Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Eli ei ollut varsinaisesti pimeää vielä, mutta kuinkas tuollainen hämärä vaikuttaa kun laskeudutaan veteen? Varjokato? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Lukiessa mielipiteitä tästä tapauksesta, tulee mieleen , että 'onkohan tässä kyseessä SE epävarma tapaus?' ' Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan'. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Ultra on kevyt ja ketterä tuulessa sitä pitää kepittää ja polkea kunnolla niin se tulee kyllä kauniisti laskuun. Melkein olisin sanomassa että kokeneen pilotin käsissä ultra sopii kovemmillekkin tuulille kuin moni moottorikone. Toisaalta taas kokemattomalle raskas, huonolla teho-painosuhteella ja suurella siipikuormituksella oleva moottorikone on helpompi. Toki moottorikoneistakin voisi olettaa että joku Bravo tai RV olisi ketteryydessä ultriin verrattava. Kate Moi Tuuppa koittaan Grobia, ei oo kevyt eikä ketterä mutta lentää ko unelma Mutta näistä Ultra kaputeista. Näissä on ilmeisesti lähes kaikissa ollut mukana matkustaja. Haluaisin vain perään kuuluttaa sitä ankaraa vastuuta, joka ilma-aluksen päälliköllä on. Vaikka OTK ei hae syyllisiä onnettomuuteen, voivat omaiset tehdä helposti johtopäätöksiä pahimmisssa tapauksissa. Siitä voi seurata omantunnon tuskien lisäksi kovat sanktiot. Tietääkseni ilma-aluksen päällikön vastuu on rajaton. Vanha sanonta: "Kun taito ei riitä, turha intokaan ei ole hyväksi" Jos haluaa ottaa haasteita ja lisätä kokemusta kovissa keleissä, ei sinne kannata paljon kaveria mukaan narrata. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Lukiessa mielipiteitä tästä tapauksesta, tulee mieleen , että 'onkohan tässä kyseessä SE epävarma tapaus?' ' Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan'. Luulen, että se epävarmuus todettiin vain koneen hallinnassa, koska nyt tarvittiin ammattiapua koneen telakoinnissa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Lukiessa mielipiteitä tästä tapauksesta, tulee mieleen , että 'onkohan tässä kyseessä SE epävarma tapaus?' ' Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan'. Jos aurinko laski 20.37 ja hälytys tuli 20.48 niin ei kyllä ainakaan siitä vallitseeko yö pitäisi olla pienintäkään epävarmuutta. Tarkistin parillakin laskurilla niin virallinen porvarillisen hämärän kestoksi annettu aika oli noin 46..47 minuuttia eli nauttine hämärä olisi alkanut 21.22 . En voi tulkita mitään ilmailuhallinnon puolessta mutta alkujaan "Porvarillisen hämärän nimitys on perua keskiajalta. Tällöin on vielä riittävän valoisaa, jotta käsityöläiset ja porvarit näkivät selkeän sään vallitessa työskennellä ulkosalla." Tähtitieteellisestihän se on että aurinko on laskenut mutta sen keskipiste on alta 6 astetta horisontin alapuolella. Kyllä tällöin myös ilmailumääräysten mukainen suuri valaisematon kohdekkin näkyy kahdenksan kilometrin päähän. Olisi paljon helpompaa käyttää samoja tähtitieteellisiä määritelmiä ilmailusäännöissä mutta ymmärräettävästi määräyksissä halutaan ottaa sään vaikutus huomioon. Huonolla kelillä ei tuo 8km sääntö ei välttämättä täyty porvarillisen hämärän loppuaikoina. Aina jotkut kommentoi että "taas ne ultrat lentää yöllä" mutta kannattaa ymmärtää että ilmailusääntöjen mukainen yö ei suinkaan ala auringon laskusta. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Kyllähän se viimeinen päätös yöstä tulee päällikön korvien välistä. Näkyi se valaisematon este 8 kilometrin päässä tai ei. Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Aina jotkut kommentoi että "taas ne ultrat lentää yöllä" mutta kannattaa ymmärtää että ilmailusääntöjen mukainen yö ei suinkaan ala auringon laskusta. Mutta auringonlaskun ja nousun välisenä aikana on käytettävä navi-valoja...katsottiin yön vallitsevan tai ei. t. tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Mutta auringonlaskun ja nousun välisenä aikana on käytettävä navi-valoja...katsottiin yön vallitsevan tai ei. t. tero Totta puhut Tero. Onkos noissa Ihanuksissa valoja, EI tietääkseni. Sitä ei lennetä auringon laskun jälkeen, ilman purjehdusvaloja. Eikä tuossa olisi mitään järkeä laske puuskaisessa kelissä, pimeässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Totta puhut Tero. Onkos noissa Ihanuksissa valoja, EI tietääkseni. Sitä ei lennetä auringon laskun jälkeen, ilman purjehdusvaloja. Eikä tuossa olisi mitään järkeä laske puuskaisessa kelissä, pimeässä. Useimmissa ultrissa ON valot eikä kukaan vastuuntuntoinen lennä ilman niitä auringonlaskun jälkeen. Itse kyllä sytytän ne hyvissä ajoin tai jos nyt muutenkin katson että strobo helpottaa koneen huomioimista. Ihan sama se on tullaanko hämärässä puuskakelillä alas sitten ultralla tai moottorikoneella. Ainahan sen voi laskea huonoksi lennonsuunnitteluksi jos millä tahansa ultralla tai moottorikoneella joutuu laskeutumaan oloissa joihin taito ei riitä. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Itselleni opetettiin jo alusta asti että strobo laitetaan päälle ennen käynnistystä. Silloin lähellä olevat tajuavat että tuolla on jotain tekeillä... En minäkään ole nähnyt yhtäkään ultraa missä purjehdusvaloja ei olisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Useimmissa on valot. Onkohan Ihanuksissa? Auttavatko nuo purjehdusvalot laskun suorittamisessa hämärässä veteen? Kunhan kysyn. Useimmat osaavat harkita kelin missä lentävät. Useimmat eivät joudu hälyyttämään koko pelastusorganisaatiota avukseen laskunsa jälkeen. Vahingot erikseen. Tästähän on kyse. Sen verran monta vuotta olen ilmailua seurannut, mutta nykysuuntaus on halawalla ja persiistä. Wahinko sattuu ja karseet selitykset lajitovereiltaan, miksi näin kävi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Yliopiston almanakan mukaan 25. elokuuta aurinko laski muuten klo 20:47 eli 10 minuuttia myöhemmin kuin edellä on mainittu. Jos oli kirkas, pilvetön ilta, hämärän aikaa on sen jälkeen kohtalaisesti. Jos taas oli matala 8/8 täyskatto, tilanne muuttuu hieman. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 http://web10278.web1.kuulalaakeri.fi/contentHelper.php?day=&key=6 uutislehti100 päivän kuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Jos ..... .... alkujaan "Porvarillisen hämärän nimitys on perua keskiajalta. Tällöin on vielä riittävän valoisaa, jotta käsityöläiset ja porvarit näkivät selkeän sään vallitessa työskennellä ulkosalla." ............... Kate Niinhän sitä keskiajalla, multaa voitiin lapioida puuskaisessa tuulessa, vasten aurinkoa vaikka pinta olikin hieman hämärä. ........Aina jotkut kommentoi että "taas ne ultrat lentää yöllä" mutta .............. Kate Miksiköhän ? Harkintakyky sekä asenteet, niihin kannattaisi panostaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 OH-U511:ssa on selkeästi purjehdusvalot http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=4&pos=131 Vesilentotoiminta hämärän vallitessa ei välttämättä ihan fiksuinta ajanvietettä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 OH-U511:ssa on selkeästi purjehdusvalot http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=4&pos=131 Vesilentotoiminta hämärän vallitessa ei välttämättä ihan fiksuinta ajanvietettä. Oliko OH-U511 se joka ui illalla. Miksi siinä on nuo purjehdusvalot?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Oliko OH-U511 se joka ui illalla. Miksi siinä on nuo purjehdusvalot?? Enpä tiedä, ultra-lentotoimintahan on sallittu vain näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä. Ehkäpä se on vähän niinkuin 'tuunattu'. Vai hämätäänkö sillä jotain ? ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Enpä tiedä, ultra-lentotoimintahan on sallittu vain näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä. Ehkäpä se on vähän niinkuin 'tuunattu'. Mikä tässä on niin ihmeellistä ? Valot on oltava sytytettynä auringon laskun ja nousun välisenä aikana. Lentäminen taas on sallituu näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä ja yö vallitsee kun suuri valaisematon esine ei näy kahdeksan kilometrin etäisydeltä. Päivä siis vallitsee silloin kun ei ole yö, myös silloin kun aurinko on laskenut mutta yön määrätelmä ei täyty. Tällöin saa lentää mutta täytyy käyttää valoja. Mikä tässä on ihmeellistä ? Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Enpä tiedä, ultra-lentotoimintahan on sallittu vain näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä. Näin on, mutta auringonlaskun ja yön sekä päivän ja auringonnousun välissä ultralla lennettäessä täytyy olla purjehdusvalot sytytettyinä. Oliko OH-U511 se joka ui illalla. Jees. Kun tuossa Uutislehti 100:ssa kuvakin julkaistiin koneesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Niinhän sitä keskiajalla, multaa voitiin lapioida puuskaisessa tuulessa, vasten aurinkoa vaikka pinta olikin hieman hämärä. Ei tainneet ne porvarit paljoa lapioida mutta jos kerran näki lapioida niin silloin näkee myös sen suuren valaisemattoman esineen.... Miksiköhän ? Harkintakyky sekä asenteet, niihin kannattaisi panostaa. Harkintakyky petää niiltä jotka eivät erota ilmailusääntöjen määräystä valojen käytöstä auringon laskun ja nousun välissä ja toisaalta ilmailusääntöjen mukaista yön määritelmää. Jos nyt ollaa ihan rehellisiä niin ultralla on aika mahdotonta lentää yöllä sillä jos ei edes erota sitä suurta valaisematonta kohdetta eli kenttää niin mihin ihmeeseen sitä laskeutuu. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Miksi siinä on nuo purjehdusvalot?? Lyhyesti: niitä käyttäen saa lentää laillisesti vielä noin 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eli kunnes päivä vaihtuu yöksi. En kyllä suosittele lennon suunnittelemista tämän varaan. Ainakaan pilvisellä kelillä jolloin hämärä vaihtuu äkkiä pimeäksi. Omaa kokemusta on tilanteesta, missä auringonlaskun jälkeen suoraan korpikentän päällä lensi liitovarjo, joka kahteen otteeseen pakotti minut ylösvetoon . Siinä valon vähentyessä alkoi jo mittarienkin lukeminen olla aika haastavaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Lyhyesti: niitä käyttäen saa lentää laillisesti vielä noin 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eli kunnes päivä vaihtuu yöksi. Esimerkiksi Ivalossa keskitalvella ei aurinko nouse ollenkaan mutta silti voi näkölentosääntöjen mukaan lentää aivan laillisesti useamman tunnin kunhan vaan on purjehdusvalot. Ja kyllä täällä lapissa (itse asun Rovaniemellä) on alku- ja loppukesästä huomattavan pitkä hämärän aika jolloin myös näkyy tuo valaisematon este kahdeksan kilometrin päästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen . Se on kivaa, meikäläinenkin voi ihan tunnustaa lentäneensä ultralla kahdentoista ja yhden välissä yöllä. Itse asiassa oli jopa pieni pulja ilmassa Aavahelukan kenttältä. Toivottavasti päästään taas ensikesänä mukaan. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen . Tai päivätöntä päivää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla