Markus Valo

Venäjä tarkkailulennolle Suomeen ensi viikolla

34 viestiä aiheessa

 

Julkaistu: 10:27

 

STT

 

Venäjä tekee ensi viikolla Open Skies -tarkkailulennon Suomessa. Koneena on Antonov-30B. Kone lentää Suomeen maanantaina mukanaan 23 henkilöä.

 

"Alustavan lentosuunnitelman mukaan venäläiskone lentää keskiviikkona Suomen ilmatilassa noin 1 400 kilometriä etukäteen ilmoitetun lentosuunnitelman mukaan eli yhteensä noin neljä lentotuntia. Suomalainen tehtäväryhmä valvoo, että näin myös tapahtuu", kertoi komentajakapteeni Jukka-Pekka Mustonen pääesikunnasta.

 

Open Skies (Avoin taivas) on sopimus, jonka tavoitteena on edistää avoimuutta ja turvallisuutta Euroopassa. Sopimus mahdollistaa jäsenvaltioiden tarkkailu- ja kuvauslennot toistensa ilmatilassa ennalta laadittujen lentosuunnitelmien mukaisesti. Suomi liittyi sopimukseen helmikuussa 2003.

Helsingin Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hienoa nähdä se venakkojen piirtämä reitti. Kuinka läheltä kulkee esim. VIESTIKOELAITOKSEN / Ilmav EK:n tontteja, kaukovalvontatutka-asemia, sun sellaisia :o

 

Samaan hengen vetoon, Google earthista tsekkailin tuossa taannoin, että satelliittikuvat Suomesta ovat mielenkiintoisia resoluutioidensa puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy pistää lusikka tähän(kin) soppaan.

Tuolla Markuksen antamassa linkissä näkyy olevan hyvä kommentti:

 

" Milloin on vastavuoroisuuden aika niin, että suomalainen lentokone päsee Venäjän alueita kuvaamaan?"

 

Tuo on ihan totta  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset on tehnyt vastaavia lentoja vuokratulla kalustolla (muistaakseni Svedujen Saab?), kun omaa kalustoa ei ole. Sinne pitää mahtua koko joukko populaa mukaan ja ilmeisesti Lear on pieni?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

" Milloin on vastavuoroisuuden aika niin, että suomalainen lentokone päsee Venäjän alueita kuvaamaan?"

 

Justiinsahan suomalaiset siellä kävivät, 13-17. elokuuta yhdessä virolaisten kanssa, tosin ruotsalaisella tarkkailukoneella.

 

Mitä väliä sillä on, tehdäänkö lento suomalaisella vai ruotsalaisella koneella, kun kuvat on samanlaisia?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hienoa nähdä se venakkojen piirtämä reitti. Kuinka läheltä kulkee esim. VIESTIKOELAITOKSEN / Ilmav EK:n tontteja, kaukovalvontatutka-asemia, sun sellaisia :o

 

Samaan hengen vetoon, Google earthista tsekkailin tuossa taannoin, että satelliittikuvat Suomesta ovat mielenkiintoisia resoluutioidensa puolesta.

Taannoin luin jostain artikkelin että edellinen valvontalennon reitti olisi hämmästyttävän tarkasti seuraillut Viestikoelaitoksen asemia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoin luin jostain artikkelin että edellinen valvontalennon reitti olisi hämmästyttävän tarkasti seuraillut Viestikoelaitoksen asemia...

 

Mitä katsottavaa noissa muuten mahtaa olla ? Luulisi, että Viestikoelaitosten kaltaisten asemien touhut tehdään pääasiassa sisätiloissa. Noh, ehkä uusi antenni tai muu vastaava kertoo asiantuntijalle aika paljon.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä katsottavaa noissa muuten mahtaa olla ? Luulisi, että Viestikoelaitosten kaltaisten asemien touhut tehdään pääasiassa sisätiloissa. Noh, ehkä uusi antenni tai muu vastaava kertoo asiantuntijalle aika paljon.

 

Arttu

Pitäähän sitä itänaapurilla olla tarkat tiedot mitä ensimmäisenä pommitetaan... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä katsottavaa noissa muuten mahtaa olla ? Luulisi, että Viestikoelaitosten kaltaisten asemien touhut tehdään pääasiassa sisätiloissa. Noh, ehkä uusi antenni tai muu vastaava kertoo asiantuntijalle aika paljon.

 

Arttu

Hyvä ne luolien suuaukot on kartoittaa, samoin kuin hakea niitä emittereitä, niiden sijainteja ja suuntia. Tuo Open Skies -järjestelmä on yksi vieraiden valtioiden tiedonkeruutapa monen muun ohella. Oma veikkaukseni on, että niissä ao. lentoihin käytettävissä koneissa on hyvät valmiudet skannata spektriä sillain sopivasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ne luolien suuaukot on kartoittaa, samoin kuin hakea niitä emittereitä, niiden sijainteja ja suuntia. Tuo Open Skies -järjestelmä on yksi vieraiden valtioiden tiedonkeruutapa monen muun ohella. Oma veikkaukseni on, että niissä ao. lentoihin käytettävissä koneissa on hyvät valmiudet skannata spektriä sillain sopivasti.

 

Eiköhän nuo sijainnit ja luolien suuaukot ole aika tarkkaan ryssän tiedossa ilmankin. Ja luulenpa, että kaikki tärkeät laitteet ovat visusti kiinni tuon päivän ajan... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Open Skies on nykyaikana kyllä pelkkää protokolla-ulkopolitiikka-potaskaa suoraan sanottuna. Niinkuin nyt, oikeesti hei, jollakin Saabin tai Antonovin romulla saisi kuvattua sellaista, mitä satelliitilla ei olisi kuvattu jo kauan aikaa sitten. Vaikkakin kuvaava kone saakin lentää miten tykkää ja minnepäin haluaa. Heh heh, yea rite! Varmaankin lennon vastaanottavan valtion suurimpia haasteita on tarjota vierailevalle delegaatiolle kivaa iltaohjelmaa...näin yhteistyön merkeissä, tietenkin!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, jokainen uskoo mitä haluaa ja tietää mitä tietää.

 

Tiedustelu on jatkuvaa toimintaa ja vielä tänäänkin fyysinen etäisyys tiedusteltavasta kohteesta merkitsee tiedon hankinnan kannalta, vähän sen tiedon tyypistä riippuen.

Satelliiteilla tekee ja näkee toki kaikenlaista, mutta jos pääsee muutaman kilometrin korkeudelta tsekkailemaan kohteita ihan luvan kanssa, niin kyllä niitä myös tsekkaillaan.

 

Lisätään vielä niistä "Antonovin romuista" sen verran, että ei sitä tietoa niillä Antonovin romuilla kerätä, vaan sillä elektroniikalla, mitä siellä Antonovin uumenissa milloinkin on. Vrt. romut troolarit milloin missäkin ja jatkuvasti jossakin vielä tänäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, jokainen uskoo mitä haluaa ja tietää mitä tietää.

 

Tiedustelu on jatkuvaa toimintaa ja vielä tänäänkin fyysinen etäisyys tiedusteltavasta kohteesta merkitsee tiedon hankinnan kannalta, vähän sen tiedon tyypistä riippuen.

Satelliiteilla tekee ja näkee toki kaikenlaista, mutta jos pääsee muutaman kilometrin korkeudelta tsekkailemaan kohteita ihan luvan kanssa, niin kyllä niitä myös tsekkaillaan.

 

 

Niin, kuten sanoit; jokainen uskoo mitä haluaa ja tietää mitä tietää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo...Open Skies-konetyypit on yleensä turboproppeja, löytyy ainakin ääntä ja moottoreiden tuottamaa lämpöä mutta ei nopeutta...onko parempaa kiintomaalia? Joo, hiljaa ja matalalla, heh heh operation Certain Death, näin kannattaakin tietoja hankkia, mutta vain jos on jonkunasteen datalinkki tai laatikollinen kirjekyyhkyjä mukana. Noh, eikai tässä Open Skies-ohjelmassa ilman passia ollakaan ulkomailla liikenteessä. Ja jos tiedetään, esimerkiksi, milloin Open Skies-Antonov tulee Tikkakosken päälle kuvailemaan järvi-Suomea, niin varmaankin sieltä siirrellään luolaan suurimmat suomalaiset sotasalaisuudet. Näin ainakin äkkiä luulisi. Jos nyt oikeasti kuvataan, niin silloin mennään lujaa ja matalalla. Tai sitten painepuvussa ja aika korkealla.

 

Ellei sitten olla siinä CNN-satelliitissa, jolloin ei tartte huolehtia kauheasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, hiljaa ja matalalla, heh heh operation Certain Death, näin kannattaakin tietoja hankkia, mutta vain jos on jonkunasteen datalinkki tai laatikollinen kirjekyyhkyjä mukana.

On varmaan aika päivittää ymmärtämystä niistä tiedonkeruumenetelmistä ?

 

Ja jos tiedetään, esimerkiksi, milloin Open Skies-Antonov tulee Tikkakosken päälle kuvailemaan järvi-Suomea, niin varmaankin sieltä siirrellään luolaan suurimmat suomalaiset sotasalaisuudet. Näin ainakin äkkiä luulisi. Jos nyt oikeasti kuvataan, niin silloin mennään lujaa ja matalalla. Tai sitten painepuvussa ja aika korkealla.

Varmaan ovat tietoisia tulevista lennoista niin tarkkaan kuin niiden aikatauluista nyt ylipäänsä tiedetään. Tuskin siellä mitään sotasalaisuuksia taivasalla on ylipäänsäkään.

Kuvauslennot tehdään parhaalla mahdollisella tavalla olosuhteet huomioon ottaen. Jos ja kun siellä ollaan luvan kanssa, ei ole mitään tarvetta lentää samalla tavalla kuin jos oltaisiin vihamielisessä ilmatilassa kuvaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaan aika päivittää ymmärtämystä niistä tiedonkeruumenetelmistä ?

Varmaan ovat tietoisia tulevista lennoista niin tarkkaan kuin niiden aikatauluista nyt ylipäänsä tiedetään. Tuskin siellä mitään sotasalaisuuksia taivasalla on ylipäänsäkään.

Kuvauslennot tehdään parhaalla mahdollisella tavalla olosuhteet huomioon ottaen. Jos ja kun siellä ollaan luvan kanssa, ei ole mitään tarvetta lentää samalla tavalla kuin jos oltaisiin vihamielisessä ilmatilassa kuvaamassa.

 

Onneksi täällä on joku kokenut businessluokan matkustaja, joka tietää miten lentohommat hoidetaan. Se on hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi täällä on joku kokenut businessluokan matkustaja, joka tietää miten lentohommat hoidetaan. Se on hyvä.

 

Juha-Matin logiikka menee ihan käsikirjoituksen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaan aika päivittää ymmärtämystä niistä tiedonkeruumenetelmistä ?

Varmaan ovat tietoisia tulevista lennoista niin tarkkaan kuin niiden aikatauluista nyt ylipäänsä tiedetään. Tuskin siellä mitään sotasalaisuuksia taivasalla on ylipäänsäkään.

Kuvauslennot tehdään parhaalla mahdollisella tavalla olosuhteet huomioon ottaen. Jos ja kun siellä ollaan luvan kanssa, ei ole mitään tarvetta lentää samalla tavalla kuin jos oltaisiin vihamielisessä ilmatilassa kuvaamassa.

 

Niin, no mitäs järkeä näissä kuvaamissa sitten on ? Muuta kuin se ulkopolitiikkasysteemi, jos mitään todellista dataa ei ole saatavilla, kun vieraan valtion "vakoojalentokoneen" aikataulu on melkein lentoaseman seinällä  ;D!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha-Matin logiikka menee ihan käsikirjoituksen mukaan.

 

Sinusta puhutaan samoin. Tack!

 

Blue (and Open) Skies!

p.s. moderaattorit...lepo, en kommentoi tästä enempää!  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edesmennyt faijani oli 80-luvulla lomalla Bulgariassa. Huonekaverina oli myös edesmennyt suomalainen tiedustelu-upseeri. Tiedustelu-upseeri kertoi jo 80-luvulla, että toveri on kyllä tiedustellut jo 50-luvulla kaikki Suomen kapeikot ja syvänteet vedenalaisillaan. Toiselle reisulle sattui mukaan muuten everstiluutnantti Eemil Lähde, entinen IlmaSK:n johtaja ja taisipa olla wanha pommarilentäjä, piti kovasti seurasta. Ne oli niitä "Kulkurimatkoja" 80-luvun alussa kun 3000 markalla sai reissata huhtikuusta lokakuuhun niin paljon kun kerkesi.

 

Enemmän olisin huolestunut Suomen kuljetushekoista, kuin toverin valvontalennnoista Suomessa. Jotta meitä ei vaan yllätetä housut kintuissa kun ei ole NH-90:t rivissä....

 

Voi pojat....antaa niiden lentää  8).

 

Ei Afganistanissa & Vietnamissa pelätty luolien suuaukkojen paljastumista. Eikös se ole jo AUK:ssa opetettu, että kun taistelu leivän hinnasta kiihtyy, niin toiminnot hajautetaan korpikuusien kätköön.... Suomalainen (afgaani/vietkong) vetäytyy aavikolle/metsään ja ottaa Molotovin Coktailit taas tarpeen vaatiessa käyttöön  ;).

 

Mutta eihän tämän päivän velliperseistä taida olla edes maanpuolustajiksi, kun kesälajit ovat v...tu, vi..na & ve...ly ja talvilajit pi...lu, pullo & pujottelu  ???.

 

Halli taisi olla ainoa tukikohta, jota veli venäläinen ei löytänyt toisessa maailmansodassa.

 

Ja tänä päivänä, kun ruotsia äidinkielenään puhuvia Suomessa on enää vain noin 6%, niin venäläisten osuus kasvaa kohisten....heitä on jo 1% suomalaisista...jotta pääsee kyl tiedustelemaan tarpeen vaatiessa  ilman lentokoneitakin  :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tästä Juha-Matista päästiin, niin muutama sana tiedustelusta vielä. Vielä tänäkin päivänä Itämeren ilmatilassa sahaa aika lailla päivittäin jos mitä "jauhosäkkiä" keräämässä tietoa rantavaltioista "laajalla spektrillä". Mielellään lentäisivät sisälle maiden ilmatiloihin, mutta kun tietävät valvontatutkien olevan päällä, niin eivät yleensä kehtaa tai uskalla.

Ne meistä, keillä on pääsy minkään Itämeren rantavaltion aluevalvontatutkakuviin tietävät kyllä mistä puhun. Ei siitä sen enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ihan samaa mieltä Juha-Matin kanssa. Nuo Open-Sky -lennot ovat pelkkää politiikkaa, eikä sillä saatava tiedustelumateriaali ole todennäköisesti juri minkään arvoista. Kaikki salainen on varmasti viety piiloon tuon päivän ajaksi (vai onko niitä useampia päiviä?), eikä mitään arkaluontoista laitetta silloin kokeilla. Eivät ne armeijan miehetkään tyhmiä ole... Nykyisten satelliittien ajalla, jolloin kameroiden erottelukyky on muutaman kymmenen senttimetrin luokkaa, on vaikea kuvitella, että mitään todella uutta ja ihmeellistä saataisiin aikaan lentokoneella yli lentämällä. Ja jos noita spektrejä yms. haluaisn tiedustella, menisin laitteiden kanssa lähistölle autolla niitä skannaamaan ihan ennalta ilmoittamatta. Vai onko Matilla jotain tietoa, mitä me muut emme vielä tiedä noista asioista ? Sen verran asiantuntevasti puhut... ::)

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tästä Juha-Matista päästiin, niin muutama sana tiedustelusta vielä. Vielä tänäkin päivänä Itämeren ilmatilassa sahaa aika lailla päivittäin jos mitä "jauhosäkkiä" keräämässä tietoa rantavaltioista "laajalla spektrillä". Mielellään lentäisivät sisälle maiden ilmatiloihin, mutta kun tietävät valvontatutkien olevan päällä, niin eivät yleensä kehtaa tai uskalla.

Ne meistä, keillä on pääsy minkään Itämeren rantavaltion aluevalvontatutkakuviin tietävät kyllä mistä puhun. Ei siitä sen enempää.

 

Teenpä väyryset ja käännän takin. Eli siitäkö se onkin kiinni, että kun vastapuolella tiedetään tutkien olevan päällä, niin ei kehdata tai ei uskalleta mennä vieraan valtion aluelle. No ompa hyvä tietää, jos vaikka joskus moista tietoa tarvitsisi eteläamerikassa ilmaillessa. Ja ihan muuten hei tiedoksi ; aluevalvontatutkakuviksi ei kai lasketa Finavian lentäjien sääpalvelun sade- tai pilvitutkaa.

 

Ja ne, joilla on oikeasti pääsy oikeisiin alue-, kaukovalvonta- , tms. -tutkakuviin tai muihin vetenalaisiin vehkeisiin, eivät vaaranna virkasuhdettaan retostelemalla asiasta täällä internetissä kaikkien nähden. Joten se siitä. Ja nyt käännän takin taas, modet lepo, tämä tästä tähän  ;D! Hauskaa lauantaita kaikille, oikein hauskaa !

 

p.s. kiitos Arttu L.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai onko Matilla jotain tietoa, mitä me muut emme vielä tiedä noista asioista ? Sen verran asiantuntevasti puhut... ::)

 

Arttu

 

Sehän se oleellinen ongelma onkin, että vaikka olemmekin kuin "yhtä suurta perhettä" täällä foorumilla, niin se raja menee aika matalalla sen suhteen, että mitä täällä voi ja kannattaa sanoa. Mutta jääköön tämä tähän.

Juha-Matin ja Artun käsitys näistä asioista on itse asiassa ihan oikeanlainen ja jopa toivottava kansalaismielipide näissä asioisa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään