Guest Masa

Pienkone putosi mereen Helsingin edustalla

163 viestiä aiheessa

Eli ei ollut varsinaisesti pimeää vielä, mutta kuinkas tuollainen hämärä vaikuttaa kun laskeudutaan veteen? Varjokato?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukiessa mielipiteitä tästä tapauksesta, tulee mieleen , että  'onkohan tässä kyseessä SE epävarma tapaus?'

 

' Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan'.   ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultra on kevyt ja ketterä tuulessa sitä pitää kepittää ja polkea kunnolla niin se tulee kyllä kauniisti laskuun.

Melkein olisin sanomassa että kokeneen pilotin käsissä ultra sopii kovemmillekkin tuulille kuin moni

moottorikone. Toisaalta taas kokemattomalle raskas, huonolla teho-painosuhteella ja suurella siipikuormituksella

oleva moottorikone on helpompi. Toki moottorikoneistakin voisi olettaa että joku Bravo tai RV olisi

ketteryydessä ultriin verrattava.

Kate

 

Moi

Tuuppa koittaan Grobia, ei oo kevyt eikä ketterä mutta lentää ko unelma ;)

 

Mutta näistä Ultra kaputeista. Näissä on ilmeisesti lähes kaikissa ollut mukana matkustaja. Haluaisin vain perään kuuluttaa sitä ankaraa vastuuta, joka ilma-aluksen päälliköllä on. Vaikka OTK ei hae syyllisiä onnettomuuteen, voivat omaiset tehdä helposti johtopäätöksiä pahimmisssa tapauksissa. Siitä voi seurata omantunnon tuskien lisäksi kovat sanktiot. Tietääkseni ilma-aluksen päällikön vastuu on rajaton.

Vanha sanonta: "Kun taito ei riitä, turha intokaan ei ole hyväksi"

Jos haluaa ottaa haasteita ja lisätä kokemusta kovissa keleissä, ei sinne kannata paljon kaveria mukaan narrata.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukiessa mielipiteitä tästä tapauksesta, tulee mieleen , että  'onkohan tässä kyseessä SE epävarma tapaus?'

 

' Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan'.   ;)

 

 

 

Luulen, että se epävarmuus todettiin vain koneen hallinnassa, koska nyt tarvittiin ammattiapua koneen telakoinnissa  ::).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukiessa mielipiteitä tästä tapauksesta, tulee mieleen , että  'onkohan tässä kyseessä SE epävarma tapaus?'

 

' Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan';)

 

 

 

Jos aurinko laski 20.37 ja hälytys tuli 20.48 niin ei kyllä ainakaan siitä vallitseeko yö pitäisi olla

pienintäkään epävarmuutta. Tarkistin parillakin laskurilla niin virallinen porvarillisen hämärän kestoksi

annettu aika oli noin 46..47 minuuttia eli nauttine hämärä olisi alkanut 21.22 .

 

En voi tulkita mitään ilmailuhallinnon puolessta mutta alkujaan "Porvarillisen hämärän nimitys on perua keskiajalta.

Tällöin on vielä riittävän valoisaa, jotta käsityöläiset ja porvarit näkivät selkeän sään vallitessa työskennellä ulkosalla."

Tähtitieteellisestihän se on että aurinko on laskenut mutta sen keskipiste on alta 6 astetta horisontin alapuolella.

 

Kyllä tällöin myös ilmailumääräysten mukainen suuri valaisematon kohdekkin näkyy kahdenksan kilometrin päähän.

 

Olisi paljon helpompaa käyttää samoja tähtitieteellisiä määritelmiä ilmailusäännöissä mutta ymmärräettävästi

määräyksissä halutaan ottaa sään vaikutus huomioon. Huonolla kelillä ei tuo 8km sääntö ei välttämättä

täyty porvarillisen hämärän loppuaikoina.

 

Aina jotkut kommentoi että "taas ne ultrat lentää yöllä" mutta kannattaa ymmärtää että ilmailusääntöjen mukainen

yö ei suinkaan ala auringon laskusta.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se viimeinen päätös yöstä tulee päällikön korvien välistä. Näkyi se valaisematon este 8 kilometrin päässä tai ei.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina jotkut kommentoi että "taas ne ultrat lentää yöllä" mutta kannattaa ymmärtää että ilmailusääntöjen mukainen

yö ei suinkaan ala auringon laskusta.

 

Mutta auringonlaskun ja nousun välisenä aikana on käytettävä navi-valoja...katsottiin yön vallitsevan tai ei.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta auringonlaskun ja nousun välisenä aikana on käytettävä navi-valoja...katsottiin yön vallitsevan tai ei.

 

t. tero

 

Totta puhut Tero.

Onkos noissa Ihanuksissa valoja, EI tietääkseni.

Sitä ei lennetä auringon laskun jälkeen, ilman purjehdusvaloja.

Eikä tuossa olisi mitään järkeä laske puuskaisessa kelissä, pimeässä. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhut Tero.

Onkos noissa Ihanuksissa valoja, EI tietääkseni.

Sitä ei lennetä auringon laskun jälkeen, ilman purjehdusvaloja.

Eikä tuossa olisi mitään järkeä laske puuskaisessa kelissä, pimeässä. :o

 

Useimmissa ultrissa ON valot eikä kukaan vastuuntuntoinen lennä ilman niitä auringonlaskun jälkeen.

Itse kyllä sytytän ne hyvissä ajoin tai jos nyt muutenkin katson että strobo helpottaa

koneen huomioimista.

 

Ihan sama se on tullaanko hämärässä puuskakelillä alas sitten ultralla tai moottorikoneella.

Ainahan sen voi laskea huonoksi lennonsuunnitteluksi jos millä tahansa ultralla tai

moottorikoneella joutuu laskeutumaan oloissa joihin taito ei riitä.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni opetettiin  jo alusta asti että strobo laitetaan päälle ennen käynnistystä. Silloin lähellä olevat tajuavat että tuolla on jotain tekeillä...

 

En minäkään ole nähnyt yhtäkään ultraa missä purjehdusvaloja ei olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmissa on valot. Onkohan Ihanuksissa?

Auttavatko nuo purjehdusvalot laskun suorittamisessa hämärässä veteen?

Kunhan kysyn. ;)

Useimmat osaavat harkita kelin missä lentävät.

Useimmat eivät joudu hälyyttämään koko pelastusorganisaatiota avukseen  laskunsa jälkeen.

 

Vahingot erikseen. Tästähän on kyse.

Sen verran monta vuotta olen ilmailua seurannut,

mutta nykysuuntaus on halawalla ja persiistä.

 

Wahinko sattuu ja karseet selitykset lajitovereiltaan, miksi näin kävi.  :o

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yliopiston almanakan mukaan 25. elokuuta aurinko laski muuten klo 20:47 eli 10 minuuttia myöhemmin kuin edellä on mainittu.

 

Jos oli kirkas, pilvetön ilta, hämärän aikaa on sen jälkeen kohtalaisesti. Jos taas oli matala 8/8 täyskatto, tilanne muuttuu hieman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos .....

 

.... alkujaan "Porvarillisen hämärän nimitys on perua keskiajalta.

Tällöin on vielä riittävän valoisaa, jotta käsityöläiset ja porvarit näkivät selkeän sään vallitessa työskennellä ulkosalla."

...............

 

Kate

 

Niinhän sitä keskiajalla, multaa  voitiin lapioida puuskaisessa tuulessa, vasten aurinkoa vaikka pinta olikin hieman hämärä. :)

 

 

 

 

........Aina jotkut kommentoi että "taas ne ultrat lentää yöllä" mutta ..............

 

Kate

 

Miksiköhän ?  ::)

 

Harkintakyky sekä asenteet, niihin kannattaisi panostaa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko OH-U511 se joka ui illalla.

Miksi siinä on nuo purjehdusvalot?? :o

 

Enpä tiedä, ultra-lentotoimintahan on sallittu vain näkölentosääntöjen

(VFR) mukaisesti päivällä.

 

Ehkäpä se on vähän niinkuin 'tuunattu'.  :)

 

Vai hämätäänkö sillä jotain ?  ;D ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä, ultra-lentotoimintahan on sallittu vain näkölentosääntöjen

(VFR) mukaisesti päivällä.

 

Ehkäpä se on vähän niinkuin 'tuunattu'.  :)

 

 

Mikä tässä on niin ihmeellistä ? Valot on oltava sytytettynä auringon laskun ja nousun välisenä aikana.

Lentäminen taas on sallituu näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä ja yö vallitsee kun

suuri valaisematon esine ei näy kahdeksan kilometrin etäisydeltä. Päivä siis vallitsee silloin

kun ei ole yö, myös silloin kun aurinko on laskenut mutta yön määrätelmä ei täyty. Tällöin

saa lentää mutta täytyy käyttää valoja.

 

Mikä tässä on ihmeellistä ?

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä, ultra-lentotoimintahan on sallittu vain näkölentosääntöjen

(VFR) mukaisesti päivällä.

 

Näin on, mutta auringonlaskun ja yön sekä päivän ja auringonnousun välissä ultralla lennettäessä täytyy olla purjehdusvalot sytytettyinä.

 

Oliko OH-U511 se joka ui illalla.

 

 

Jees. Kun tuossa Uutislehti 100:ssa kuvakin julkaistiin koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän sitä keskiajalla, multaa  voitiin lapioida puuskaisessa tuulessa, vasten aurinkoa vaikka pinta olikin hieman hämärä. :)

 

 

Ei tainneet ne porvarit paljoa lapioida mutta jos kerran näki lapioida niin silloin näkee myös sen

suuren valaisemattoman esineen....

 

 

Miksiköhän ?  ::)

 

Harkintakyky sekä asenteet, niihin kannattaisi panostaa.  :thmbup:

 

 

Harkintakyky petää niiltä jotka eivät erota ilmailusääntöjen määräystä valojen käytöstä

auringon laskun ja nousun välissä ja toisaalta ilmailusääntöjen mukaista yön määritelmää.

 

Jos nyt ollaa ihan rehellisiä niin ultralla on aika mahdotonta lentää yöllä sillä jos ei edes erota

sitä suurta valaisematonta kohdetta eli kenttää niin mihin ihmeeseen sitä laskeutuu.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi siinä on nuo purjehdusvalot?? :o

 

Lyhyesti: niitä käyttäen saa lentää laillisesti vielä noin 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eli kunnes päivä vaihtuu yöksi.

 

En kyllä suosittele lennon suunnittelemista tämän varaan. Ainakaan pilvisellä kelillä jolloin hämärä vaihtuu äkkiä pimeäksi. Omaa kokemusta on tilanteesta, missä auringonlaskun jälkeen suoraan korpikentän päällä lensi liitovarjo, joka kahteen otteeseen pakotti minut ylösvetoon  >:( . Siinä valon vähentyessä alkoi jo mittarienkin lukeminen olla aika haastavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti: niitä käyttäen saa lentää laillisesti vielä noin 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eli kunnes päivä vaihtuu yöksi.

 

Esimerkiksi Ivalossa keskitalvella ei aurinko nouse ollenkaan mutta silti voi näkölentosääntöjen mukaan lentää aivan laillisesti useamman tunnin kunhan vaan on purjehdusvalot. Ja kyllä täällä lapissa (itse asun Rovaniemellä) on alku- ja loppukesästä huomattavan pitkä hämärän aika jolloin myös näkyy tuo valaisematon este kahdeksan kilometrin päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen  ;) .

 

Se on kivaa, meikäläinenkin voi ihan tunnustaa lentäneensä ultralla kahdentoista ja yhden välissä yöllä.

Itse asiassa oli jopa pieni pulja ilmassa Aavahelukan kenttältä. Toivottavasti päästään

taas ensikesänä mukaan.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen  ;) .

 

Tai päivätöntä päivää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään