Olli Hänninen

V-pyrstöiset koneet

57 viestiä aiheessa

Kiitokset tämänkin asian selvittämisestä  :) .

 

Palatekseni hieman  ;D lähemmäs aihetta: Tuollaisen kohtauskulmamittarin sielunelämästä olisi kivaa saada lisätietoja, kun itse lentämissäni koneissa sellaista ei ole. Lähinnä kiinnostaa otetaanko siinä huomioon edellä selostettuja lentoasun muutosten aiheuttamia sakkauskohtauskulman muutoksia ? Vai onko siinä vain yksi "punainen viiva"?

 

EDIT: Sama kysymys koskee oikeastaan myös isojen koneiden sakkausvaroitus- ja estojärjestelmiä; otetaanko niissä huomioon eri lentoasut?

 

Ja kas kummaa, kyllä Mopossakin on kohtauskulmamittari, oikein äänen kanssa. siis akustinen indikaattori :thmbup:::)

 

Sen mekaniikasta voi sanoa, että "siinä siivessä on reikä": , reikä jossa on huuliharpun osa ja alipaine soittelee sillä, kun kohtauskulma kasvaa liiaksi.

Oikea KUOLION varoittaja.

 

Toinenkin katastroofin estolaite löytyy; kun pidät kuulan keskellä, et joudu "KUOLEMAN SPIRAALIIN"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että Matti hyppäsi, ja kaveri toi toisen Fougan takaisin. Myöhemmin MK hyppäsi myös Gnatista, ollen näin ymmärtääkseni ainoa suomalainen, joka on hypännyt kahdesti laskuvarjolla pakkotilanteessa. Ja ymmärtääkseni myös ainoa, joka hyppäsi Fougasta Suomessa.

 

Terve

Olet Juha oikeassa ja väärässä, eli Matti lienee ainoa Fougasta hypännyt mutta kaksi hyppyä teki huomattavasti aiemmin luutn.Paavo Myllylä, eli tuo sukulaismies oli vasta kakkosena.

Myllylä hyppäsi 1941 ja 1944.

t:aw

 

Ja sallittane tähän vielä pieni lisäys Matin aikanaan itsensä kertomana, ensimäisestä tuli muistokello, toisesta oli lähes potkut tulossa.Näin Matti itse veisteli aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

--------------------------------------------------------------------------------

Lainaus käyttäjältä: Jukka Takamaa - 4d.1m.2004y,17:01

Silloin kun edesmennyt Matti Kepponen sittemmin Nurmela kolaroi toisen kanssa Kauhavalla niin Matti toi koneen kentälle ja toinen kaveri hyppäsi...ei taida olla ainoa tapaus.

 

Lainaus käyttäjältä Juha Ritaranta

Paitsi että Matti hyppäsi, ja kaveri toi toisen Fougan takaisin. Myöhemmin MK hyppäsi myös Gnatista, ollen näin ymmärtääkseni ainoa suomalainen, joka on hypännyt kahdesti laskuvarjolla pakkotilanteessa. Ja ymmärtääkseni myös ainoa, joka hyppäsi Fougasta Suomessa.

 

Onkohan edelläolevia tietoja oikaistu aikaisemmin? En ole tarkasti selannut tätä aihetta.

1. tapaus sattui Rovaniemellä 1.6.1964. Kepponen ja Himasen Pasi törmäsivät koneilla FM-48 ja FM-60. Molemmat hyppäsivät.

2. tapaus sattui Kauhavalla  24.8.1964. Silloiset kadetit Lauri Helste (FM-22) ja Paavo Janhunen (FM-29) törmäsivät toisiinsa. Helste hyppäsi, Pate sai tuotua koneen takaisin Kauhavalle "pönttö vinossa". Tarkoittanee siiven kärkisäiliötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään