Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Lyhyesti: niitä käyttäen saa lentää laillisesti vielä noin 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eli kunnes päivä vaihtuu yöksi. En kyllä suosittele lennon suunnittelemista tämän varaan. Ainakaan pilvisellä kelillä jolloin hämärä vaihtuu äkkiä pimeäksi. Omaa kokemusta on tilanteesta, missä auringonlaskun jälkeen suoraan korpikentän päällä lensi liitovarjo, joka kahteen otteeseen pakotti minut ylösvetoon . Siinä valon vähentyessä alkoi jo mittarienkin lukeminen olla aika haastavaa. Yleensä suositellaan, että saavutaan perille tuntia ennen auringon laskua. siten jää hieman pelivaraa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen . Tervetuloa Sunny Nights Fly-In -tapahtumaan heinäkuun alkupäivinä 2008! Teemme siellä mm. lentoretkiä keskiyöllä Lapin erämaakentille. Terv Mikko J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Yleensä suositellaan, että saavutaan perille tuntia ennen auringon laskua. siten jää hieman pelivaraa. Mites yölennolla,pitäskö perillä olla tuntia ennen auringon nousua? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Mites yölennolla,pitäskö perillä olla tuntia ennen auringon nousua? Ei. Perillä pitää olla 45 minuuttia ennenkun bensa loppuu . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Ei. Perillä pitää olla 45 minuuttia ennenkun bensa loppuu . Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa. Oisit sanonut että se koskee vain noita Leikkilentsikoita, joita Ultriksi kutsutaan. Susta on Jouni tainnu tulla ihan Ultra Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa. Tämä kun saadaan, niin alkaa tulemaan "yllättäviä" polttoaineensyöttöhäiriöitä vieläkin enemmän Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tämä kun saadaan, niin alkaa tulemaan "yllättäviä" polttoaineensyöttöhäiriöitä vieläkin enemmän Ville .. ja ylimääräisiä kierroksia , Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa. Meille ultralentäjille tuttu juttu.!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Meille ultralentäjille tuttu juttu.!! Vain tippa bensaa ja iso laastari mukaan. kannattaa laittaa myös kännykkään toi hätänumero Meillä oikeilla lentokoneilla lentäville on riittävä bensareservi elintärkeätä. Haluamme lentää konevoimalla perille, Illaksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Vaikka ultrat lentävätkin "riittävällä reittireservillä" niin eipä noita polttoaineen loppumisesta johtuvia pakkolaskuja ole juurikaan sattunut. Enemmänkin yleisilmailupuolella. " Riittävä reittireservi"? Mulle itselle se on noin tunnin polttoaineet. Lentäminen on muutenkin jännää..en kaipaa lisäjännitystä vähistä bensoista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Vain tippa bensaa ja iso laastari mukaan. kannattaa laittaa myös kännykkään toi hätänumero Meillä oikeilla lentokoneilla lentäville on riittävä bensareservi elintärkeätä. Haluamme lentää konevoimalla perille, Illaksi Tämä alkaa jo kuullostaa ultralentäjien halveksimeselta. Kyllä ulralentäjällä on siellä päässä myös aivot ja järki ja terveen järjen käyttö on ihan yhtä tärkeää ultralla kuin moorrotikoneellakin. Lennän sitten ultralla tai moottorikoneella niin kyllä minäkin haluan perille konevoimalla ihan yhtä paljon ja siksi varaan molemmilla ihan yhtä riittävät polttoainereservit. Kyllä niitä reserveillä urheilijota on löytynyt moottorikonepuoleltakin, siinä hommassa pitää vikaa etsiä korvienvälistä, ei koneesta. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Vaikka ultrat lentävätkin "riittävällä reittireservillä" niin eipä noita polttoaineen loppumisesta johtuvia pakkolaskuja ole juurikaan sattunut. Enemmänkin yleisilmailupuolella. " Riittävä reittireservi"? Mulle itselle se on noin tunnin polttoaineet. Lentäminen on muutenkin jännää..en kaipaa lisäjännitystä vähistä bensoista. Eipä kait kaipaakkaan. Kone leikkaa kiinni , ennen kuin bensa koppuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Onneksi näissä pahamaineisissa ultrissa on sellainen ominaisuus että polttoainetta ei myöskään kulu kovin tolkuttomasti. Täytyy varmaan olla aika fakiiri jotta pääsisi 20 l/h kulutustasolle. Oman kokemuksen mukaan kulutus jää yleensä selvästi alle 15l/h. Niinpä se 45 minuutin varapolttoaineen "penalty" lisäpainon muodossa on kohtuullisen pieni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Kate. Tosikot ja tyhmät Tosikko ei ymmärrä huumoria ja tyhmä ei tajua. Tais kalikka kalahtaa ku hauveli ärähti >moorrotikoneellakin.< Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Mä olen laittanut kaksi vuotta fyrkkaa syrjään jonkinlaisen ilmailulupalapun ja uuden harrastuksen hankkimiseksi. Nyt alkaa tämä eri skenejen välinen ottelu kuulostaa siltä että unohdan koko jutun ja ostan koko rahalla jotain järkevää, vaikkapa luumupuuntaimia tai koiranruokaa. Pitäkää päristimenne, tuota lässyttämistä ei jaksa enää. Saiskohan siihen malmin uuteen kaavaan palstoja joissa vois kasvattaa pottuja? Soon moro, Rami Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Eipä kait kaipaakkaan. Kone leikkaa kiinni , ennen kuin bensa koppuu Ennen leikkaa Lycosaurus ja Continelli ku nelitahti Rutax Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Mä olen laittanut kaksi vuotta fyrkkaa syrjään jonkinlaisen ilmailulupalapun ja uuden harrastuksen hankkimiseksi. Nyt alkaa tämä eri skenejen välinen ottelu kuulostaa siltä että unohdan koko jutun ja ostan koko rahalla jotain järkevää, vaikkapa luumupuuntaimia tai koiranruokaa. Pitäkää päristimenne, tuota lässyttämistä ei jaksa enää. Saiskohan siihen malmin uuteen kaavaan palstoja joissa vois kasvattaa pottuja? Soon moro, Rami Onnea valitsemallasi uralla Mitäs meinaat ostaa niillä 75 Eculla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Ennen leikkaa Lycosaurus ja Continelli ku nelitahti Rutax Tuossa kerroin taannoin,erään onnellisuustutkijan kertomuksen Rutaxin tulosta Kuopiosta Malmille. Oli kuulemma viikon kuluttua Naarajärvellä kolmannessa moottorin vaihdossa. Tulossa oli kuulemma Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tuossa kerroin taannoin,erään onnellisuustutkijan kertomuksen Rutaxin tulosta Kuopiosta Malmille. Oli kuulemma viikon kuluttua Naarajärvellä kolmannessa moottorin vaihdossa. Tulossa oli kuulemma Höh, missä teki kaks aikasempaa moottorinvaihtoa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Kate. Tosikot ja tyhmät Tosikko ei ymmärrä huumoria ja tyhmä ei tajua. Jaska hyvä, en jaksa oikein ymmärtää, mitä tarkoitusperää tämä huumori palvelee. Mitään keskustelua se ei ainakaan synnytä, vaan lähinnä riitaa ja eripuraa. Tämä on hyvä palsta ja täällä on mielenkiintoisia juttuja, mutta netin ylitse eivät nokkelat kärjistykset välity samalla tavalla kuin keskustellessa naamatusten. Voisiko sitä huumorin määrää vähentää, meissä kun niin paljon tosikoita ja tyhmiä. Ja jotkut ovat meistä vielä molempia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Jaska hyvä, en jaksa oikein ymmärtää, mitä tarkoitusperää tämä huumori palvelee. Mitään keskustelua se ei ainakaan synnytä, vaan lähinnä riitaa ja eripuraa. Tämä on hyvä palsta ja täällä on mielenkiintoisia juttuja, mutta netin ylitse eivät nokkelat kärjistykset välity samalla tavalla kuin keskustellessa naamatusten. Voisiko sitä huumorin määrää vähentää, meissä kun niin paljon tosikoita ja tyhmiä. Ja jotkut ovat meistä vielä molempia. Jouni. Ei niin paljon pilaa, etteikös totuuttakin seassa. Iskeekös Ulratar-arvosteluni solusi sopukoihin. Onkos nuo Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella. Muista Jouni, että ilman arvostelua virheistä, ei ole parannusta. seuraa vain taantumus. jk. voisitkos ystävällisesti sanoa, mitä saan sanoa ja mitä en. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Onkos nuo Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella. Tiedän että osa noista Ihanus kämmeistä on osa sattunut myös PPL-pahvin omistaville että revi siitä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tiedän että osa noista Ihanus kämmeistä on osa sattunut myös PPL-pahvin omistaville että revi siitä... Ne kämmit me kestämme kuin miehet. Yritämme ottaa arvosteluista ja virheistämme oppia. Se on ainut tie turvalliseen lentämiseen. Ollet ehkä samaa mieltä.? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Ne kämmit me kestämme kuin miehet. Yritämme ottaa arvosteluista ja virheistämme oppia. Se on ainut tie turvalliseen lentämiseen. Ollet ehkä samaa mieltä.? Sama aallonpituus, . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla