Guest Masa

Pienkone putosi mereen Helsingin edustalla

163 viestiä aiheessa

Lyhyesti: niitä käyttäen saa lentää laillisesti vielä noin 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eli kunnes päivä vaihtuu yöksi.

 

En kyllä suosittele lennon suunnittelemista tämän varaan. Ainakaan pilvisellä kelillä jolloin hämärä vaihtuu äkkiä pimeäksi. Omaa kokemusta on tilanteesta, missä auringonlaskun jälkeen suoraan korpikentän päällä lensi liitovarjo, joka kahteen otteeseen pakotti minut ylösvetoon  >:( . Siinä valon vähentyessä alkoi jo mittarienkin lukeminen olla aika haastavaa.

 

Yleensä suositellaan, että saavutaan perille tuntia ennen auringon laskua.

siten jää hieman pelivaraa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tosiaan. Toivottavasti pääsen joskus itsekin kokemaan tuota yötöntä yötä, lentäen  ;) .

 

Tervetuloa Sunny Nights Fly-In -tapahtumaan heinäkuun alkupäivinä 2008! Teemme siellä mm. lentoretkiä keskiyöllä Lapin erämaakentille.

Terv Mikko J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä suositellaan, että saavutaan perille tuntia ennen auringon laskua.

siten jää hieman pelivaraa.

 

 

Mites yölennolla,pitäskö perillä olla tuntia ennen auringon nousua? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites yölennolla,pitäskö perillä olla tuntia ennen auringon nousua? ;D

 

Ei.

Perillä pitää olla 45 minuuttia ennenkun bensa loppuu . :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei.

Perillä pitää olla 45 minuuttia ennenkun bensa loppuu . :thmbup:

 

 

Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa.

 

 

 

Oisit sanonut että se koskee vain noita Leikkilentsikoita, joita Ultriksi kutsutaan.

Susta on Jouni tainnu tulla ihan Ultra  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa.

 

Tämä kun saadaan, niin alkaa tulemaan "yllättäviä" polttoaineensyöttöhäiriöitä vieläkin enemmän :(

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kun saadaan, niin alkaa tulemaan "yllättäviä" polttoaineensyöttöhäiriöitä vieläkin enemmän :(

 

Ville

 

.. ja ylimääräisiä kierroksia ,  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin saattaa muuttua, se kun on lentämisen kansallisia erityispiirteitä, eikä ole yhteneväinen ICAOn vaatimusten kanssa. ICAOn vaatimuksena kun on jämäkän yksiselitteisesti "reitille riittävä polttoaine". Tätä periaatetta sovelletaan suomalaisissa määräyksissä ainakin OPS M2-8:ssa.

Meille ultralentäjille tuttu juttu.!! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meille ultralentäjille tuttu juttu.!! :thmbup:

 

Vain tippa bensaa ja iso laastari mukaan.

kannattaa laittaa myös kännykkään toi hätänumero  ;)

 

Meillä oikeilla lentokoneilla lentäville on riittävä bensareservi elintärkeätä.

Haluamme lentää konevoimalla perille, Illaksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ultrat lentävätkin "riittävällä reittireservillä" niin eipä noita polttoaineen loppumisesta johtuvia pakkolaskuja ole juurikaan sattunut. Enemmänkin yleisilmailupuolella.

 

" Riittävä reittireservi"?  Mulle itselle se on noin tunnin polttoaineet. Lentäminen on muutenkin jännää..en kaipaa lisäjännitystä vähistä bensoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain tippa bensaa ja iso laastari mukaan.

kannattaa laittaa myös kännykkään toi hätänumero  ;)

 

Meillä oikeilla lentokoneilla lentäville on riittävä bensareservi elintärkeätä.

Haluamme lentää konevoimalla perille, Illaksi  ;D

 

Tämä alkaa jo kuullostaa ultralentäjien halveksimeselta. Kyllä ulralentäjällä on siellä

päässä myös aivot ja järki ja terveen järjen käyttö on ihan yhtä tärkeää ultralla

kuin moorrotikoneellakin. Lennän sitten ultralla tai moottorikoneella niin

kyllä minäkin haluan perille konevoimalla ihan yhtä paljon ja siksi varaan

molemmilla ihan yhtä riittävät polttoainereservit.

 

Kyllä niitä reserveillä urheilijota on löytynyt moottorikonepuoleltakin, siinä

hommassa pitää vikaa etsiä korvienvälistä, ei koneesta.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ultrat lentävätkin "riittävällä reittireservillä" niin eipä noita polttoaineen loppumisesta johtuvia pakkolaskuja ole juurikaan sattunut. Enemmänkin yleisilmailupuolella.

 

" Riittävä reittireservi"?  Mulle itselle se on noin tunnin polttoaineet. Lentäminen on muutenkin jännää..en kaipaa lisäjännitystä vähistä bensoista.

 

Eipä kait kaipaakkaan. Kone leikkaa kiinni , ennen kuin bensa koppuu  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi näissä pahamaineisissa ultrissa on sellainen ominaisuus että polttoainetta ei myöskään kulu kovin tolkuttomasti. Täytyy varmaan olla aika fakiiri jotta pääsisi 20 l/h kulutustasolle. Oman kokemuksen mukaan kulutus jää yleensä selvästi alle 15l/h. Niinpä se 45 minuutin varapolttoaineen "penalty" lisäpainon muodossa on kohtuullisen pieni.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kate. Tosikot ja tyhmät  ;)

Tosikko ei ymmärrä huumoria ja tyhmä ei tajua. :laugh:

 

Tais kalikka kalahtaa ku hauveli ärähti  ;D

 

>moorrotikoneellakin.<  :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen laittanut kaksi vuotta fyrkkaa syrjään jonkinlaisen ilmailulupalapun ja uuden harrastuksen hankkimiseksi. Nyt alkaa tämä eri skenejen välinen ottelu kuulostaa siltä että unohdan koko jutun ja ostan koko rahalla jotain järkevää, vaikkapa luumupuuntaimia tai koiranruokaa. Pitäkää päristimenne, tuota lässyttämistä ei jaksa enää. Saiskohan siihen malmin uuteen kaavaan palstoja joissa vois kasvattaa pottuja?

 

Soon moro, Rami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kait kaipaakkaan. Kone leikkaa kiinni , ennen kuin bensa koppuu  ;D

Ennen leikkaa Lycosaurus ja Continelli ku nelitahti Rutax ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen laittanut kaksi vuotta fyrkkaa syrjään jonkinlaisen ilmailulupalapun ja uuden harrastuksen hankkimiseksi. Nyt alkaa tämä eri skenejen välinen ottelu kuulostaa siltä että unohdan koko jutun ja ostan koko rahalla jotain järkevää, vaikkapa luumupuuntaimia tai koiranruokaa. Pitäkää päristimenne, tuota lässyttämistä ei jaksa enää. Saiskohan siihen malmin uuteen kaavaan palstoja joissa vois kasvattaa pottuja?

 

Soon moro, Rami

 

Onnea valitsemallasi uralla :thmbup:

 

Mitäs meinaat ostaa niillä 75 Eculla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen leikkaa Lycosaurus ja Continelli ku nelitahti Rutax ;D

 

Tuossa kerroin taannoin,erään onnellisuustutkijan kertomuksen Rutaxin tulosta Kuopiosta Malmille.

Oli kuulemma viikon kuluttua Naarajärvellä kolmannessa moottorin vaihdossa. Tulossa oli kuulemma ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kerroin taannoin,erään onnellisuustutkijan kertomuksen Rutaxin tulosta Kuopiosta Malmille.

Oli kuulemma viikon kuluttua Naarajärvellä kolmannessa moottorin vaihdossa. Tulossa oli kuulemma ;D

Höh, missä teki kaks aikasempaa moottorinvaihtoa.. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kate. Tosikot ja tyhmät  ;)

Tosikko ei ymmärrä huumoria ja tyhmä ei tajua. :laugh:

 

Jaska hyvä, en jaksa oikein ymmärtää, mitä tarkoitusperää tämä huumori palvelee. Mitään keskustelua se ei ainakaan synnytä, vaan lähinnä riitaa ja eripuraa. Tämä on hyvä palsta ja täällä on mielenkiintoisia juttuja, mutta netin ylitse eivät nokkelat kärjistykset välity samalla tavalla kuin keskustellessa naamatusten. Voisiko sitä huumorin määrää vähentää, meissä kun niin paljon tosikoita ja tyhmiä. Ja jotkut ovat meistä vielä molempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska hyvä, en jaksa oikein ymmärtää, mitä tarkoitusperää tämä huumori palvelee. Mitään keskustelua se ei ainakaan synnytä, vaan lähinnä riitaa ja eripuraa. Tämä on hyvä palsta ja täällä on mielenkiintoisia juttuja, mutta netin ylitse eivät nokkelat kärjistykset välity samalla tavalla kuin keskustellessa naamatusten. Voisiko sitä huumorin määrää vähentää, meissä kun niin paljon tosikoita ja tyhmiä. Ja jotkut ovat meistä vielä molempia.

 

Jouni.

 

Ei niin paljon pilaa, etteikös totuuttakin seassa.

 

Iskeekös Ulratar-arvosteluni solusi sopukoihin.

 

Onkos nuo  Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella.

 

Muista Jouni, että ilman arvostelua virheistä, ei ole parannusta. seuraa vain taantumus.

 

jk. voisitkos ystävällisesti sanoa, mitä saan sanoa ja mitä en.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Onkos nuo  Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella.

 

 

 

Tiedän että osa noista Ihanus kämmeistä on osa sattunut myös PPL-pahvin omistaville että revi siitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän että osa noista Ihanus kämmeistä on osa sattunut myös PPL-pahvin omistaville että revi siitä...

 

Ne kämmit me kestämme kuin miehet. Yritämme ottaa arvosteluista ja virheistämme oppia.

Se on ainut tie turvalliseen lentämiseen.

Ollet ehkä samaa mieltä.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne kämmit me kestämme kuin miehet. Yritämme ottaa arvosteluista ja virheistämme oppia.

Se on ainut tie turvalliseen lentämiseen.

Ollet ehkä samaa mieltä.?

Sama aallonpituus,

. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään