmalla edessäni seisovan oppilaan päälle."

 

"Onnettomuuden syynä on ollut PY-12:n ohjaajan huolimattomuus. Tämänlaatuisen onnettomuuden uusiutumisen estämiseksi ehdottaa lautakunta PY-12:n ohjaajan rankaisemista ja tapauksen selostamista sekä rullauskurin tehostamista."

 

Tuhat muuta paperia ja hieman suuremmat kuvat turvalliseen tapaan minulta vaikkapa yksityisviestillä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen tuota kurssin numeroa ja päivämäärää.

Itse kävin Kauhavalla ohjaajakurssin 1958 -1959 ja kurssin nimi oli AOK-11  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen tuota kurssin numeroa ja päivämäärää.

Itse kävin Kauhavalla ohjaajakurssin 1958 -1959 ja kurssin nimi oli AOK-11  :o

 

Olisiko sota-aikana ollut omat kurssinumerot jotka sitten rauhan tultua nollattiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko sota-aikana ollut omat kurssinumerot jotka sitten rauhan tultua nollattiin?

 

Löysin toisenkin maininnan kyseisestä kurssista pikahaulla. Eli esim.virtualpilotsien jutuissa löytyy maininta

 

Aro, Pentti Vihtori

s. 29.3.1922

Suomen lentomerkki nro 1022

Myönnetty 23.3.1943

Lentokoulutus AOK 11, 28.10.1940 ->

Palvelus: PommitusLentoLaivue 42

 

Koitan tarkistaa, herrat  Jaakko ja Martti, Ilmasotakoulun historiikista, miksi kursseilla on samat numerot. Tuo Martin viimeinen kommentti lienee aika osuva, mutta tarkistetaan.

 

Ja kiitos Martti näistä onnettomuus- ym.muista selostuksista joita tänne olet laittanut. Mielenkiintoisia tapauksia.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkiskelin noita aliupseerikurssien numeroita Ilmasotakoulun historiikista. Mitään selvää vastausta en löytänyt noihin kurssien numerointeihin ja logiikkaan. Sen verran kuitenkin, että Reservialiupseerikurssin nimi muutettiin syksyllä 1940 Aliupseeriohjaajakurssi 10:ksi, (AOK 10) ja se päättyi vajaa neljä kuukautta jatkosodan puhkeamisen jälkeen 11.10.1941.

 

Jatkosodan aikana suoritetut aliupseerikurssit olivat:

 

- Aliupseerikurssi 10 (AOK 10) , 20 ohjaajaa

- Aliupseerikurssi 11 (AOK 11) , 31 ohjaajaa

- Aliupseerikurssi 12 (AOK 12) , 30 ohjaajaa

 

Kirjan mukaan Lentosotakoulussa/Ilmasotakoulussa vuosina 1945-1960 toteutettu varusmiesten lentokoulutus poikkesi selvästi sotaa edeltäneestä ajasta. Nyt ei upseeri- ja aliupseerikursseja järjestetty tasatahtiin, vaan koulutus painottui upseerikursseihin. Poikkeuksen muodostivat kolme ensimmäsitä vuotta, eli 1945-48, jolloin reservinupseerikoulutus oli kokonaan kielletty. (Valvontakomission lentokielto)

 

Ensimmäinen ohjaajakurssi (Ohjaajakurssi 7) joka oli keskeytynyt vuonna 1944, aloitettiin 6.8.1945:

 

- Ohjaajakurssi 7, virallisesti 1.1 1946 alkaen nimeltään Varusmiesohjaajien jatkokurssi, 6.8.45-4.7.1946, 14 oppilasta

- Ohjaajakurssi 8, 4.1- 21.12.1946, 29 oppilasta

- Ohjaajakurssi 9, 3.2.-31.10.1947, 18 oppilasta

 

Ilmasotakoulussa järjestettiin 1950-luvulla vain neljä reservinaliupseerikurssia, koska tarvetta ei ollut. Niillä koulutettiin yht. 96 oppilasta, mikä oli alle viidesosa Kauhavalla koulutetuista reserviupseerien määrästä samalla vuosikymmenellä.

 

Nuo neljä reservinaliupseerikurssia olivat: (OAK=ohjaaja-aliupseerikurssi)

 

OAK 8    8.1.1951-3.12.1951, 22 oppilasta, kurssin joht. maj. B.Laaksonen

OAK 9    7.1.1952-1.12.1952, 20 oppilasta, kurssin joht. kapt. O.Lundstedt

AOK 10  20.4.1953-19.12.53,  24 oppilasta,  kurssin joht. kapt.U.Koskenranta

OAK 11  8.12.1958-2.11.1959, 30 oppilasta, kurssin joht. ylil. M.Lallukka

 

AOK 10:n kohdalla on maininta Lentoaliupseerikurssi 10. Se vahvistettiin nimeksi ilmeisesti siksi, että se olisi yhtenevä lentoupseerikurssin kanssa. Tästä luovuttiin kuitenkin pian, ja siirryttiin jälleen seuraavassa kurssissa takaisin ohjaaja-aliupseerikurssiin.

 

Ohjaaja-aliupseerikurssi (OAK 11) oli ensimmäinen, joka sai koulutuksen uusilla Saab Safireilla 1958-59.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja Fougilla  :thmbup:

 

Anteeksi Jaska, jäi pois tuon Safirin edestä sana alkeis... :-[

 

Ja Fougat oli upeita sinisellä taivaalla Pohjanmaalla! Se kimeä vihellys...:thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi Jaska, jäi pois tuon Safirin edestä sana alkeis... :-[

 

Ja Fougat oli upeita sinisellä taivaalla Pohjanmaalla! Se kimeä vihellys...:thmbup:

 

Jukka

 

No Panic Jukka.

mutta kuuluikos se meidän vislaus siellä kabiinissa, ulos asti

 

kaikki tulisi aloittaa aina alusta. Siksi meidänkin alkeis-koulutus järjestettiin Safireilla. Tosin lensimme saman päivän aikana Viimalla ja Stigulla. Olis siinä tyyppikirjoa, kuin Ilmavoimissa ikään.

Mullakin Utissa taitolentosuoritus , ekaksi Stigulla ja heti perään Safirilla.

Safirin esityksen alku meni uusiksi, koska mulla oli istuinvyöt auki. :-[

Oli laskuvarjon valjaat ja lukot. Niiden päälle vielä sama satsi istuinvöitä. Onneksi Stigussa oli mulla kaikki kiinni.

Näin huokas opettajanikin. :thmbup:

 

>leikkaus=OAK 11  8.12.1958-2.11.1959, 30 oppilasta, kurssin joht. ylil. M.Lallukka<

 

luulisin tuon kuuluvan muotoon: AOK-11  ::)

 

edit: nyhhämmä vasta hokasinkin. Meidän kurssi oli AOK 11 = aliupseeri ohjaaja kurssi 11.

 

Tuossa meni OAK:t ja AOK:t sekasin. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Panic Jukka.

mutta kuuluikos se meidän vislaus siellä kabiinissa, ulos asti

 

>leikkaus=OAK 11  8.12.1958-2.11.1959, 30 oppilasta, kurssin joht. ylil. M.Lallukka<

 

luulisin tuon kuuluvan muotoon: AOK-11  ::)

 

edit: nyhhämmä vasta hokasinkin. Meidän kurssi oli AOK 11 = aliupseeri ohjaaja kurssi 11.

 

Tuossa meni OAK:t ja AOK:t sekasin. :-[

 

En ollut vielä tuolloin -50-luvulla kuulemassa, oliko se Marbore vai sinä joka vihelsi, tulin maailmaan vähän myöhemmin tuossa Kuuban kriisin aikoihin! (tai olin mä silloin syksyllä -62 jo puoli vuotta vanha) ;) Mutta kyllä Fouga oli vaan komea näky taivaalla hopeanhohtoisena ja oranssisena.... :thmbup: Vaikka ne muistikuvat Fougista alkavat kyllä vähän myöhemmin eli -60 luvun lopulla-70-luvulla. 8)

 

Nuo AOK:t ja OAK:t olen kopioinut suoraan Matti Peltosen Ilmasotakoulun historiikista, joten kyllä ne pitäisivät olla ihan oikein tuossa kirjoituksessani. Siinä on perustelutkin mukana noista muutoksista. Ne oli luetteloitu taulukoihin noilla nimikkeillä. 

 

No panic!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään