Martti Kujansuu

Mersun laskuvaurio Tikkakoskella 1952

1 viesti aiheessa

MT-435:lle tapahtui 6.9.1952 laskuvaurio Tikkakosken lentokentällä. Konetta lensi tuolloin kapt. Keijo Kalevi Ilkama (lentomerkki 1941, Res AOK 6. 1939-40, Le.R 1 ja Le.R 4:ssä 41-45.). Koneen koko lentoaika hajoamisen tapahtuessa oli 266 tuntia 25 minuuttia.

 

Lennon tarkoituksena oli testata juuri huollosta tulleen MT-435:n kunto:

 

"Kva kapt. Ilkama, Keijo Kalevi synt 6.2.1921 Kuopiossa. Kirjoilla Jyväskylän mlk:ssa. Toimii lent.päällikkönä PLe.Lv. 41:ssä. Itse asiasta kva kertoi saaneensa kapt. M. Kalimalta koelentotehtävän MT-435:llä jossa oli suoritettu laskutelineen saranapulttien uusiminen. Koekäytettyään koneen ja todettuaan sen olevan kunnossa kva sai normaalisti lentoluvan ja rullasi starttipaikalle sekä suoritti startin. Lennolla kone toimi normaalisti lukuunottamatta nopeusmittarin näyttämiä 1900 kierroksella 250 km/t. Kva arveli ettei kone pystynyt vanhuutensa takia saamaankaan suurempaa nopeutta. Lennon aikana kertoi kva suorittaneensa muutamia syöksytähtäysharjoituksia kk-maaleihin ja nopeus nousi ainoastaan 300 km/t. Kva kertoi saaneensa laskuluvan 15 min. lennon jälkeen.

 

Laskussa kertoi kva pienentäneestä nopeuden 160 km/t ja veti moottoria tyhjäkäynnille n. 150 m ennen kiitoradan päätä. Tässä vaiheessa katsoi kva potkurikelloa joka oli 10.30, ja koska se ei lähtenyt kelaamaan pienille kulmille koneen liitäessä n. 200 m kiitotien pinnassa ja vauhtia oli kvan mielestä liikaa, veti hän ylös uudestaan. Koekäytössä, lennolla ja syöksyjen aikana kva kertoo potkurikellon toimineen. Lennon aikana kva kertoi kokoilleensa potkuria käsisäädöllä ja sekin toimi. Toisessa laskussa kva kertoi suorittaneensa nk. "pitkän finaalin" ja pienentääneesä nopeuden 140 km/t., tällöin kone vielä totteli siivekkeitä mutta tuntui huomattavasti pehmeämmältä. Koska kva ei ole pitkään aikaan lentänyt MT-koneella ei hän uskaltanut "tunnon mukaan" enää pienentää nopeutta. Kva veti moottorin tyhjäkäynnille jälleen noin 150 m ennen kiitotien päätä. Finaalissa oli kva jo käsisäädöllä asettanut potkurikellon 12:een ja lopussa 12.30:een. Kiitotien päästä lähtien kone liiti aivan pinnassa noin 300 m, jolloin kva painoi väkisin pyörät pintaan ja kertoi samalla jarruttaneensa. Kone pyrki kvan kertoman mukaan nousemaan, mutta hän painoi koneen maahan ja jarrutti voimakkaasti, tällöin kvasta tuntui, että koe selvästi jarruuntui.

 

Koska kone oli kvan mielestä ollut jo maassa pitkän aikaa uskoi hän sen mahtuvan kiitotielle. Koneen saapuessa pohjoispään sepelöidylle osalle kertoi kva koneen jarruen vaikuttaneen voimakkaasti, mutta samalla kone käännähti loivasti oikealle ja tällöin kva painoi vasemman jalan pohjaan ja jarrutti, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Vasen taso kosketti maahan kiertoliikkeen kiihtyessä ja kone nousi pystyyn potkurivavan varaan kiertyen siten, että oikea taso tuli menosuuntaan ja kosketti maahan, kone kaatui tästä takaisin pyörilleen. Pystyssä olessa kva "kupeerasi" moottorin. Toisen laskun alussa olisi kva pyytänyt lennonjohdosta miestä seuramaan laskua, että olisi saanut tietää mieltä se näyttää, mutta kva ei saanut yhteyttä torniin. Rullaus ja starttiluvan aikana torni kuuli kvan pyynnöt. Lennon aikana kuului torni koneeseen, mutta ei kva saanut vaustauksia pyyntöihinsä.

 

Muuta asiaan vaikuttavaa kva ei sanonut tietävänsä.

 

Vauriot: Potkurin kaksi lapaa taipunut taakse. Nopeusmittarin painepuolessa repeämiä (valokuva)

Lautakunta selvittää onnettomuuden syyt seuraavasti: Pitot putkesta tuleva paineputki on siiven kärjen kohdalla mennyt rikki. Tästä johtui, että nopeusmittari näytti liian pieniä arvoja ja lasku meni pitkäksi. Tämänlaatuisen onnettomuuden uusiutumisen estämiseksi ehdottaa lautakunta, että saattisen puolen putket tarkastetaan.

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään