Martti Kujansuu

Pyryn kuperkeikka

5 viestiä aiheessa

3. maaliskuuta 1942 PY-12 joutui onnettomuuteen Kauhavalla lentäjänään vänrikki Esko Erkki Kaartinen. Koneella oli lennetty 273 tuntia (valmistettu 1940) ennen onnettomuutta. Lentomääräyksenä oli taitolentoharjoittelu ja erityisesti piti varoa yhteenajoja, sillä lentotoiminta oli vilkasta.

 

Ohjaajan kertomus:

 

"Sain 3.3.1943 klo 10.00 kapt. Väistöltä lentotehtävän, suorittaa taitolentoharjoituksia 45 min. PY-12:lla koillisella alueella, suorituskorkeus 2000 m. Varmistuin, että koneessa oli tarpeeksi öljyä ja polttoainesäiliö täynnä. Kone oli koekäytetty jo kaksi kertaa aikaisemmin aamulla. Sylinterin lämpömittari osoitti 90°. Nousin ohjaamoon mekaanikon alkaessa pyörittää käynistinkampea, painoin polttoainehanan auki ja käynnistin koneen. Käytin konetta 4 min. ajan kierrosmittarin osoittessa 1200 kierr./min. Öljypainemittari näytti arvoa 4,8 kg/cm², öljynlämpö 45° ja polttoaineen paine 0,22 kg/cm². Koetin kierrokset, ne nousivat 1800 kierr./min. Kumpikaan magneetto ei pudottanut 50 kierr./min. enempää. Kone oli täysin kunnossa: siivekkeet ja peräsimet tottelivat ohjaimia.

 

Läksin rullaamaan kentälle klo 10.25. Rullasin kentän koilliseen reunaan ja saatuani kenttäpäivystäjältä lähtöluvan käänsin koneen vastatuuleen ja starttasin. Hiukan ohi kenttäpäivystäjän päästyäni oli kone ilmassa. Jatkoin vaakalentoa 1 m:n korkeudessa lisänopeuden saamiseksi, kun moottorin ääni laski vaimentuen samalla. Tämän jälkeen moottori yskähti kerran ja oli sitten aivan ääneti. Liikutin pari kertaa kaasuvipua edestakaisin, jos moottori ottaisi siitä päälle. Vauhdin vähetessä heilahti kone, jolloin painoin sukset pintaan. Edessä näkyi konesuojavalli ja sen vasemmalla puolella lautarakennus. Annoin oikeasta jalkaa, jotta kone menisi vallin oikealta puolelta. Kone ei kuitenkaan enää totellut täysin sivuperäsintä, vaan alkoi vasen kylki hieman edellä liukua kohti vallia. Käänsin magneetto katkaisijan kupeeasentoon ja vedin kaasuvivun kiinni ja samassa kone jo nousi vallin harjalle ja kaatui sen taakse oikealle siivelleen. Nousin koneesta ja tein ilmoituksen paikalle saapuneelle kapt. Savolaiselle".

 

Kone oli tullut maahan normaalisti ja liukunut kentän reunassa olevaan sirpalesuojaan. Molemmat siivenkärjet menivät poikki sekä laskutelineiden tuet vääntyivät sillä seurauksella että sukset rikkoutuivat. Ohjauslaitteet pysyivät ehjinä.

 

Onnettomuuden syynä oli moottorihäiriö joka syntyi kun moottori käynnistettiin siten, että polttoainehana suljettiin ja lisäilman säätäjää avattiin. Kaartinen oli ilmeisesti kaasua auki työntäessään tavalla tai toisella samanaikaisesti mahdollisesti työntänyt auki myös lisäilmavipua. Oliko se tapahtunut suojapuvun hihan välityksellä tai muuten ei voitu varmuudella todeta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tämä kuva olisi kuulunut tuohon keskelle, mutta oli aluksi liian iso, piti pienentää. Pyryjä oli kaksi samanaikaisesti seljällään kentän laidalla, toinen eteläreunalla,  tämä PY-31, ja toinen pohjoisreunalla. Eivät kuulemma Kauhavalla olleet tottuneet asfalttiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään